Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A8 |
Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A14 |
Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A18 |
Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa. |
A20 |
Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Aplicar a análise e o comentario críticos a textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A2 A11
|
B3 B7
|
C2
|
Aplicar na práctica o dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira. |
A8
|
|
C2
|
Incorporar e aplicar un coñecemento avanzado da literatura portuguesa. |
A11 A14 A15 A18 A20
|
B1 B6
|
|
Distinguir os diferentes estratos e realidades da historia e a cultura das comunidades lusófonas. |
A14 A20
|
B3 B7
|
|
Aplicar de maneira relacional os coñecementos adquiridos cos doutras áreas e disciplinas |
A8 A11 A14
|
B1 B5 B8
|
C4
|
Identificar e avaliar as potencialidades positivas da asunción da diversidade. |
A20
|
B3 B5 B8
|
C4
|
Reunir e identificar as capacidades e destrezas para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, na procura de aplicar as capacidades adquiridas a analizar a realidade, diagnosticar problemas e/ou formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
B5 B8
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O RENASCIMENTO PORTUGUÊS E A LITERATURA CLÁSSICA PORTUGUESA |
1.1- A expansão ultramarina e os problemas histórico-culturais particulares do Renascimento português.
1.2 - Questões metodológicas e de periodização. |
2 . O TRATAMENTO LITERÁRIO DA VIAGEM: A íNDIA VISTA DESDE A PÁTRIA ABANDONADA |
2.1 - A expansão em modelos literários medievais
2.1.1 - O teatro de Gil Vicente
2.1.2 - A poesia do Cancioneiro Geral de Garcia de Resende
2.2 - A via racional e a "aurea mediocritas" na poesia classicizante
2.2.1 - A poesia de Sá de Miranda
2.2.2 - O "Velho do Restelo" |
3. O TRATAMENTO LITERÁRIO DA VIAGEM: O EXÍLIO |
3.1 - Exílio, estranhamento e interrogação do eu
3.1.1 - A "Menina e Moça" de Bernardim Ribeiro
3.1.2 - A lírica de Camões |
4. O TRATAMENTO LITERÁRIO DA VIAGEM: A LITERATURA DE VIAGENS |
4.1 - A épica camoniana
4.1.1 - Género antigo e experiência moderna
4.1.2 - O encontro com a diferença e os limites da racionalidade
4.2 - A visão disfórica
4.2.1 - A Peregrinação de Fernão Mendes Pinto
4.2.2 - A História Trágico-Marítima |
5. A IDEIA DE REFUNDAÇÃO NO BARROCO PORTUGUÊS |
5.1 - A oratória sacra do padre António Vieira
5.2 - A estranheza de Francisco Rodrigues Lobo |
6. O NEO-CLASSICISMO. |
6.1 Distanciamento crítico e despersonalizaçao.
6.2. A temática do quotidiano e o verso livre |
7. O PRÉ-ROMANTISMO |
7.1. - As influências e as afluências (para)românticas
7.2. - O individualismo pré-romântico
7.2. - O auto-retrato em Bocage |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A18 A20 B5 B8 C4 |
14 |
21 |
35 |
Obradoiro |
A2 A11 A14 A15 B1 B3 B6 |
22 |
33 |
55 |
Lecturas |
A2 A8 A14 A18 A20 B3 B5 B7 B8 C2 C4 |
1 |
30 |
31 |
Traballos tutelados |
A2 A11 A14 A15 B1 B3 B5 B6 B7 |
1 |
10 |
11 |
Recensión bilbiográfica |
A11 A15 B5 |
1 |
4 |
5 |
Presentación oral |
A11 A15 B3 B7 C2 |
1 |
1 |
2 |
Proba mixta |
A2 A11 A18 A20 B5 C2 |
2 |
8 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Sesións de traballo en que o profesorado explica a contextualización e os elementos necesarios do temario para que o alumnado poda desenvolver o seu traballo posterior. |
Obradoiro |
Nestas sesións, o conxunto do alumnado realizará actividades de diferente tipoloxía destinadas á consolidación dos contidos presentados nas sesións maxistrais, así como das destrezas e das estratexias relacionadas cos obxectivos e contidos da materia.
Entre estas actividades contémplanse, alén doutras, a análise de fontes documentais, os comentarios de textos, a resolución de problemas, as prácticas a través de TIC, probas de varia tipoloxía e estudos de casos. |
Lecturas |
No Paso 8 desta Guia, está a relación de obras que o/a alumno/a debe ler ao longo do curso. |
Traballos tutelados |
Texto(s) orai(s) e/ou escrito(s) en que o alumnado analizará algunha(s) da(s) obra(s) de lectura obrigatoria. |
Recensión bilbiográfica |
Reseña(s) avaliativa(s) de determinadas aportacións bibliográficas |
Presentación oral |
Presentación oral dalgún(s) dos comentarios de textos realizados. |
Proba mixta |
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Para alén da atención individualizada nas sesións presenciais de diferente tipo, durante as horas de atendemento do profesorado, o/a alumno/a recibirá toda a orientación e axuda que precise para a realización dos seus traballos.
A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada unha das actividades ao longo do curso e segundo a planificación da materia.
O alumnado con dispensa académica deberá entrar en contacto co profesor ao inicio do curso para fixar as actividades e traballos substitutivos da asistencia académica que necesariamente deberá realizar. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
A2 A8 A14 A18 A20 B3 B5 B7 B8 C2 C4 |
Terán de realizarse as leituras obrigatórias por parte do alumnado, sendo avaliadas ao longo do desenvolvimento das aulas.
O control destas lecturas será realizado por medio de recensións "ad hoc" e/ou en sesións específicas na sala de aulas, avaliando a capacidade de comprensión e a síntese estruturada das principais ideas contidas nos materiais obxecto da leitura, en relación cos conteúdos focados e as competencias previstas na materia. |
10 |
Obradoiro |
A2 A11 A14 A15 B1 B3 B6 |
Avaliación das actividades de diferente tipoloxía referidas na metodoloxía. Será avaliada a participación e o traballo en equipo, a capacidade analítica e crítica, e a adecuación aos obxectivos formulados polo profesor para cada actividade tipolóxica. |
20 |
Proba mixta |
A2 A11 A18 A20 B5 C2 |
Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico con comentario de textos e análise de fontes documentais, avaliando tanto a precisión expresiva e conteudística, canto o axeitamento do disertado, do comentado ou do analizado ás competencias a adquirir e aos obxectivos a atinxir, previamente formulados para cada unha das tres modalidades polo profesor. |
40 |
Presentación oral |
A11 A15 B3 B7 C2 |
Avaliación da capacidade expositiva e da profundidade e adecuación dos contidos expostos na presentación oral dalgún dos comentarios de textos realizados.
Para alen do antes referido e da utilidade das apresentacións para os propósitos da materia, será avaliada a calidade lingüística, o dominio do contido, a organización e a secuencia expositiva, a clareza e precisión nas exposicións, a interacción co auditorio, o uso do tempo dispoñíbel, a utilización dos recursos tecnolóxicos e, cando for o caso, o traballo en equipo. |
10 |
Traballos tutelados |
A2 A11 A14 A15 B1 B3 B5 B6 B7 |
Texto(s) orai(s) e/ou escrito(s) en que o alumnado, seguindo un roteiro fornecido polo profesor, analizará algunha(s) da(s) obra(s) de lectura obrigatoria, avaliándose a súa precisión e o seu axeitamento aos contidos e ás competencias previamente formulados. |
15 |
Recensión bilbiográfica |
A11 A15 B5 |
Avaliación da adecuación, sustentabilidade e pertinencia dos xuízos emitidos na(s) reseña(s) avaliativa(s) de determinadas aportacións bibliográficas. |
5 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia, o alumnado deberá conseguir unha
cualificación igual ou superior a 5 puntos sobre 10. Así mesmo, na proba mixta
deberá obter como mínimo 4 puntos sobre 10, para poder sumar os restantes
elementos avaliables/instrumentos de avaliación. O alumnado terá que entregar os traballos e actividades no
prazo fixado. O alumnado con matrícula parcial e/ou dispensa académica deberá realizar e entregar
as mesmas probas e exercicios que o restante; se non puider asistir ás
titorías, deberá pórse en contacto co profesor a través do correo electrónico. A cualificación de NON PRESENTADO/A será considerada cando o
alumno/a non asistir á proba mixta e/ou cando tiver entregado un número das
actividades contempladas inferior ao 50%
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Centeno, Y. K / Reckert, S. (orgs.) (1981). A Viagem de "Os Lusíadas": Símbolo e Mito. Lisboa: Arcádia
Ribeiro, Mª. A. (2006). "Que gentinha!": a viagem pitoresca e histórica de Jean-Baptiste Debré. Mérida: Junta de Extremadura
Reckert, S. / Centeno, Y. K. (orgs.) (1983). A Viagem entre o Real e o Imaginário. Lisboa: Arcádia
Reis, C. (dir.) (1993). História Crítica da Literatura Portuguesa. Lisboa: Verbo
Saraiva, A. J. / Lopes, O. (1992). História da Literatura Portuguesa. Porto: Porto Editora
Seixo, Mª. A. (1998). O discurso literário da "Peregrinação": aproximações. Lisboa: Cosmos
Lanciani, G. (1979). Os Relatos de Naufrágios na Literatura Portuguesa dos Séculos XVI e XVII. Lsboa: Biblioteca Breve
Seixo, Mª. A. (1998). Poéticas da Viagem na Literatura. Lisboa: Cosmos
Léry, J. de (1980). Viagem à Terra do Brasil. São Paulo/Belo Horizonte: EDUSP-Itatiaia
Gil, F. / Macedo, H. (1998). Viagens do Olhar: Retrospecção, visão e profecia no Renascimento português. Porto: Campo das Letras |
OBRAS DE LEITURA OBRIGATÓRIA: –Seleção ad hoc de sonetos do período clássico - Cantos IX e X de Os Lusíadas de Luís de Camões - Episódio da "Ilha dos Ladrões" da Peregrinação de Fernão Mendes Pinto - Auto da índia de Gil Vicente
- Doce canto em terra alheia? Antologia da lírica camoniana
- Sermão da Sexagésima do P. António Vieira |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|