Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
O alumno debe coñecer os principios da Semiótica da Cultura e teorías afíns que insiren os estudos literarios nun ámbito superior e complexo como é o da cultura
|
A1 A2 A3 A11 A14
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9
|
C3 C6
|
O alumno debe ser capaz de aplicar a investigación en literatura comparada con la realidad de su ámbito vital, histórico y artístico |
A1 A2 A3 A11 A15 A21 A22 A23
|
B1 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B10
|
C1 C6 C8
|
O alumno debe ser capaz de valorar a memoria sociohistórica da súa contorna vital e de poñela en relación con outros ámbitos distantes no tempo e no espazo para acadar unha interpretación universal dos casos de estudo comparado aos que se enfronta |
A11 A14
|
B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C6 C8
|
O alumno debe coñecer as linguas e literaturas castelá, galega, portuguesa e inglesa, así como posuír algúns coñecementos doutras linguas e culturas para poder investigar no campo da literatura comparada |
A7 A13 A15 A16 A17 A18 A19 A20
|
|
C1 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Cultura e literatura como obxectos de estudo das ciencias
humanas.
|
1.1 Introdución epistemolóxica
1.2. A Semiótica da Cultura de Iuri Lotman.
1.3. Paul Ricoeur e T. Todorov: usos da memoria e do
esquecemento
|
2. Cultura e literatura da "memoria histórica"
|
2.1 O papel da memoria na formación das culturas. O
rexistro da memoria.
2.2. A memoria e o esquecemento como fenómenos
individuais e colectivos.
2.3. O discurso da memoria histórica
2.4. A literatura da memoria histórica. |
3. Estudo de caso: Santiago Casares Quiroga
|
3.1. O estudo de caso como método de investigación:
realidade próxima e traballo de campo.
3.2. Caso Santiago Casares Quiroga
3.2.1. Contextualización socio-histórica e política.
3.2.2. Lugares da memoria.
3.3.3. Memoria e trauma: a actriz francesa María Casares. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 B3 B5 C1 |
16 |
14 |
30 |
Presentación oral |
A15 B2 B4 B5 B6 B8 C1 C3 C6 |
1 |
5 |
6 |
Estudo de casos |
A2 A7 A13 A14 |
7 |
33 |
40 |
Proba mixta |
A3 A15 B1 B2 B3 B4 |
2 |
20.5 |
22.5 |
Obradoiro |
A11 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 B1 B7 B9 B10 C8 |
6 |
6 |
12 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
O docente explicará na aula os contidos principais da materia. Inclúense dúas sesións máis sobre a orientación teórica do método chamado "estudo de caso", que servirán como introdución á práctica comparatista. |
Presentación oral |
Os alumnos presentarán na aula os traballos realizados |
Estudo de casos |
Para aplicar á práctica o estudo comparado da cultura e a literatura, se centrarán os estudantes en analizar casos reais e ficticios de fenómenos ou sucesos concretos. Para o estudo de caso acudirán a todo tipo de documentación e ferramentas de análise. |
Proba mixta |
Proba final escrita que constará dunha serie de respostas a determinadas cuestións teóricas e dun apartado onde o estudante exporá ou resolverá casos prácticos concretos |
Obradoiro |
Aplicarase aos traballos de investigación a metodoloxía comparatista Literatura-Cultura da memoria
Para o estudo de caso, algunhas das clases prácticas serán levadas a cabo na Coruña e arredores, nos "lugares da memoria" relacionados con Santiago Casares Quiroga. Comunicarase ao decanato o programa de saídas. |
Atención personalizada |
|
Descrición |
O profesor atenderá na aula e nos horarios de titorías ao estudante |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 B3 B5 C1 |
Valoraráse a asistencia ás clases, tanto nas sesións expositivas como nos talleres. |
5 |
Presentación oral |
A15 B2 B4 B5 B6 B8 C1 C3 C6 |
Presentarase na aula o resultado do traballo realizado, explicando o proceso de realización e os aspectos relevantes. A idoneidade, coherencia e valor académico do traballo proposto serán tidos en conta na súa cualificación |
40 |
Obradoiro |
A11 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 B1 B7 B9 B10 C8 |
O traballo final será o resultado da aplicación dos coñecementos adquiridos. Valorarase la orixinalidad, a metodoloxía, e a presentación. |
5 |
Proba mixta |
A3 A15 B1 B2 B3 B4 |
O día señalado no calendario oficial da facultade, os alumnos realizarán un examen no que demostrarán os coñecementos teórico-prácticos adquiridos |
50 |
|
Observacións avaliación |
Na aula especificarase os pormenores da realización do traballo. A presentación oral dese traballo (duración e ferramentas empregadas) axustarase ao número de alumnos na materia. O alumno deberá obter unha nota mínima de 4 na proba mixta para aprobar a asignatura, tal e como establece a normativa da Facultade de Filoloxía. As faltas de ortografía, así como os graves fallos de redacción e coherencia discursiva, suporán unha redución da cualificación da proba mixta: exactamente de medio punto por cada erro. O alumnado con matrícula a tempo parcial e dispensa académica deberá realizar os mesmos traballos e probas que os estudantes con matrícula ordinaria
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Lopo, María (ed.) (2008). Cartas no exilio: correspondencia entre Santiago Casares Quiroga e María Casares (1946-1949). A Coruña: Baía
Aróstegui, J. / Godicheau, F. (eds.) (2006). Guerra civil. Mito y memoria.. Madrid: Marcial Pons
Ricoeur, Paul (2003). La memoria, la historia, el olvido. Madrid, Trotta,
Winter, Ulrich (ed.) (2006). Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert
Todorov, Tzvetan (2005). Memoria del mal, tentación del bien. Indagación sobre el siglo XX. Barcelona, Península
Pérez Garzón, Juan Sisinio (2010). Memoria histórica . Madrid, C.S.I.C.
Fernández, Carlos (2000). Casares Quiroga, una pasión republicana. O Castro/Sada: Ediciós do Castro
Espinosa Mestre, Francisco (2006). Contra el olvido. Historia y memoria de la guerra civil. Barcelona: Crítica
Casares, María (2009). Residente privilexiada, . Oleiros/A Coruña, Trifolium
Grandío Seoane, Emilio / Rodero, Joaquín (eds.) (2011). Santiago Casares Quiroga, la forja de un líder. Madrid: Eneida
Jurij M. / Escuela de Tartu (1971). Semiótica de la cultura. Madrid: Cátedra |
Parte do traballo do alumnado é a procura de recursos bibliográficos (documentación en bases de datos e bibliotecas en liña). Por esta razón, completarase a bibliografía fundamental con algunhas referencias complementarias indicadas abaixo, sen pretensión de exhaustividade. Por outra banda, queda a criterio do docente a escolla de lecturas literarias relacionadas co tema. |
Bibliografía complementaria
|
Flory, Jean (2005). (2005): Galicia bajo la bota de Franco. Episodios sobre el terror blanco acaecidos en las provincias de Galicia, contados por quienes los han vivido [Reedición en castellano a partir de la tradución . Santiago de Compostela: Alvarellos
Alonso Montero, Xesús /Villar, Miro (eds.) (2006). Guerra civil e literatura galega (1936-1939). Vigo: Xerais
Carballido Reboredo, Silvia (2001). (2001). Novela en pé de guerra(a guerra civil vista por los novelistas gallegos en castelán). O Castro/Sada: Ediciós do Castro
Halbwachs, Maurice (1950) (2004). , La memoria colectiva. Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza
“Flory,Jean” (1938). La Galice sous la botte de Franco. Épisodes de laterreur blanche dans les provinces de Galice, rapportés par ceux qui les ont vécus. Paris: Jean Flory
Acuña, Ana (ed.) (2013). Letras nómades. Experiencias da mobilidade feminina na literatura galega. Berlin: Frank & Timme
Juana López, Jesús de / Prada Rodríguez,Julio (coords.) (2006). Lo que han hecho en Galicia. Violencia, represión y exilio, 1936-1939. Barcelona, Crítica
Aguilar Fernández, Paloma (1996). Memoria y olvido de la guerra civil española . Madrid, Alianza
Godinho,Paula (coord.) (2012). Usos da memória epráticas do património. Lisboa: Colibri |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Asistir a clase |
|