Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Teatro Código 613G01031
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Profesorado
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Web
Descrición xeral Crítica histórico-social e literaria dunha ou varias etapas da Literatura Española, mediante ocomentario de textos dramáticos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
A18 Coñecer a historia e a cultura das comunidades hispanofalantes.
A19 Dominar a gramática da lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise literaria de textos dramáticos. A1
A2
A3
A5
A10
A11
A15
A16
A17
A18
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
O teatro social: Estudo/crítica histórico-social e literaria do teatro social español no século XX, a través do análise de algunhas obras e autores máis representativos
1. Panorama histórico-social e literario.
a. Planteamientos ético-estéticos.
b. Dicenta, Joaquín. Daniel. www.
c. Linares Rivas, M. La garra. La Coruña: Diputación, 1999
d. Olmo, Lauro. La camisa. Madrid, Destino, 2010.




1.1. Explotación temática das lecturas:
Caracterización.
Estructura.
Recursos dramáticos.
Trascendencia significativa.
Valoración global da súa dramaturxia.
1.2. Valoración histórico-literaria.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 A16 A17 A18 A19 B1 B2 B3 B4 B5 C4 C8 16 16 32
Discusión dirixida A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B7 B8 C4 C5 C6 C7 C8 8 21 29
Proba mixta A1 A2 A3 0 20.5 20.5
Obradoiro A19 A18 A17 A16 A15 A11 A10 A5 A3 A2 A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 8 21 29
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O profesor explicará os fundamentos histórico-sociais e literarios pertinentes da materia objeto de estudio.
Discusión dirixida Partindo dun asunto ou idea para a reflexión proposta polo profesor, os alunos irán elaborando o seu propio discurso crítico utilizando as ferramentas que lles foron proporcionadas. Deberán defender a sua postura como a adecuada e propor argumentos que a sustenten dun xeito científico.
Proba mixta Haberá un examen final sobor diversos aspectos (autores, obras, movimientos, etc) da materia obxecto de estudo. Se valorará a capacidade de comprensión, pensamento crítico e dominio do idioma castelá..
Obradoiro Semanalmente haberá unha sesión práctica na que o alumno, individualmente ou en grupo, desarrollará actividades relacioadas cos textos teatrais obxecto de estudo, e outras consideraciós derivadas das sesiós maxistrais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
O alumno acudirá periódicamente a tutorías para aclarar dúbidas sobre os temas suscitados na asignatura.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A1 A2 A3 Se valorará a capacidade de comprensión, análisis, pensamento crítico e dominio do idioma castelán. 30
Discusión dirixida A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B7 B8 C4 C5 C6 C7 C8 Se valorará a elaboración de respostas coherentes e contraastadas, de carácter orixinal, elaboradas de maneira individual ou en grupo, baixo a dirección do profesor. 30
Obradoiro A19 A18 A17 A16 A15 A11 A10 A5 A3 A2 A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 Se valorará a capacidade crítica do alumno mediante diversos exercicios prácticos: exposicións, debates, solución de problemas, análise de textos, etc.). 30
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 A16 A17 A18 A19 B1 B2 B3 B4 B5 C4 C8 Se valorará a participación activa do alumno, na que debe reflexar a súa preparación (lectura e reflexión) das lecturas asignadas. 10
 
Observacións avaliación
  1. Na proba mixta é necesario obter unha cualificación mínima de catro sobre dez para superar a materia.
  2. Recibirán a cualificación de "Non Presentado" aqueles alumnos que non se presenten á proba mixta.
  3. Na segunda oportunidade, gardaranse as notas de todolas actividades superadas
  4. Para os estudantes con
    dedicación a tempo parcial ou de modalidades específicas de aprendizaxe e
    apoio
    a diversidade, o profesorado responsable poderá adoptar as medidas que considere
    oportunas
    para non perxudicar ao alumno.

Fontes de información
Bibliografía básica

Lecturas obligatorias:

1. Dicenta, Joaquín. Daniel. www.

2. Linares Rivas, M. La garra. La Coruña: Diputación, 1999.

2.Olmo, Lauro. La camisa. Madrid, AET, 1960.

4. Lecturas bibliográficas básicas:

HCLE: volúmenes 6, 6/1, 7, 7/1, 8, 8/1, 9 y 9/1, relacionadas con los movimientos, autores y obras abarcados en la asignatura. (reservado en la biblioteca de la Facultad de Filología)

Bibliografía complementaria

Lecturas de ampliación bibliográfica:

  1. Prats i Cuevas, España: Siglo XX (1898-1931). Madrid,  Anaya 1988.
  2. Paniagua,Javier. Espana: Siglo XX (1931-39). Madrid. Anaya, 1988.
  3. Castelló,J.E. Espana: Siglo XX (1939-78). Madrid, Anaya, 1988.
  4. La novela en el siglo XX (Desde 1939)
  5. Ferreras, J. La novela española de nuestrra época. Madrid, Taurus, 1988
  6. Tusón,V. Poesía Española actual. madrid, Anaya, 1985.
  7. Huerta Calvo, Joaquín. Historia del teatro español. Siglo XX (Hasta 1939). Madrid, Gredos, 1988.
  8. Ferreras, J.i. El teatro en el siglo XX: Desde 1939. Madrid,Taurus, 1988.
  9. Díez Huélamo, Begoña. Obras clave de la lírica española en lengua castellana. Barcelona: Ciclo, 1990.
  10. Ferreres, Rafael. Los límites del modernismo y el 98.Madrid: Taurus, 1981.
  11. Jackson, G. Aproximación a la España Contemporánea, 1898-1975 .Barcelona: Grijalbo, 1980.
  12. Mainer, José Carlos.Modernismo y 98, VI. Historia y crítica de la literatura española.Barcelona: Crítica, 1980.
  13. Orozco, Emilio. Modernismo y barroco. Madrid: Cátedra, 1990.
  14. Shaw, Donald. La generación del 98 .Madrid: Cátedra, 1977.
  15. Zavala, Iris M. Fin de siglo: modernismo, 98 y bohemia .Madrid: Cuadernos para el Diálogo, 1974.
  16. Fernández Santander, Carlos. Bibliografía de la novela (1936-1986). La Coruña: Librería Arenas, 1986.
  17. Garrido Gallardo, Miguel Angel."La teoría de la literatura española en el último lustro: Ensayo bibliográfico", en Varia Bibliográfica:
  18. Homenaje a José Simón Díaz .Kassel: Reichenberger, 1988.
  19. González de Mendoza, Pilar. Catálogo bibliográfico de la novela española, 1960-1980;3 vols. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1988.
  20. Martínez Cachero, J. M."Bibliografía crítica sobre la novela española entre 1936 y 1980". La novela española entre 1936 y 1980 .Madrid: Castalia, 1985; 481-589.
  21. Bousoño, Carlos. Poesía poscontemporánea (Cuatro Estudios y una introducción).Madrid: Júcar, 1985. Paulino Ayuso, José.
  22. Garcia Lorenzo, Luciano, y María Francisca Vilches de Frutos."El teatro español del siglo XX: Estado de lainvestigación y últimas tendencias". Siglo, 2 (1984-85), 1-14.
  23. García Posada, Miguel.La nueva poesía: 1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.
  24. Podol, Peter, et al. "El drama español del siglo XX: Estado de la cuestión bibliográfica".Estreno: 13 (1987), 32-36; 14 (1988), 59-63;15 (1989), 29-39.
  25. Romera Castillo, José."Bibliografía", en "Texto y representación desde la perspectiva semiótica: un estado de la cuestión", en Simposio "O Teatro e o seu Ensino".Coruña: Universidade da Coruña, 1993.
  26. García de la Concha, Victor. La poesía española de 1935 a 1975.Madrid: Cátedra, 1987.
  27. Lechner, J. El compromiso en la poesía española del siglo XX (II: 1939-1974) .Leiden: Universitaire Press, 1975.
  28. Paulino Ayuso, José. La poesía en el siglo XX; desde 1939. Madrid: Playor, 1983.
  29. Prat, Ignacio. Estudios sobre poesía contemporánea .Madrid: Taurus, 1983.
  30. Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas: La generación del 70. Madrid: Hiperión, 1988.
  31. Sanz Villanueva, Santos. Literatura actual. Historia de la literatura española. Siglo XX, Tomo 6/2.Barcelona: Ariel, 1984.
  32. Se recomendarán/distribuirán en clase otras lecturas pertinentes.

El profesor asesorará al alumno sobre bibliografía específica (personalizada)

Metodología:

García Barrientos, J. L., Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid,  Síntesis, 2001.

García Barrientos, José Luis, Análisis de la dramaturgia: nueve obras y un método, Madrid, Editorial Fundamentos, 2007.

Pavis, P., Diccionario de teatro, dramaturgia, estética, semiología, Madrid,  Paidos, 1990.

Troncón, Santiago, Teoría del teatro. Bases para el análisis de la obra dramática, Madrid, Editorial Fundamentos, 2006.

Vieites García, M., Análise e interpretación de textos dramáticos: unha introdución, Vigo, Galaxia, 2005.

 

Contexto literario:

Berenguer, A, El teatro en el s. XX (hasta 1939), Madrid, Taurus, 1988.

García Lorenzo, L., "El teatro desde 1936", en Historia y crítica de la literatura española, al cuidado de Francisco Rico, vol. 8. Barcelona, Crítica, 1980.

Oliva, C. y M. F. Vilches de Frutos, "El teatro", en Historia y crítica de la literatura española, al cuidado de Francisco Rico, vol. 8/1. Barcelona, Crítica, 1999.

Ruiz Ramón, F., Historia del teatro español. Siglo XX, Madrid, Cátedra, 1975.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase ó alumno a súa asistencia regular a clase e a súa participación nela, non somentes por todo o relativo á avaliación, tamén  porque isto permitirálle a preparación da materia progresivamente  ao longo do cuadrimestre. É moi importante comezar coa  realización das lecturas obrigatorias axiña para aproveitar ó máximo as sesiós teóricas e as prácticas.

Para superar a materia é imprescindible o uso correcto do idioma castelán, tanto oral coma escrito: ortografía, puntuación, corrección sintáctica e gramatical.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías