Identifying Data 2015/16
Subject (*) Literatura española e hispanoamericana: Obras Code 613484013
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optativa 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filoloxía Española e Latina
Coordinador
Lopez Criado, Fidel
E-mail
fidel.lopez.criado@udc.es
Lecturers
Lopez Criado, Fidel
E-mail
fidel.lopez.criado@udc.es
Web
General description Estudio avanzado orientado ao estudo de unha ou varias obras da Literatura Española ou Hispanoamericana dende una perspectiva de análisis crítico dos textos e dos contextos en que se enmarcan. Esta asignatura abarca o estudo da literatura social en España no século XX, visto a traves de diversas obras/autores representativos.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes.
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
A5 Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
A7 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural.
A10 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos.
A11 Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación.
A13 Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais.
B4 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B5 Integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma. Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador. Integrar coñecementos de campos de estudo diversos. Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC10
AC11
AC13
BC4
BC5
BC7
CC3
CC4
CC5
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Plantexamentos xerais.

2. Prospección bibliográfica.

3. Obradoiro.


1.1. A literatura como instrumento do poder.
1.2. Contextos histórico-literarios.

2.1. consideracions críticas e historiográficas.

3.1. Juan José, de Joaquín Dicenta.
3.2. La garra, de Linares Rivas.
3.3. Lo que esconde tu nombre, de Clara
Sánchez.
3.4. Disidencia literaria na WWW.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 A11 A13 B4 B5 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 0 33 33
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 A11 A13 B4 B5 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 10 0 10
Workbook A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 A11 A13 B4 B5 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 0 10 10
Workshop A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 A11 A13 B4 B5 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 11 10 21
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Os alumnos desarrollarán un traballo, previamente consensuado co profesor, sobre calquer aspecto relacionado coa materia objeto de estudio nesta asignatura.
Guest lecture / keynote speech O profesor presentará contidos teórico-criticos pertinentes da materia obxecto de estudo.
Workbook Oalumno preparará diversas lecturas asignadas polo profesor.
Workshop Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, debate, ejercicios, etc.) o alumno levará a cabo distintas actividades sobor diferentes aspectos do programa baixo a supervisión do profesor.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Cuando o requira ou estime oportuno, o alumno acudirá ao despacho do profesor, durante horario de tutorías, para recabar o asesoramento pertinente.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 A11 A13 B4 B5 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Se valorará a capacidade de investigación literaria do alumno en función do anáilis crítico do tema obxecto de estudo, o razoamento ordenado da exposición, as referencias pertinentes a bibliografía e o uso correcto do idioma castelá. 50
Workshop A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 A11 A13 B4 B5 B7 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Se valorarán os ejercicios e actividades que o alumno leve a cabo nas distintas sesións, atendendo a súa capacidade crítica. 50
 
Assessment comments
  1. Recibirán a cualificación de "Non Presentado" aqueles alumnos que non entreguen puntualmente o traballo tutelado.
  2. Na segunda oportunidade, gardaranse as notas de todolas actividades superadas
  3. Para os estudantes con
    dedicación a tempo parcial ou de modalidades específicas de aprendizaxe e
    apoio
    a diversidade, o profesorado responsable poderá adoptar na guía docente
    opcións
    das actividades de avaliación continua e obrigatorias que considere
    oportunas
    para que o estudante poida superar a materia. Excepcionalmente, no caso
    de que
    o estudante, por razóns debidamente xustificadas, non puidera realizar
    todas as
    probas de avaliación continua, o profesor adoptará as medidas que
    considere
    oportunas para non prexudicar a súa cualificación. A saber: a nota traballo tutelado constituirá o
    100% da cualificación da asignatura.

Sources of information
Basic

textos literarios:

1. Dicenta, Joaquín. Juan José. Madrid: Marenostrum, 2005.

2. Linares Rivas, M. La garra. La Coruña: Diputación, 1999 (reservado en la biblioteca de la Facultad de Filología).

2. Sánchez, Clara. Lo que esconde tu nombre. Madrid, Destino, 2010.

4. Lecturas bibliográficas básicas:

HCLE: volúmenes 6, 6/1, 7, 7/1, 8, 8/1, 9 y 9/1, relacionadas con los movimientos, autores y obras abarcados en la asignatura. (reservado en la biblioteca de la Facultad de Filología)

5. Lecturas de ampliación bibliográfica:

  1. Prats i Cuevas, España: Siglo XX (1898-1931). Madrid,  Anaya 1988.
  2. Paniagua,Javier. Espana: Siglo XX (1931-39). Madrid. Anaya, 1988.
  3. Castelló,J.E. Espana: Siglo XX (1939-78). Madrid, Anaya, 1988.
  4. La novela en el siglo XX (Desde 1939)
  5. Ferreras, J. La novela española de nuestrra época. Madrid, Taurus, 1988
  6. Tusón,V. Poesía Española actual. madrid, Anaya, 1985.
  7. Huerta Calvo, Joaquín. Historia del teatro español. Siglo XX (Hasta 1939). Madrid, Gredos, 1988.
  8. Ferreras, J.i. El teatro en el siglo XX: Desde 1939. Madrid,Taurus, 1988.
  9. Díez Huélamo, Begoña. Obras clave de la lírica española en lengua castellana. Barcelona: Ciclo, 1990.
  10. Ferreres, Rafael. Los límites del modernismo y el 98.Madrid: Taurus, 1981.
  11. Jackson, G. Aproximación a la España Contemporánea, 1898-1975 .Barcelona: Grijalbo, 1980.
  12. Mainer, José Carlos.Modernismo y 98, VI. Historia y crítica de la literatura española.Barcelona: Crítica, 1980.
  13. Orozco, Emilio. Modernismo y barroco. Madrid: Cátedra, 1990.
  14. Shaw, Donald. La generación del 98 .Madrid: Cátedra, 1977.
  15. Zavala, Iris M. Fin de siglo: modernismo, 98 y bohemia .Madrid: Cuadernos para el Diálogo, 1974.
  16. Fernández Santander, Carlos. Bibliografía de la novela (1936-1986). La Coruña: Librería Arenas, 1986.
  17. Garrido Gallardo, Miguel Angel."La teoría de la literatura española en el último lustro: Ensayo bibliográfico", en Varia Bibliográfica:
  18. Homenaje a José Simón Díaz .Kassel: Reichenberger, 1988.
  19. González de Mendoza, Pilar. Catálogo bibliográfico de la novela española, 1960-1980;3 vols. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1988.
  20. Martínez Cachero, J. M."Bibliografía crítica sobre la novela española entre 1936 y 1980". La novela española entre 1936 y 1980 .Madrid: Castalia, 1985; 481-589.
  21. Bousoño, Carlos. Poesía poscontemporánea (Cuatro Estudios y una introducción).Madrid: Júcar, 1985. Paulino Ayuso, José.
  22. Garcia Lorenzo, Luciano, y María Francisca Vilches de Frutos."El teatro español del siglo XX: Estado de lainvestigación y últimas tendencias". Siglo, 2 (1984-85), 1-14.
  23. García Posada, Miguel.La nueva poesía: 1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.
  24. Podol, Peter, et al. "El drama español del siglo XX: Estado de la cuestión bibliográfica".Estreno: 13 (1987), 32-36; 14 (1988), 59-63;15 (1989), 29-39.
  25. Romera Castillo, José."Bibliografía", en "Texto y representación desde la perspectiva semiótica: un estado de la cuestión", en Simposio "O Teatro e o seu Ensino".Coruña: Universidade da Coruña, 1993.
  26. García de la Concha, Victor. La poesía española de 1935 a 1975.Madrid: Cátedra, 1987.
  27. Lechner, J. El compromiso en la poesía española del siglo XX (II: 1939-1974) .Leiden: Universitaire Press, 1975.
  28. Paulino Ayuso, José. La poesía en el siglo XX; desde 1939. Madrid: Playor, 1983.
  29. Prat, Ignacio. Estudios sobre poesía contemporánea .Madrid: Taurus, 1983.
  30. Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas: La generación del 70. Madrid: Hiperión, 1988.
  31. Sanz Villanueva, Santos. Literatura actual. Historia de la literatura española. Siglo XX, Tomo 6/2.Barcelona: Ariel, 1984.
  32. Se recomendarán/distribuirán en clase otras lecturas pertinentes.

El profesor asesorará al alumno sobre bibliografía específica (personalizada).

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.