Identifying Data 2015/16
Subject (*) Didáctica da física e química Code 652601123
Study programme
1 Mestrado Universitario de Profesorado de Educación Secundaria: Ciencias Experimentais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatoria 4.5
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Martinez Losada, Maria Cristina
E-mail
cristina.martinez.losada@udc.es
Lecturers
Martinez Losada, Maria Cristina
E-mail
cristina.martinez.losada@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A20 (CE-E6)Transformar os currículos en programas de actividades e de traballo.
A22 (CE-E8)Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A25 (CE-E11)Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A27 (CE-E13)Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Transformar o currículo de Física e Química en programas de actividades e de traballo. AJ20
CC1
CC3
Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en envalor as achegas dos estudantes de secundaria, tomando como referente os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe da Física e da Química. AJ22
CC6
CC8
Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe da Física e da Química e plantexar alternativas e solucións AJ27
CC7
CC8
Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras co relación ós contidos curriculares da especialización cursada AJ25
CC4
CC7

Contents
Topic Sub-topic
1. A Física e Química na Educación Secundaria.
1.1 Os obxectivos de ensino da Física e Química. A súa contribución á adquisición de competencias básicas.
1.2 Que ensinar de Física e Química. O currículo oficial como referente.
1.3. A necesaria concreción curricular: Delimitación do contido escolar. Exemplificacións.
2. A ensinanza e a aprendizaxe da Física e Química. 2.1 Factores que condicionan a aprendizaxe científica.
2.2 Como promover a aprendizaxe a través de actividades. Exemplificacións
2.2.1 Actividades prácticas
2.2.2. Cuestións, exercicios e problemas
2.2.3 Outras actividades e recursos

3. Tomando decisións sobre que e como ensinar: A diversidade e unidade de estrutura da materia 3.1 Interese formativo.
3.2 Dificultades de aprendizaxe e recomendacións didácticas.
3.3 Análise e elaboración de propostas de ensino sobre: os estados da materia, substancias e mesturas, estrutura e propiedades das substancias, cambios químico...
4. Tomando decisións sobre que e como ensinar. Interaccións e enerxía nos sistemas materiais. 4.1 Interese formativo.
4.2 Dificultades de aprendizaxe e recomendacións didácticas.
4.3 Análise e elaboración de propostas de ensino sobre: Interaccións mecánicas, ... Tipos e transformacións enerxéticas, mecanismos de transferencia)...

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A20 A25 C4 12 12 24
Collaborative learning A22 A25 A27 C3 C6 16 32 48
Supervised projects A20 A22 A25 A27 C7 C1 0 17 17
Oral presentation A20 C3 C1 3 3 6
Document analysis A25 A27 0 9 9
Mixed objective/subjective test A20 A27 C1 C8 1 3 4
 
Personalized attention 4.5 0 4.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais. Empregarase especialmente para introducir novos coñecementos científicos/didácticos. Ademais, procurarase interaccionar co alumnado a partir da formulación de interrogantes e para discutir e xustificar a idoneidade do novo coñecemento fronte a posibles interpretacións menos axeitadas
Collaborative learning Análise de exemplos diversos e estudo de diferentes materiais, tanto en pequeno coma en gran grupo, presentadas e orientadas polo profesor, intercambio de ideas entre o alumnado e discusión/debate destas.
Supervised projects Elaboración fundamentada de propostas concretas de intervención na aula, baixo a supervisión do profesor e avaliación da súa idoneidade.
Oral presentation Presentación e debate por parte do alumnado de propostas de ensino aprendizaxe de elaboración propia, relativos a temas concretos de Física/Química.
Document analysis Utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos
Mixed objective/subjective test Proba individual a realizar na data acordada oficialmente, que pode integrar preguntas de resposta breve (identificación de contidos relevantes, descrición de dificultades de aprendizaxe sobre un tópico concreto...) e/ou preguntas de ensaio e desenvolvemento (análise de situacións, resolución de problemáticas, valoración de propostas concretas...) relacionadas co ensino e aprendizaxe dos contidos de Física/Química na educación secundaria.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Se realizarán tutorías específicas con los alumnos, individualmente o en grupos de trabajo, con el fin orientar adecuadamente la realización de los trabajos tutelados y solventar posibles dudas surgidas durante su desarrollo.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Collaborative learning A22 A25 A27 C3 C6 Valorarase a capacidade reflexiva e analítica do alumnado na resolución de tarefas asignadas polo profesor 20
Supervised projects A20 A22 A25 A27 C7 C1 Valorarase a capacidade de deseñar propostas concretas de intervención e o uso de argumentos xustificativos dende a Didáctica das Ciencias. 30
Mixed objective/subjective test A20 A27 C1 C8 Se valorará la aplicación de conocimientos y destrezas adquiridos durante el curso y especialmente la capacidad analítica e interpretativa del alumnado en relación a problemas, situaciones, materiales...relacionadas con la enseñanza y aprendizaje de Física/Química en la educación secundaria.
50
 
Assessment comments

A asistencia ás sesións presenciais é obrigatoria.

Na primeira oportunidade a cualificación final será a media ponderada das notas dos traballos e da proba escrita, debendo obter en cada unha das partes un aprobado (5 sobre 10). Se o alumno non alcanza o 80% de asistencia no se avaliará o traballo realizado ao longo do curso e a cualificación será de non presentado.

O alumnado que na primeira oportunidade obtivese unha nota inferior a 5 na proba escrita deberá repetila na segunda. Se non alcanzou a porcentaxe de asistencia esixida deberá realizar un exame práctico. A cualificación final será a media ponderada das notas obtidas, debendo obter en cada parte un aprobado (5).


Sources of information
Basic

Caamaño A. 2011. Física y Química. Vol I, II y III. Graó. Barcelona

Carmen, L. del 1997. La enseñanza y el aprendizaje de tas Ciencias de la Naturaleza en la educación secundaria. ICE UB/Horsori. Barcelona.

Casellas, E. y Jorma J. 1997. La regulación y la autorregulación de los aprendizajes. Síntesis Educación. Madrid.

Cañas, A. et al, 2007. Competencia en el conocimiento y la interacción con el mundo físico. La competencia científica. Alianza Editorial. Madrid

Decreto 133/2007, do 5 de xullo, polo que se regulan as ensinanzas da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.

Decreto 126/2008, do 19 de xuño, polo que se establece a ordenación e o currículo de bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia.

Driver, R. y otros, 1989. Ideas científicas de las ciencias en la infancia y la adolescencia. Morata-MEC. Madrid

Driver, R. y otros 1999. Dando sentido a la Ciencia en secundaría. Investigaciones sobre las ideas de los niños. Visor. Madrid.

Gil.D. 1991. La Enseñanza de las Ciencias en la educación secundaría. Horsori. Barcelona.

Jiménez Aleixandre, M.P. 1996. Dubidar para aprender. Xerais. Vigo.

Jiménez Aleixandre, M.P. (coord.) 2003. Enseñar Ciencias. Graó. Barcelona

Membiela, P. 2001. Enseñanza de las Ciencias desde la perspectiva CTS. Narcea. Madrid

Nieda, J. y otros 2004. Actividades para evaluar Ciencias en secundaria. Visor: Madrid

Pedrinaci (coord.) (2013). 11 ideas clave. El desarrollo de la competencia científica. Graó. Barcelona

Perales , J. 2000. Resolución de problemas. Santillana. Madrid

Perales, J. y Cañal, P. 2000. Didáctica de las Ciencias Experimentales Marfil. Alcoy

Pozo, J.l. y Gómez Crespo, M.A. 1998. Aprender y enseñar Ciencia. Morata. Madrid.

Prieto, M.T. y otros. La materia y los materiales. Síntesis. Madrid

Revista Alambique: Monográficos nº 2. Los trabajos prácticos, 1994; nº 17. Cambio Químico, 1998;  nº 24. Energía y sociedad, 2000; nº 39. Trabajos prácticos en Física y Química, 2003.

Sanmartí, N. 2002. Didáctica de las Ciencias en la educación secundaría obligatoria. Síntesis Educación. Madrid.

Varela, P. et al.2000.  Electricidad y magnetismo. Síntesis Educación. Madrid.

Recursos web:

http://w3.cnice.mec.es/enlaces/fisica_quimica.htm

http://blogs.uab.cat/icecienciesexperimentals/

http://www.xtec.cat/cdec/portada.htm

http://centros5.pntic.mec.es/ies.victoria.kent/Rincon-C/rincon.htm

http://www.edu.xunta.es/portal/web/tematicos.jsp

http://www.xunta.es/Dog/Dog2007.nsf/FichaContenido/25E92?OpenDocument

http://www.xunta.es/Dog/Dog2008.nsf/FichaContenido/29EFE?OpenDocument

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.