Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes. |
A2 |
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma. |
A3 |
Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. |
A4 |
Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. |
A5 |
Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos. |
A6 |
Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural. |
A7 |
Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural. |
A8 |
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais. |
A9 |
Ser capaz de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais. |
A10 |
Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos. |
A11 |
Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación. |
A12 |
Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués. |
A13 |
Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais. |
B1 |
Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos. |
B2 |
Demostrar un compromiso ético contra as desigualdades. |
B3 |
Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade. |
B4 |
Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador. |
B5 |
Integrar coñecementos de campos de estudo diversos. |
B6 |
Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares. |
B7 |
Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico. |
B8 |
Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación. |
B9 |
Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer o entorno sociocultural da poesia catrocentista e as tradicións das que se alimenta |
AM1 AM2 AM5 AM6 AM7 AM8 AM10 AM12 AM13
|
BM2 BM3 BM4 BM5
|
CM1
|
Analizar e comentar textos de distintos tipos de poesia, autores e xéneros, |
AM1 AM2 AM3 AM4 AM5 AM6 AM7 AM8 AM9 AM10 AM11 AM12 AM13
|
BM1 BM3 BM4 BM5 BM6 BM7 BM8 BM9
|
CM1 CM3 CM6 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Conexión da poesía do XV coas tradicións previas, apreciando a súa novidade con respecto a elas. |
De Provenza a Castilla: principais características do quefacer poético |
2. Poesía e corte. Tipoloxía dos cancioneiros |
O peso da corte (o carácter lúdico da poesía). Os cancioneiros (definición, tipos...) |
3. Os autores. |
Algunhas figuras de interese (problemas de atribución e de identificación). |
4. Tipos de poesía |
Poesía amorosa, doctrinal, política, satírico-burlesca... |
5. Principais formas xenéricas e recursos retóricos. |
Canción e "dezir": a súa conformación métrica. Outras categorías poéticas. Algúns recursos retóricos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Obradoiro |
|
9 |
7 |
16 |
Sesión maxistral |
|
10 |
8 |
18 |
Lecturas |
|
0 |
8 |
8 |
Proba mixta |
|
1.5 |
3.5 |
5 |
Traballos tutelados |
|
0 |
24 |
24 |
|
Atención personalizada |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Exame dos coñecementos previos relacionados coa materia. Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obter información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa. |
Obradoiro |
Combinación de diversas metodoloxías e probas (exposicións, debates, solucións de problemas, discusión dirixida, prácticas guiadas, etc.) a través das cales o alumnado desenvolve tarefas co apoio e supervisión do profesorado. |
Sesión maxistral |
Nas sesións expositivas o ritmo da clase recaerá fundamentalmente no profesor, que tratará de introducir de maneira sintética as cuestións que o estudante debe ter en conta na práctica e unha aproximación teórica aos temas principais, con indicacións de recursos para adquirir os contidos e poder realizar os exercicios e as actividades. Procurarase que o alumnado se implique nestas sesións de forma participativa. |
Lecturas |
Ademáis dos textos de lectura obrigatoria (bibliografía básica), a profesora indicará outras lecturas, obrigatorias ou recomendadas, para a asimilación correcta dos contenidos da materia. O alumno ha realizar con aproveitamento as lecturas e demostralo nas actividades que se leven a cabo nos obradoiros e no traballo tutelado. |
Proba mixta |
A través de preguntas de distinto tipo e de exercicios varios (esta vez sen axuda de materiais nin do profesor), o alumno demostrará que acadou os coñecementos e competencias previstas. |
Traballos tutelados |
Traballo tutelado polo profesor da materia para promover a aprendizaxe autónoma. Desenvolverase de acordo coas pautas establecidas e axustarase as características formais marcadas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Obradoiro |
Traballos tutelados |
Lecturas |
|
Descrición |
É previsible que existan certas diferencias entre o alumnado en canto a súa formación de inicio ou a súa familiarización con determinados conceptos culturais e habilidades. Por esta razón cómpre desenvolver unha atención personalizada (especialmente para a realización do traballo fóra da aula).
O traballo tutelado requerirá, cando menos, de dúas titorías co profesor antes da súa entrega. O alumno poderá sempre, se for preciso, requerir atención tanto nas sesións presenciais como nas horas de titoría do docente. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Obradoiro |
|
Avaliarase o progreso, a participación e a actitude de cada alumno na aula. Faranse distintos exercicios e actividades, que serán recollidos polo profesor |
30 |
Traballos tutelados |
|
Avaliarase a orixinalidade, correcta estruturación de contidos, corrección expositiva, así como a calidade, profundidade e rigor da investigación; tamén se terá en conta a presentación e o logro dos obxectivos propostos, sen esquecer a capacidade de relación do aportado co visto nas clases.
|
50 |
Proba mixta |
|
En cada unha das oportunidades (final de cuadrimestre e xullo), realizarase nas datas oficiais unha proba mixta para avaliar a adquisición das competencias.
|
20 |
|
Observacións avaliación |
Só se aceptarán traballos e actividades que se entreguen nas datas
establecidas, en soporte de papel, e seguindo as pautas e as normas para a entrega de
traballos escritos que se precisarán en cada caso. Non se poderá aprobar
a materia sen cubrir todos os ámbitos da avaliación. Na segunda oportunidade (xullo), a data de entrega dos diferentes
traballos do alumno que se someterán a avaliación será o mesmo día que a
fixada oficialmente para o exame; ademáis, será necesario obter, como mínimo, o 50% da calificación máxima no
traballo tutelado . O alumno con dispensa de asitencia a
clase recoñecida poderá ter asistencia personalizada para
a realización das diversas actividades durante o curso.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
DUTTON, Brian (1990-1991). El Cancionero del siglo XV, ca. 1360-1520. Salamanca: Universidad de Salamanca
BELTRAN, Vicenç (2013). Jorque Manrique, "Poesía". Madrid: RAE
DUTTON, Brian y Victoriano RONCERO (2004). La poesía cancioneril del siglo XV. Antología y estudio. Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert
PÉREZ PRIEGO, Miguel Ángel (1999). Marqués de Santillana, "Poesía lírica". Madrid: Cátedra
GERLI, Michel (1994). Poesía cancioneril castellana. Madrid: Akal
BELTRAN, Vicenç (2009). Poesía española. 2. Edad Media: Lírica y cancioneros. Madrid: Visor |
Ofrécense só uns cantos títulos nos que se localizarán os textos que han ser estudados; adicionalmente, a profesora pode aportar outros. |
Bibliografía complementaria
|
CASAS RIGALL, Juan (1995). Agudeza y retórica en la poesía amorosa de Cancionero. Santiago: Universidad de Santiago
BELTRAN, Vicenç (1988). La canción de amor en el otoño de la Edad Media. Barcelona: PPU
RODADO RUIZ, Ana Mª (2000). "Tristura conmigo va. Fundamentos del amor cortés". Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
GÓMEZ REDONDO, Fernando (2000). Artes poéticas medievales. Madrid: Laberinto
BOASE, Roger (1981). El resurgimiento de los trovadores. Madrid: Pegaso
WHINNOM, Keith (1981). La poesía amatoria cancioneril en la época de los Reyes Católicos. Durham: Universidad de Durham
SALVADOR MIGUEL, Nicasio (1977). La poesía cancioneril. El Cancionero de Estúñiga,Madrid, Alhambra. Madrid: Alhambra
GÓMEZ-BRAVO, Ana Mª (1998). Repertorio métrico de la poesía cancioneril del siglo XV. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares |
A bibliografía completarase ao longo do curso (tanto con material impreso como con recursos en Internet). |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|