Competencias del título |
Código
|
Competencias / Resultados del título
|
A14 |
Conocer la evolución histórica de la familia, los diferentes tipos de familias, de estilos de vida y educación en el contexto familiar. |
A27 |
Situar la escuela infantil en el sistema educativo español, en el contexto europeo y en el internacional. |
A28 |
Conocer experiencias internacionales y ejemplos de prácticas de innovadoras en educación infantil. |
A29 |
Valorar la importancia del trabajo en equipo. |
A31 |
Conocer la legislación que regula las escuelas infantiles y su organización. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, autocrítico, lógico y creativo. |
B10 |
Capacidad de análisis y síntesis. |
B11 |
Capacidad de búsqueda y manejo de información. |
B17 |
Capacidad para presentar, defender y debatir ideas utilizando argumentos sólidos. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaje |
Resultados de aprendizaje |
Competencias / Resultados del título |
Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar. |
A14
|
|
|
Situar a escola infantil no sistema educativo español, no contexto europeo e no internacional. |
A27 A31
|
|
|
Coñecer experiencias de prácticas de innovadoras en educación infantil |
A28
|
|
|
Valorar a importancia do traballo en equipo. |
A29
|
|
|
Aprender a aprender.
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
|
B1 B3
|
|
. Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida |
|
B10 B11 B17
|
C1 C4 C6 C7
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade |
|
|
C8
|
Contenidos |
Tema |
Subtema |
A configuración e evolución histórica do concepto de infancia |
A construcción da categoria "infancia" no marco das sociedades contemporaneas. |
Xénese e estructura dos sistemas educativos nacionais |
Xénese,estructura e funcións |
O sistema educativo en España |
Xénese, evolución histórica e lexislación educativa |
O pensamento pedagóxico contemporaneo |
Os pioneiros da escola contemporanea. A Escola Nova. Teorías educativas socialistas, marxistas, anarquistas e libertarias. As pedagoxías críticas. Plantexamentos pedagóxicos antiautoritarios. As correntes críticas á institución escolar. Movementos, institucións e práctica pedagóxica en educación infantil. A historia das innovacións pedagóxicas en educación infantil e a súa evolución. |
A cultura escolar |
Dimensión científica política e empírica. Os modelos contemporaneos de educación infantil. |
.Xenealoxía da profesión docente
|
Evolución histórica da formación |
Planificación |
Metodologías / pruebas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciales y virtuales) |
Horas trabajo autónomo |
Horas totales |
Sesión magistral |
A14 A27 A31 |
24 |
0 |
24 |
Análisis de fuentes documentales |
A28 B10 B11 |
9 |
18 |
27 |
Trabajos tutelados |
C4 C6 |
16 |
0 |
16 |
Lecturas |
B3 |
0 |
30 |
30 |
Actividades iniciales |
C7 |
4 |
0 |
4 |
Aprendizaje colaborativo |
A29 |
0 |
20 |
20 |
Presentación oral |
B17 C1 |
2 |
0 |
2 |
Prueba de ensayo/desarrollo |
B1 |
2 |
0 |
2 |
Portafolio del alumno |
C8 |
0 |
15 |
15 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías |
Metodologías |
Descripción |
Sesión magistral |
Faráse unha exposición oral dos temas da guia coa introdución dalgunhas preguntas aos estudiantes coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe |
Análisis de fuentes documentales |
Supón a utilización de distintos documentos e fontes históricas relevantes da materia para a súa análise e posterior utilización na explicación de procesos históricos que non se poden observar directamente |
Trabajos tutelados |
Está referida a cómo facer un traballo de iniciación á investigación histórica.
Os estudiantes se responsabilizan do seu propio traballo pero seguindo as pautas que a profesora lles irá marcando a través dun seguimento tutorial individualizado. |
Lecturas |
Propoñeranse unha serie de lecturas obrigatorias dun conxunto de textos e documentación de caracter historio gráfico que o alumnado terá que ler e recensionar. |
Actividades iniciales |
Levaránse a cabo nas primeiras sesións de clase actividades de caracter expositivo por parte da profesora nas que se presentará o programa da materia. |
Aprendizaje colaborativo |
Parte da idea de que os estudantes traballan xuntos para aprender e ao tempò son responsables mesmo da súa propia aprendizaxe como da dos seus compañeiros. Non se opón ao traballo individual. Máis ben debe entenderse como unha estratexia de aprendizaxe complementaria que tenta fortalecer o desenvolvemento global do alumnado. |
Presentación oral |
Exposición de traballos realizados, individuais ou en grupo, diante dun grupo de referencia, procurando tirar conclusións sobre a problemática investigada, documento pu experencia abordada. |
Prueba de ensayo/desarrollo |
Pretende determinar os logros dos estudantes en termos obxectivos e avaliar de xeito directo a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia. |
Portafolio del alumno |
Recolle apuntes persoais, traballos de investigación, resumes... |
Atención personalizada |
Metodologías
|
Sesión magistral |
Análisis de fuentes documentales |
Trabajos tutelados |
Aprendizaje colaborativo |
|
Descripción |
Tanto as sesións maxistrais como a análise de documentos e traballos tutelados terán unha atención personalizada ao alumnado coa finalidade de facer un seguimento con cada alumno ou alumna das súas actividades de aprendizaxe. |
|
Evaluación |
Metodologías
|
Competencias / Resultados |
Descripción
|
Calificación
|
Análisis de fuentes documentales |
A28 B10 B11 |
Baséase na utización de documentos e fontes relevantes para a súa análise e posterior utilización para explicar a natureza dos distintos contidos e aspectos da materia
|
10 |
Trabajos tutelados |
C4 C6 |
Trátase de facer un traballo de iniciación á investigación histórica. Esixe por parte do alumnado un grao de responsabilidade consonte cos obxectivos e a calidade que debe presidir este tipo de traballo. No seu momento facilitaránse unhas pautas que permitirán a elaboración do mesmo, que se complementará cun seguimento titorial individualizado. |
40 |
Lecturas |
B3 |
Con caracter obrigatorio e optativo propoñeranse un serie de lecturas seguindo o temario do programa. |
10 |
Aprendizaje colaborativo |
A29 |
Parte da idea de que os estudantes traballan xuntos para aprender. Debe entenderse como unha estratexia de aprendizaxeque tenta fortalecer o desenvolvemento global do alumnado. |
10 |
Presentación oral |
B17 C1 |
Exposición de traballos, individuais ou colectivos, diante do grupo de referencia, procurando tirar conclusións sobre a problemática investigada, documento ou exoperiencia abordada. |
10 |
Prueba de ensayo/desarrollo |
B1 |
Pretende determinar os logros dos estudantes en termos obxectivos e avaliar de xeito directo a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia. |
20 |
|
Observaciones evaluación |
A avaliación da materia será continua e formativa.
A asistencia ás clases interactivas é obrigatoria. O alumno ou alumna que acumule máis de tres faltas de asistencia deixa de ser asistente pasando a ser avaliado seguindo outros criterios que o alumnado asistente.
-Na proba de ensaio será sobre os contidos das clases expositivas e interactivas o seu valor será o 70% da avaliación.
-O traballo en grupo terá un valor 30% na avaliación.
Para opter un apto na materia é imprescindible ter aprobadas o traballo en grupo e a proba de ensaio.
Os/As alumnas repetidoras poderán optar á asistencia ás clases ou de non asistir deberan realizar unha proba de ensaio de carácter obrigatorio ao remate do cuatrimestre na data marcada oficialmente pola Facultade e un traballo individual. O traballo individual terá un valor do 30% da nota e a proba de ensaio un 70%. Será imprescindible para aprobar a materia obter cando menos un aprobado tanto no traballo como na proba de ensaio.
O alumnado non presencial debidamente xustificados deberán realizar unha proba de ensaio de carácter obrigatorio ao remate do cuatrimestre na data marcada oficialmente pola Facultade e un traballo individual. O traballo individual terá un valor do 30% da nota e a proba de ensaio un 70%. Será imprescindible para aprobar a materia obter cando menos un aprobado tanto no traballo como na proba de ensaio.
|
Fuentes de información |
Básica
|
Marco López, A, Porto Ucha, A. (2000). A Escola Normal de Santiago de Compostela. De Escola Normal Superior a Escola Universitaria (1849-1996). Santiago, USC
Dewey, j. (1995). Democracia y educación. Madrid, Morata
Puelles Benitez, M. de (1980). Educación e ideología en la España contemporanea(1767-1975). Barcelona, Labor
Fernández Soria, J. M. (2002). Educación y Estado en la España contemporanea. Madrid, Síntesis
Fernández Enguita, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid, Morata
Gimeno Sacritan, J. (2003). El alumno como invención. Morata
Esteve, J. M. (1994). El malestar docente. Barcelona, Paidos
Gabriel, N. de (2001). Escolantes e escolas de ferrado. Vigo, Xerais
Viñao Frago, A. (2004). Escuela Para todos. Escuela y modernidad en la España del siglo XX. Madrid, Marcial Pons.
Gómez Rodriguez de Castro, F. (1988). Génesis de los sistemas educativos nacionales. Madrid, Uned
Costa, A. (2004). Historia da educación e da cultura en Galicia (séculos IV-XX): permanencia e cambio no contexto cultural e educativo europeo.. Vigo, Xerais
Redondo, E. (2001). Introducción a la Historia de la Educación. Barcelona, Ariel
Filho, L. (1964). Introducción al estudio de la Escuela Nueva. Buenos Aires, Kapeluzs
Escolano Benito, A. (2002). La educación en la España Contemporanea. Madrid, Bibliotaca Nueva
Ruiz Berrio, J. (2000). La educación en tiempos modernos. Textos y documentos. Madrid, Actas
Delors, J. (dir.) (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana
Gonzalez-Agápito (2003). La Educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa.. Barcelona. Octaedro
Fernández Enguita, M. (1996). La escuela a examen. Madrid, Pirámide
Carbonell, J. (1996). La escuela entre la utopia y la realidad. Barcelona, Octaedro
Ruiz, A. (2002). La escuela publica. El valor del Estado en Educación. Madrid, Biblioteca Nueva
Barreiro,H.; Terrón,A. (2005). La Institución escolar. Una creación del estado moderno. Barcelona, Octaedro
Porto Ucha, A. (2005). La Institución Libre de Enseñanza y la renovación pedagógica en Galicia. Sada, Edicións do Castro
Varela, J. (2007). Las reformas educativas a debate. Madrid, Morata
Gabriel, N. de (1990). Leer, escribir y contar. Escolarización popular y sociedad en Galicia. A Coruña, edicións do Castro
Gabriel, N. de (2006). Ler e escribir en Galicia. A alfebetización dos galegos e galegas nos séculos XIX e XX. A Coruña, Servicio de Publicacións da UDC
Ruiz Berrio, J. (La cultura escolar de Europa, tendencias histórica). Madrid, Biblioteca Nueva.
Apple, M.W. (1996). Política cultural y educación. Madrid, Dykinson
Viñao Frago, A. (1982). Política y educación en los origenes de la España contemporanea.
Beltran, F. (1995). Política y reformas curriculares. Valencia, Universitat de Valencia
Etxberría, F. (2000). Políticas educativas de la Unión Europea. Madrid, Ariel
Freinet, C. (1992). Técnicas Freinet de la escuela Moderna. Madrid, Siglo XXI
Carreño, M.; Colmenar, C. ; (2000). Teorías e instituciones contemporaneas de educación. Madrid, síntesis |
.
.
|
Complementária
|
|
ANDERSON, M. (1988), Aproximaciones a la historia de la familia occidental (1500-1914), Madrid, Siglo XXI, 1988.
ARANGUREN, J. L. e outros (1983), Infancia y sociedad en España, Jaen, Hesperia,
ARIÉS P. e outros,(1987), Sexualidades occidentales, Barcelona, Paidós,
---------- (1987), El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen, Madrid, Taurus, 1987.
BALL, Stephen J. (comp.)(1993), Foucault y la educación. Disciplinas y saber, Madrid, Morata, 1993.
BURGIERE, André e outros (1988): Historia de la familia, Madrid, Alianza,
BORRÁS LLOP, J. (dir),(1986) Historia de la infancia en la España contemporanea (1834-1936), Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales- Fundación Germán Sánchez Ruiperez.
CASEY, J. (1950), Historia de la familia, Madrid, ESpasa- Calpe.
DELGADO, B. (1997), Historia de la Infancia, Barcelona, Ariel.
DEMAUSE, Ll (1982), Historia de la Infancia, Madrid, Alianza Editorial
FOUCAULT, Michel,(1982) Vigilar y castigar, Madrid, Siglo XXI
GONZALEZ-AGÁPITO, J.(2003), La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa, Barcelona, Octaedro.
TORRES J. e outros,(1993) Didáctica de la Educación Infantil, Madrid, MEC
VARELA, J. e ALVAREZ-URIA, F.(1991), Arqueología de la escuela, Madrid, La Piqueta.
El cabezota (1982). Director: Francisco Lara Polop (película).
Las Misiones Pedagógicas (2006). Director: Gonzalo Tapia (documental)
La República de los maestros (2004). Directores: Victoria Martínez e Arturo Villacorta (documental)
La escuela fusilada (2006). Directores: Iñaki Pinedo e Daniel Álvarez (documental).
A derradeira lección do mestre (2006): Xoán Carlos Garrido (documental).
La Sección Femenina (2006). Director: Javier Ortega (documental).
Afranio (2008). Director: Víctor Coyote (documental).
Flores tristes (2008). Director. Teo Manuel Abad (documental).
http://www.rtve.es/mediateca/videos/20091203/paisajes-historia---seccion-femenina/642193.shtml (La sección Femenina) Documental que se pode baixar da Rede
http://edukazine.blogspot.com/ (portal de recursos cine e educación)
http://www.cinehistoria.com/ (Portal de recursos de cine e historia)
http://www.sc.ehu.es/sfwsedhe/ (Sociedad Española de Historia de la Educación)
http://www.ceince.eu/main.php?id=1 (Centro Internacional de Cultura Escolar)
|
Recomendaciones |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
|
Asignaturas que continúan el temario |
|
Otros comentarios |
-É obrigatoria a entrega cumprementada da ficha de identidade persoal -Non se admitiran traballos dos que a profesora non teña constancia da súa realización. -As datas de entrega dos traballos son inamovibles, agás casos excepcionais. -Para poder ser calificado/a e avaliado/a é necesario ter entregado tódolos traballos esixidos. De faltar algunha das partes figurará un Non Presentado. -Os traballos escritos presentaránse ben identificados. Non se admitiran traballos encernados con fundas plásticas, anillas ou deseños similares. Deberánse entregar sempre a dobre cara. Faránse sempre copias dos traballos entregados. - |
|