Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Socioloxía Código 653G01202
Titulación
Grao en Terapia Ocupacional
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinación
Rodríguez Rodríguez, María del Carmen
Correo electrónico
carmen.rodriguez2@udc.es
Profesorado
Rodríguez Rodríguez, María del Carmen
Correo electrónico
carmen.rodriguez2@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia pretende o desenvolvemento de competencias que permitan ao alumnado comprender e aplicar os coñecementos relacionados coa Socioloxía como fundamento da Terapia Ocupacional.

O programa que se presenta pretende proporcionar as ferramentas conceptuais e os coñecementos básicos para a análise das sociedades actuais desde a perspectiva da Socioloxía.

O temario inclúe as nocións habituais no modo de pensar sociolóxico, que permiten analizar os diferentes ámbitos do comportamento social humano. Así como tamén o funcionamento das institucións e organizacións sociais.

O temario permite cubrir os seguintes obxectivos:
1- Asegurar que os conceptos, enfoques e métodos fundamentais da Socioloxía posúense de forma clara e diferenciada.
2- Presentar as elaboracións clásicas (máis aceptadas) sobre os principais problemas sociolóxicos e seguilas ata os seus desenvolvementos máis recentes.
3- Mostrar as relacións entre o funcionamento diario da sociedade, as súas formas de organización e as partes estruturais do sistema social.
4- Introducir aos alumnos no manexo das técnicas básicas de investigación social.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones.
A6 Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento.
A7 Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones.
A19 Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación.
A30 Divulgar los hallazgos de investigación para críticas relevantes.
A34 Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B13 Resolución de problemas.
B26 Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones.
B28 Toma de decisiones.
B31 Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad.
B33 Conocimientos de culturas y costumbres de otras culturas.
B34 Diseño y gestión de proyectos.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecementos e capacidade para aplicar a Socioloxía dentro do contexto da Terapia Ocupacional, para aplicar a lexislación vixente dentro do contexto da Terapia Ocupacional e para utilizar os recursos sociosanitarios e económicos eficientemente. A2
A6
A34
B4
B13
B26
B28
B34
Capacidade para aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo apropiados e divulgar os resultados. A30
Capacidade para traballar dunha maneira holística, tolerante, sen enjuiciamientos, coidadosa e sensible, asegurando que os dereitos, crenzas e desexos dos diferentes individuos ou grupos non se vexan comprometidos. A6
A7
A19
B31
B33
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1.- INTRODUCIÓN. 1.1.- Que é a Socioloxía? Aproximación teórica ao concepto de Socioloxía
1.2.- Beneficios e problemas da perspectiva sociolóxica
Tema 2.- BASES DA ANÁLISE SOCIAL 2.1 Individuo e Sociedade
2.2 Institucións Sociais

Tema 3.- SOCIOLOXÍA DA SAÚDE


3.1.- Poboación e demografía
3.2.- Valores e saúde. Funcións e roles na atención á dependencia
3.3.- O Estado de benestar en España
Tema 4.- MÉTODOS E TÉCNICAS DE INVESTIGACIÓN


4.1.- Técnicas cuantitativas
4.2.- Técnicas cualitativas
4.3.- Aplicación ao ámbito sanitario
4.4.- Fases dun proxecto de investigación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A19 A30 A34 B19 B31 B33 B34 C1 C4 C6 C7 C8 18 18 36
Prácticas a través de TIC A6 A7 A30 A34 B4 B13 B15 B19 B26 B27 B28 C1 C4 C5 C6 C7 C8 30 40 70
Lecturas A19 A2 B19 B31 B33 C1 0 9 9
Portafolios do alumno A6 A7 A19 A30 A34 B4 B13 B19 B26 B27 B28 B34 C1 C4 C6 C8 0 30 30
Proba obxectiva A2 B19 C1 C4 2 0 2
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Motivarase a participación dos alumnos, mediante preguntas ou a presentación de recensións bibliográficas.
Prácticas a través de TIC Sesións prácticas nas que os alumnos deben utilizar as bases de datos estatísticos dos principais organismos nacionais, que ofrecen información sobre o estado da poboación, da súa saúde e da prestación de servizos.
Utilización de paquetes informáticos para realizar análises e construír indicadores cuantitativos.
Elaboración de táboas sínteses e de gráficos de evolución.
Análise dos resultados.
Lecturas Bibliografía básica recomendada.
Lecturas específicas de cada tema recomendadas en clase.
Presentación e defensa, en clase, dunha das lecturas.
Portafolios do alumno Resultados dos exercicios prácticos no laboratorio.
Tratamento dos datos obtidos.
Táboas e gráficos de sínteses da evolución de caso estudado.
Descrición da situación do tema.
Conclusións.
Proba obxectiva Exame correspondente ás convocatorias oficiais coa totalidade do temario.
A este exame deberanse presentar os alumnos non asistentes a clase e non avaliados a través do seu portafolio.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Lecturas
Portafolios do alumno
Descrición
A atención personalizada será de carácter individual para solucionar dúbidas e/ou problemas que xurdan durante a realización das prácticas de laboratorio ou da construción do portafolio.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC A6 A7 A30 A34 B4 B13 B15 B19 B26 B27 B28 C1 C4 C5 C6 C7 C8 Valoración da capacidade de conseguir a información correspondente a cada práctica, tratamento estatístico, cálculo de indicadores...
Valoración da capacidade de planificación do traballo de campo, realización de entrevistas e análises de resultados.
7
Proba obxectiva A2 B19 C1 C4 Exame correspondente ás convocatorias oficiais coa totalidade do temario.

A este exame deberanse presentar os alumnos non asistentes a clase e non avaliados a través do seu portafolio. Neste caso a proba obxectiva suporá o 100% da nota final.
50
Lecturas A19 A2 B19 B31 B33 C1 Bibliografía básica recomendada en "Fontes de Información".
Lecturas específicas de cada tema.
Presentación en clase dunha das lecturas.
3
Portafolios do alumno A6 A7 A19 A30 A34 B4 B13 B19 B26 B27 B28 B34 C1 C4 C6 C8 Resultados dos exercicios prácticos en laboratorio.
Tratamento dos datos obtidos.
Análise dos resultados.
Táboas e gráficos de síntese da evolución.
Conclusións.
40
 
Observacións avaliación

Hai dous sistemas de avaliación:

a) Os alumnos que sigan o curso de maneira presencial serán avaliados mediante o aproveitamento das lecturas (10%), os resultados das prácticas (30%) e o contido do seu portafolio (60%). O conxunto representa o 100% da nota final.

b) Os alumnos que non asistan a clase serán avaliados mediante un exame (proba obxectiva), que representará o 100% da nota final, na data indicada pola convocatoria oficial correspondente.

Gardaranse as notas das prácticas en xullo.


Fontes de información
Bibliografía básica

· ABERCROMBIE, N. y otros, Diccionario de sociología, Ed. Cátedra

· ADORNO, Theodor W. y HORKHEIMER, Max, La sociedad. Lecciones de Sociología, Ed. Proteo.

· AMIN, Samir, Sobre el desarrollo desigual de las formaciones sociales, Ed. Anagrama

· AYALA, Francisco, Introducción a las Ciencias Sociales, Ed. Cátedra

· AZCARATE, Gumersindo de, Concepto de Sociología, Ed. Henrich

· BALRIDGE, J.V., Sociología, Ed. Limusa

· BELTRAN VILLALVA, Miguel, La realidad social, Ed. Tecnos

· BERGER, Peter, Iniciación a la Sociología.Una perspectiva humanística, Ed. Limusa

· BIRNBAUM, Norman, Hacia una sociología crítica, Ed. Península

· BOTTOMORE, Tom B., Introducción a la Sociología, Ed. Península

· BURKE, Piter, Sociología e historia, Alianza Ed.

· CASTILLO, José, Introducción a la Sociología, Ed. Guadarrama

· CERRONI, Umberto, Introducción a la ciencia de la sociedad, Ed. Grijalbo

· COMTE, Augusto, Sociología. Textos escogidos, Ed. Península

· CHINOY, E., La sociedad. Una introducción a la sociología, Ed. F.C.E.

· GINER DE LOS RIOS, Francisco, Filosofía y sociología.(Julián Besteiro: Nota Preliminar), Ed. La Lectura

· GOLDTHORPE, J.E., Introducción a la sociología, Alianza Ed.

· GREEN y JOHNS, Introducción a la sociología, Ed. Labor

· INKELES, A., ¿¿Qué es la sociología?, Ed. Uteha

· IZQUIERDO, Antonio, Fundamentos de Sociología,

· LUCAS MARIN, Antonio, Introducción a la sociología, EUNSA

· MORALES NAVARRO, J. y ABAD MANRIQUE, L.V., Introducción a la sociología, Ed. Tecnos

· PEREZ DIAZ, Victor, Introducción a la sociología Alianza Ed.

· POSADA, Adolfo G., Principios de sociología, Ed. Daniel Jorro

· TOURAINE, Alain, Introducción a la sociología, Ed. Ariel

· WARYNSKY, S., La ciencia y la sociedad. Esbozo de la teoría de la sociología, Ed. Revista de Occidente

· WIESE, Leopold von, Sociología. Historia y principales problemas, Ed. Paidós

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías