Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Lexislación e Economía Urbana Código 630011612
Titulación
Arquitecto
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo Anual
Cuarto-Quinto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos e Urbanismo
Coordinación
Llamazares Castro, Jesus
Correo electrónico
j.llamazares@udc.es
Profesorado
Llamazares Castro, Jesus
Correo electrónico
j.llamazares@udc.es
Web
Descrición xeral MARCO CURRICULAR
Enmarcada dentro de una visión global de los estudios de urbanismo del Departamento de Proyectos Arquitectónicos y Urbanismo, y en especial el curso en el que se imparte, la asignatura tratará de enfocar los temas desde la comprensión del espacio construido por el hombre, sus orígenes y organización en especial desde el punto de vista de la realidad actual del territorio gallego.

OBJETIVO
La asignatura pretende ser una aproximación a la compresión del marco legal en el que se desarrolla el urbanismo y la ordenación del territorio. Se pretende introducir al alumno en la terminología, conceptos y leyes organizadoras de la que será su práctica profesional en el futuro.

El objetivo de la asignatura es dotar al alumno de los conocimientos teóricos y prácticos básicos necesarios para la elaboración, evaluación y ejecución del planeamiento que se estudiará mas en detalle durante el desarrollo de la signatura de Planeamiento Urbanístico 2 en el último curso como culminación en la formación del alumno a nivel universitario de segundo ciclo previo a su incorporación al mundo laboral.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 PROXECTO BÁSICO ARQUITECTÓNICO E URBANO: aptitude ou capacidade para aplicar os principios básicos formais, funcionais e técnicos á concepción e deseño de edificios e de conxuntos urbanos, definindo as súas características xerais e as prestacións que se acadan.
A2 PROXECTOS DE EXECUCIÓN: aptitude ou capacidade para elaborar proxectos integrais de execución de edificios e espazos urbanos en grao de definición suficiente para a súa completa posta en obra e equipamento de servizos e instalacións.
A3 DIRECCIÓN DE OBRAS: aptitude ou capacidade para dirixir obras de edificación e urbanización desenvolvendo proxectos, replanteando no terreo, aplicando os procedementos de construción adecuados e coordinando oficios e industrias.
A18 PLANEAMENTO URBANO: aptitude ou capacidade para redactar e xestionar plans de ordenacións territorial e metropolitana, plans estratéxicos, plans de viabilidade urbanística e plans urbanísticos de ámbito municipal, de actuacións en áreas urbanas e de carácter especial.
A30 XESTIÓN DE NORMAS URBANÍSTICAS: aptitude ou capacidade para aplicar as normas urbanísticas e xestionar a obtención de licenzas nos proxectos integrados e na execución, tanto de obras de edificación como de espazos urbanos.
A61 FUNDAMENTOS LEGAIS: comprensión ou coñecemento do marco legal do desempeño profesional no relativo á saúde, a seguridade e o benestar públicos e á regulamentación civil, administrativa, urbanística, da edificación e da industria.
A62 DEONTOLOXÍA E ORGANIZACIÓN CORPORATIVA: comprensión ou coñecemento dos principios éticos e organizativos do exercicio da arquitectura, incluíndo a estrutura e normativa colexiais, a contratación de servizos profesionais, as modalidades de asociación e personalidade xurídica e as condicións de responsabilidade civil.
A63 TRÁMITES PROFESIONAIS: comprensión ou coñecemento dos procedementos administrativos da actividade arquitectónica, como os de financiamento e contratación de obras, preparación de expedientes unitarios, presentación de documentos e xestión de visados e licenzas.
A64 MÉTODOS DE VALORACIÓN: comprensión ou coñecemento dos métodos de medición, valoración e taxación, de programación económica e de cálculo de custos e fiscalización destes, nas obras de carácter arquitectónico e urbanístico e no planeamento.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B20 Sensibilidade cara a temas medioambientais.
B23 Capacidade de xestión da información.
B29 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A2
A3
A18
A30
A61
A62
A63
A64
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B20
B23
B29
C1
C3
C4
C6
C7
C8
concer las leyes de aplicación en urbanismo A1

Contidos
Temas Subtemas
La ordenación del territorio.

Planeamiento

La economía urbana en su contexto

Legislación urbanística.
La ordenación del territorio.
Historia – evolución
Legislación de ordenación del territorio
Documentos de Ordenación del territorio.

Esquema general del proceso de planeamiento
Los planes por dentro.
Contenido documental de los planes.
Los documentos normativos del plan: memoria y normas urbanísticas.
Los documentos económicos del plan:estudio económico-financiero y programa de actuación.
Recorrido de un plan desde se redacción hasta su aprobación.
La puesta en práctica de un plan: desarrollo y gestión del plan.
Planes generales, especiales, parciales, sectorización, etc.

La economía urbana en su contexto
El mercado del suelo:
El suelo como valor de uso y valor de cambio
Plusvalías derivadas de la acción urbanística.
Producción del suelo urbano (del suelo rústico al suelo urbano).
Valor-precio del suelo.
El precio de la vivienda
Sostenibilidad. Agenda 21
Transporte y energías.
La vivienda pública en España. Evolución, legislación.
La vivienda de protección oficial en Galicia

Legislación urbanística.
Urbanística
Legislación sectorial
Estatal – Autonómica
Normativa Provincial
Recorrido por la legislación de mayor incidencia urbanística

Leyes del suelo. Reglamentos
Edificar: Derechos y deberes que comporta
La acción urbanística
Obtención del suelo: sistemas.
La intermediación de la Administración en la edificación y el usos del suelo
Licencia y disciplina urbanística
El patrimonio público de Suelo: Equipamientos – mercado del suelo

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais 0 10 10
Aprendizaxe colaborativa 5 0 5
Discusión dirixida 20 0 20
Estudo de casos 20 10 30
Investigación (Proxecto de investigación) 0 20 20
Lecturas 10 5 15
Prácticas a través de TIC 0 5 5
Presentación oral 5 0 5
Sesión maxistral 29 0 29
Proba mixta 0 10 10
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais parte do traballo individual consiste en acudir a arquivos municipais e históricos onde recabar información. Tamen se fomenta a utilización de bases documentais e bibliográficas
Aprendizaxe colaborativa os traballos en grupo son parte básica do curso.
Discusión dirixida durante a clase plantexaranse temas de discusión en relación cos asuntos da clase e de actualidade relacionados ca materia
Estudo de casos Na práctica totalidade das clases se utilizarán casos prácticos para o aprendizaxe.
Investigación (Proxecto de investigación) O alumno debe facer durante o curso unha investigación sinxela sobre temas relacionados ca materia.
Lecturas Se facilita a los alumnos lecturas de utilidade e interés, en unhos caos para leer e comentar na clase e noutros para leer na casa.
Prácticas a través de TIC Os traballos prácticos requirecn das TICs e son enviados ao profesor por correo electrónico.
Presentación oral Os traballos individual e de equipo presentaraanse na clase.
Sesión maxistral Moitas das clases teñen unha parte de lección maxistral que convina cas prácticas e casos reais.
Proba mixta plantease a realización dunha proba final que ten parte práctica e parte teórica para avaliar os coñecementos adquiridos polo alumno/a.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Aprendizaxe colaborativa
Estudo de casos
Investigación (Proxecto de investigación)
Lecturas
Prácticas a través de TIC
Presentación oral
Descrición
Durante as clases o profesor incentiva a participación do alumno a través de preguntas directas, igulamente se corrixe e se notifica via e-mail os traballos enviados, se atende aso grupos de forma particular e personalizada e durante as horas de tutorias ou durante periodos concretos establecidos nas clase se atenden as dubidas dos alumnos dun xeito personalizado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida Valorase a participación en caso de dubida. Nos casos de non participación voluntaria non conta negativo. 3
Análise de fontes documentais Como parte da parte practiva individual e de grupo.. 5
Aprendizaxe colaborativa Como parte da parte practiva de grupo. En caso de que un alumno deixe "colgados" aso seus compañeiros de grupo non poderá aprobar a asignatura nesa convocatoria. 15
Estudo de casos Durante as clases realizanse casos prácticos reais. 5
Investigación (Proxecto de investigación) parte da practica indiviudal e de equipo require dunha pequena investigación. 10
Prácticas a través de TIC todos os traballos requiren das TICs 5
Presentación oral e a última parte do traballo de equipo 2
Proba mixta examen final onde se comproba o nivel de coñecemnteos adquiridos. E necesario parobalo para obter o aprobado. 55
 
Observacións avaliación
E imprescindible aprobar os traballos indiviudal e de equipo así como o examen para poder aprobar a asignatura.

Fontes de información
Bibliografía básica

- ESTEBAN I NOGUER, Juli: “Elementos de Ordenación Urbana”. Publicación Colegio Oficial de Arquitectos de Catalunya. Barcelona 1981. Ref. 60 ESTE

- GONZÁLEZ-BERENGUER URRUTIA, José Luis: “Urbanismo Sectorial”. Editorial Montecorvo SA. Madrid 1999.

- MARTÍNEZ CARO Y OTROS: “La ordenación urbana”. EUNSA. Pamplona 1985.

- PANERAI Y OTROS. “Elementos de Análisis Urbano”. IEAL. Madrid 1985.

- SANTAMERA, Juan Antonio: “Introducción al Planeamiento Urbano”

- Xunta de Galicia, “Directrices para a ordenación urbanística dos municipios galegos”. Consellería de Ordenación del Territorio e Obras Públicas. Xunta.

- Texto Refundido de la Ley sobre Regimen del Suelo y Ordenación Urbana y sus Reglamentos, varios. BOE, Tecnos, Civitas.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Planeamento Urbanístico I/630011409

Materias que continúan o temario
Urbanística I/630011205
Urbanística II/630011305
Urbanística III/630011405

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías