Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Didáctica de la matemática para profesorado de educación secundaria Código 652602223
Titulación
2 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Tecnoloxía
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial Anual
Primero Obligatoria 4
Idioma
Castellano
Gallego
Inglés
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Naya Riveiro, Maria Cristina
Correo electrónico
cristina.naya@udc.es
Profesorado
Naya Riveiro, Maria Cristina
Correo electrónico
cristina.naya@udc.es
Web
Descripción general Iniciar a formación do estudante das distintas titulacións para optar a ser profesor de secundaria para tecnoloxía mediante a Didáctica da Matemática.
Coñecer e reflexionar sobre os contidos máis relevantes das Matemáticas, obxecto de ensinanza nos distintos niveis da Educación Secundaria.

Competencias del título
Código Competencias del título
A16 ((CE-E2) Conocer los contenidos que se cursan en las respectivas enseñanzas
A18 ((CE-E4) Conocer contextos y situaciones en que se usan o aplican los diversos contenidos curriculares.
A20 (CE-E6) Transformar los currículos en programas de actividades y de trabajo.
A21 (CE-E7) Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos.
A25 (CE-E11) Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en el ámbito de la especialización cursada
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer os elementos esenciais da Didáctica das Matemáticas que permitirá construír un conxunto de coñecementos relacionados coa natureza das matemáticas escolares, coa finalidade de conseguir unha visión global dos elementos da Educación Matemática e do papel que o docente terá que desenvolver no futuro. AP16
AP18
AP25
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
Coñecer e analizar as variables que inflúen e determinan todo o proceso da ensinanza. AP16
AP18
AP20
AP21
AP25
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
Proporcionar os coñecementos necesarios para que o futuro docente realice propostas didácticas acordes coas tendencias actuais na ensinanza das Matemáticas. AP16
AP18
AP20
AP21
AP25
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8

Contenidos
Tema Subtema
Análise curricular da área. ¿Que son as matemáticas?
O currículum de matemáticas de Secundaria.
Competencia matemática.
Deseño de unidades didácticas en matemáticas.
Traballar na aula de matemáticas. A metodoloxía da aula.
Dificultades, obstáculos e erros na aprendizaxe das matemáticas.
A avaliación en Matemáticas.
Traballo por proxectos.
Materiais e recursos educativos.
Estándares clásicos de Matemáticas. Da Aritmética a Álxebra.
Estatística e Probabilidade.
Xeometría.
Análise.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Prácticas a través de TIC A16 A18 A20 A21 A25 C1 C3 C6 C8 0 7.5 7.5
Sesión magistral A16 A18 A20 A21 A25 C4 C5 C6 C7 C8 14 7 21
Trabajos tutelados A16 A18 A20 A21 A25 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1 9 10
Prueba mixta A16 A18 A20 A21 A25 C1 C6 C8 3 21 24
Prácticas de laboratorio A16 A18 A20 A21 A25 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 14 7 21
Presentación oral A16 A18 A20 A21 A25 C1 0.5 2 2.5
Lecturas A16 A18 A20 A21 A25 C2 C6 C7 C8 0 10 10
 
Atención personalizada 4 0 4
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Prácticas a través de TIC Presentación e traballo sobre diferentes ferramentas das novas tecnoloxía, baseadas en internet, na pizarra dixital, etc. Os estudantes deberán familiarizarse con estes recursos, e pode que algúns dos traballos a realizar sexan baseados nalgunhas destas ferramentas.
Sesión magistral Exposición dos distintos contidos da materia por parte do profesor, buscando presentar a información, motivar o estudo e o traballo e a participación do alumnado.
Trabajos tutelados Propoñeranse varios traballos relacionados con algún ou algúns dos temas ou contidos da materia. Serán realizados en equipo ou de forma individual.
Prueba mixta Proba escrita (exame) onde combinaranse preguntas abertas e pechadas. En principio referirase o exame final da materia, aínda que pode haber outras probas ó longo do curso.
Prácticas de laboratorio Traballo na aula, en grupos reducidos ou de forma individual sobre aspectos concretos dos diferentes contidos, seguindo guións máis ou menos abertos, e coa axuda de materiais.
Presentación oral Exposición na aula dos diferentes traballos realizados.
Lecturas Material escrito bibliográfico que se lle propón ós estudantes para coñecer diferentes cuestións do temario.

Atención personalizada
Metodologías
Prácticas de laboratorio
Prácticas a través de TIC
Trabajos tutelados
Prueba mixta
Presentación oral
Descripción
A atención personalizada descríbese en torno a estas metodoloxías como momentos de traballo presencial co profesor polo que se pide unha participación obrigatoria do alumnado.
A forma e o momento no que se desenvolve indicarase en relación a cada actividade ó longo do curso mediante o plan de traballo da materia.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prácticas de laboratorio A16 A18 A20 A21 A25 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Terase en conta a participación, o interese mostrado, a realización razoada das tarefas, ...
10
Prácticas a través de TIC A16 A18 A20 A21 A25 C1 C3 C6 C8 Valorarase o material realizado polos estudantes, a destreza e a orixinalidade na súa realización, a pertinencia e o interese dos contidos. 30
Trabajos tutelados A16 A18 A20 A21 A25 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Valorarase o grado de consecución de cada un dos traballos propostos que deben cumprir as directrices expostas de cada un deles.
20
Prueba mixta A16 A18 A20 A21 A25 C1 C6 C8 Exame: valorarase a argumentación e o rigor da resposta en cada unha das probas realizadas.
30
Presentación oral A16 A18 A20 A21 A25 C1 Valorarase a claridade e a habilidade para presentar a información, a comunicación de resultados e as conclusións. 10
 
Observaciones evaluación

A asistencia considérase obligatoria.

A avaliación é orientativa, pode modificarse ó longo do curso escolar e pode depender da asistencia e participación na aula.

As faltas de ortografía nos traballos, nos materiais presentados e no exame reducirán a puntuación final.

Todo estudante cunha asistencia inferior ó 80% das horas presenciais será avaliado de xeito diferente.

Será necesario obter unha nota mínima de 3 puntos sobre 10 no examen final (proba mixta) para superar a materia.


Fuentes de información
Básica
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SKOVSMOSE, OLE (1999) “Hacia una filosofía de la Educación Matemática Crítica”(una empresa docente:Bogotá)
SOCAS, M. (1997) “Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las Matemáticas en la Educación Secundaria” en RICO (1997c) “La Educación matemática en la Enseñanza Secundaria”.
SOLÉ, I. (1993) “Disponibilidad para el aprendizaje y sentido del aprendizaje” en COLL y OTROS (1993) “El constructivismo en el aula” Editorial Grao, Barcelona.
TANN, C.S., 1990, "Diseño y desarrollo de unidades didácticas en la escuela primaria". Morata. Cuadernos de Pedagogía, nº 243, enero, 1996.

Complementária
ALDA, F.L. - HERNÁNDEZ, M.D. (1998) “Resolución de problemas”. Cuadernos de Pedagogía, 265.
ARIAS CORREA, A. - RIAL FERNÁNDEZ, Mª D., 1996, "Traballar por proxectos nas aulas de infantil e primaria" (Xerais: Vigo).
AZCÁRATE, P. (1996) “Proyecto docente. Didáctica de la matemática”. Universidad de Cádiz.
AZCÁRATE, P. (1997) “¿Qué matemáticas necesitamos para comprender el mundo actual?” Investigación en la Escuela, 32; 77-86.
AZCÁRATE GODED, P. - SERRADÓ BAYÉS, A. (2003) Seminario de Didáctica de las Matemáticas en Educación Secundaria.
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MATEO ANDRÉS, M. (1997) “Diagnosticar y orientar en Educación Secundaria” Terceras Jornadas Andaluzas de Orientación: Diagnosticar en Educación. Granada: FETE-UGT, pag. 381-401.
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PÉREZ GÓMEZ, A. (1998) “La cultura escolar en la Sociedad neoliberal”. Editorial Morata. Madrid.
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POLYA, G. (1965) “Cómo plantear y resolver problemas” Ed. Trillas. México (pp. 18-19, 25-48) (título original “How to solve it”, Princenton, 1945).
PUIG, L. (1997) “Análisis fenomenológico” en RICO (1997c) “La Educación matemática en la Enseñanza Secundaria”.
SALOMON, G. (1984): “Television is easy and print is tough: the diffrential investment of mental effort in learning as a funtion of perceptions and attributions”, Journal of Educational Psycology, 78, 4; 647-658.
SANZ LERMA, I (1990) “Comunicación, lenguaje y Matemáticas” En LLINARES - SÁNCHEZ (1990) Teoría y Práctica de la Educación Matemática.
SIERRA, M. (1997) “Notas de historia de las Matemáticas para el Curriculo de Secundaria” en RICO (1997c) “La Educación matemática en la Enseñanza Secundaria”.
SKOVSMOSE, OLE (1999) “Hacia una filosofía de la Educación Matemática Crítica”(una empresa docente:Bogotá)
SOCAS, M. (1997) “Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las Matemáticas en la Educación Secundaria” en RICO (1997c) “La Educación matemática en la Enseñanza Secundaria”.
SOLÉ, I. (1993) “Disponibilidad para el aprendizaje y sentido del aprendizaje” en COLL y OTROS (1993) “El constructivismo en el aula” Editorial Grao, Barcelona.
TANN, C.S., 1990, "Diseño y desarrollo de unidades didácticas en la escuela primaria". Morata. Cuadernos de Pedagogía, nº 243, enero, 1996.

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