Identifying Data 2015/16
Subject (*) Bases epistemolóxicas para o ensino das linguas e literaturas galega e castelá Code 652608821
Study programme
6 Mestrado Universitario en profesorado de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatoria 4
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas
Coordinador
Rodriguez Lopez-Vazquez, Alfredo
E-mail
alfredo.lopez-vazquez@udc.es
Lecturers
Rodriguez Lopez-Vazquez, Alfredo
Sobrino Freire, Iria
E-mail
alfredo.lopez-vazquez@udc.es
iria.sobrino@udc.es
Web
General description A materia constituirá unha aproximación ás principais achegas da Lingüística e a Teoría da Literatura ao ensino das linguas galega e castelá e a súa literatura. Ofrecerase un panorama da evolución da educación lingüística e literaria na ESO e o Bacharelato até a situación actual e analizaranse diferentes recursos de carácter innovador nestes ámbitos.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A16 Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos.
A17 Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
A18 Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares.
A19 Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A21 Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñecer as achegas ao ensino das principais teorías lingüísticas e literarias contemporáneas AJ17
AJ19
Coñecer a evolución histórica da educación lingüística e literaria e a súa situación actual AJ17
Familiarizarse coas nocións de competencia comunicativa e competencia literaria e coñecer os fundamentos da programación nestes ámbitos AJ16
AJ18
AJ19
Coñecer e valorar criticamente os recursos para a innovación educativa nos ámbitos lingüístico e literario AJ21
CC3
CC6
CC8
Ser capaces de desenvolver unha programación didáctica para ESO ou Bacharelato baseándose nos últimos avances en Lingüística e Teoría da Literatura AJ16
AJ21
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Teorías lingüísticas e literarias: principais achegas ao ensino 1.1. O ensino da lingua
1.1.1. Ensinar gramática vs. ensinar lingua.
1.1.2. Da norma ao uso: contribucións sociolóxicas e pragmáticas
1.1.3. O enfoque comunicativo
1.2. O ensino da literatura
1.2.1. Historicismo, paradigma formal-estrutural e teorías da recepción
1.2.3. As teorías empírico-sistémicas
1.2.4. Estudos culturais, estudos de xénero e estudos poscoloniais
1.2.5. A literatura comparada
2. As linguas galega e castelá e as súas literaturas na ESO e no Bacharelato 2.1. Perspectiva histórica e situación actual
2.2. O desenvolvemento das competencias comunicativa e literaria: estratexias, habilidades e avaliación
2.3. Recursos para a innovación educativa: propostas, materiais didácticos e ferramentas tecnolóxicas

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A16 A17 A21 A18 A19 C5 C6 C7 C8 14 0 14
Workshop A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 12 25 37
Long answer / essay questions A16 A17 A21 A18 A19 C1 C4 C5 C6 C8 1 10 11
Case study A21 A18 A19 C5 C6 C8 0 6 6
Supervised projects A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1 25 26
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición dos contidos por parte do profesorado da materia.
Workshop Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes en que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc.) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Long answer / essay questions Proba consistente en preguntas de certa amplitude, en que se valorarán os coñecementos adquiridos na materia, a capacidade de razoamento, a creatividade e o espírito crítico.
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Supervised projects Realización de traballos titorizados.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Resolución de dúbidas e discusión dos métodos e materiais de traballo.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Long answer / essay questions A16 A17 A21 A18 A19 C1 C4 C5 C6 C8 Proba consistente en preguntas de certa amplitude, en que se valorarán os coñecementos adquiridos na materia, a capacidade de razoamento, a creatividade e o espírito crítico. 30
Supervised projects A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Realización de dous traballos titorizados, un individual e un en grupo. 70
 
Assessment comments

Sources of information
Basic (). .

Bordons, G. e Díaz-Plaja, A. (2006). Enseñar literatura en secundaria. La formación de lectores críticos, motivados y cultos. Barcelona: Graó.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Crystal, D. (2003). A morte das linguas. Vigo: Galaxia.

Llovet, J. et al. (2012). Teoría literaria y literatura comparada. Barcelona: Ariel.

Lomas, C. (coord.) (2015). Fundamentos para una enseñanza comunicativa del lenguaje. Barcelona: Graó.

Mendoza Fillola, A. (coord.) (1998). Conceptos clave en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Barcelona: SEDLL-ICE, Universitat de Barcelona e Horsori Ediciones.

Moreno Cabrera, J.C. (2013). Cuestiones clave de la Lingüística. Madrid: Síntesis.

Ruiz Bikandi, U. (coord.) (2011). Lengua Castellana y Literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.