Identifying Data 2015/16
Subject (*) Teoría de Colas Code 614111649
Study programme
Enxeñeiro en Informática
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle 1st four-month period
All Optativa 4
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Matemáticas
Coordinador
Lorenzo Freire, Silvia
E-mail
silvia.lorenzo@udc.es
Lecturers
Lorenzo Freire, Silvia
E-mail
silvia.lorenzo@udc.es
Web
General description A Teoría de Colas é unha rama da Investigación Operativa que ten por obxecto o estudo e análise de situacións nas que se demanda un servizo que non pode ser satisfeito instantaneamente, polo que se forman colas ou liñas de espera. A devandita análise proporciona información para a toma de decisións, tratando de lograr un compromiso óptimo entre o custo do servizo e o custo asociado á espera dese servizo.

A Teoría de Colas é aplicable a multitude de situacións reais relacionadas con sectores tan variados como o comercio, a industria, o transporte ou as telecomunicacións, entre outros. No contexto da Informática e as novas tecnoloxías, as situacións de espera dentro dunha rede son moi frecuentes (procesos enviados a un servidor para a súa execución á espera de ser atendidos, conxestión na liña telefónica, etc). Isto fai que as ferramentas que se proporcionarán nesta materia poidan ser de utilidade para o futuro Enxeñeiro Informático.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A1 Aprender de maneira autónoma novos coñecementos e técnicas avanzadas axeitadas para a investigación, o deseño e o desenvolvemento de sistemas e servizos informáticos.
A9 Dirixir equipos de traballo ligados ao deseño de produtos, procesos, servizos informáticos e outras actividades profesionais.
A12 Coñecer a regulación legal da profesión e os seus aspectos éticos, en particular os ligados á propiedade intelectual e á protección de datos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B9 Capacidade para tomar decisións.
B11 Razoamento crítico.
B12 Capacidade para a análise e a síntese.
B13 Capacidade de comunicación.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñecer a metodoloxía da Teoría de Colas. A1
A9
A12
B1
B2
B3
B9
B11
B12
B13
C6
C8
Saber interpretar problemas de diferentes contextos e saber que tipo de modelo ou rede de teoría de colas son o máis axeitado para ese problema. A1
A9
A12
B1
B2
B3
B9
B11
B12
B13
C6
C8

Contents
Topic Sub-topic
1. Introdución 1.1. Recensión histórica

1.2. Contidos da materia
2. Conceptos básicos de Teoría de Colas 2.1. Descrición do sistema dunha cola

2.2. Terminoloxía básica

2.3. Fórmulas de Little
3. Introdución aos procesos aleatorios 3.1. Conceptos xerais e propiedades básicas

3.2. Procesos de contar: o proceso de Poisson

3.3. Procesos de nacemento e morte
4. Modelos con taxas de chegada e de servizo de tipo Poisson 4.1. Modelo M/M/1

4.2. Modelo M/M/S

4.3. Modelo M/M/1/K

4.4. Modelo M/M/S/K e fórmulas de Erlang

4.5. Modelo M/M/1/infinito/H

4.6. Modelo M/M/s/infinito/H, con e sen repostos

4.7. Modelo M/M/infinito

5. Redes de colas 5.1. Introdución ás redes de colas

5.2. Redes de Jackson abertas

5.3. Redes de Jackson pechadas

5.4. Outros modelos de redes de colas: en serie, cíclicas e con bloqueo
6. Colas con distribucións arbitrarias de chegada e servizo 6.1. Modelo M/G/1

6.2. Outros modelos con tempo entre chegadas exponencial

6.3. Colas con servizo exponencial e entrada xeral

6.4. Aproximación mediante simulación

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A9 A12 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 C6 C8 30 15 45
Laboratory practice A1 A9 A12 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 C6 C8 30 0 30
Problem solving A9 B1 B2 B3 B9 B11 B12 C6 C8 0 15 15
Mixed objective/subjective test A1 A9 A12 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 C6 C8 5 0 5
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech
Laboratory practice
Problem solving
Mixed objective/subjective test

Personalized attention
Methodologies
Mixed objective/subjective test
Laboratory practice
Description
Os alumnos poden acudir ás titorías correspondentes sempre que teñan algunha dúbida.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Mixed objective/subjective test A1 A9 A12 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 C6 C8 100
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Narayan Bhat, U. (2008). An introduction to Queueing Theory. Birkhauser
Saaty, T.L. (1983). Elements of queueing theory with applications. Dover
Gross, D. y Harris, C.M. (1985). Fundamentals of queueing theory. Wiley
Cao, R. y Vega Valle, J.L. (). http://www.udc.es/dep/mate/TeoriaColas/colas.htm.
Cao, R. (2002). Introducción a la simulación y a la teoría de colas. Netbiblo
Harchor-Balter, M. (2013). Performance modeling and design of computer systems: queueing theory in action. Cambridge University Press
Trivedi, K.S. (1982). Probability and statistics with reliability, queueing theory and computer science applications. Prentice Hall
Allen, A. O. (1990). Probability, statistics and queueing theory with computer science applications. Academic Press
Medhi, J. (1991). Stochastic models in queueing theory. Academic Press

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Estatística I/614111101

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.