Identifying Data 2015/16
Subject (*) Arquitectura Cliente/servidor e Proceso Cooperativo Code 614111603
Study programme
Enxeñeiro en Informática
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle 2nd four-month period
All Optativa 4
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Computación
Coordinador
Bamonde Rodriguez, Sebastian
E-mail
sebastian.bamonde@udc.es
Lecturers
Bamonde Rodriguez, Sebastian
E-mail
sebastian.bamonde@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Concibir e planificar o desenvolvemento de aplicacións informáticas complexas ou con requisitos especiais.
A4 Coñecer e aplicar diferentes protocolos de comunicación e sistemas de xestión de rede.
A6 Avaliar, definir, seleccionar e auditar plataformas hardware e software para a execución e desenvolvemento de aplicacións e servizos informáticos.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B10 Capacidade de xestión da informática (captación e análises da información).
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer la Arquitectura Cliente/Servidor y las Tecnolgía asociadas A3
A4
A6
B3
B10
C3

Contents
Topic Sub-topic
1. Conceptos
2. Compoñentes da Arquitectura
3. Cliente/Servidor de Base de Datos
4. Cliente/Servidor Transaccional
5. Cliente/Servidor en Aplicacións Colaboradoras
6. Cliente/Servidor con Obxectos Distribuídos
7. Cliente/Servidor e Internet
8. Cliente/Servidor na Xestión de Sistemas
.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study 10 0 10
Guest lecture / keynote speech 25 0 25
Laboratory practice 10 20 30
Oral presentation 15 15 30
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Se plantean soluciones reales de aplicación de la tecnología en entornos reales.
Guest lecture / keynote speech Permiten la ordenación de conceptos y la introdución a los aspectos que deben de considerarse en cada tecnología.
Laboratory practice Obligan al alumno a aplicar parte de las tecnologías estudiadas en un problema complejo.
Oral presentation Constituyen un complemento a las sesiones magistrales. En ellas los alumnos profundizan en alguna tecnología que se considere interesante, bien por su importancia o por su novedad.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Description
La presentación y análisis de casos prácticos reales es un aspecto fundamental de la asignatura, permitiendo al alumno conocer la plicabilidad real de las tecnologías que se presentan en la asignatura.

La atención personalizada es necesaria fundamentalmente en la orientación de los trabajos de presentación que realizan los alumnos sobre diferentes tecnologías con una óptica te´rica o práctica.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study Preséntanse casos prácticos. 10
Laboratory practice Implementar se unha simulación dunha rede de caixeiros cos seus distintos compoñentes clientes e servidores (caixeiro, consorcio, banco). 60
Oral presentation Preséntanse os traballos teórico/práctico encargados aos alumnos. 30
 
Assessment comments
.

Sources of information
Basic Orfaly, Robert; Harkey, Dan; Edwards, Jeri (2000). Client/Server Survival Guide. Wiley

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.