Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española e Hispanoamericana Código 613G02048
Titulación
Grao en Galego e Portugués: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Profesorado
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Web
Descrición xeral Estudio e crítica histórico-social dun corpus de textos literarios seleccionados que se estudarán a partir da elaboración dun comentario de texto. Farase unha introducción metodolóxica que garante ó alumno un bo aprendizaxe por medio dos comentarios propostos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A7 Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. A1
A2
A5
A7
A11
A15
B1
B5
B6
B7
B10
C4
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. A1
A2
A5
A7
A11
A15
B1
B5
B6
B7
B10
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. A1
A2
A5
A7
A11
A15
B1
B5
B6
B7
B10
C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Consideracións histórico-literarias.
2. Lecturas exemplares.
1.1. A literatura como instrumento do poder.
1.2. Contextos histórico-sociais.

2.1. Contos populares (selecciones).
2.2. Consideracios críticas e historiográficas


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 A3 A5 A7 A11 A15 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1.5 20 21.5
Discusión dirixida A1 A2 A3 A5 A11 A15 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 C6 16 16 32
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 A15 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 C6 16 16 32
Obradoiro A1 A2 A3 A5 A11 A15 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B3 B1 C4 C6 12 12 24
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Consiste na realización de varios comentarios de texto nos que se evaluará a capacidade de comprensión e pensamento crítico.
Discusión dirixida Partindo dun asunto ou idea para a reflexión proposta polo profesor, os alunos irán elaborando o seu propio discurso crítico utilizando as ferramentas que lles foron proporcionadas. Deberán defender a sua postura como a adecuada e propor argumentos que a sustenten dun xeito científico.
Sesión maxistral A sesión maxistral serve para plantexar a metodoloxía e a contextualización históricoo-social e literaria dos textos cos que se traballará no obradoiro e nas discusión dirixidas.
Obradoiro O obradoiro consta dunha serie de exercicios prácticos diversos nos que se persigue o dominio da disciplina mediante a práctica e a metodoloxía suscrita na sesión maxistral. Os alumnos farán comentarios, analizarán textos, farán exposicións e articulacións de ideas de conrecreación intelectual dos contextos históricos e situacións comunicativas,agás da reflexión estética e a contextualización socio-histórica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Obradoiro
Descrición
O alumno acudirá periódicamente a tutorías para aclarar dubidas sobor os temas suscitados na asignatura.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A1 A2 A3 A5 A11 A15 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 C6 Se valorará a elaboración de respostas coherentes e contrastadas, de carácter orixinal, elaboradas de maneira individual ou en grupo, baixo a dirección do profesor. 30
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 A15 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 C6 Se valorará a participación activa do alumno, atendendo á súa preparación e reflexión das lecturas/temas pertinentes. 10
Proba mixta A1 A2 A3 A5 A7 A11 A15 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Se valorará a resolución de problemas plantexados en exercicios prácticos. 30
Obradoiro A1 A2 A3 A5 A11 A15 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B3 B1 C4 C6 Se valorará a capacidade crítica do alumno mediante diversos exercicios prácticos: exposicións, debates, solución de problemas, análise de textos, etc.). 30
 
Observacións avaliación
  1. Na proba mixta é necesario obter unha cualificación mínima de catro sobre dez para superar a materia.
  2. Recibirán a cualificación de "Non Presentado" aqueles alumnos que non se presenten á proba mixta.
  3. Na segunda oportunidade, gardaranse as notas de todolas actividades superadas
  4. Para os estudantes con
    dedicación a tempo parcial ou de modalidades específicas de aprendizaxe e
    apoio
    a diversidade, o profesor responsable poderá adoptar as medidas que
    considere
    oportunas para non prexudicar ao alumno.

Fontes de información
Bibliografía básica

O profesor, en colaboración cos seus alumnos, determinará a lista de lecturas primarias. É responsabilidade do alumno facer as devanditas lecturas e reflexionar sobre as mesmas, partindo dos criterios metodolóxicos expostos polo profesor.

Bibliografía complementaria

Lecturas de ampliación bibliográfica:

  1. Prats i Cuevas, España: Siglo XX (1898-1931). Madrid,  Anaya 1988.
  2. Paniagua,Javier. Espana: Siglo XX (1931-39). Madrid. Anaya, 1988.
  3. Castelló,J.E. Espana: Siglo XX (1939-78). Madrid, Anaya, 1988.
  4. La novela en el siglo XX (Desde 1939)
  5. Ferreras, J. La novela española de nuestrra época. Madrid, Taurus, 1988
  6. Tusón,V. Poesía Española actual. madrid, Anaya, 1985.
  7. Huerta Calvo, Joaquín. Historia del teatro español. Siglo XX (Hasta 1939). Madrid, Gredos, 1988.
  8. Ferreras, J.i. El teatro en el siglo XX: Desde 1939. Madrid,Taurus, 1988.
  9. Díez Huélamo, Begoña. Obras clave de la lírica española en lengua castellana. Barcelona: Ciclo, 1990.
  10. Ferreres, Rafael. Los límites del modernismo y el 98.Madrid: Taurus, 1981.
  11. Jackson, G. Aproximación a la España Contemporánea, 1898-1975 .Barcelona: Grijalbo, 1980.
  12. Mainer, José Carlos.Modernismo y 98, VI. Historia y crítica de la literatura española.Barcelona: Crítica, 1980.
  13. Orozco, Emilio. Modernismo y barroco. Madrid: Cátedra, 1990.
  14. Shaw, Donald. La generación del 98 .Madrid: Cátedra, 1977.
  15. Zavala, Iris M. Fin de siglo: modernismo, 98 y bohemia .Madrid: Cuadernos para el Diálogo, 1974.
  16. Fernández Santander, Carlos. Bibliografía de la novela (1936-1986). La Coruña: Librería Arenas, 1986.
  17. Garrido Gallardo, Miguel Angel."La teoría de la literatura española en el último lustro: Ensayo bibliográfico", en Varia Bibliográfica:
  18. Homenaje a José Simón Díaz .Kassel: Reichenberger, 1988.
  19. González de Mendoza, Pilar. Catálogo bibliográfico de la novela española, 1960-1980;3 vols. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1988.
  20. Martínez Cachero, J. M."Bibliografía crítica sobre la novela española entre 1936 y 1980". La novela española entre 1936 y 1980 .Madrid: Castalia, 1985; 481-589.
  21. Bousoño, Carlos. Poesía poscontemporánea (Cuatro Estudios y una introducción).Madrid: Júcar, 1985. Paulino Ayuso, José.
  22. Garcia Lorenzo, Luciano, y María Francisca Vilches de Frutos."El teatro español del siglo XX: Estado de lainvestigación y últimas tendencias". Siglo, 2 (1984-85), 1-14.
  23. García Posada, Miguel.La nueva poesía: 1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.
  24. Podol, Peter, et al. "El drama español del siglo XX: Estado de la cuestión bibliográfica".Estreno: 13 (1987), 32-36; 14 (1988), 59-63;15 (1989), 29-39.
  25. Romera Castillo, José."Bibliografía", en "Texto y representación desde la perspectiva semiótica: un estado de la cuestión", en Simposio "O Teatro e o seu Ensino".Coruña: Universidade da Coruña, 1993.
  26. García de la Concha, Victor. La poesía española de 1935 a 1975.Madrid: Cátedra, 1987.
  27. Lechner, J. El compromiso en la poesía española del siglo XX (II: 1939-1974) .Leiden: Universitaire Press, 1975.
  28. Paulino Ayuso, José. La poesía en el siglo XX; desde 1939. Madrid: Playor, 1983.
  29. Prat, Ignacio. Estudios sobre poesía contemporánea .Madrid: Taurus, 1983.
  30. Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas: La generación del 70. Madrid: Hiperión, 1988.
  31. Sanz Villanueva, Santos. Literatura actual. Historia de la literatura española. Siglo XX, Tomo 6/2.Barcelona: Ariel, 1984.
  32. Se recomendarán/distribuirán en clase otras lecturas pertinentes.

El profesor aconsejará al alumno sobre bibliografía específica (personalizada).


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías