Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Técnicas de Investigación Literaria Código 613G01042
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Caparros Esperante, Luis
Correo electrónico
luis.caparros@udc.es
Profesorado
Caparros Esperante, Luis
Correo electrónico
luis.caparros@udc.es
Web
Descrición xeral Ferramentas e fontes de información impresas e dixitais para a investigación nos estudos literariose culturais, con especial atención ás tecnoloxías da información e da comunicación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. A1
A15
A17
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. A2
B5
B6
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. A11
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos A14
Coñecer a crítica textual e a edición de textos. A16
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. B1
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas B2
Adquirir capacidade de autoformación. B3
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico B7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. B9
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. B10
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. A11
C3
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Planificación, organización e escritura do traballo científico. 1.1 Presentación do curso e obxectivos.
1.2 A investigación literaria como proceso. Requisitos e fases.
2. Recursos na Universidade da Coruña. Análise esencialmente práctica dos diferentes recursos existentes na Biblioteca Universitaria e na web institucional.
3. Fontes de información: bases de datos e bibliotecas dixitais. Recursos para a recuperación de información: bases de datos, museos, bibliotecas, hemerotecas, arquivos en papel ou en liña...
4. Ferramentas e software. Revisión de programas e apps para facilitar o traballo investigador. Prácticas de uso de ferramentas.
5. Interdisciplinariedade e investigación literaria. 5.1 A necesidade dos coñecementos transversais.
5.2 Fenómenos de hibridación na arte e na cultura.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A16 B1 B2 B9 B10 C8 C3 16 37 53
Prácticas a través de TIC A2 A11 A14 A15 B1 B2 B3 B5 B7 C3 16 32 48
Proba práctica A1 A2 A11 A14 A17 B6 C1 C3 3 6 9
 
Atención personalizada 2.5 0 2.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sesión en que o profesor contextualiza e explica as metodoloxías e contidos necesarios para que o alumnado poda desenvolver o seu traballo posterior. A sesión maxistral ten carácter teórico e expositivo.
Prácticas a través de TIC Traballo colaborativo sobre recursos informáticos por medio da computadora persoal ou dos medios electrónicos dispoñibles na aula.
Proba práctica Proba final, de carácter individual, avaliable, para demostrar os coñecementos e destrezas adquiridos no transcurso das aulas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba práctica
Descrición
A atención personalizada desenvolverase de modo presencial nos horarios oficiais establecidos para titorías ou mediante correo electrónico ou Moodle.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A16 B1 B2 B9 B10 C8 C3 Dado o carácter práctico e metodolóxico da asignatura, valorarase especialmente a asistencia e a participación activa nas aulas.
10
Proba práctica A1 A2 A11 A14 A17 B6 C1 C3 Proba evaluable, de carácter práctico, onde se demostrarán as habilidades e destrezas aprendidas no curso. 50
Prácticas a través de TIC A2 A11 A14 A15 B1 B2 B3 B5 B7 C3 Corresponde ao traballo colaborativo desenvolvido nas aulas e, no seu caso, aos traballos prácticos encomendados polo profesor. 40
 
Observacións avaliación

Por esixencias do deseño desta aplicación, as anteriores
porcentaxes son orientativas. A cualificación final responderá ao seguinte
reparto porcentual:

1. O 50% da cualificación final obterase pola proba práctica que cada
estudante realizará ao finalizar o curso. En todo caso, para
aprobar unha materia deberase obter unha puntuación mínima de 4 sobre 10 nesta
proba que, como se ve, en ningún caso suporá o 100% da nota final. (Por
exemplo, un 3 nesta proba final non se compensaría cunha suma de 7 polo resto de
actividades e por asistencia e participación.).

2. O 40% obterase pola realización de actividades durante o curso. Dependendo do número de estudantes, a avaliación puidera ser por medio dun traballo práctico encargado polo profesor e que deberá entregarse antes da proba práctica final.

3. O 10% restante corresponde á asistencia, participación e
desempeño de cada estudante no decorrer do curso. Observaranse o seu
aproveitamento e evolución, a súa dinámica na aula e todo aquilo que implica
aprendizaxe colaborativa e traballo en grupo.

4. A cualificación final en cada unha das dúas convocatorias será
froito dunha avaliación semellante. No caso da segunda oportunidade, gardaranse as cualificacións superadas na primeira.

5. É ineludible a realización da proba práctica final para obter
cualificación. No caso de non facela, a persoa recibirase a cualificación de Non Presentada (N.P.).

6. Non obstante o anterior, o alumnado a tempo parcial ou con
dispensa académica recoñecida deberá comunicar por escrito ao profesor a súa
situación, coa certificación correspondente, en canto comece o curso ou sexa
efectiva a matrícula. En cada caso estudaranse, dentro da normativa académica
vixente, as actividades alternativas que se determinen.


Fontes de información
Bibliografía básica Alcina Franch, J. (1994). Aprender a investigar: métodos de trabajo para la redacción de tesis doctorales.. Madrid: Compañía Literaria.
Muñoz Razo, Carlos. (2011). Cómo elaborar y asesorar una investigación de tesis.. México: Prentice Hall.
Eco, Umberto. (2001 (1977).). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura.. Barcelona: Gedisa.
Orduna, G. (2000). Ecdótica. Problemática de la edición de textos.. Kassel: Reichenberger.
Belmonte, Manuel. (2011). Enseñar a investigar.. Bilbao: Mensajero.
Enkvist, Inger. (2003). Ética y estética en la investigación literaria: <http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero24/inv_lite.html> (consultado el 29/06/2015).. Espéculo, 24 (2003).
Hernández Sampieri, R. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación.. Madrid: McGraw-Hill.
Rodríguez Fer, Claudio. (1998). Guía de investigación literaria.. Gijón: Júcar.
Guía... (s.d.). Guía de recursos bibliográficos de la Literatura Española (Biblioteca Nacional): <http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Servicios/InformacionBibliografica/docs/Guia_Literatura_Esp.pdf> (consu. Madrid: Biblioteca Nacional.
Núñez Alonso, Eduardo. (1999). Los archivos como sistemas de información: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=51135>. Boletín de ANABAD, IL., 1 (1999), pp. 109-124.
López Yepes, José. (2002). Manual de ciencias de la documentación.. Madrid: Pirámide.
Blecua, Alberto. (1983). Manual de crítica textual.. Madrid: Castalia.
Jauralde Pou, Pablo. (1981). Manual de investigación literaria (Guía bibliográfica para el estudio de la literatura española).. Madrid: Gredos.
Paun de García, Susan. (2004). Manual de investigación literaria. Cómo preparar informes, trabajos de investigación, tésis y tesinas.. Madrid: Castalia.
Garza Mercado, Ario. (1988). Manual de técnicas de investigación para estudiantes de ciencias sociales.. México: Colegio de México.
Medina Rivilla, A., e outros. (2003). Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales.. Madrid: Universitas.
Díez Borque, J. M., coord. (1985). Métodos de estudio de la obra literaria.. Madrid: Taurus.
Achtert, W. S., y J. Gibaldi. (1988). MLA Handbook for Writers of Research Papers.. New York: The Modern Language Association of America.
Gaskell, Philip. (1999). Nueva introducción a la bibliografía material.. Gijón: Ediciones Trea.
Núñez Alonso, Eduardo. (1999). Organización y gestión de archivos.. Gijón: Ediciones Trea.
Montaner Frutos, A. (1999). Prontuario de bibliografía (Pautas para la realización de descripciones, citas y repertorios).. Gijón: Ediciones Trea.

Durante o curso, e como parte substancial del, iranse engadindo recursos bibliográficos e enderezos electrónicos, tanto por medio da plataforma Moodle como nas propias aulas.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Introdución aos Estudos Literarios/613G01005
Tecnoloxías da Información e da Comunicación/613G01007
Introdución á Investigación sobre Lingua e Literatura Española/613G01037

Observacións

Para un mellor aproveitamento do curso, resulta imprescindible dispor dunha computadora portátil na aula con capacidades suficientes para Internet.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías