Identifying Data 2015/16
Subject (*) Informática Biomédica Code 614111621
Study programme
Enxeñeiro en Informática
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle 1st four-month period
All Optativa 4
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Tecnoloxías da Información e as Comunicacións
Coordinador
Castro Martinez, Alfonso
E-mail
alfonso.castro@udc.es
Lecturers
Castro Martinez, Alfonso
E-mail
alfonso.castro@udc.es
Web
General description É unha asignatura optativa nas tres titulacións da Facultade de Informática: Enxeñería
Técnica en Informática de Gestión, Enxeñería Técnica en Informática de Sistemas i Enxeñería Informática. Ademáis, é asignatura de libre elección da Universidade. Ten asignados para o curso 2007-2008 un grupo de teoría e tres de prácticas.

A Informática Biomédica ten unha relación directa con moitas das asignaturas do primeiro ciclo, entre elas: Tecnoloxía Electrónica; Estructura de Datos e da Información;
Bases de Datos I; Interfaces co Usuario; Redes de Comunicacións.
O perfil do alumno desta asignatura non é homóxeneo, en especial, claro está, no caso dos alumnos que elixen Informática Biomédica como asignatura de libre elección. Si a isto unimos o marcado carácter multidisciplinar da asignatura: adquisición de sinais biomédicas, procesado da imaxe médica, diseño de sistemas informáticos sanitarios, etc.

Fixa como unha das primerias prioridades intentar nivelar ó longo do curso, no posible, as diferencias que se observan na formación de partida (distintos cursos dunha mesma titulación, distintas titulacións, distintas asignaturas optativas cursadas con anterioridade) e proporcionar unha serie de conceptos e técnicas que lle sirvan de base ó alumno para o desenrolo da súa profesión neste área.

O obxetivo fundamental da asignatura é coñecelas bases teóricas e prácticas, necesarias para o desenrolo de Sistemas de Información no ámbito da Medicina. Para elo se analizanse as distintas capas do sistema de información, esto é: adquisición, instrumentación, procesado dixital, bases de datos, sistemas de axuda a toma de decisións, redes, etc.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Concibir e planificar o desenvolvemento de aplicacións informáticas complexas ou con requisitos especiais.
A6 Avaliar, definir, seleccionar e auditar plataformas hardware e software para a execución e desenvolvemento de aplicacións e servizos informáticos.
A8 Concibir, despregar, organizar e xestionar un servizo informático complexo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B8 Traballar en equipos de carácter interdisciplinar.
B10 Capacidade de xestión da informática (captación e análises da información).
B11 Razoamento crítico.
B12 Capacidade para a análise e a síntese.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Xestionar proxectos de Tecnoloxías da Información e as Comunicacións nas Ciencias da Saúde. A3
B8
Redactar informes, dictámenes e peritacións perante distintos organismos relacionados coa informática nas Ciencias da Saúde. B3
B11
B12
Capacidade de análise e síntese da información heteroxénea no ámbito sanitario. B8
B10
B12
Capacidade para traballar en equipo. B5
Analizar e recoller novas técnicas e ferramentas do mercado informático sanitario estudando a súa viabilidade e necesidade. Posibilidade de contratar externos. A6
A8
C3
C4

Contents
Topic Sub-topic
Introducción.

1. Informática Biomédica: obxetivos, métodos, conexión con outras asignaturas.
2. Referencia histórica da Informática Biomédica.
3. Fontes de información.
4. Sistemas de información en Informática Biomédica. Estrutura.
Adquisición e xeneración de sinais biomédicas. 1. Características do sinal médico.
2. Adquisición mediante sensores.
3. Procesado de sinais médicos.
4. Dispositivos de xeración de imaxe médica. Procesado da imaxe médica.
5. Analisé de imaxes biomédicas.
Estándares en Informática Biomédica. 1. HL7 – Health Level 7
2. DICOM – Digital Imaging and Communications in Medicine
3. IHE – Integrating the Healthcare Enterprise
Sistemas de Información Médica. 1. Historia Clínica Electrónica.
2. PACS.
3. Telemediciña.
Traballo tutelado. 1. Proposta do traballo.
2. Desenrolo do traballo tutelado.
3. Sesión de control.
4. Recollida do traballo.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech 32 8 40
Introductory activities 1 0 1
Supervised projects 2 30 32
Laboratory practice 10 5 15
Events academic / information 2 0 2
Objective test 2 6 8
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Clases presenciais nas que se impartirá o alumno conceptos relacionados coa a materia.

Mostráran-se as características, bases e requerimentos no deseño e desenvolvemento de sistemas informáticos nas Ciencias da Saúde.
Introductory activities Clases nas que se introducirá o alumno en que consiste a Informática Biomédica, buscando sentar as bases para a comprensión do resto da asignatura.
Supervised projects Consistirá nun traballo desenrolado por o alumno e proposto polo profesor, será no presencial, supervisado, debéndose de entregar unha memoria que será utilizada para evaluar o alumno.

O obxectivo e que o alumno poda profundizar nalgún dos aspectos máis importantes da Informática Médica, permitíndo-lle adquirir coñecementos que doutra maneira non sería posible.
Laboratory practice O obxectivo e co alumno poda ver a aplicación práctica dalgúns dos conceptos explicados nas sesión maxistrais.

Para elo, o alumno empregará a ferramenta Matlab.
Events academic / information Se invitará a un profesional que traballe no campo das Tecnoloxías da Información e as Comunicacións nas Ciencias da Saúde a dar unha charla os alumnos.

O obxectivo é amosar o alumno as tarefas que compoñen o día a día dun profesional das TIC neste campo.
Objective test Consisitirá nunha proba escrita que o alumno terá que realizar o rematar o cuatrimestre, para comprobar co alumno comprendeu os conceptos explicados nas sesións maxistrais.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Laboratory practice
Description
A atención personalizada está enfocada en axudarlle a comprender os aspectos teóricos vistos na clase, axudarlle no desenvolvemento das prácticas no uso da ferramenta e as dúbidas que poida ter sobre o seu desenvolvemento.

E asistir o alumno no desenvolvemento do traballo tutelado, así se planifican dúas sesións de control co fin de supervisar o correcto desenvolvemento do traballo, solucionar as dúbidas que poidan aparecer e correxir os defectos que se atopén.


Dentro da atención personalizada, inclúense as diferentes titorías que se poidan ter e solución das dúbidas que lle poidan aparecer o alumno o longo da asignatura.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects Sesións de control e unha memoria na que se evaluará: formato, estructura, redacción e contenido 35
Laboratory practice Entrega dunha memoria cos resultados acadados e o proceso seguido 20
Events academic / information Observación e notas do profesor. 5
Objective test Examen escrito sobre os conceptos comentados na clase. 40
 
Assessment comments
A evaluación do alumno lévarase acabo a longo do curso usando as prácticas que realizará e as sesións de control do traballo tutelado.

E ó final do curso no examen escrito para comprobar co alumno adquiriu os coñecementos necesarios e a memoria do traballo tutelado para comprobar se o alumno acadou as competencias fixadas para a asignatura.

Sources of information
Basic (2008). Biomedical Engineering Online. http://www.biomedical-engineering-online.com
(2008). DICOM. http://medical.nema.org/dicom/2004.html
Rafael C. Gonzalez, Richard E. Woods (2004). Digital Image Processing with MATLAB. Pearson Prentice Hall
(2008). EMBS (Engineering in Medicine and Biology Society). http://www.eng.unsw.edu.au/embs/
(2008). European Committee of Standarization. http://www.cenorm.be/cenorm/index.htm
Sonka, Fitzpatrick (2000). Handbook of Medical Imaging. SPIE Press
(2008). HL7. http://www.hl7.org
(2008). IHE. http://www.ihe.org
Mompín (1998). Introducción a la Bioengeniería.
Natick (2001). MATLAB: the language of technical computing: computation, visualization, programming using MATLAB verson 6.
Shortliffe, Perreault (1990). Medical informatics: Computer applications in. Addison-Wesley
(2008). Telemedicine. http://tic.telemedcine.org
Bronzino (1995). The Biomedical Engineering Handbook. IEEE Press

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Estrutura de Datos e da Información/614311102
Tecnoloxía Electrónica/614311103
Bases de Datos I/614311201
Sistemas de Adquisición de Datos/614311642

Other comments
- Orientación para o estudio. A materia que comprende a asignatura corresponde a unha ramas das Tecnoloxías da Información e as Comunicacións con unhas características particulares e coa falta dunha referencia global. Recómendase o alumno para un aproveitamiento óptimo un seguimento activo das clases, o uso das títorias para resolver as dúbidas sobre o comentado na clase e o uso de Internet coma recurso de información motivado pola súa capacidade como medio para encontrar múltiples enfoques dun mesmo tema, axudando en gran medida á comprensión dos diferentes temas. - Pautas para a mellora e a recuperación. A recuperación da asignatura realizara-se mediante un examen escrito, non sendo necesario que o alumno entregue de novo as prácticas e o traballo tutelado dentro do mesmo curso académico. En caso de non ter entregado as prácticas e/ou traballo tutelado poderá facerse na recuperación.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.