Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A3 |
Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A7 |
Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa. |
A9 |
Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A16 |
Coñecer a crítica textual e a edición de textos. |
A17 |
Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española. |
A18 |
Coñecer a historia e a cultura das comunidades hispanofalantes. |
A19 |
Dominar a gramática da lingua española. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B4 |
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B9 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A3 A5 A7 A9 A10 A11 A15 A16 A17 A18 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Idade Media |
1.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura medievais
1.2. Análise e comentarios de las Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique.
1.3. Análise e comentarios de La Celestina.
|
2. Século XVI |
2.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Renacemento.
2.2. Análise e comentarios de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz. |
3. Século XVII
|
3.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Barroco
3.2. Análise e comentarios de El Quijote.
3.3. Análise e comentarios de lírica do XVII.
3.4. A comedia áurea en El caballero de Olmedo, de Lope de Vega.
|
4. Da Ilustración ao Naturalismo
|
4.1. Introdución.
4.2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores da Ilustración.
4.3 Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores do Romanticismo e do Realismo-Naturalismo. |
5. Do Modernismo á actualidade |
5. 1. Introdución.
5. 2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores dos séculos XX e XXI. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A5 A7 A15 A16 A18 B3 |
30 |
0 |
30 |
Collaborative learning |
A2 A3 A5 A9 A11 A17 A19 B1 B2 B4 |
12 |
10 |
22 |
Workshop |
A5 C1 C3 |
22 |
22 |
44 |
Workbook |
A2 A7 A10 A11 A18 B3 B5 B6 B7 B9 C3 C6 |
0 |
80 |
80 |
Objective test |
A1 A2 A10 A11 B4 B8 B10 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 |
4 |
40 |
44 |
|
Personalized attention |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Impartiranse nas sesións comúns e terán carácter teórico e expositivo. |
Collaborative learning |
O formato de grupo reducido ten como obxectivo favorecer a participación activa do alumnado, que, como se indica noutro lugar, computa igualmente para a cualificación final. |
Workshop |
Nas aulas en grupo reducido desenvolveranse comentarios guiados sobre textos das lecturas. Á final de cuadrimestre avaliaranse, mediante proba escrita e controis, a destreza adquirida nestes comentarios e as lecturas realizadas. |
Workbook |
En todas as aulas traballarase sobre textos de lectura obrigatoria, indicados na presente guía docente ou en Moodle. Cómpre facer as lecturas antes da explicación do tema, para o seu correcto aproveitamento. |
Objective test |
Unha proba escrita (exame) na data oficial asignada no mes de xuño, con nova convocatoria de segunda oportunidade en xullo. Nestas probas, o alumnado deberá amosar o seu dominio dos contidos e destrezas traballados nas sesión maxistrais e tamén nos grupos reducidos e seminarios. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Objective test |
|
Description |
A atención personalizada de carácter presencial darase durante o horario oficial de titorías ou, no seu caso, a través da plataforma Moodle ou por correo electrónico. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Workbook |
A2 A7 A10 A11 A18 B3 B5 B6 B7 B9 C3 C6 |
Lecturas obrigatorias que serán a base para as sesións maxistrais e os obradoiros do curso. Cada cuadrimestre realizarase un control destas lecturas. |
20 |
Collaborative learning |
A2 A3 A5 A9 A11 A17 A19 B1 B2 B4 |
Terase en conta a asistencia e a participación de cada estudante nas aulas, con controis onde se poña de manifesto o seu interese e a súa evolución. |
10 |
Objective test |
A1 A2 A10 A11 B4 B8 B10 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 |
Nas datas oficiais realizaranse as probas obxectivas (exames) pertinentes. |
50 |
Workshop |
A5 C1 C3 |
Cada cuadrimestre elaborarase nas aulas unha proba consistente no comentario literario dun texto seleccionado polos profesores, como control do aprendido neste campo. |
20 |
|
Assessment comments |
Por esixencias do deseño desta aplicación, as
anteriores porcentaxes son orientativas. Para completar esa información, é importante ter en conta os seguintes criterios: 1. O 50% da cualificación final obterase polas
probas escritas (exames) que cada estudante realizará ao finalizar o curso, nas convocatorias oficiais de primeira e de segunda oportunidade. Para aprobalas, deberase
obter unha puntuación mínima de 4 sobre 10. Por exemplo, un 3 no exame
non é posible compensalo cun 7 pola suma de actividades e asistencia. Os exames realizaranse en data, hora e lugar establecidos polos
horarios oficiais do centro.
2. Con independencia do anterior, en coincidencia coas
convocatorias oficiais de xaneiro, haberá un exame opcional
que permitirá liberar materia da primeira parte da asignatura.
3. O 40% obterase pola realización de
actividades durante o curso. Un 20% corresponderá a dous comentarios de texto,
feitos por escrito, en horario de curso, á fin de cada período, en decembro e en maio. O outro 20% será
para dous controis de lectura feitos de modo semellante ao anterior, por
escrito, nas aulas, tamén á fin de cada período.
4. O 10% restante corresponde á asistencia,
participación e desempeño de cada estudante no decorrer do curso. Observaranse
o seu aproveitamento e evolución, a súa dinámica na aula e todo aquilo que
implica aprendizaxe colaborativa e traballo en grupo.
5. Para obter cualificación é indispensable presentarse ás convocatorias oficiais, tanto en
primeira como en segunda oportunidade. De non facerse así, considerarase á persoa como Non Presentada (N.P.).
6. No caso das actividades (comentario e lecturas), toda avaliación positiva será gardada para a cualificación da segunda oportiunidade, a de xullo. En caso de estar suspensas ou non realizadas, efectuaranse entón as
probas pertinentes.
7. O alumnado a tempo parcial ou con dispensa
académica recoñecida, deberá comunicar por escrito ao profesorado a súa
situación, coa certificación correspondente, en canto comece o curso ou sexa
efectiva a matrícula. En cada caso estudaranse as actividades que se determinen.
8. As probas escritas e as actividades deberán
cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística (acentuación,
ortografía correcta, puntuación, concordancia sintáctica, inexistencia de
reiteracións, precisión léxica, ausencia de abreviaturas, rexistro formal). As
deficiencias na ortografía e na redacción serán penalizadas na cualificación
con medio punto por falta. No caso de estudantes de lingua estranxeira,
será indispensable un dominio razoable da lingua española, tanto en expresión
oral como escrita, equivalente en todo caso ao nivel B2. 9. Forma parte das obrigas do alumnado estar ao corrente do curso e das actividades mediante a consulta periódica da plataforma Moodle. 10. Lémbrase que os dereitos e deberes do alumnado da UDC están recollidos na web institucional: https://www.udc.es/normativa/estudantes/index.html
|
Sources of information |
Basic
|
|
Lecturas obrigatorias .
PRIMEIRA PARTE
Idade Media 1. Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique (pdf en Moodle). 2. Fernando
de Rojas, La Celestina, ed. de F. J.
Lobera, G. Serés e outros. Madrid: Real Academia Española, 2011. ––Edición alternativa: P. E.
Russell, ed. Madrid: Castalia, 1991.
––Edición alternativa: D. S. Severin, ed. Madrid: Cátedra, 1992.
Século XVI 3. Selección de textos de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz (pdf en Moodle). Século XVII 4. Miguel
de Cervantes, capítulos 23 a 27 da Primeira parte de Don Quijote de la Mancha, edición en liña do Instituto Cervantes (Centro Virtual Cervantes),
dirixida por Francisco Rico: < http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/ > (consultado
a 23/06/2015). ––Edición alternativa, en papel. Barcelona:
Instituto Cervantes, Galaxia Gutenberg (Círculo de Lectores) e Centro para la
Edición de los Clásicos Españoles, 2004 (2 vols.).
5. Selección de textos líricos do XVII (pdf en Moodle). 6. Lope de Vega, El caballero de Olmedo, ed. Francisco Rico, 12ª ed. Madrid: Cátedra, 2004. ––Edición alternativa, electrónica, por Ignacio Arellano, Universidad de Navarra: < http://www.unav.edu/centro/griso/files/file/materiales_docentes/Caballero_Olmedo_Lope.pdf > (consultado o 25/06/2015).
.
SEGUNDA PARTE
Século XVIII 7. Leandro Fernández de Moratín, El sí de las niñas. Barcelona: Crítica, 1994. 8. Selección de lecturas de B. J. Feijóo, facilitadas polo profesor. Século XIX 9. B. Pérez Galdós, Doña Perfecta (BVMC). 10. Selección de poemas de Espronceda, facilitada polo profesor. Século XX
11. A. Muños Molina, Beltenebros. Madrid: Seix Barral, 2001. 12. Selección de contos de A. M. Matute, facilitadas polo profesor Século XXI 13. Clara Sánchez, Lo que esconde tu nombre. Madrid: Destino, 2011. 14. Selección de contos en WWW, facilitada polo profesor |
Complementary
|
|
Lecturas recomendadasManuais Alberich, J. et al., dir., Historia de la Literatura Española, Madrid: Cátedra, 1990. Alvar, C., J. C. Mainer y R. Navarro Durán, Breve historia de la literatura española, Madrid: Alianza Editorial, 1997. Mainer, J. C. dir., Historia de la literatura española, Barcelona: Crítica, 2010. 9 vols. Rico, F. dir., Historia y crítica de la literatura española, Barcelona: Crítica, 1983-. Rodríguez Cacho, L., Manual de historia de la literatura española, Madrid: Castalia, 2009. Estudos Aguilar Piñal, F., Introducción al siglo XVIII, Madrid: Júcar, 1991. Bataillon, Marcel, Erasmo
y España: estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, trad. de
Antonio Alatorre, Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1995. [2ª ed., 5ª reimp.] Curtius, Ernst, Literatura europea y Edad Media Latina, México: FCE, varias eds. García de la Concha, V., ed., El Surrealismo, Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1982. Gies, David, ed., El romanticismo, Madrid: Taurus, 1989. Guillén, Claudio, El primer Siglo de Oro: estudios sobre géneros y métodos, Barcelona: Crítica,1988. Lewis, C.S., La imagen del mundo: introducción a la literatura medieval y renacentista, Barcelona: Península, 1997. Lissorgues, Y., M. Palenque Francisca Soria, “Del Realismo al Fin de Siglo. Sociedad y arte literario”, en V. García de la Concha, dir., y F. Romero Tobar, coord., Historia de la literatura española. Siglo XIX, Madrid: Espasa-Calpe, 1998, pp. 1-90. Litvak, L., ed., El Modernismo, Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1975. López Bueno, B., coord., La Renovación Poética del Renacimiento al Barroco, Madrid: Síntesis, 2006. Mainer, J. C., La Edad de Plata (1902-1939), Madrid: Cátedra, 1983. Mainer, J. C., De posguerra (1951-1990), Barcelona: Crítica, 1994. Riley, Edward C., Cervantes’ Theory of the Novel, Oxford: Clarendon Press,
1962, traducido como Teoría de la novela en Cervantes, Madrid: Taurus,
1966. Romero Tobar, L., Panorama crítico del Romanticismo español, Madrid: Castalia, 1994. Ruiz Pérez, P., Manual de literatura española de los siglos de oro, Madrid: Castalia, 2000. Strosetzki, Christoph, ed., Teatro español del Siglo de Oro: teoría y práctica, Frankfurt am Main: Vervuert, 1998. Yndurain, Domingo, Humanismo y Renacimiento en España, Madrid: Cátedra, 1994. ________________ Lecturas bibliográficas de HCLE: volumes 6, 6/1, 7,
7/1, 8, 8/1, 9 y 9/1, relacionadas
cos movementos, autores e obras tratados na asignatura. (Reservado na biblioteca da Facultade de Filoloxía). Como lecturas de ampliación bibliográfica para a segunda parte da asignatura, segundo as necesidades do alumnado, recoméndanse: - Prats i Cuevas, España: Siglo XX (1898-1931). Madrid: Anaya, 1988.
- Paniagua,Javier.
Espana: Siglo XX (1931-39). Madrid: Anaya, 1988.
- Castelló,J.E. Espana: Siglo XX
(1939-78). Madrid: Anaya, 1988.
- La
novela en el siglo XX (Desde 1939).
- Ferreras, J. La novela española de nuestrra época. Madrid: Taurus, 1988.
- Tusón,V. Poesía Española actual. Madrid: Anaya, 1985.
- Huerta Calvo, Joaquín. Historia
del teatro español. Siglo XX (Hasta 1939). Madrid: Gredos, 1988.
- Ferreras, J.i. El teatro en el siglo XX: Desde 1939. Madrid: Taurus, 1988.
- Díez Huélamo, Begoña. Obras
clave de la lírica española en lengua castellana. Barcelona: Ciclo, 1990.
- Ferreres, Rafael. Los límites del
modernismo y el 98. Madrid: Taurus, 1981.
- Jackson, G. Aproximación a la España Contemporánea,
1898-1975. Barcelona: Grijalbo, 1980.
- Mainer, José
Carlos. Modernismo y 98, VI. Historia
y crítica de la literatura española. Barcelona: Crítica, 1980.
- Orozco, Emilio. Modernismo y barroco. Madrid: Cátedra, 1990.
- Shaw, Donald. La generación del 98. Madrid: Cátedra, 1977.
- Zavala, Iris M. Fin de siglo: modernismo, 98 y bohemia. Madrid: Cuadernos para el Diálogo, 1974.
- Fernández Santander,
Carlos. Bibliografía de la novela
(1936-1986). A Coruña:
Librería Arenas, 1986.
- Garrido Gallardo, Miguel Angel. "La teoría de la literatura española en
el último lustro: Ensayo bibliográfico", en Varia Bibliográfica: Homenaje
a José Simón Díaz. Kassel:
Reichenberger, 1988.
- González de Mendoza, Pilar. Catálogo bibliográfico de la novela
española, 1960-1980; 3 vols. Madrid: Universidad
Complutense de Madrid, 1988.
- Martínez Cachero, J. M. "Bibliografía crítica sobre la novela
española entre 1936 y 1980", en La novela
española entre 1936 y 1980. Madrid: Castalia, 1985, 481-589.
- Bousoño, Carlos. Poesía poscontemporánea (Cuatro Estudios y
una introducción). Madrid: Júcar, 1985. Paulino Ayuso, José.
- Garcia Lorenzo,
Luciano, y María Francisca Vilches de Frutos."El teatro español del siglo XX: Estado de lainvestigación y últimas
tendencias". Siglo, 2 (1984-85), 1-14.
- García
Posada, Miguel. La nueva poesía:
1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.
- Podol, Peter, et al. "El drama
español del siglo XX: Estado de la cuestión bibliográfica". Estreno:
13 (1987), 32-36; 14 (1988), 59-63;15
(1989), 29-39.
- Romera Castillo, José."Bibliografía", en "Texto y representación desde la
perspectiva semiótica: un estado de la cuestión", en Simposio "O Teatro e o seu Ensino". A Coruña: Universidade da Coruña, 1993.
- García
de la Concha, Victor. La poesía
española de 1935 a 1975. Madrid: Cátedra, 1987.
- Lechner, J. El compromiso en la poesía española del
siglo XX (II: 1939-1974). Leiden: Universitaire Press, 1975.
- Paulino
Ayuso, José. La poesía en el siglo
XX; desde 1939. Madrid: Playor, 1983.
- Prat, Ignacio. Estudios sobre poesía contemporánea. Madrid: Taurus, 1983.
- Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas: La generación del 70. Madrid: Hiperión, 1988.
- Sanz
Villanueva, Santos. Literatura
actual. Historia
de la literatura española. Siglo
XX, Tomo 6/2. Barcelona: Ariel,
1984.
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Lingua Española 1/613G01001 | Introdución aos Estudos Literarios/613G01005 | Lingua e Cultura Clásica/613G01006 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
A asistencia regular ás aulas é indispensable. Calquera circunstancia que a
dificulte deberá ser comunicada e consultada co profesorado ao inicio do curso. Non
se admitirán traballos por correo electrónico. O único soporte para a entrega
será o papel. As lecturas obrigatorias faranse nas edicións críticas recomendadas arriba ou, no seu caso, nas consultadas co profesorado. A
guía docente é o documento público onde se visualiza a proposta académica da
UDC e o marco regulamentario oficial destes estudos. Como tal, é o documento de
referencia que obriga a docentes e a estudantes. |
|