Competencias do título |
Código
|
Competencias do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias do título |
Dominar a técnica do comentario de textos e percibir a singularidade do discurso poético, centrándose nas obras e o período fixados como marco do estudio |
A1 A2 A3 A5 A10 A15 A17
|
B5 B6 B7 B8
|
C1 C4
|
Levar a cabo unha leitura crítica e reflexiva de textos poéticos da literatura española, recoñecendo a súa poética e percibindo a súa singularidade |
A3 A5 A15 A16 A17 A18
|
B3 B5
|
C1 C4
|
Coñecer as semellanzas e diferencias da poesía tradicional e culta na etapa medieval e tardomedieval, así como distintas mostras de textos (e autores de poesía culta) |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 A18
|
B5 B7 B8
|
C1
|
Reflexionar sobre a importancia do contexto da creación e recepción dos textos poéticos, percibindo a súa repercusión na leitura e interpretación das obras
|
A1 A2 A3 A5 A15 A16 A17 A18
|
B5 B8 B10
|
C1 C4
|
Familiarizarse coas principais fuentes bibliográficas que permiten achegarse ao estudio dos textos poéticos aos que se atende, empregando tamén internet |
A5 A10 A11 A14 A15 A16 A17
|
B1 B3 B6 B7 B9 B10
|
C1 C3 C4 C6 C7 C8
|
Producir textos escritos de distinta extensión e alcance, debidamente redactados e organizados, nos que o estudante demostre a súa capacidade de reflexión crítica e aplique os coñecementos sobre literatura e cultura á análise de textos, recurrindo de maneira selectiva, cando é posible (e convinte), ao manexo doutra bibliografía e a recursos acesibles a través de internet.
|
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A14 A15 A16 A17 A18
|
B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C1 C3 C4 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Introducción metodolóxica. |
-O comentario de textos
-A linguaxe poética e a súa plurisignificación
-Recursos estilísticos
-Métrica |
Os chamados froitos tardíos da Idade Media: lírica de tipo tradicional e poesía cancioneril |
Cuestións previas
-Sobre a autoría
-Sobre a cronoloxía
-Sobre a súa difusión: o público receptor.
-Sobre a súa transmisión |
A poesía tradicional |
-Tradicións e antecedentes
-Distintas etapas
-O vilancico e a súa glosa
-Temas e motivos
-Recursos estilísticos
-Métrica
-Fontes instrumentais básicas no estudio da poesía tradicional |
A poesía cancioneril |
- Tradicións e antecedentes.
-Etapas e reinados.
-Cancioneiros e autores.
-Tipos de poesía e principais xéneros.
-A poesía amorosa. Temas e motivos. Principais recursos. A canción e outras formas.
-Outras producións poéticas. A poesía dialogada. O decir.
-Fontes instrumentais básicas no estudio da poesía cancioneril
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C4 C6 C7 |
3 |
10 |
13 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A16 A17 A18 B5 B7 B10 C1 C4 C7 |
10 |
16 |
26 |
Actividades iniciais |
B5 B8 B9 C4 C6 C8 |
0.5 |
0 |
0.5 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A14 A15 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
0 |
21 |
21 |
Lecturas |
A2 A3 A5 A10 A11 A14 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C6 C7 |
0 |
22 |
22 |
Obradoiro |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C4 C6 C7 |
18 |
9 |
27 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Na data oficial fixada polo centro, o estudante deberá realizar unha proba na que dea conta do aprendido ao longo do curso, tanto nas sesións maxistrais como nos obradoiros, sempre tendo como punto de partida as leituras levadas a cabo. |
Sesión maxistral |
Servíndose do método expositivo a profesorá proporcionará unha introdución metodolóxica sobre a técnica do comentario de textos, así como as nocións básicas necesarias sobre a tradición literaria e o contexto do tipo de producións que serán obxecto de comentario. |
Actividades iniciais |
Avaliación dos coñecementos previos do alumnado en relación coa materia. Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obter información relevante que permita estruturar unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa. |
Traballos tutelados |
Traballo tutelado pola profesora que pretende promover a aprendizaxe autónoma (terá como ponto de partida os textos obxecto de leitura, ainda que ese corpus poderá ser complementado en razón da escolla do tema elixido). Desenvolverase de acordo coas pautas establecidas e axustarase ás características formais que no seu momento se formulen. |
Lecturas |
A leitura das obras sinaladas son o eixe sobre o que xira esta materia, pois nunca se comentarán os textos no baleiro, senon considerando a tradición literaria na que se integran e o(s) contexto(s) de creación e recepción; enténdese, xa que logo, que se trata non so dunha leitura comprensiva, senon reflexiva e crítica. Tamén, para a realización do traballo e ocasionalmente para realizar algún dos exercicios do obradoiro, a profesora recomendará a leitura de artigos críticos e bibliografía complementaria. |
Obradoiro |
Combínanse distintas metodoloxías e exercicios (discusión, análise de aspectos formais concretos dun texto...), de xeito que, a traveso desas actividades, a profesora perciba o traballo do alumno e o seu avance na técnica do comentario de textos. Nalgún caso, a docente entregará materiais que o estudiante deberá ler e examinar para apresentar no curso dunha sesión posterior. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Obradoiro |
Proba mixta |
Traballos tutelados |
Lecturas |
|
Descrición |
O estudante poderá recorrer a este tipo de atención cando o requira, tanto para levar a cabo as actividades do obradoiro como para resolver dúbidas surxidas na preparación da proba mixta, nas leituras..., pero nunca para suplir as explicacións que non ten seguido por ausentarse da aula inxustificadamente. A tutela do traballo farase efectiva nas horas de tutoría da profesora y esixirá, cando menos, de dúas sesións antes da súa presentación.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias |
Descrición
|
Cualificación
|
Obradoiro |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C4 C6 C7 |
Levaranse a cabo distintas actividades en clase que serán tidas en conta na avaliación. A medida que se avance no dominio da técnica de comentario, os alumnos realizarán distintos exercicios propostos pola profesora, en colaboración ou individualmente, nos que deberán aplicar os coñecementos vistos nas sesións maxistrais, reflexionar sobre aspectos concretos (por escrito ou oralmente) que se sometan a discusión, elaborar textos escritos que resuman ou desenvolvan algún tema tratado en clase ou na bibliografía... Algunhas desas actividades requiren non so da participación do estudante no obradoiro, senon dun tiempo suplementario para elaborar os materiais cando teñan que entregarse (tempo contemplado nas horas non presenciais). |
20 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C4 C6 C7 |
Exercicio escrito realizado na aula de xeito individual no que o alumno comentará un ou máis textos (incidindo nos aspectos que se especifiquen) e resolverá problemas semellantes aos tratados nas horas presenciais e aplicando unha metodoloxía similar.
|
50 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A14 A15 A16 A17 A18 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C6 C7 C8 |
Na data que a profesora estabeleza (en razón do avance dos contidos), o estudante deberá entregar un traballo escrito no que examinará en profundidade un ou máis textos (un texto contrastado con outros adscritos ao mesmo xénero, temática...; varios que desenvolvan un mismo motivo ou recurso, debidos a un mesmo autor...). Nunha primeira fase, o estudante presentará un esquema e os obxectivos que se propón; siguindo as suxerencias, anotacións e correccións da profesora, elaborará formalmente o traballo, que se aterá ás pautas fixadas. Valorarase a correcta presentación e a organización dos contidos, así como que o alumno demostre a comprensión das leituras levadas a cabo (da bibliografía primaria e secundaria), o seu dominio da técnica de comentario, a súa capacidade de reflexión crítica e os resultados ou aportacións do traballo mesmo. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Só se aceptarán traballos e actividades que se entreguen na data establecida, en soporte de papel e siguindo as normas para a entrega de traballos escritos que se precisarán en cada caso. Non se poderá aprobar a materia sen acadar unha calificación mínima de 4 sobre 10 en cada un dos apartados; o estudante recibirá a cualificación "Non Presentado" no caso de que non se presente á proba mixta. Na segunda oportunidade (xullo), aplicarase o mesmo sistema de avaliación; no exame, que se celebrará na data oficial fixada pola Facultade, está previsto que, ademáis de
entregar o traballo tutelado e realizar a proba mixta, o alumno dea conta complementariamente do aprendido no obradoiro. Dase por suposta a asistencia a clase; aquel estudante que conte con dispensa académica recoñecida debe poñerse en contacto coa profesora ao inicio do curso para establecer o mecanismo de seguimento da súa aprendizaxe. A expresión do estudante nas distintas probas, exercicios e actividades levadas a cabo debe ser a que corresponde a un estudante de cuarto curso do Grao de español (non so se tomará en conta, xa que logo, a corrección ortográfica e gramatical). No caso de que a expresión dos exercicios e traballos realizados fora da aula no estea en consonancia coa das probas e exercicios que o estudante realiza en clase baixo o control da profesora, tomarase como referencia para avaliar a expresión do alumno os escritos que este teña elaborado sen axuda externa.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Alonso, Dámaso y José Manuel Blecua (eds.) (1956). Antología de la poesía española. Poesía de tipo tradicional. Madrid, Gredos
*Alín, José Maria (ed.) (1991). Cancionero tradicional. Madrid, Castalia
Dutton, Brian y Victoriano Roncero (eds.) (2004). La poesía cancioneril del siglo XV. Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert
Frenk Alatorre, Margit (ed.) (1977). Lírica española de tipo popular. Madrid, Cátedra
Alonso, Álvaro (ed.) (2003). Poesía andaluza de cancionero. Sevilla, Fundación José Manuel Lara
Gerli, Michel (ed.) (1994). Poesía cancioneril castellana. Madrid, Akal
*Beltran, Vicenç (ed.) (2009). Poesía española 1. Edad Media: lírica y cancioneros. Madrid, Visor
Beltran, Vicenç (ed.) (1997). Poesía lírica medieval . Barcelona, Clásicos Castellanos |
Esta é unha síntese da bibliografía primaria, na que se recollen so escolmas; será complementada pola profesora con edicións de autores, obras e cancioneiros. Marcáronse con asterisco as de manexo cotián. |
Bibliografía complementaria
|
Dutton, Brian con Jineen Krogstad (1990-1991). El cancionero del siglo XV (c. 1360-1520). Salamanca, Biblioteca Española del siglo XV-Universidad de Salamanca
Sánchez Romeralo, Antonio (1969). El villancico (Estudios sobre la lírica popular en los siglos XV y XVI). Madrid, Gredos
Frenk Alatorre, Magrit (1978). Estudios sobre lírica antigua. Madrid, Castalia
Alvar, Carlos y Ángel Gómez Moreno (1987). La poesía lírica medieval. Madrid, Taurus
Frenk Alatorre, Margit (2003). Nuevo corpus de la antigua lírica popular hispánica (s. XV a XVII). México, UNAM
Rodado Ruiz, Ana Mª (2000). Tristura conmigo va. Fundamentos de Amor Cortés. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha |
Ofrécese a relación tan so duns cantos títulos de bibliografía secundaria, que se complementará no curso das sesións da materia. Recomendase tamén o manexo dos enlaces de internet que figuran a continuación:
AHLM: http://www.ahlm.es/ (que inclúe o boletín bibliográfico)SEMYR:http://campus.usal.es/~semyr/textos-line.htm
Portal Parnaseo:http://parnaseo.uv.es/
CervantesVirtual: http://www.cervantesvirtual.com
Convivio.Poesía medieval y cancioneros: (http://www.lluisvives.com/portal/cancionmedieval
An Electronic Corpus of 15th Century Castilian Cancionero Manuscripts: (http://cancionerovirtual.liv.ac.uk/main-page.htm |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Introdución aos Estudos Literarios/613G01005 | Literatura Española/613G01011 | Literatura Española Medieval/613G01022 | Literatura Española do Século de Ouro 1/613G01023 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|