Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A3 |
Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A9 |
Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A14 |
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A21 |
Coñecer a variación lingüística da lingua española. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B4 |
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B9 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os principais conceptos lingüísticos relacionados co nivel fónico das linguas. |
A1 A3
|
B5
|
|
Familiarizarse cos principais traballos sobre Fonética e Fonoloxía e sabelos enmarcar no seu contexto. |
A3 A11 A14 A15
|
B1 B5 B7 B8
|
C8
|
Adquirir a capacidade para valorar con espírito crítico a bibliografía sobre esta materia. |
A3 A14 A15
|
B1 B7
|
|
Analizar e describir o sistema fonolóxico do español e as variantes de realización dos fonemas. |
A1 A10 A14
|
B7
|
|
Coñecer os mecanismos de produción da voz humana. |
A5 A15
|
B3
|
C1
|
Adquirir competencia na transcrición fonética e fonolóxica de textos. |
A1 A2
|
|
|
Coñecer os aspectos do son como fenómeno físico que sexan de interese para os estudos lingüísticos. |
A1 A15
|
B1 B2 B3
|
C3
|
Coñecer as distintas formas de abordar o estudo do son desde as diferentes perspectivas da Lingüística. |
A3 A11 A14 A15
|
B7 B8 B9
|
|
Adquirir competencia no estudo instrumental do son e familiarizarse co uso das tecnoloxías aplicadas á lingüística. |
A1 A2 A3 A15
|
B1 B2 B9
|
C3 C6
|
Contribuír a adquirir un pleno dominio da lingua española que permita producir textos orais e adecuados á situación. |
A5 A9
|
B4 B6
|
C1
|
Desenvolvemento da capacidade para recoñecer, xustificar e corrixir as principais incorreccións do español nos niveis de análise relacionadas coa materia: ortoloxía, pronunciación, entoación, etc. |
A1 A2 A5 A10 A15
|
B2 B5 B7 B8
|
C1
|
Coñecemento e valoración tanto da norma culta como da diversidade lingüística do español. |
A21
|
B7 B8
|
C1
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Fonética e Fonoloxía |
1. Fundamentación teórica da distinción.
2. Perspectiva histórica. |
2. Fonética acústica, articulatoria, perceptiva |
1. Os distintos enfoques da Fonética
2. O sistema articulatorio. A produción do son articulado
3. O son como fenómeno físico
4. O estudo experimental do son. Ferramentas para o estudo instrumental do son
5. Audición e percepción do son |
3. Transcrición |
1. A transcrición fonética
2. O Alfabeto Fonético Internacional
3. O alfabeto fonético da RFE
4. Transcrición fonética estreita
5. Transcrición fonolóxica
6. Transcrición mediante ordenadores |
4. Unidades fonéticas e fonolóxicas |
1. Sons, fonemas, trazos e outras unidades fonéticas e fonolóxicas
2. A sílaba |
5. Sistema fonético e fonolóxico do español (1). O subsistema vocálico. |
1. Os fonemas vocálicos do español
2. Realización fonética
3. Combinacións de vocais
|
6. Sistema fonético e fonolóxico do español (2). O subsistema consonántico |
1. Fonemas consonánticos do español
2. Realizacións dos fonemas consonánticos |
7. Unidades suprasegmentais |
1. A entoación |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
B5 |
0.5 |
0 |
0.5 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A5 A11 A14 A21 B1 B7 B8 C3 C8 |
21 |
42 |
63 |
Obradoiro |
A1 A3 A15 A21 B1 B2 B5 C6 |
18 |
27 |
45 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A3 A11 A15 B2 B9 C3 C6 C8 |
4 |
4 |
8 |
Lecturas |
A1 A2 A3 A5 A9 A10 A15 B3 B4 B6 B9 C1 |
0 |
12 |
12 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A1 A3 A11 A14 B5 B7 B9 |
2 |
0 |
2 |
Proba mixta |
A1 A3 A5 A11 A15 B2 B6 B7 C1 |
2 |
16 |
18 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obter información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa. |
Sesión maxistral |
Exposición teórico-práctica. Valorarase a participación do alumnado. |
Obradoiro |
Diversas metodoloxías e probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc.) a través das que se desenvolven tarefas principalmente prácticas co apoio e supervisión do profesorado. |
Prácticas de laboratorio |
Uso do ordenador para traballar con gravacións, realizar espectrogramas, etc. Análise de espectrogramas e outros medios de estudo do son. Transcrición mediante ordenadores. |
Lecturas |
Lectura de artigos sobre aspectos concretos do temario. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Asistencia a conferencias, relatorios de congresos ou eventos relacionados coa materia. |
Proba mixta |
Exame final, tanto dos aspectos teóricos como prácticos. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Lecturas |
Proba mixta |
Prácticas de laboratorio |
Obradoiro |
|
Descrición |
Tanto as prácticas dos talleres como de laboratorio realizaranse cun seguimiento personalizado por parte do profesor.
Tamén se espera que se faga uso das titorías para resolver dúbidas relacionadas coas lecturas ou coas clases maxistrais.
Enténdese que a avaliación forma parte do proceso de aprendizaxe e, xa que logo, recoméndase que se empreguen as titorías para revisar os exercicios, o traballo e o exame final.
As titorías poderanse levar a cabo persoalmente ou mediante correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
A1 A2 A3 A5 A9 A10 A15 B3 B4 B6 B9 C1 |
Recensión crítica dunha das obras recomendadas na bibliografía |
10 |
Proba mixta |
A1 A3 A5 A11 A15 B2 B6 B7 C1 |
Exame final no que se mostrarán os coñecementos e competencias adquiridos, tanto desde o punto de vista teórico como aplicado. |
50 |
Obradoiro |
A1 A3 A15 A21 B1 B2 B5 C6 |
Análise de espectrogramas, transcricións fonéticas e fonolóxicas e outras prácticas e análises. Realizaranse tanto durante as clases como de forma autónoma. |
40 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia, a cualificación mínima da proba mixta deberá ser de 4 puntos sobre 10. Será cualificado como “non presentado” quen non realice o exame final oficial, independentemente do número de actividades entregadas. Na segunda edición de actas (mes de xullo) poderanse recuperar todos os instrumentos de avaliación arriba descritos coas mesmas porcentaxes que na primeira edición. Só se cualificará como non presentado quen xa tivese esta cualificación na edición de actas de xaneiro e, ademais, non se presente ao exame oficial de xullo. Para a segunda edición de actas a data límite de entrega das actividades será o día fixado oficialmente para o exame. As actividades poderán ser enviadas por correo electrónico desde a dirección que a UDC proporciona a cada estudante. O estudante comprométese a gardar unha copia de cada traballo, en previsión de problemas na recepción. Só se aceptarán traballos, actividades, etc., que se entreguen dentro do prazo establecido. As actividades e exames deben cumprir as esixencias de corrección lingüística propias destes textos (ortografía, puntuación, precisión léxica, rexistro formal, discurso coherente e cohesionado, etc.). Penalizarase a nota dos escritos que non se axusten a esta norma. O plaxio (é dicir, a utilización de textos ou ideas doutros autores sen indicar a fonte de procedencia), mesmo parcial, ou calquera outra falta de honradez académica, dará lugar á descualificación automática da actividade. Estudantes a tempo parcial con dispensa académica recoñecida. Realizarán actividades compensatorias dos talleres e as prácticas de laboratorio, previo acordo co profesor.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Alarcos Llorach, Emilio: Fonología española, 4.ª ed. Madrid: Gredos, 1964 (hay reimpresión de 2012). Fernández Planas, Ana Mª: Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Barcelona: Horsori, 2005. Gil Fernández, Juana: Los sonidos del lenguaje. Madrid: Síntesis, 1995. Gil Fernández, Juana, ed.: Panorama de la fonología española actual. Madrid: Arco Libros, 2000. Hidalgo Navarro, Antonio: Aspectos de la entonación del español: viejos y nuevos enfoques. Madrid: Arco Libros, 2006. Hidalgo Navarro, Antonio y Mercedes Quilis Merín: La voz del lenguaje: Fonética y fonología del español. Valencia: Tirant, 2012. Martínez Celdrán, Eugenio: Fonología general y española. Barcelona: Teide, 1989. Martínez Celdrán, Eugenio: Análisis espectrográfico de los sonidos del habla, 2.ª ed. Barcelona: Ariel, 2007. Martínez Celdrán, Eugenio: El sonido en la comunicación humana. Introducción a la fonética, 2.ª ed. rev.. Barcelona: Octaedro, 2003. Martínez Celdrán, Eugenio y Ana M. Fernández Planas: Manual de fonética española. Articulaciones y sonidos del español. Barcelona: Ariel, 2007. Navarro Tomás, Tomás: Manual de pronunciación española, 28.ª ed. Madrid: CSIC, 2004. Penas Ibáñez, Mª Azucena (ed.): Panorama de la fonética española actual. Madrid: Arco Libros. Quilis, Antonio: Tratado de Fonología y Fonética españolas. Madrid: Gredos, 1993. Real Academia Española: Nueva gramática de la lengua española. Fonética y fonología, Madrid: Espasa, 2011. Recursos web: Boersma, Paul y David Weenink: Praat: doing phonetics by computer. Amsterdam: University of Amsterdam, 2013 (http://www.praat.org). Fonética: Los sonidos del español. Iowa, University of Iowa, 2005 (http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/spanish/frameset.html). Summer Institute of Linguistics: IPA Transcription with SIL Fonts. Dallas: SIL International, 2013 (http://scripts.sil.org/IPAhome). Summer Institute of Linguistics: Speech Tools, Dallas: SIL International, 2013 (http://www.sil.org/computing/speechtools). |
Bibliografía complementaria
|
|
Incluirase documentación na plataforma Moodle da UDC. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase o
traballo diario e a asistencia ás sesións tanto expositivas como prácticas. Adaptación A materia poderá ser adaptada a estudantes
con discapacidades ou que non teñan un nivel de español similar ao do nativo.
Rógase aos interesados que se poñan en contacto co profesor ou co seu titor. |
|