Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
To recognize and respect human diversity and to understand that psychological explanations may vary across populations and contexts. |
A2 |
To identify the personal, psycho-social and / or educative factors that may put human health at risk. |
A3 |
Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion. |
A4 |
Being able to achieve an adequate level of understanding of the recipient's demand in every situation or application context. |
A5 |
Being able to perform a psychological evaluation in the context of a scientific investigation. |
A6 |
Knowing how to specify the demand and the objectives of the case, and to collect the information depending on them. |
A7 |
Knowing to track on a case by choosing appropriate and realistic objectives. |
A8 |
To know the basis for hypotheses establishment with respect to a particular case, and from them to deduce contrastable statements. |
A10 |
Being able to design instruments for gathering information in programs of psychological intervention. |
A13 |
Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit. |
A14 |
Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work. |
A15 |
Being able to critically analyze the scientific literature. |
A18 |
To show an ethical and professional compromise with respect to civic, social and global responsibilities. |
B1 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B2 |
Capacity for organization and planning. |
B3 |
Teamwork. |
B5 |
Skills in interpersonal relations. |
B6 |
Critical thinking. |
B7 |
Ethical commitment. |
B8 |
Autonomous learning. |
B9 |
Initiative and enterprising spirit. |
B10 |
Motivation for quality. |
B12 |
Decision-making. |
B14 |
Interpersonal skills. |
B15 |
Ability to work with an interdisciplinary team. |
B16 |
Ability to communicate with non-experts in the field. |
B17 |
Valuing diversity and multiculturalism. |
B18 |
Ability to work autonomously. |
C4 |
To develop for the exercise of an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship, capable of analyzing reality, diagnose problems, develop and deploy solutions based on knowledge and oriented to common good. |
C6 |
To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face. |
C7 |
To assume as professionals and citizens the importance of lifelong learning. |
C8 |
Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Reconocer y respetar la diversidad humana y comprender que las explicaciones psicológicas pueden variar a través de poblaciones y contextos.
|
AR1 AR2 AR4
|
BR5
|
CC4
|
Lograr un adecuado nivel de comprensión de la demanda del destinatario en cada situación o contexto de aplicación. |
AR3 AR8
|
BR1 BR2 BR3 BR12
|
|
Realizar una evaluación psicológica en el contexto de una investigación científica. |
AR5 AR18
|
BR6 BR7 BR9 BR14
|
|
Saber como especificar la demanda y los objetivos del caso, y en función de ellos, recoger la información. |
AR6
|
BR8 BR15
|
CC6 CC7
|
Saber realizar un seguimiento sobre un caso eligiendo objetivos pertinentes y realistas. |
AR7
|
BR10 BR17
|
|
Ser capaz de diseñar instrumentos de recogida de información en programas de intervención psicológica. |
AR10
|
BR16 BR18
|
|
Conocer y ser capaz de utilizar los diferentes modelos, teorías, métodos y técnicas de evaluación e intervención que son específicos de los distintos ámbitos de la investigación en Psicología Aplicada y desarrollar una actitud crítica propia del espíritu científico |
AR13
|
|
CC8
|
Ser capaz de analizar la documentación bibliográfica necesaria para un trabajo de investigación |
AR14 AR15
|
BR1 BR2
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1- TEORIAS Y MODELOS DE ESCRITURA
|
1.1. EL CONTEXTO HISTORICO Y SOCIAL DE LA INVESTIGACION EN ESCRITURA.
1.2. TEORIAS Y MODELOS.
|
2- DESARROLLO DE LA ESCRITURA
|
2.1. EL CEREBRO Y LA ESCRITURA.
2.2. FACTORES COGNITIVOS EN EL DESARROLLO DE LA ESCRITURA.
|
3- MODELOS Y APROXIMACIONES INSTRUCCIONALES
|
3.1. EVALUACIÓN DE LA ESCRITURA.
3.2. ESTRATEGIAS INSTRUCCIONALES EN LA ENSEÑANZA DE LA ESCRITURA.
|
4. ESCRITURA Y POBLACIONES ESPECÍFICAS |
4.1. INSTRUCCIÓN EN ESCRITURA PARA ALUMNOS CON DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE.
|
5. INVESTIGACIÓN EN ESCRITURA |
5.1. ANÁLISIS DE ALGUNAS INVESTIGACIONES ESPAÑOLAS |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Introductory activities |
A6 A1 |
2 |
0 |
2 |
Case study |
A2 A3 A4 A5 A7 A8 A10 A14 A15 B6 B7 B8 |
4 |
6 |
10 |
Workbook |
A13 B12 |
3 |
9 |
12 |
Workshop |
A4 B10 B14 |
4 |
3 |
7 |
Supervised projects |
A7 A10 A18 B1 B2 B3 B5 B9 B15 B16 B17 C4 C6 |
5 |
8 |
13 |
Research (Research project) |
A1 A3 A6 A10 A14 C7 C8 |
6 |
8 |
14 |
Mixed objective/subjective test |
A7 A4 B18 |
3 |
6 |
9 |
|
Personalized attention |
|
8 |
0 |
8 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Introductory activities |
Establecer conocimientos previos y aclarar aspectos de la guia docente. |
Case study |
Análisis de casos. Evaluación e intervención. |
Workbook |
Lectura de artículos que permiten profundizar en el tema correspondiente. |
Workshop |
Seminario taller que facilite profundizar en algunas estrategias de enseñanza-aprendizaje. |
Supervised projects |
Trabajos que facilitan la integración de la teoría y la práctica. |
Research (Research project) |
Diseño de un "proyecto" de investigación que permita desarrollar las partes fundamenteles del mismo y/o prueba mixta (tipo test, pregunta corta y caso) en la que deben aplicar la teoría a la práctica. |
Mixed objective/subjective test |
Si los alumnos eligen esta opción, será una prueba mixta (tipo test, pregunta corta y caso) en la que deben aplicar la teoría a la práctica. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Case study |
Supervised projects |
Research (Research project) |
Mixed objective/subjective test |
|
Description |
Estas metodologías tendrán tutoría personalizada según las necesidades de los alumnos. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Case study |
A2 A3 A4 A5 A7 A8 A10 A14 A15 B6 B7 B8 |
Participación de los alumnos en las actividades propuestas en las clases y análisis de casos.
|
20 |
Supervised projects |
A7 A10 A18 B1 B2 B3 B5 B9 B15 B16 B17 C4 C6 |
Elaborar y exponer el trabajo sobre el tema elegido y/o proyecto de investigación. |
40 |
Mixed objective/subjective test |
A7 A4 B18 |
(tipo test, pregunta corta y caso) en la que deben aplicar la teoría a casos prácticos |
40 |
|
Assessment comments |
Observaciones:
-Los alumnos que no pueden asistir a clase o los que estudien a tiempo parcial (previa autorización de la comisión pertinente) tendrán que ir a (c)- (prueba mixta) y tendrán que realizar los trabajos (análisis de casos y trabajos tutelados) solicitados en clase dado que estos tienen un porcentaje en la nota final.
La nota será sobre el % de los apartados a los que respondan.
|
Sources of information |
Basic
|
Graham,S (2008). Research on writing development, practice, instruction, and assessment. Reading and writing. Springer Netherlands
González, R.M y Cuetos, F. (2008). Actividades para el Aprendizaje de la Lectura y la Escritura. CEPE
Graham,S.,MacArthur, Ch.,y Fitzgerald, J. (2007). Best prectices in writing instruction. The Guilford Press
García, J.N. (2007). Dificultades del desarrollo (22,23). Pirámide
López-Escribano,C (2012). Escritura. Medica panamericana
Macarthur, Ch., Graham,S. y Fitzgerald, J. (2006). Handbook of writing research. Guilford Press
González R.M. y otros (2013). Javitor, el castor lector y los amigos de las letras. CEPE
Uceira,E.,González,R.M. y Cuetos,F. (2012). Los Torres, una familia de escritores. CEPE
González, R.M (2002). PODER escribir. EOS
Graham, S. MacArthur,C.A. y Fitzgerald, J. (2009). Practice in Writing Instruction. Reading and writing . Guilford Press, New York, NY
Cuetos, F. (2009). Psicología de la Escritura. CISS PRAXIS
Mather,N. Wendling,B and Roberts, R. (2009). Writing Assessment and instruction for students with learning disabilities. Jossey-Bass Teacher
Graham,S y Harris,K. (2006). Writing Better. Brookes Publishing Co.,Inc. |
|
Complementary
|
|
Avendaño, A., Lombardía, C. López I. y Pacoret, C. (2012). O purrusco dos bosques. Santiago de Compostela: Editorial GLIA.
Avendaño, A., Lombardía, C. López I. y Pacoret, C. (2012). As aventuras de Toreto. Santiago de Compostela.Editorial GLIA. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|