Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A3 |
Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A12 |
Coñecer os principios teóricos básicos da tradución directa e inversa e ser capaz de poñelos en práctica. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A19 |
Dominar a gramática da lingua española. |
A20 |
Coñecer a situación sociolingüística da lingua española. |
A21 |
Coñecer a variación lingüística da lingua española. |
A22 |
Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua española. |
A23 |
Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B4 |
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as principais correntes de estudio dos ámbitos relacionados co léxico e a súa aplicación ao español. |
A1 A2 A3 A11 A12 A15 A20 A21 A23
|
B1 B2 B3 B5 B7 B8 B10
|
C1 C6 C8
|
Coñecer os niveis léxico e semántico do español e telos en conta na análise e explicación de textos. |
A1 A2 A19 A22
|
B3 B5 B6 B7
|
C6
|
Coñecer e saber identificar razoadamente as unidades léxicas do español e as relacións entre elas. |
A1 A2 A3 A5 A10 A15
|
B1 B3 B5 B6 B7
|
C1
|
Coñecer e saber utilizar co máximo aproveitamento e de forma crítica os dicionarios do español. |
A5
|
B1 B2 B3 B4
|
C1 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O estudo do significado |
Disciplinas que estudan o significado.
Tipos de significado: significado *eritativo-funcional, significado emocional.
Denotación, mostración.
Sentido, referencia. |
2. As unidades semánticas |
Predicados, cuantificadores, trazos semánticos.
Variables, constantes. |
3. Semántica léxica: a estruturación do léxico |
Campos léxicos.
Relacions léxicas. |
4. Lexicoloxía sincrónica |
Formación de palabras.
Tendencias do léxico do español. |
5. Lexicoloxía diacrónica |
Procedencia do léxico español.
Préstamos.
Cambios semánticos.
Etimoloxía. |
6. Lexicografía do español |
Introducción a Lexicografía.
Os diccionarios do español. |
7. Semántica composicional |
A función interpretativa. |
8. Actitudes proposicionais |
Crenzas, afirmacións, preguntas. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A5 B4 B5 C1 |
0.5 |
0 |
0.5 |
Sesión maxistral |
A3 A21 A22 B5 |
21 |
30 |
51 |
Obradoiro |
A1 A2 A10 A12 A15 A19 A20 B1 B2 B8 C6 |
21 |
30 |
51 |
Lecturas |
A3 A11 A23 B3 B6 B7 |
0 |
10 |
10 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A11 A15 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C1 C8 |
0 |
14 |
14 |
Proba mixta |
A1 A3 A5 A11 A15 A22 A23 B4 B5 B10 C1 |
2 |
20 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Exame dos coñecementos previos relacionados coa materia. Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obteer información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa. |
Sesión maxistral |
Exposición teórico-práctica. Agárdase que o alumnado se implique nestas sesións de forma participativa. |
Obradoiro |
Combinación de diversas metodoloxías e probas (exposicións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas etc.) a través das que o alumnado desenvolve tarefas sobre un tema específico co apoio e supervisión do profesor. |
Lecturas |
Lectura reflexiva e asimilación de diversos artígos ou capítulos de libros. |
Traballos tutelados |
Traballo monográfico sobre un tema relacionado coa materia. Será imprescindible o seguimento da súa preparación por parte do profesor. |
Proba mixta |
Exame final no que se amosarán os coñecementos e competencias adquiridos, tanto dende o punto de vista teórico como aplicado. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Proba mixta |
Sesión maxistral |
Obradoiro |
Lecturas |
|
Descrición |
As actividades dos obradoiros levarán consigo unha fase de preparación e seguimento que implica un uso intensivo das titorías.
A atención personalizada faise especialmente necesaria nas actividades cuxa formulación ou desenvolvemento sexan diferentes para cada estudante.
Enténdese que a avaliación forma parte do proceso de aprendizaxe e, polo tanto, recoméndase que se empreguen as titorías para revisar os exercicios, o traballo tutelado e o exame final.
As titorías poderán ser presenciais ou realizarse mediante correo electrónico ou a plataforma Moodle. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A11 A15 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C1 C8 |
Traballo monográfico sobre un tema relacionado coa materia.
Avaliarase a orixinalidade, o rigor, o correcto e completo manexo das fontes, a axeitada estruturación, a corrección lingüística, a calidade e profundidade da análise e a relación coa bibliografía pertinente e cos contidos da materia. |
20 |
Proba mixta |
A1 A3 A5 A11 A15 A22 A23 B4 B5 B10 C1 |
Exame final na data oficial establecida pola Facultade no que se amosarán os coñecementos e competencias adquiridos, tanto dende o punto de vista teórico como aplicado. Poderá consistir no desenvolvemento de contidos, aplicación de coñecementos á análise de elementos léxicos ou textos, preguntas cortas, etc. Poderá incluír contidos das sesións maxistrais, os obradoiros e as lecturas. |
50 |
Obradoiro |
A1 A2 A10 A12 A15 A19 A20 B1 B2 B8 C6 |
Exercicios que se desenvolverán tanto nas aulas como fóra delas. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia, a cualificación mínima da proba mixta deberá ser de 4 puntos sobre 10. Cualificarase como non presentado a quen non se presente ao exame final oficial, independentemente do número de actividades entregadas. Na segunda edición de actas (mes de xullo) poderanse recuperar tódolos instrumentos de avaliación arriba descritos coas mesmas porcentaxes que na primeira edición. Só cualificarase como non presentado a quen xa tivese esta cualificación na edición de actas de xaneiro e, ademais, non se presente ao exame
oficial de xullo. Para a segunda edición de actas a data límite de entrega do traballo e as actividades será a data fixada oficialmente para o exame. Os traballos ou actividades enviaranse por correo electrónico dende a dirección que a UDC proporciona a cada estudante. O estudante comprométese a gardar unha copia de cada traballo, en previsión de problemas na recepción. Só se aceptarán traballos, actividades etc., que se entreguen no plazo establecido. Os traballos, actividades e exames deben cumprir as esixencias de corrección lingüística propias destes textos (ortografía, puntuación, precisión léxica, rexistro formal, discurso coherente e cohesionado etc.). Penalizarase a cualificación dos escritos que non se axusten a esta norma. O plaxio (é dicir, a utilización de textos ou ideas doutros autores sen indicar a fonte de procedencia), mesmo parcial, ou calquera outra falta de honradez académica, dará lugar á descualificación automática da actividade. Estudantes a tempo parcial con dispensa académica recoñecida. Realizarán actividades compensatorias dos obradoiros, previo acordo co profesor.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Escandell Vidal, M. Victoria (2007). Apuntes de semántica léxica. Madrid: UNED
Lara, Luis Fernando (2006). Curso de lexicología. México: El Colegio de México
Otaola Olano, Concepción (2003). Introducción a la lexicología de la lengua española. Madrid: UNED
Casas Gómez, Miguel (1999). Las relaciones léxicas. Tubinga: Max Niemeyer
Otaola Olano, Concepción (2001). Lengua Española III. Semántica. Lexicología. Lexicografía. Madrid: UNED
Medina Guerra, Antonia M. (coord.) (2003). Lexicografía española. Barcelona: Ariel
Porto Dapena, José-Álvaro (2009). Lexicografía y metalexicografía: Estudios, propuestas y comentarios. A Coruña: Universidade da Coruña
Otaola Olano, Concepción (2004). Lexicología y semántica léxica teoría y aplicación a la lengua española. Madrid: Ediciones Académicas
Lopez Palma, Helena (2013). Notes. UDC
Miguel, Elena de (ed.) (2009). Panorama de la lexicología. Barcelona: Ariel
Lyons, John (1997). Semántica lingüística: Una introducción. Barcelona: Paidos |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Adaptación A materia
poderá ser adaptada a estudantes con discapacidades, que non teñan un
nivel de español similar ao do nativo ou que por calquera motivo precisen algunha modificación en calquera dos aspectos reflectidos
nesta guía docente. Prégase aos interesados que se poñan en contacto co
profesor ou co seu titor. |
|