Identifying Data 2015/16
Subject (*) Cultura e Actividade Económica Code 615518002
Study programme
Mestrado Universitario en Socioloxía Aplicada: Investigación Social e de Mercados
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatoria 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Análise Económica e Administración de Empresas
Economía Aplicada 1
Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinador
Andrade Suarez, Maria Jose
E-mail
maria.andrade@udc.es
Lecturers
Andrade Suarez, Maria Jose
Blazquez Lozano, Felix
Pena Lopez, Jose Atilano
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
E-mail
maria.andrade@udc.es
felix.blazquez@udc.es
atilano.pena@udc.es
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
General description O programa da materia inclúe unha visión xeral sobre os fundamentos teóricos da análise dos mercados e o consumo como fenómenos sociais desde unha perspectiva multidisciplinar onde se destaca a análise sociolóxica.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Dominar nun nivel de postgrado os coñecementos, as ferramentas e os procedementos da investigación social e de mercados aplicándoos á solución de problemas e necesidades
A2 Aplicar os procesos e protocolos de captación de información necesarios para observar e analizar de forma correcta e propria dun nivel avanzado o comportamento dos usuarios ou consumidores
A3 Ser quen de deseñar un proceso de investigación de carácter empírico demostrando dominio no uso de técnicas de investigación cuantitativas e/ou cualitativas
A5 Ter capacidade para identificar, nun nivel de postgrado, a relevancia dos distintos factores relacionados cos contornos sociais, os mercados e os consumidores que deben ser tidos en conta na investigación
A6 Análisis crítico das sociedades de consumo actuais que permita coñecer a estructuración e o significado social do consumo
A10 Ser quen de redactar, presentar e defender documentos e informes de investigación social e de mercados
A11 Coñecer, nun nivel avanzado, os mercados e os consumidores, apreciando a diversidade dos seus enfoques
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (o multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 Que os estudantes sexan quen de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuizos a partires de unha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuizos
B4 Que os estudiantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüedades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
B6 Ser quen de buscar, xestionar, analizar e sintetizar a información, seleccionando aquela que resulta pertinente para a toma de decisións
B7 Ter capacidade creativa, proactiva e emprendedora
B10 Ser quen de traballar en equipo eficaz e eficientemente
B11 Ser quen de asumir responsabilidades tanto individuais como colectivas na tarefa investigadora ou profesional

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Interpretar os mercados en clave sociolóxica, con especial atención á súa construción social e ás prácticas que o conforman. AC1
AC2
AC3
AC10
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC10
BC11
Explicar a relacionalidade social como factor explicativo dos mercados. AC5
AC6
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC10
BC11

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. O capital social como factor de desenvolvemento dos mercados.
TEMA 2. A construción social dos mercados.
O consumo como práctica social. Estilos de vida.
TEMA 3. O consumo e a construción de identidades.
3.1. Funcións e lóxicas sociais do consumo: gustos, preferencias e valores
3.2. Consumo e vida cotiá: as necesidades e os desexos
3.3. Teorías sociolóxicas do consumo
TEMA 4. Uso de diñeiro e prácticas monetarias. 4.1. INTRODUCCIÓN Ó COMPORTAMENTO DO CONSUMIDOR
4.2. FACTORES QUE INFLUYEN NO PROCESO DE COMPRA
4.3. FASES DO PROCESO DE COMPRA

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Directed discussion A2 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 8 3 11
Problem solving A1 A11 B2 B3 B5 B6 B7 B10 B11 8 3 11
Case study A2 A3 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B5 B6 B7 B10 B11 8 3 11
Document analysis A2 A3 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 8 3 11
Oral presentation A2 A3 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 5 2 7
Guest lecture / keynote speech A1 A5 24 0 24
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Directed discussion Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Problem solving Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Document analysis Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Oral presentation Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Directed discussion
Problem solving
Case study
Document analysis
Oral presentation
Description
A atención personalizada realizarase coa finalidade atender as necesidades e consultas do alumnado, de forma individual ou en pequeno grupo, relacionadas co estudo e os temas vinculados coa materia. Sempre que o alumno considéreo necesario e cando o profesor estímeo oportuno para mellorar o proceso de ensino/aprendizaxe, esta actividade desenvolverase vía virtual (a través de e-mail), na aula ou nos momentos que o profesor ten asignados ás tutorías de despacho e cuxo horario se comunicará previamente.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Directed discussion A2 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 Debates ou discusións onde se avalían os argumentos que presentan os alumnos sobre un tema 20
Problem solving A1 A11 B2 B3 B5 B6 B7 B10 B11 Avalíase a capacidade de resolución (resultado e procedemento) dunha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron en clase. 20
Case study A2 A3 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B5 B6 B7 B10 B11 Avalíase o modo en que os alumnos comprenden un problema concreto e resólveno a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. 20
Document analysis A2 A3 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 Avalíase o proceso analítico-sintético a través do cal os alumnos son capaces de utilizar documentos audiovisuais e/ou bibliográficos relevantes para a temática da materia 20
Oral presentation A2 A3 A5 A6 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 Consiste nunha avaliación centrada na obtención de información sobre
a aprendizaxe dos alumnos mediante a comunicación interpersoal (por exemplo: debate, exposición oral dun tema, etc.).
20
 
Assessment comments

Na convocatoria de xaneiro se contemplan dous sistemas de avaliación:

a) Os alumnos que sigan ocurso de manera presencial serán evaluados en base a: 1) asistencia e participación en clase; 2) realización de prácticas e traballos; e c) exposición oral en clase. Neste caso, as lecturas, os traballos, exposición oral e as prácticas constituen o 100% da súa nota.
b) Os alumnos matriculados que non asistan a clase deberán realizar a proba obxetiva da parte teórica da asignatura na data das convocatorias oficiais. Neste caso, a nota do examen representará o 100% da súa nota.

Na convocatoria de xullo os alumnos serán evaluados a través dunha proba obxetiva da parte teórica da asignatura. Neste caso, a nota do examen representará o 100% da súa nota.

A calificación de Non Presentado corresponde ó alumno cundo só participe de actividades de evaluación que teñan unha ponderación inferior ó 20% sobre a calificación final, con independencia da calificación alcanzada.


Sources of information
Basic Sassatelli, R. (2012). Consumo, cultura y sociedad.. Buenos Aires, Amorrortu
Sastre, C. (2010). McMundo. Un viaje por la sociedad de consumo. Madrid, Los libros del lince
Bauman, Z. (2005). Amor Líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Buenos Aires-México-Madrid, Fondo de Cultura Ecomómica
Ruiz de Maya, S. y Grande Esteban, I. (2013). Casos de comportamiento del consumidor. Madrid; ESIC
Alonso Rivas, Javier (2000). Comportamiento del consumidor. Madrid, ESIC
Featherstone, Mike (2000). Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires, Amorrortu
Veira Veira, José Luis (2013). Desigualdad y capital social en España. A Coruña, Netbiblo
Bocock, R. (1995). El consumo. Madrid, Talasa
Borràs Català, V. (1998). El consumo, un análisis sociológico. Barcelona, Cedecs Editorial
Putnam, Robert (2003). El declive del capital social: Un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona, Galaxia Gutemberg
Ritzer, G. (2000). El encanto de un mundo desencantado: revolución en los medios de consumo. Barcelona, Ariel
Svensen, T. y Hasse, G. (2009). Handbook of social capital : the troika of sociology, political science and economics. Cheltenham, E. Elgar
Berger, Peter y Luckmann, Thomas (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Amorrortu
Bourdieu, P. (1998). La Distinción. Madrid, Taurus
Alonso, L.E (2005). La era del consumo. Madrid, Siglo XXI
Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica. Anagrama, Barcelona
Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Barcelona, Siglo XXI
Alcaide, Juan Carlos (2015). Los 100 errores de la experiencia del cliente. Madrid, ESIC
Manzano, Roberto et All (2011). Marketing sensorial. Comunicar con los sentidos en el punto de venta. Madrid, Prentice Hall
Älvarez Blanco, Roberto (2011). Neuromarketing. Seducir el cerebro con inteligencia para ganar en tiempos exigentes. Madrid, Prentice Hall
García Ruiz, P. (2009). Repensar el consumo. Madrid, Ediciones Internacionales Universitarias
Berger, Peter (1995). Sociología: La dimensión social de la vida cotidiana. Bologna, Il Mulino
Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.