Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Orientación profesional Código 652511217
Titulación
Mestrado Universitario en Psicopedagoxía
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Optativa 4.5
Idioma
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinador/a
Arza Arza, Neves
Garcia-Fuentes de la Fuente, Carmen
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
carmen.garcia-fuentes@udc.es
Profesorado
Arza Arza, Neves
Garcia-Fuentes de la Fuente, Carmen
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
carmen.garcia-fuentes@udc.es
Web
Descripción general

Competencias del título
Código Competencias / Resultados del título
A1 Planificar programas, proyectos y servicios de intervención para la mejora de los miembros de la comunidad educativa, aplicables a diferentes contextos y grupo destinatario.
A2 Ser capaz de asesorar a centros, profesionales, familias e instituciones con el fin de ayudar a resolver problemas educativos y promover la innovación.
A6 Dominar el marco legislativo que regula el funcionamiento de las diversas instituciones y adoptar un marco teórico de referencia que respalde los criterios de selección de los diferentes instrumentos y estrategias de diagnóstico, intervención y evaluación.
A7 Potenciar la justicia curricular mediante el uso de estrategias didácticas respetuosas con la diversidad social, cultural y ambiental, analizando críticamente la experiencia histórica de exclusión educativa, y elaborando las adaptaciones del curriculum que garanticen una perspectiva inclusiva de la educación.
A12 Comprender la necesidad de incorporar el enfoque de género y diseñar propuestas de orientación profesional que integren esta dimensión.
A13 Ser capaz de diseñar, desarrollar y evaluar procesos de investigación educativa, utilizando los métodos más apropiados a la naturaleza del problema, a la finalidad de la investigación y los criterios científicos más adecuados, con especial énfasis a los procesos de investigación en el aula
B3 Capacidad de resolución de problemas.
B4 Capacidad de aplicar conocimientos en la práctica psicopedagógica.
B6 Trabajar de forma autónoma y con iniciativa.
B10 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B13 Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias / Resultados del título
Analizar as bases teóricas, conceptuais e legais da orientación profesional e valorar as súas implicacións para a intervención. AP6
Caracterizar o desenvolvemento institucional da orientación profesional e analizar a súa situación actual AP6
Analizar as funcións sociopolíticas da orientación profesional e reflexionar sobre as posibilidades e características dunha orientación profesional para o cambio que incida nunha práctica non discriminatoria AP7
AP12
Planificar e avaliar intervencións aplicables a diferentes contextos e destinatarios AP1
AP2
AP12
BM4
Coñecer os distintos ámbitos de aplicación das TICs na orientación profesional e saber utilizalas BM10
CM3
CM6
Comprender a necesidade de incorporar o enfoque de xénero e deseñar propostas de orientación profesional que integren a dimensión de xénero. AP7
AP12
BM3
BM6
Adquirir unha actitude crítica e transformadora ante as problemáticas da orientación profesional AP7
CM4
Identificar as principais liñas de investigación en orientación profesional e deseñar unha pesquisa neste ámbito AP13
BM13
CM8

Contenidos
Tema Subtema
Tema. 1. Delimitación conceptual e bases teóricas da Orientación Profesional 1.1 Procesos contextos, persoas destinatarias e denominacións
1.2. Principios de intervención e ideas forza
1.3. Modelos de intervención
1.4. Áreas de intervención
Tema 2. Orientación profesional con enfoque de xénero: finalidades y pautas para su integración. 2.1. A influenza do xénero na toma de decisións académicas e profesionais
2.2. Radiografía das desigualdades de xénero no sistema educativo e no mercado laboral
2.3. Normativa legal e enfoque de xénero na OP: evolución e situación actual.
2.4. Finalidades, obxectivos e contidos da OP con enfoque de xénero.
2.5.Análise e deseño de programas e actividades de OP que incorporan a perspectiva de xénero.

Tema 3. A orientación profesional no sistema educativo
3.1. Desenvolvemento insitucional e situación actual
3.2. Orientación para a transición da escola ó traballo
3.2. Análise e deseño de programas e servizos de orientación profesional

Tema 4. A orientación profesional con persoas desempregadas
4.1. Principais fitos e tendencias no desenvolvemento institucional da da OP no ámbito laboral.
4.2. Colectivos con especiais dificultades de inserción laboral
4.3. Itinerarios personalizados de inserción como metodoloxía de intervencion
4..4 A OP no proceso de acreditación de competencias


Tema 5. TIC e Orientación Profesional
5.1. Ámbitos de utilización de Internet e da web 2.0

4.2. Posibilidades de utilización dalgunhas ferramentas da web 2.0

4.3. As competencias dixitais dos profesionais da orientación profesional.

Tema 6. A investigación en Orientación Profesional 6.1.Desenvolvemento institucional e liñas de investigación
6.2. Principais liñas de investigación

Planificación
Metodologías / pruebas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciales y virtuales) Horas trabajo autónomo Horas totales
Trabajos tutelados A1 A6 A7 A12 A13 B3 B4 B6 B10 B13 C8 C6 7 31 38
Análisis de fuentes documentales C3 C4 8 14 22
Sesión magistral A6 14 0 14
Aprendizaje colaborativo A2 3 20 23
Portafolio del alumno A6 A12 0 15 15
 
Atención personalizada 1 0 1
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Trabajos tutelados O alumnado escollerá unha das tres opcións:
a) Deseño dunha proposta de interavención no campo da orientación profesional que integre a perspectiva de xénero.
b) Selección , almacenaxe e difusión de recursos dixitais para a orientación profesional.
c) Análise e deseño de investigacións no campo da orientación profesional.
Análisis de fuentes documentales A análise de fontes documentais abrangue distintas temáticas:
- Cuestións teóricas sobre a orientación profesional e integración do enfoque de xénero.
- Programas de orientación profesional non sexistas.
- Investigacións no ámbito da orientación profesional
Sesión magistral A súa utilización limítase a presentación dos distintos temas da materia
Aprendizaje colaborativo Principio que orienta as actividades grupais.
Portafolio del alumno Documento no que o alumnado ha de dar conta das aprendizaxes adquiridas

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Descripción
É obrigatoria a asistencia a tres titorías grupais

Evaluación
Metodologías Competencias / Resultados Descripción Calificación
Portafolio del alumno A6 A12 Documento de elaboración individual no que se recolle e reflexiona sobre as aprendizaxes adquiridas e sobre o proceso mesmo de aprendizaxe 50
Trabajos tutelados A1 A6 A7 A12 A13 B3 B4 B6 B10 B13 C8 C6 Deseño dunha proposta de orientación profesional que integre o enfoque de xénero
Bosquexo dunha pesquisa nunha das liñas de investigación
50
 
Observaciones evaluación

Requisito para superar a materia

Para superar a materia é imprescindible obter a metade da
cualificación outorgada a cada unha das dúas actividades que computan na
avaliación



Avaliación das actividades grupais

A cualificación das  actividades grupais  vai ser ponderada  pra cada  membro do grupo cos resultados da autoa-avaliación e  co-avaliación.


Actividades optativas

Coa realización de actividades optativas poden obterse
até   dous puntos.



Modalidade de  avaliación para  as  persoas que non podan asistir
as aulas

Aquelas persoas que, por razóns debidamente acreditadas non podan
ter unha asistencia superior ó 85%, poden acollerse a unha modalidade de
avaliación específica. Para poder optar  esta modalidade   hai
que contactar inmediatamente coa  profesora  para
concretar as actividades de avaliación e o seu proceso de supervisión e seguimento.

FALTA DE INTEGRIDADE ACADÉMICA



Ausencia de citación de fontes

As citas e referencias a calquera tipo de texto deben declararse,
o uso de texto literal ou ideas doutros autores ou autoras parafraseadas sen
declarar a fonte supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14.4 da

Normativa académica de avaliacións, cualificacións e reclamacións,
aprobada polo Consello de Goberno do 19 de decembro de 2013

,  que  establece “na realización de traballos, o plaxio
e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través de
internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso
do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na
actividade"

Os contidos incluídos nos traballos deben estar 
referenciados ao longo do texto e no apartado de referencias usando as normas
APA 6ª edición. O texto literal debe declararse usando as normas APA 6ª
edición. No parafraseo deben figurar as fontes orixe das ideas que se
re-elaboran.

Plaxio

O plaxio en calqueira das  actividades da avaliación será
motivo  de suspenso.


Fuentes de información
Básica Cobos, A; Gutiérrez_Crespo,E e Planas, A. (2012). La orientación profesional y la búsqueda de emplo. Experiencias innovadoras y técnicas de intervención que facilitan la inserción laboral.. Barcelona: Editorial Grao
Izquierdo Rus,T. (Coord.) (2012). Los nuevos retos del mercado laboral: Una perspectiva desde la orientación profesional. Úbeda: Editorial Amarantos
Echeverría, Benito (coord) (2008). Orientación profesional. Barcelona: Editorial UOC
Sánchez García, María Fe (2013). Orientación profesional y personal. Madrid: UNED
Sobrado, L. e Cortés, A (2011). Orientación profesional: nuevos escenarios y perspectivas. Madrid: Biblioteca Nueva
Manzanares, A e Sanz C. (2012). Situación actual y desafios de la orientación: repensando la orientación en el ámbito educativo. Madrid: Walters Kluwer Educacion

Para cada tema proporcionarase bibliografía e webgrafía específica.

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías