Identifying Data 2015/16
Subject (*) Metodoloxía do ensino das linguas e literaturas galega e castelá en educación secundaria Code 652608822
Study programme
6 Mestrado Universitario en profesorado de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatoria 4
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filoloxía Española e Latina
Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinador
Tato Garcia, Cleofe
E-mail
cleofe.tato@udc.es
Lecturers
Tato Fontaiña, Laura
Tato Garcia, Cleofe
E-mail
laura.tato@udc.es
cleofe.tato@udc.es
Web
General description Aprendizaxe e ensino da Lingua e Literatura Galega e Castelá: Metodoloxía das Linguas e as Literaturas Galega e Castelá na Educación Secundaria

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer as características dos estudantes, os seus contextos sociais e motivacións.
A2 Comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e as posibles disfuncións que afectan á aprendizaxe.
A7 Coñecer e aplicar recursos e estratexias de información, titoría e orientación académica e profesional.
A15 Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
A16 Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos.
A19 Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A21 Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
A22 Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A23 Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
A25 Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A26 Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Comprender a capacidade formativa e cultural das materias de lingua e literatura AJ1
AJ15
AJ16
AJ19
CC8
Coñecer os contidos das materias de lingua e literatura e procurar a súa adaptación aos estudantes AJ1
AJ2
AJ15
AJ16
AJ19
CC6
CC7
Aprender a seleccionar e elaborar materiais educativos atendendo a todos os recursos que permiten as novas tecnoloxías AJ7
AJ21
AJ23
AJ25
CC3
Asumir as boas prácticas na docencia e aprender a expresarse correctamente tanto oralmente como por escrito. AJ19
AJ22
AJ26
CC1
CC4
CC5

Contents
Topic Sub-topic
1. Competencias básicas nas áreas de Lingua e Literatura Galega e Castelá no Ensino Secundario
1.1. O currículum na ESO e no Bacharelato



2. As fontes de información 2.1. Fontes tradicionais (libro de texto, enciclopedias, dicionarios, prensa…)
2.2. Fontes electrónicas
2.3. Selección, ordenación e tratamento da información: metodoloxías didácticas

3. Métodos para o ensino da lingua oral e escrita na ESO e no Bacharelato 3.1. A competencia lingüística
3.2. O texto e os seus tipos
3.3. As novas tecnoloxías e a súa aplicación ao ensino da lingua
3.4. A comprensión do texto.
4. Métodos para o ensino da literatura na ESO e no Bacharelato 4.1. A competencia literaria.
4.2. O carácter ancilar da Literatura na ES0
4.3. A animación á lectura: do papel aos novos formatos


5. Libros de texto. 5.1. Métodos, ferramentas...

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A16 A15 A26 C3 C4 C6 C8 12 20 32
Mixed objective/subjective test A22 C1 C5 C6 C7 2 10 12
Introductory activities A1 A15 C3 1 0 1
Workbook A16 A15 A21 A19 C1 C4 C6 C7 0 10 10
Workshop A7 A21 A23 A25 A19 C1 C3 C7 14 28 42
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech A modo de introducións ou visións sintéticas dirixidas a todo o grupo, ofreceranse algunhas sesións en que o profesor se valerá do método expositivo
Mixed objective/subjective test Proba de carácter teórico-práctico na que o estudante ten que demostrar por escrito, de xeito completo e coherente, os coñecementos adquiridos e ser quen de aplicalos nos supostos que se propoñan (exercicios breves sobre algún texto, reflexión dalgún aspecto concreto...). Valorarase a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.) e o espírito crítico.
Introductory activities Na primeira sesión levaranse a cabo distintas actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obter información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa.
Workbook As profesoras proporcionarán ao alumnado materiais de lectura que servirán de base tanto para traballar nos obradoiros como para aplicar na proba mixta.
Workshop Coa finalidade de aprofundar no estudo de distintas cuestións relacionadas co ámbito da materia, combinaranse diversas metodoloxías e probas (exercicios de resumo, solución de problemas, prácticas guiadas, discusións, etc.), nalgúns casos facendo previamente as lecturas que o profesor/a establezca.


Personalized attention
Methodologies
Workbook
Workshop
Mixed objective/subjective test
Description
Calquera dúbida de carácter individual será atendida en horario de titoría, tanto se ten que ver coas actividades no obradoiro, como coa proba mixta ou as lecturas

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A7 A21 A23 A25 A19 C1 C3 C7 Valorarase a particpación do/ a estudante nas diferentes actividades levadas a cabo na aula, tanto escritas como orais. É necesaria a asistencia ás aulas 40
Mixed objective/subjective test A22 C1 C5 C6 C7 O estudante demostrará os coñecementos e as competencias que adquiriu na aula, tanto nas sesións maxistrais como nos obradoiros e nas lecturas. Valorarase a claridade expositiva e a expresión, que deberá axustarse ao nivel dun estudante de mestrado. É imprescindible chegar a un 4.

60
 
Assessment comments

Na segunda oportunidade o estudante será avaliado cos mesmos instrumentos que na primeira e dará conta do aprendido no obradoiro o mesmo día en que se realiza a proba oficial. O alumno que non acuda á proba mixta será calificado como "Non Presentado".

Aqueles que conten con dispensa académica ou que non podan asistir deban poñerse en contacto coas profesores ao comezo do curso.


Sources of information
Basic (). .
GARCÍA NEGRO, P. e X. X. COSTA CASAS (1998). O ensino da língua: por un cámbio de rumo. A Coruña: ASPG
ALLER GARCÍA, C. (1998). Animación a la lectura I. Sevilla: Quercus
ALLER GARCÍA, C. (1998). Animación a la lectura II: juegos y actividades para después de leer. Sevilla: Quercus
LOMAS, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Teoría y práctica de la educación lingüística. Madrid: Paidós
KOHAN, S. A. (1977). Corregir relatos. La herramienta del escritor. Barcelona: Grafein
SANMARTÍN REI, G. (coord.) (2009). Criterios para o uso da lingua. A Coruña: UDC
LÓPEZ, A. e E. ENCABO (1994). Didáctica de la literatura. Barcelona: Octaedro
GARCÍA-RIVERA, G. (1995). Didáctica de la Literatura en la Enseñanza Primaria y Secundaria. Madrid: Akal
LOMAS, C. e OSORO, A. (1994). El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós
CASSANY, D. et alii (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Graó
BORDONS, G. e A. DÍAZ – PLAJA (coords.) (2006). Enseñar literatura en secundaria. Barcelona: Graó
AELG (Asociación de Escritores en Lingua Galega) (). Espazos didácticos [dispoñíbel en http://www.aelg.org/DidacticSpace/GetCourses.do]..
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, A. (2004). Estrategias de comprensión lectora. Madrid: Síntesis
FREIXEIRO MATO, X. R. (2006). Gramática da lingua galega. I, Fonética e Fonoloxía; II, Morfosintaxe; III, Semántica; IV, Gramática do Texto. Vigo: A Nosa Terra
VV.AA (2005). Hablar en clase. Barcelona: Graó
FONTICH VICENS, X. (2006). Hablar y escribir para aprender gramática. Barcelona: ICE-ORSORI
GARCÍA SÁNCHEZ, J. N. e J. M. MARBÁN (2002). Instrucción estratégica en la composición escrita. Barcelona: Ariel
NÚÑEZ DELGADO, P. e ROMERO LÓPEZ, A. (2003). Investigación en didáctica de la lengua e innovación curricular. Granada: P. U. de Granada
LARA, T. et alii. (2009). La competencia digital en el área de Lengua. Barcelona: Octaedro
LOMAS, C. (coord.) (1996). La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria. Madrid: ICE-ORSORI
BJÖRK, L. e BLOMSTAND, I. (2000). La escritura en la enseñanza secundaria. Barcelona: Grao
SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2010). La lectura en el aula: qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó
RUIZ BIKANDU, U. (coord.) (2011). Lengua castellana y literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó
FERNÁNDEZ PAZ, A. et alii (2004). Lingua e literatura: educación secundaria obrigatoria. Vigo: Xerais
MARTÍN VEGAS, R.A. (2009). Manual de didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Síntesis
BRIZ, A. et alii (2008). Saber hablar. Madrid: Aguilar
CAMPS, A. e F. ZAYAS (coords.) (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Madrid: Aguilar
SANMARTÍN REI, G. (coord.) (2007). Sobre a calidade da nosa lingua. A Coruña: UDC
KOHAN, S. A. (2006). Taller de lectura: el método. Barcelona: Alba

A bibliografía ten carácter orientativo; as profesoras poderán facilitar a referencia doutros textos na aula.

Complementary


 


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.