Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Os/as estudantes deben demostrar coñecemento teórico e dominio práctico dos principios e criterios que presiden o proceso de desenvolvemento e concreción do currículo (con especial atención aos que se refiren ao deseño de unidades didácticas, que e a súa derradeira fase). |
AP20 AP21 AP27
|
|
CM1 CM3 CM4 CM6
|
Os/as estudantes deben familiarizarse coas concepcións «modernas» da avaliación, as cales, no canto de a reducir ao mero acto de corrixir e puntuar, prefiren contemplala como unha práctica que precede, acompaña e segue ao proceso de ensinanza-aprendizaxe (e que, por tanto, axuda a planificalo, a xestionalo e, por suposto, a valorar os seus resultados e extraer leccións para o porvir). |
AP24
|
|
CM1 CM3 CM4 CM6
|
Os/as estudantes deben achegarse ao problema das adaptacións curriculares, facendo seus os valores que subxacen a elas (respecto da diferenza, consideración por «o outro») e asimilando (reflexiva e mesmo criticamente, de ser preciso) algunhas das pautas e suxestións que para levalas a cabo propoñen os especialistas en orientación educativa. |
AP20 AP21 AP27
|
|
CM1 CM3 CM4 CM6
|
Os/as estudantes deben coñecer, grosso modo, as etapas do proceso de selección do persoal docente dos centros de titularidade pública, tomando conciencia dos principios que o presiden (igualdade, mérito, capacidade) e establecendo as oportunas comparacións cos procedementos en uso nos países do noso contorno. |
|
|
CM1 CM3 CM4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Parte de Lingua e literatura castelá
(Prof. Pablo Cano López) |
1. LIMIAR: REPASO DE CONCEPTOS FUNDAMENTAIS
1. 1. A noción de currículum
1. 2. Os niveis de concreción curricular no sistema educativo español
2. O DOCENTE PLANIFICA
2. 1. A programación de aula: que é?, que criterios presiden a súa elaboración?
2. 2. As unidades didácticas: que son?, como se deseñan?, cales son as condicións xerais que deben satisfacer?
3. O DOCENTE OBSERVA E VALORA
3. 1. Ideas: a avaliación
3. 1. 1. Concepto e tipos
3. 1. 2. Obxectivos, criterios e instrumentos
3. 2. Actos: que e como adoitamos avaliar os docentes de Lingua castelá e literatura?
3. 3. Propósitos: que e como debemos avaliar os docente de Lingua castelá e literatura
4. APÉNDICE: DE GRADUADO EN LINGUA E LITERATURA CASTELÁ A TRABALLADOR DO ENSINO
4. 1. O estatus laboral do docente na escola pública española
4. 2. Vías de acceso ao exercicio profesional |
Parte de Lingua e literatura galega
(Prof.ª Montse Muriano Rodríguez) |
1. CUESTIÓNS PREVIAS SOBRE O ENSINO DA LINGUA E A LITERATURA NO CONTEXTO SOCIOLINGÜÍSTICO GALEGO.
1.1. Avaliamos as nosas competencias.
1.2. Exploramos recursos. As TIC ao servizo do docente e do alumnado.
1.3. Coñecemos o marco lexislativo do ensino secundario en Galicia.
2. A PROGRAMACIÓN EN LINGUA E LITERATURA GALEGA
2.1. A programación no ámbito editorial.
2.2. A programación dos departamentos de lingua e literatura galega dos centros.
3. A PRODUCIÓN DE TEXTOS ESCRITOS NA AULA. O OBRADOIRO LITERARIO
3.1. O obradoiro literario no currículo.
3.2. Planificación do obradoiro.
3.3. Avaliación do obradoiro.
4. APROXIMACIÓN METODOLÓXICA E INCORPORACIÓN DA LITERATURA INFANTIL E XUVENIL NA AULA.
4.1. A literatura infantil e xuvenil como parte do currículo?
4.2. Propostas de animación á lectura na aula de secundaria e bacharelato.
4.3. Análise de experiencias reais e os seus resultados. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
3 |
15 |
18 |
Sesión maxistral |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
3 |
15 |
18 |
Obradoiro |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
20 |
40 |
60 |
Proba de ensaio |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
1 |
1 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Os docentes farán unha descrición sucinta da materia e dos instrumentos bibliográficos pertinentes; a continuación, para saberen cómo encarar e planificar su labor docente, sondarán as ideas previas do alumnado por medio de preguntas e problemas. |
Sesión maxistral |
Os docentes farán unha presentación breve, mais substanciosa, das cuestións nucleares da materia, esforzándose en todo momento por poñer de manifesto que as disquisicións teóricas non son simples logomaquias, senón que teñen gran relevancia para a planificación do traballo de aula. Que é a teoría de hoxe senón o que fica tras someter a práctica de onte a un proceso —descúlpese a metáfora— de filtrado e refinado? |
Obradoiro |
Os docentes requirirán dos/as estudantes unha constante participación en actividades de diversa índole: debates, comentarios de texto, simulacións, etc. Sexan cales foren as tarefas que se leven a cabo, todas servirán a un dobre propósito: por unha banda, comprobar a familiaridade do alumnado cos principios expostos nas sesións maxistrais e recollidos na literatura recomendada; por outra banda, verificar ata que punto posúen a habilidade de convertelos en guieiros para a práctica docente. |
Proba de ensaio |
Nun exercicio que terá lugar en data e hora sinaladas con antelación abonda, os/as estudantes deberán mostrar o seu grado de asimilación das nocións que se lles presentaron e, sobre todo, das pautas que se lles ofreceron ao longo da materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Actividades iniciais |
Obradoiro |
|
Descrición |
Observación e formación doa alumnado en virtude da súa asistencia e compromiso coa cadeira |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Actividades iniciais |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
Ao dito no apartado de «Metodoloxía» engadimos unha advertencia de obrigada lectura: a quen non asistise regularmente non lle serán valoradas as achegas que puidese facer no marco das actividades iniciais. |
20 |
Obradoiro |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
Ao dito no apartado de «Metodoloxía» engadimos unha advertencia de obrigada lectura: a quen non asistise regularmente non lle serán valoradas as achegas que puidese facer no marco dos obradoiros. |
20 |
Proba de ensaio |
A20 A21 A24 A27 C1 C3 C4 C6 |
Nada que engadir ao que se dixo no apartado de «Metodoloxía». |
60 |
|
Observacións avaliación |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Parte de lingua e literatura castelá (Prof. Pablo Cano López) Cassany, D. et alii (2007). Enseñar lengua (14.ª ed.). Barcelona: Graó. Ruiz Bikandi, U. (Coord.) (2011a). Didáctica de la lengua castellana y la literatura. Barcelona: Graó. Ruiz Bikandi, U. (Coord.) (2011b). Lengua castellana y literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó. Sevillano, M.ª L. et alii (2011). Programar en Primaria y en Secundaria. Estrategias y procesos. Madrid: Pearson. Parte de lingua e literatura galega (Prof.ª Montse Muriano Rodríguez) Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil (2.ª ed.). Madrid: Síntesis. Jover, G. (2007). Un mundo por leer. Madrid: Octaedro. Jover, G. (Coord.) (2009). Sentirse raro. Miradas sobre la adolescencia. Málaga: Junta de Andalucía. Dispoñible en: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/abaco-portlet/content/015af83c-3362-4f74-929c-af321e6e6f36. Pérez-Corbacho, J. (coord.) (2005). Cómo hacer programación didáctica y unidades didácticas: muestra de unidades (castellano, catalán, gallego e inglés). Granada: Grupo Editorial Universitario., Rodari, G. (2013). Gramática da fantasía: introdución á arte de contar historias (S. Gaspar, trad.) (2ª ed.). Pontevedra: Kalandraka. Roig Rechou, B. A. (2015). Historia da Literatura Infantil e Xuvenil Galega. Vigo: Xerais. Marco normativo e cuestións conexas
Goberno de España. Ministerio de Educación, Cultura e Deporte. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación [texto consolidado]. Dispoñible en: http://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899. Goberno de España. Ministerio de Educación, Cultura e Deporte. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295 (10-12-2013). Dispoñible en: http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886. Goberno de España. Ministerio de Educación, Cultura e Deporte. Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3 (3-1-2015). Dispoñible en: http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-37. Goberno de España. Ministerio de Educación, Cultura e Deporte. Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 25 (29-1-2015). Dispoñible en: http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-738. Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. Decreto 86/2015, do 25 de xuño, polo que
se establece o currículo da educación secundaria obrigatoria e do
bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 120 (29-6-2015). Dispoñible en: http://www.xunta.es/dog/Publicados/2015/20150629/AnuncioG0164-260615-0002_gl.html. Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. Habilitacións: habilitacións para a docencia en centros privados. URL: https://www.edu.xunta.es/habilitacions/. Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. Oposicións: xestión de oposicións e tribunais. URL: https://www.edu.xunta.es/oposicions/PaxinaInicio.do. |
Bibliografía complementaria
|
|
Biblioteca Nacional de España, Gobierno de España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Literatura infantil y juvenil. Guía de recursos bibliográficos. URL: http://www.bne.es/permalink/bdcfa61a-3831-11e0-80cd-0018fe323fc3.html. Centro Virtual Miguel de Cervantes. Biblioteca de literatura infantil y juvenil. URL: http://www.cervantesvirtual.com/seccion/bibinfantil/.
CLIJ. Cuadernos de literatura infantil y juvenil. URL: http://www.revistaclij.com/.
Criaturas. Revista dixital de literatura infantil e xuvenil. URL: http://www.criaturas.gal/.
Fraga, A. M. (Coord.) (2015). Libros infantís e xuvenís de Galicia 2015. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. Dispoñible en: http://www.cultura.gal/sites/default/files/documents/publicacion/libros_infantis_e_xuvenis_de_galicia_2015.9.5mb.pdf.
Gálix (Asociación Galega do Libro Infantil e Xuvenil). URL: http://www.galix.org/. González Guerra, A. e Ogando Valcárcel (s. d.). Galego: exercicios e pseudónimos. URL: http://ogalego.eu/. Guerrero Ruiz, P. e Caro Valverde, M.ª T. (Coords.) (2015). Didáctica de la Lengua y Educación Literaria. Madrid: Pirámide.
International Board on Books for Young People. URL: http://www.ibby.org/. Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras: teoría y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.
Lomas, C. e Osoro, A. (Comps.) (1993). El enfoque comunicativo en la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós.
Lomas, C. et alii (1993). Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós.
López Valero, A. e Encabo Fernández, E. (2001). El desarrollo de habilidades lingüísticas: una perspectiva crítica. Granada: Grupo Editorial Universitario.
López Valero, A. e Encabo Fernández, E. (2002). Introducción a la didáctica de la lengua y la literatura: un enfoque sociocrítico. Barcelona: Octaedro.
Martín Vegas, R. A. (2009). Manual de didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Síntesis.
Mendoza Fillola, A. et alii (1996). Didáctica de la lengua para la Enseñanza Primaria y Secundaria. Madrid: Akal.
Mendoza Fillola, A. (Coord.) (1998). Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona: S. E. D. L. L. / UB – I. C. E. / Horsori.
Mendoza Fillola, A. (Coord.) (2003). Didáctica de la lengua y la literatura para Educación Primaria. Madrid: Pearson.
Onrubia Goñi, J. (Coord.) (2004). Criterios psicopedagógicos y recursos para atender la diversidad en Secundaria. Barcelona: Graó.
Pérez Esteve, P. e Zayas, F. (2007). Competencia en comunicación lingüística. Madrid: Alianza Editorial. Pizca de Papel. Web especializada en Literatura infantil y juvenil. URL: http://elblogdepizcadepapel.blogspot.com.es/.
Prado Aragonés, J. (2011). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI (2.ª ed.). Madrid: La Muralla. Revista Babar. URL: http://revistababar.com/web/.
Serrano, J. e Enrique Martínez, J. (Coords.) (1997). Didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona: Oikos-Tau.
Unamuno, V. (2003). Lengua,escuela y diversidad sociocultural: hacia una educación lingüística crítica. Barcelona: Graó. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|