Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A2 |
Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6. |
A3 |
Coñecer os fundamentos de atención temperá. |
A4 |
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. |
A7 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención. |
A8 |
Saber informar a outros profesionais especialistas para abordar a colaboración do centro e do mestre na atención ás necesidades educativas especiais que se propoñan. |
A9 |
Adquirir recursos para favorecer a integración educativa de estudantes con dificultades. |
A10 |
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo. |
A15 |
Coñecer os principios básicos dun desenvolvemento e comportamento saudables. |
A16 |
Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual. |
A17 |
Colaborar cos profesionais especializados para solucionar ditos trastornos. |
A18 |
Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes. |
A20 |
Valorar a importancia da estabilidade e a regularidade no contorno escolar, os horarios e os estados de ánimo do profesorado como factores que contribúen ao progreso harmónico e integral dos estudantes. |
A21 |
Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. |
A22 |
Atender as necesidades dos estudantes e transmitir seguridade, tranquilidade e afecto. |
A23 |
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil. |
A41 |
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. |
A42 |
Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A43 |
Favorecer as capacidades da fala e da escritura. |
A44 |
Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita. |
A46 |
Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua. |
A47 |
Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino. |
A50 |
Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura. |
A55 |
Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos. |
A61 |
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e, en particular, de ensino e aprendizaxe mediante o dominio de técnicas e estratexias necesarias. |
A63 |
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica. |
A65 |
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos. |
A66 |
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B9 |
Autonomía na aprendizaxe. |
B10 |
Capacidade de análise e síntese. |
B11 |
Capacidade de busca e manexo de información. |
B12 |
Capacidade de organización e planificación. |
B15 |
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
B16 |
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
B17 |
Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos. |
B18 |
Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas. |
B19 |
Comunicación oral e escrita na lingua materna. |
B22 |
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas. |
B24 |
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
B25 |
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A1 A9
|
|
|
Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6. |
A2 A15
|
B1
|
|
Coñecer os fundamentos de atención temperá |
A3
|
B11
|
|
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. |
A4
|
B9
|
C7
|
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención |
A7 A8 A17
|
|
|
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo |
A10 A22
|
|
|
Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual. |
A16
|
|
|
Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes. |
A18
|
|
|
Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. |
A21
|
|
|
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil |
A23
|
|
|
Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A42
|
|
|
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación |
A41
|
|
|
Favorecer as capacidades da fala e da escritura. |
A43
|
|
|
Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita |
A44
|
|
|
Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua. |
A46
|
|
|
Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino. |
A47
|
|
|
Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura |
A50
|
|
|
Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos. |
A55
|
|
|
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e, en particular, de ensino e aprendizaxe mediante o dominio de técnicas e estratexias necesarias |
A61
|
|
|
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica |
A63
|
|
|
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos. |
A65
|
|
|
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. |
A66
|
|
C6
|
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva.
|
A20
|
B10
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor |
|
B4
|
|
Traballar de forma colaborativa. |
|
B2 B5 B7 B18 B19
|
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional |
|
B6 B16
|
|
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
|
B12 B15 B17
|
|
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas |
|
B22
|
|
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
|
B24
|
|
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
|
B25
|
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C8
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común |
|
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1-INTRODUCCIÓN
|
-Conceptos básicos
-Evaluación e intervención en educación infantil
-Dificultades tempranas de aprendizaje
-Características de los niños con DTA
|
2- PREVENCIÓN DE TRASTORNOS FUNCIONALES DEL HABLA.
|
-Concepto.
-Componentes que determinan las alteraciones del habla.
-Prevención en los problemas del habla.
|
3- VARIABLES PSICOMOTRICES Y COGNITIVAS EN LAS DA |
-Conocer y/o recordar conceptos básicos.
-Variables psicomotrices.
-Procesos cognitivos.
|
4-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS. PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE DE LA LECTURA |
-Conceptos básicos
-Procesos que intervienen en la lectura
-Dificultades en DAL
-Prevención de las DAL
|
5-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS. PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE DE LA ESCRITURA
|
-Conceptos básicos
-Procesos que intervienen en la escritura
-Dificultades en DAE
-Prevención de las DAE
|
6-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS. PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE DE LAS MATEMATICAS |
-Conceptos básicos
-Procesos que intervienen en las matemáticas
-Dificultades en DAM
-Prevención de las DAM
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A2 |
2 |
10 |
12 |
Simulación |
A10 A18 A23 B10 B17 B18 |
3 |
0 |
3 |
Proba mixta |
B4 B9 B11 B12 B24 |
2 |
8 |
10 |
Traballos tutelados |
A1 A3 A4 A7 A8 A9 A15 B1 B16 C6 C7 |
17 |
20 |
37 |
Presentación oral |
B6 B7 B19 B25 C4 |
6 |
6 |
12 |
Aprendizaxe colaborativa |
A21 A63 A66 B5 |
5 |
8 |
13 |
Lecturas |
A65 B15 C8 |
5 |
3 |
8 |
Estudo de casos |
A17 A20 A22 A42 A61 B2 B22 |
5 |
8 |
13 |
Obradoiro |
A16 A41 A43 A44 A46 A47 A50 A55 |
17 |
17 |
34 |
|
Atención personalizada |
|
8 |
0 |
8 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Se plantean lecturas complementarias (máximo 3) a los temas tratados en clase con el fin de afianzar conceptos. |
Simulación |
Se realizarán actividades de presentación y conocimiento tanto de la guía docente como del grupo-clase para la introducción de la materia |
Proba mixta |
La prueba de evaluación final será una prueba mixta que combine preguntas de respuesta corta, preguntas abiertas, y de multiples opciones. También puede plantearse una situación de aula para que sea analizada, según se haya planteado en la clase. |
Traballos tutelados |
En grupos (mínimo 3 y máximo 5) deberán elaborar materiales de instrucción para prevenir las dificultades en el aprendizaje (según los diferentes temas). Estos trabajos serán orientados por el profesor en sus diferentes fases. No se admitirán trabajos individuales. |
Presentación oral |
Por grupos, presentarán ante sus compañeros los materiales elaborados para cada tema. |
Aprendizaxe colaborativa |
Trabajo en pequeños grupos según el tema tratado. La profesora orienta el trabajo y el resultado final depende de la aportación de todos los miembros del grupo. Se aprende a través de la colaboración. |
Lecturas |
Se asumen diferentes papeles (alumnos y profesores)para analizar y dar respuesta a una situación que se puede presentar en una clase. |
Estudo de casos |
Se analizarán casos reales, según el tema, y se intentará dar respuesta desde el punto de vista de un profesor de infantil. |
Obradoiro |
Se realizarán talleres que orientarán los trabajos en las diferentes fases. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Proba mixta |
Presentación oral |
Obradoiro |
|
Descrición |
Los trabajos tutelados, la prueba mixta y los talleres tendrán orientación individual o en pequeños grupos según demanda de los alumnos. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A1 A3 A4 A7 A8 A9 A15 B1 B16 C6 C7 |
Elaboración y presentación de materiales según los temas tratados en clase, adecuados a los niños a los que van dirigidos. |
30 |
Proba mixta |
B4 B9 B11 B12 B24 |
Será una aplicación de la teoría a la práctica. |
50 |
Obradoiro |
A16 A41 A43 A44 A46 A47 A50 A55 |
Actitud y participación en las actividades de clase tanto interactivas como expositivas (análisis de casos, juego de roles, simulación, lecturas, aprendizaje colaborativo y talleres). |
20 |
|
Observacións avaliación |
Observaciones:
-Los alumnos que no pueden asistir a clase o los que estudien a tiempo parcial (previa autorización de la comisión pertinente) tendrán que ir a (c)- (prueba mixta) y tendrán que realizar los trabajos (análisis de casos y trabajos tutelados) solicitados en clase dado que estos tienen un porcentaje en la nota final.
La nota será sobre el % de los apartados a los que respondan.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
González Seijas, R.M. y Cuetos,F. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y de la escritura.. Madrid: Cepe.
Defior,S., Gallardo,J., Ortúzar,R. (2004). Aprendiendo a leer. Materiales de apoyo.. Málaga: Aljibe.
Fernández-Molina, M. (2015). Bienestar Psicológico Infantil. Pirámide
Molina,S. (2000). Como prevenir las dificultades en el aprendizaje de la lectura.. Málaga: Aljibe
Salvador, F (2000). Como prevenir las dificultades en la expresión escrita.. Málaga: Aljibe
Jiménez González,J. y Ortiz González M.R, (2008). Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura: Teoría, evaluación e intervención.. Madrid, Síntesis
Marín, M. (2013). Cuentos para aprender a enseñar matemáticas. Narcea
Teruel,J. y Latorre,A. (2014). Dificultades de aprendizaje. Pirámide
Castejón y Navas (2011). Dificultades y Trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria.. Alicante:ECU
Guzmán-Simón, Navarro-Pablo, García Jimenez (2015). Escritura y lectura en educación infantil. Pirámide
Moreno, M. y García Baamonde,M:E. (2012). Estimulación del lenguaje Oral.. Madrid: EOS
González R.M. y otros (2013). Javitor, el castor lector y los amigos de las letras. CEPE
Uceira, E y González R.M. (2015). La baraja de las palabras y los sonidos. EOS
Beltrán,J., López,C. y Rodríguez,E. (2008). Precursores tempranos de la lectura.. libro de actas
Rodriguez,S (2015). Psicología de la educación. Grado en Educación Infantil y Primaria. Pirámide
Cuetos,F. (2009). Psicología de la Escritura.. Madrid, Wolters Kluwer
Cuetos, F. (2008). Psicología de la lectura.. Madrid, Wolters Kluwer
Muñoz,A. (2010). Psicología del Desarrollo en la etapa infantil.. Madrid: Pirámide
Jimeno,M (2006). ¿Por qué las niñas y los niños no aprenden matemáticas?. . Barcelona: Octaedro |
|
Bibliografía complementaria
|
Jarque,J (2011). dificultades de aprendizaje en Educación Infantil. Madrid:Editorial CCS |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Psicoloxía do desenvolvemento de 0 a 6 anos/652G01004 | Psicoloxía da aprendizaxe en contextos educativos/652G01007 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|