Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A2 |
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma. |
A3 |
Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. |
A4 |
Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. |
A5 |
Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos. |
A6 |
Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural. |
A7 |
Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural. |
A8 |
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais. |
A9 |
Ser capaz de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais. |
A10 |
Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos. |
A11 |
Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación. |
A12 |
Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués. |
A13 |
Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais. |
B1 |
Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos. |
B3 |
Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade. |
B4 |
Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador. |
B5 |
Integrar coñecementos de campos de estudo diversos. |
B6 |
Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares. |
B7 |
Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico. |
B8 |
Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación. |
B9 |
Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
Ser quen de analizar e interpretar materiais literarios e culturais producidos no espazos dos países africanos de lingua portuguesa, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. |
AC2 AC4 AC5 AC10 AC12
|
BC4 BC5 BC8
|
CC2 CC4
|
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios e culturais producidos no espazo dos PALOPs. |
AC2 AC5 AC6 AC8 AC11
|
BC1 BC3 BC5
|
CC2 CC4 CC6 CC8
|
Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención ao ámbito dos países africanos de lingua oficial portuguesa. |
AC5 AC6 AC11 AC12
|
BC3 BC5 BC6
|
CC2 CC4
|
Coñecer e adquirir a capacidade de utilizar ferramentas e recursos de investigación aplicados ao ámbito dos estudos literarios e culturais producidos no ámbito dos PALOPs. |
AC7 AC11 AC13
|
BC5 BC6 BC8 BC9
|
CC3 CC6
|
Ser quen de realizar achegas creativas e orixinais ao estudo da produción literaria e cultural dos PALOP, como modo de se introducir na investigación nesta materia. |
AC3 AC9 AC11
|
BC4 BC6 BC7 BC8
|
CC2 CC4 CC7 CC8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1.- Literaturas africanas: o contexto histórico
|
1.1.- A Historia africana. A etapa colonial.
1.2.- Recuperación da conciencia africana: pananafricanismo e negritude.
|
Tema 2.- Do oral ao escrito: o contexto cultural
|
1.1.- A cultura da oralidade: oratura vs literatura
1.2.- O carácter fundacional da oralidade
1.3.- Mito e pensamento tradicional.
1.4.- A cuestión lingüística |
Tema 3.- As cinco literaturas africanas en lingua portuguesa |
3.1.- Literatura colonial vs literaturas nacionais
3.2.- Constitución dos sistemas literarios
3.3.- O repertorio temático identitario
3.4.- Liñas temáticas e discursivas.
|
Tema 4.- Novas propostas nas literaturas africanas
|
4.1.- A construción do suxeito femenino
4.2.- As identidades ambiguas
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Document analysis |
|
9.5 |
12 |
21.5 |
Guest lecture / keynote speech |
|
8 |
16 |
24 |
Oral presentation |
|
1 |
7 |
8 |
Workbook |
|
0 |
20 |
20 |
|
Personalized attention |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Document analysis |
Comentario e análise de diferentes textos seleccionados seguindo a táboa de contidos da materia.
|
Guest lecture / keynote speech |
Presentación, desenvolvemento e análise de contidos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas. |
Oral presentation |
Exposición oral do estudo realizado por cada alumno(a) sobre unha obra literaria dos PALOPs seleccionada entre as que figuran na relación de Lecturas obrigatorias no Paso 8 desta Guía.
|
Workbook |
Será preciso realizar para cada sesión e nos prazos determinados as lecturas obrigatorias (as obras definidas como tales e os textos críticos complementarios), así como as necesarias para a realización dos traballos.
|
Personalized attention |
Methodologies
|
Workbook |
Document analysis |
Oral presentation |
|
Description |
Os(as) estudantes que non podan asistir no horario previsto para as Titorías, poderán concertar entrevistas por medio do correo electrónico.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies |
Description
|
Qualification
|
Workbook |
|
A avaliación das lecturas obrigadas realizarase, por unha parte, durante as sesións de "Presentación oral" para aqueles alumnos (as) a quen corresponda o papel de público e, por outra, a través da participación nas actividades desenvolvidas nas aulas correspondentes.
|
40 |
Document analysis |
|
A avaliación deste tipo de traballo será continua e realizada sobre a participación do(a) alumno(a) nas actividades na aula. |
30 |
Oral presentation |
|
Na avaliación desta actividade terase en conta, ademais do contido, a clareza expositiva e a corrección lingúística. |
30 |
|
Assessment comments |
Todas as actividades deberán ser entregadas de acordo cos prazos e os procedementos fixados no início das sesións.
Terá a cualificación de "non presentado" quen non realice a presentación oral ou quen non asista e participe cando menos no 50% das sesións presenciais.
Os/as estudantes con dispensa académica terán condicións especiais de avaliación, entre elas a substitución da avaliación da actividade realizada na pola entrega da actividade por escrito ou pola realización dunha proba oral, nunha data que se establecerá tendo en conta a disponibilidade do/da estudante.
O alumnado que non teña superado a materia na convocatoria de xuño será avaliado seguindo os mesmos criterios na segunda convocatoria. Así, a avaliación da presentación oral e das lecturas obrigatorias realizarase no día e hora marcados como data oficial do exame da convocatoria de xullo.
|
Sources of information |
Basic
|
Galván, E. / Galván, F. (2009). "El discurso colonial en 'Balada de Amor ao vento' de Paulina Chiziane". Rapsoda. revista de Literatura, 1.
Junyent, Carme (2001). "Lingua e literaturas en África". Unión Libre, 6.
Salinas Portugal, Francisco (2006). Literaturas africanas de lengua portuguesa. Madrid: Síntesis
Laranjeira, J. L. Pires (1995). Literaturas Africans de Expressão Portuguesa. Lisboa: Universidade Aberta
Leite, Ana Mafalda (1998). Oralidades & Escritas nas Literaturas Africanas. Lisboa: Colibri
Mata, Inocência (2010). Polifonias insulares. Cultura e literatura de São Tomé e Príncipe. Lisboa: Colibri
Salinas Portugal, Francisco (1994). Rosto Negro. O Contexto das Literaturas Africanas. Compostela: Laiovento |
LECTURA ObRIGADA:
Manuel Rui: Quem me dera ser onda. Lisboa: Cotovía. (L7Bt-RUI-que)
Mia Couto: O Último Voo do Flamingo. Lisboa: Caminho. (L7Bt-COUTO-ult a)
Paulina Chiziane: Niketche: uma história de poligamia. Lisboa: Caminho. (L7Bt-CHIZIANE-nik)
Ungulani Ba Kha Khosa: Ualalapi. Lisboa: Caminho. (GP/1683)
Selección de Textos literarios (poéticos e narrativos)africanos en língua portuguesa.
|
Complementary
|
(). .
MOEMA PARENTE, Augel (2007). O Desafio do Escombro . Rio de Janeiro: Garamomnd-Universitária
FREYRE, Gilberto (2002[1943]). Casa-grande & Senzala. Madrid: ALLCA XX
VENÂNCIO, José Carlos (1996). Colonialismo, antropologia e lusofonias repensando a presença portuguesa nos trópicos. Lisboa: Vega
TORGAL, Luís Reis et al. (2008). Comunidades imaginadas: nação e nacionalismos em África. Coimbra: Universidade de Coimbra
CRISTÓVÃO, Fernando (dir.) (2005). Dicionário temático da Lusofonia. Lisboa: Texto Editores
SALINAS PORTUGAL, Francisco (1990). Entre Próspero e Calibán. Compostela: Laiovento
ENDERS, Armelle (1997). História da África Lusófona. Lisboa: Inquérito
CABRAL, Amílcar (1999). Nacionalismo e cultura. Compostela: Laiovento
FERREIRA, Manuel (1988). No reino de Calibán. Lisboa: Plátano Editora
MATA, Inocência (2010). Polifonias insulares. Cultura e literatura de São Tomé e Príncipe . Lisboa: Colibri
HERNÁNDEZ, R. (2007). Traducción y postcolonialismo. Procesos culturales y lingüísticos en la narrativa postcolonial de lengua portuguesa.. Granada: Editorial Comares |
A profesora fornecerá ao longo do curso material bibliográfico complementar e outros recursos específicos para cada tema obxecto de estudo.
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
Para calquera dúbida, poden pórse en contacto coa profesora, persoalmente en horario de atención ao alumnado, ou concertando cita previa no enderezo electrónico: carme@udc.gal
|
|