Identifying Data 2015/16
Subject (*) Temas e liñas de investigación en Literatura española da Idade Media Code 613484014
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optativa 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filoloxía Española e Latina
Coordinador
Tato Garcia, Cleofe
E-mail
cleofe.tato@udc.es
Lecturers
Tato Garcia, Cleofe
E-mail
cleofe.tato@udc.es
Web
General description Estudo dos principais temas e liñas de investigación na literatura española da Idade Media a partir de producións significativas do período. Este curso a materia centrarase no universo de la poesía cancioneril.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes.
A2 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma.
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A4 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos.
A5 Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
A7 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural.
A8 Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais.
A9 Ser capaz de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais.
A10 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos.
A11 Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación.
A12 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués.
A13 Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais.
B1 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos.
B2 Demostrar un compromiso ético contra as desigualdades.
B3 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade.
B4 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B5 Integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B8 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación.
B9 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer o entorno sociocultural da poesia catrocentista e as tradicións das que se alimenta AC1
AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
AC12
AC13
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
Analizar e comentar textos de distintos tipos de poesia, autores e xéneros, AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
AC12
AC13
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
CC1
CC3
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Conexión da poesía do XV coas tradicións previas, apreciando a súa novidade con respecto a elas. De Provenza a Castilla: principais características do quefacer poético
2. Poesía e corte. Tipoloxía dos cancioneiros O peso da corte (o carácter lúdico da poesía). Os cancioneiros (definición, tipos...)
3. Os autores. Algunhas figuras de interese (problemas de atribución e de identificación).
4. Tipos de poesía Poesía amorosa, doctrinal, política, satírico-burlesca...
5. Principais formas xenéricas e recursos retóricos. Canción e "dezir": a súa conformación métrica. Outras categorías poéticas. Algúns recursos retóricos.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities 0.5 0 0.5
Workshop 9 7 16
Guest lecture / keynote speech 10 8 18
Workbook 0 8 8
Mixed objective/subjective test 1.5 3.5 5
Supervised projects 0 24 24
 
Personalized attention 3.5 0 3.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Exame dos coñecementos previos relacionados coa materia. Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obter información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa.
Workshop Combinación de diversas metodoloxías e probas (exposicións, debates, solucións de problemas, discusión dirixida, prácticas guiadas, etc.) a través das cales o alumnado desenvolve tarefas co apoio e supervisión do profesorado.
Guest lecture / keynote speech Nas sesións expositivas o ritmo da clase recaerá fundamentalmente no profesor, que tratará de introducir de maneira sintética as cuestións que o estudante debe ter en conta na práctica e unha aproximación teórica aos temas principais, con indicacións de recursos para adquirir os contidos e poder realizar os exercicios e as actividades. Procurarase que o alumnado se implique nestas sesións de forma participativa.
Workbook Ademáis dos textos de lectura obrigatoria (bibliografía básica), a profesora indicará outras lecturas, obrigatorias ou recomendadas, para a asimilación correcta dos contenidos da materia. O alumno ha realizar con aproveitamento as lecturas e demostralo nas actividades que se leven a cabo nos obradoiros e no traballo tutelado.
Mixed objective/subjective test A través de preguntas de distinto tipo e de exercicios varios (esta vez sen axuda de materiais nin do profesor), o alumno demostrará que acadou os coñecementos e competencias previstas.
Supervised projects Traballo tutelado polo profesor da materia para promover a aprendizaxe autónoma. Desenvolverase de acordo coas pautas establecidas e axustarase as características formais marcadas.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Workshop
Supervised projects
Workbook
Description
É previsible que existan certas diferencias entre o alumnado en canto a súa formación de inicio ou a súa familiarización con determinados conceptos culturais e habilidades. Por esta razón cómpre desenvolver unha atención personalizada (especialmente para a realización do traballo fóra da aula).
O traballo tutelado requerirá, cando menos, de dúas titorías co profesor antes da súa entrega. O alumno poderá sempre, se for preciso, requerir atención tanto nas sesións presenciais como nas horas de titoría do docente.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop Avaliarase o progreso, a participación e a actitude de cada alumno na aula. Faranse distintos exercicios e actividades, que serán recollidos polo profesor 30
Supervised projects Avaliarase a orixinalidade, correcta estruturación de contidos, corrección expositiva, así como a calidade, profundidade e rigor da investigación; tamén se terá en conta a presentación e o logro dos obxectivos propostos, sen esquecer a capacidade de relación do aportado co visto nas clases.

50
Mixed objective/subjective test En cada unha das oportunidades (final de cuadrimestre e xullo), realizarase nas datas oficiais unha proba mixta para avaliar a adquisición das competencias.
20
 
Assessment comments

Só se aceptarán traballos e actividades que se entreguen nas datas
establecidas, en soporte de papel, e seguindo as pautas e as normas para a entrega de
traballos escritos que se precisarán en cada caso. Non se poderá aprobar
a materia sen cubrir todos os ámbitos da avaliación. Na segunda oportunidade (xullo), a data de entrega dos diferentes
traballos do alumno que se someterán a avaliación será o mesmo día que a
fixada oficialmente para o exame; ademáis, será necesario obter, como mínimo, o 50% da calificación máxima no
traballo tutelado . O alumno con dispensa de asitencia a
clase recoñecida poderá ter asistencia personalizada para
a realización das diversas actividades durante o curso.


Sources of information
Basic DUTTON, Brian (1990-1991). El Cancionero del siglo XV, ca. 1360-1520. Salamanca: Universidad de Salamanca
BELTRAN, Vicenç (2013). Jorque Manrique, "Poesía". Madrid: RAE
DUTTON, Brian y Victoriano RONCERO (2004). La poesía cancioneril del siglo XV. Antología y estudio. Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert
PÉREZ PRIEGO, Miguel Ángel (1999). Marqués de Santillana, "Poesía lírica". Madrid: Cátedra
GERLI, Michel (1994). Poesía cancioneril castellana. Madrid: Akal
BELTRAN, Vicenç (2009). Poesía española. 2. Edad Media: Lírica y cancioneros. Madrid: Visor

Ofrécense só uns cantos títulos nos que se localizarán os textos que han ser estudados; adicionalmente, a profesora pode aportar outros.

Complementary CASAS RIGALL, Juan (1995). Agudeza y retórica en la poesía amorosa de Cancionero. Santiago: Universidad de Santiago
BELTRAN, Vicenç (1988). La canción de amor en el otoño de la Edad Media. Barcelona: PPU
RODADO RUIZ, Ana Mª (2000). "Tristura conmigo va. Fundamentos del amor cortés". Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
GÓMEZ REDONDO, Fernando (2000). Artes poéticas medievales. Madrid: Laberinto
BOASE, Roger (1981). El resurgimiento de los trovadores. Madrid: Pegaso
WHINNOM, Keith (1981). La poesía amatoria cancioneril en la época de los Reyes Católicos. Durham: Universidad de Durham
SALVADOR MIGUEL, Nicasio (1977). La poesía cancioneril. El Cancionero de Estúñiga,Madrid, Alhambra. Madrid: Alhambra
GÓMEZ-BRAVO, Ana Mª (1998). Repertorio métrico de la poesía cancioneril del siglo XV. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares

A bibliografía completarase ao longo do curso (tanto con material impreso como con recursos en Internet).


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.