Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A2 |
Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones. |
A8 |
Uso profesional y ético del razonamiento efectivo en todas las partes del proceso de terapia ocupacional. |
A11 |
Trabajar para facilitar entornos accesibles y adaptados y promover la justicia ocupacional. |
A12 |
Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación. |
A19 |
Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B6 |
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
B8 |
Capacidad de análisis y de síntesis. |
B24 |
Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes). |
B31 |
Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Adquisición dos coñecementos teóricos previos na práctica sobre ergonomía, accesibilidade e deseño universal. Fundamentación teórica da Terapia Ocupacional na intervención sobre o medio: influencia do contorno sobre a ocupación humana. |
A2 A11
|
B31
|
|
Adquisición de destrezas de observación e análise do medio: avaliación das condicións do medio social no que as personas desenvolven as súas ocupacións e da interacción establecida entre os condicionantes individuais, os facilitadores/obstaculizadores do contorno e as demandas da actividade, promovendo a sostenibilidade medio-ambiental. |
A11 A19
|
B3
|
|
Desenvolvemento do pensamento analítico e crítico aplicado á valoración e ao asesoramento en materia de accesibilidade: planificación dun proceso estruturado de intervención (valoración, asesoramento/propostas de mellora, rexistro) e deseño de contornos favorables e sostenibles á ocupación e potenciadores da autonomía. |
A8 A11
|
B3
|
|
Potenciación de habilidades e rigor técnico para o rexistro da información procedente da intervención: desenvolvemento de destrezas de comunicación con outros profesionais e con usuarios, e aprendizaxe para a elaboración de informes técnicos. |
A11
|
B8 B24
|
C1
|
Fomento dunha perspectiva social: situar ao estudante nun tipo de intervención comunitaria, potenciando a colaboración con outros profesionais do ámbito do social e, en definitiva, promovendo a súa cooperación hacia a xusticia ocupacional de persoas saudables en contornos sostibles. |
A11 A12
|
B6
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1.- Barreiras arquitectónicas: Proxectar sen barreiras I (Práctica aplicada, primeiro contacto para unha nova visión do contorno e do mundo).
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Domicilio.
Edificios e vías públicas.
Transporte.
Comunicación.
Outros. |
Tema 2.- Modelos inclusivos para a autonomía persoal, vida digna e independente.
Barreiras físicas e socioculturais.
Discriminación. Outras barreiras: Exclusión Social e Marxinación Social.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Modelo Rehabilitador contra Modelo Social. A unión fai a forza.
Barreiras físicas e socio-culturais.
Socioloxía da Desigualdade.
Marxinación social: Conceptos histórico, actual e segundo satisfacción das necesidades.
Exclusión social.
Exclusión social e Marxinación social.
Barreiras Sociais e Culturais.
Colectivos de exclusión/marxinación/desfavorecidos sociais. |
Tema 3.- Conceptos básicos oficiais: Accesibilidade, Deseño Universal, Adaptación Funcional e Ergonomía. Accesibilidade en Europa, en España e en Galicia: Xeneralidades.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Conceptos:
- Accesibilidade.
- Deseño Universal.
- Adaptación Funcional.
- Ergonomía.
Accesibilidade en Europa.
Accesibilidade en España.
Accesibilidade en Galicia.
Estudos específicos de accesibilidade (Docencia non presencial de estudantes). |
Tema 4.- A participación social universal no Contorno.
Prof. Sergio Santos del Riego.
|
Contorno: Xeneralidades e Conceptos.
- Accesibilidade/Contorno. Concepto europeo.
- Sostenibilidade medio-ambiental.
- Tipos de Contornos.
- Barreiras arquitectónicas. Supresión de barreiras.
- Escalas de valoración de accesibilidade/contorno: Housing Enabler.
- Simboloxía de accesibilidade.
|
Tema 5.- O Deseño Universal para a Accesibilidade.
Prof. Sergio Santos del Riego.
|
Principios/fundamentos básicos do Deseño Universal: Ron Mace.
Principios do Deseño Universal:
- Obstáculos no contorno cotidiano.
- Un asunto de Inclusión.
- Deseño Universal.
- Visitabilidade e Adaptabilidade.
- Saúde e Seguridade.
Criterios do Deseño Universal.
Accesibilidade, Arquitectura e Terapia Ocupacional. |
Tema 6.- Técnicas de prevención de riscos laborais.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Prevención de riscos laborais (PRL):
- Conceptos básicos sobre seguridade e saúde.
- Especialidades de PRL: Seguridade no traballo, Hixiene industrial e Ergonomía e Psicosocioloxía aplicada.
- Riscos: condicións de seguridade, ambientais, ergonómicas e psicosociais.
- Técnicas específicas de seguemento e control dos riscos laborais.
- Promoción da prevención.
- Técnicas afíns. |
Tema 7.- Ergonomía.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Xeneralidades e conceptos.
Tipos de Ergonomía.
Ergonomía.
Ergonomía laboral.
Ergonomía e Discapacidade.
Práctica. |
Tema 8.- Marco xurídico e legal da Accesibilidade e o Deseño Universal.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
|
Tema 9.- Robótica e Domótica. Proxectar sen barreiras II.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Control do contorno: Xeneralidades. |
Tema 10.- Intervención sobre o contorno desde a Terapia Ocupacional.
Profª. Vanessa García Crespo. |
Argumentación e motivación teórica.
Influencia do contorno sobre a ocupación.
Actuación sobre o contorno segundo as áreas de ocupación.
Metodoloxía de intervención de Terapia Ocupacional sobre o ambiente.
|
Tema 11.- Adaptación funcional e accesibilidade universal.
Profª. Vanessa García Crespo.
|
Diferencia conceptual entre adaptación funcional, accesibilidade universal e deseño universal.
Valoración de Terapia Ocupacional aplicada a estas intervencións.
Asesoramento de Terapia Ocupacional segundo os diferentes contornos de execución.
|
Tema 12.- Deseño ergonómico de produtos.
Profª. Vanessa García Crespo.
|
Obxectivos do deseño ergonómico.
Recomendacións baseadas en datos antropométricos.
Recomendacións baseadas en características individuais dos individuos.
|
Tema 13.- Adaptación funcional/Axuste razoable no domicilio.
Profª. Vanessa García Crespo.
|
Planificación da intervención: valoración e asesoramento desde a Terapia Ocupacional.
Deseño de contornos funcionais no domicilio.
Realización de informes técnicos.
Razoamento aplicado a casos prácticos.
|
Tema 14.- Adaptación funcional/Axuste razoable no medio escolar e no posto de traballo.
Profª. Vanessa García Crespo.
|
Planificación da intervención: valoración e asesoramento desde a Terapia Ocupacional.
Deseño de contornos funcionais no traballo.
Realización de informes técnicos.
Razoamento aplicado a casos prácticos.
|
Tema 15.- Metodoloxías de axuste suxeito-contorno-ocupación aplicadas ao posto de traballo.
Profª. Vanessa García Crespo.
|
Os métodos de axuste como medio para a integración laboral e social.
Análise de diferentes métodos de axuste (método de perfís LB, ErgoDis IBV, EAM, AMAS).
Aplicación de métodos de axuste a casos prácticos.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A8 A19 B3 B31 |
15 |
30 |
45 |
Aprendizaxe colaborativa |
A11 A12 B6 B8 B24 C1 |
30 |
43 |
73 |
Proba mixta |
A8 B3 B8 C1 |
2 |
0 |
2 |
Actividades iniciais |
A19 B3 B31 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade é común que se reserve a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso casi exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
|
Aprendizaxe colaborativa |
Técnica de traballo de grupo e exposición pública durante a clase.
|
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. |
Actividades iniciais |
Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensinanza-aprendizaxe co fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para acadar os obxectivos que se queren acadar, vinculados a un programa formativo. Con ela se pretende obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos coñecementos previos do alumnado.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
|
Descrición |
A atención personalizada farase, globalmente, mediante titorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A2 A8 A19 B3 B31 |
Avaliación na modalidade de Proba mixta. |
0 |
Aprendizaxe colaborativa |
A11 A12 B6 B8 B24 C1 |
- Rúbricas do estudante/estudante e do estudante/profesor que realizarán ambos os dous profesores da materia. As rúbricas presentaranse ao inicio do curso.
- As rúbricas do estudante/estudante e do estudante/profesor valorarán traballos tutelados (TT) individuais presentados por cada estudante en grupo grande (GG). A proba evaluadora realizarase sobre os contidos de dos TT presentados por cada estudante en GG.
Algunos aspectos significativos de las rúbricas de evaluación del estudiante por el profesor:
1.- Asistencia a clase: 1 punto. Cada profesor pasará relación de firma para el alumnado en las clases.
2.- En las respectivas rúbricas de cada profesor dos puntos se determinarán en una prueba evaluadora que se realizará en los respectivos TGR de las dos últimas tardes de clase. |
50 |
Proba mixta |
A8 B3 B8 C1 |
- Exame: 5 puntos (media de ambos os dous profesores sobre cinco puntos). |
50 |
|
Observacións avaliación |
1.- CRITERIO XERAL DE AVALIACIÓN: A avaliación final dos estudantes realizarase segundo os seguintes criterios: un 50% corresponderá á avaliación continua (5 puntos) e un 50% á avaliación do exame final (5 puntos). 2.- AVALIACIÓN CONTINUA: A nota final da avaliación continua é a media das dúas medias, unha do Prof. Santos del Riego e outra da Profª. Vanessa García Crespo. En concreto, cada profesor fará a media das rúbricas (estudante/estudante e estudante/profesor) avaliadas sobre cinco puntos. As rúbricas presentaranse aos estudantes nas actividades iniciais da materia. Na avaliación continua, por independente, cada profesor avaliará a asistencia e, cos matices que se expresen na primeira xornada de Actividades Iniciais, parte ou a totalidade dos seguientes criterios: a participación en actividades e debates dirixidos (habilidades de comunicación, razoamento no discurso), a resolución das actividades teórico-prácticas propostas, a exposición de traballos individuais e/ou grupais (organización e estrutura, presentación, dinamización do grupo) e a integración dos contidos teóricos aplicados á intervención práctica. As avaliacións continuas realizaranse con RÚBRICAS sobre 5 puntos, que se obteñen da media das seguintes: - RÚBRICA DE AVALIACIÓN DO ESTUDANTE POLO ESTUDANTE: Avaliación do estudante realizada por compañeiros de clase. - RÚBRICA DE AVALILACIÓN DO ESTUDANTE POLO PROFESOR: Avaliación do estudante realizada polo profesor. Entre outros, inclúe un ítem de asistencia sobre 1 punto. Como parte desta rúbrica cada profesor realizará unha proba parcial os últimos días de clase para avaliar os coñecementos adquiridos a través das presentacións de traballos e actividades teórico-prácticas realizadas na clase. 3.- EXAME: A nota final do exame é a media da parte de exame realizada por cada profesor avaliadas sobre cinco puntos. Revisaranse as puntuacións emitidas polos profesores nos prazos e formas oficiais establecidos.
A calificación final da materia expresarase segundo ao establecido no art.5 do RD 1125/2003, do 5 de septiembre, polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de calificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo oterritorio nacional (publicado no BOE do 18 de setembro de 2003). Sistema de calificacións: suspenso (0-4,9), aprobado (5-6,9), notable (7-8,9), sobresaínte(9-10), matrícula de honra (graciable). 4.- CALIFICACIÓN FINAL: A calificación final será o resultado da suma de ambas as dúas puntuacións medias (avaliación continua e exame), sempre que o alumno alcance o mínimo de 2,5 puntos en cada unha das calificacións finais (avaliación continua e exame). De no ser así, o alumno estará suspenso coa calificación que determinen os profesores independentemente da suma final obtida. Non se revisan as calificaciones finais. As últimas apreciacións contextuais sobre as calificacións finais, previas á formalización na aplicación informática, queda baixo a consideración do profesor responsable da materia.
OBSERVACIÓNS ECOLÓXICAS. Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o
obxectivo estratéxico 9 do Plan Green Campus FCS, os traballos
documentais que se realicen nesta materia: a.- Mayoritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. b.- De realizarse en papel: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Libro blanco de la accesibilidad. Rovira-Beleta y Cuyás, Enrique. Barcelona: UPC, [2003]. ISBN 8483017431.
- Accesiblidad universal: requisitos de espacios públicos y urbanizados, entornos edificados, transporte y comunicación. Fundosa Accesibilidad, Madrid: AENOR, 2009. ISBN 9788481436631.
- Rafael Sánchez Montoya. “Ordenador y discapacidad. Guía práctica de apoyo a las personas con necesidades educativas especiales”. Editorial CEPE. Madrid. 2002. (http://www.ordenadorydiscapacidad.net/).
- Concepto Europeo de Accesibilidad. Edita: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Instituto de Migraciones y Servicios Sociales. Centro Estatal de Autonomía Personal y Ayudas Técnicas (CEAPAT). Madrid.
- Carlos Egea y Alicia Sarabia. “Diseño Accesible de Páginas web. Pautas de accesibilidad al contenido en la Web 1.0”. Consejería de Trabajo y Asuntos Sociales. Dirección General de Política Social. Murcia. 2001.
- Decreto 35/2000, del 28 de enero. “Reglamento de desarrollo de ejecución de la Ley de accesibilidad y eliminación de barreras en la Comunidad Autónoma de Galicia” Diario Oficial de Galicia de 29 de febrero de 2000.
- I Plan Nacional de Accesibilidad 2004-2012. Por un nuevo paradigma, el Diseño para Todos, hacia la plena igualdad de oportunidades. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid. 2003.
- Salud laboral: conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales. Carlos Ruiz Frutos [et al.]. Barcelona: Elsevier, 2913. ISBN 9788445821466.
- Técnicas de prevención de riesgos laborales: seguridad e higiene del trabajo. Madrid: Tebar, 2012. ISBN 978847360479.
- Legislación sobre Seguridad y Salud en el Trabajo Disposiciones Generales.
Osalan, 2001. - Legislación sobre Seguridad y Salud en el Trabajo: disposiciones específicas.
Osalan, 2001. - Técnicas de prevención de riesgos laborales: Seguridad e higiene del trabajo.
José María Cortés Díaz, 2002. - Seguridad Industrial y salud.
C. Ray Asfahl, 1999. - Domótica y hogar digital. Stefan Junestrand. Madrid: Thomson, 2004. ISBN 8428328919.
- Domótica e inmótica: viviendas y edificios inteligentes. Cristóbal Romero Morales, Madrid: Ra-Ma, 2010. ISBN 9788499640174.
- LantegiBatuak. “Método de adecuación de perfiles de la tarea a la persona”. Vizcaya:Fundación Lantegi Batuak. 2014. (http://www.lantegi.com).
- Comité de expertos sobre Diseño Universal. Hacia la plena participación mediante elDiseño Universal. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales; 2010.Serie Documentos Técnicos. (http://www.imserso.es).
- ONCE.Accesibilidad para personas con ceguera y deficiencia visual. Madrid: ONCE;2003. (http://www.once.es).
|
Bibliografía complementaria
|
|
- “Libro Blanco: I+D+I al servicio de las personas con discapacidad
y las personas mayores”. INSERSO, Dirección General de Política Tecnológica y
Comité Español de Representantes de Minusválidos. Valencia. 2003.
- Guia FORTUNE: Forum for User-Organisations Training for Usability
and Networking In Europe (Foro para la formación y participación de
organizaciones de usuarios sobre temas de calidad de uso y comunicación en
aplicaciones de I+D en Europa). CEPATA. Ministerio de Trabajo y Asuntos
Sociales. Madrid. 200
- Sistemas de control del entorno por ordenador. Ministerio de
Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid. 1988.
- Turner A, Foster M, Johnson SE. “Terapia ocupacional y disfunción
física: principios, técnicas y práctica” 5ª edición. Elsevier Science.
Madrid. 2003.
- Begoña Polonio, Pilar Durante y Blanca Noya. “Conceptos
fundamentales de Terapia Ocupacional”. Editorial Médica Panamericana. Madrid.
2001.
- Portell E. “Ayudas técnicas en la discapacidad física” Editorial:
GUTTMANN. 1996.
- “Empleo, discapacidad e innovación tecnológicas”. FUNDESCO y Real
Patronato de Prevención y de Atención a Personas con Minusvalía. 1989.
- MC. Asensi Borrás. “Programas informáticos para el entrenamiento
de la comprensión lectora”. Cuadernos de Audición y Lenguaje, 2. Formato
CD-ROM. Ed: Asociación de Profesores de Audición y Lenguaje de la
Comunidad Valenciana. Valencia. 2001.
- Guía para la eliminación de las barreras de comunicación.
Federación de Asociacions de Xordos do Pais Galego. A Coruña. 1999.
- Ferrer Manchón “Ayudas técnicas y tecnológicas para la vida
cotidiana”. En Rasgos Sociológicos y Culturales de las Personas Sordas. Una
aproximación a la situación del colectivo de personas sordas en la
Comunidad Valenciana. Fundación FESORD-CV. Valencia. 2000
- M. Garcia Viso, R. Puig De La
Bellacasa. “Empleo, discapacidad e innovación tecnológica”.
Fundesco. Madrid. 1988.
- F. González Franco. “Aplicaciones de las telecomunicaciones a las
personas con discapacidad. Alternativas para las personas deficientes
auditivas”. Revista de la
Federación Española de Asociaciones de Padres y Amigos de los
Sordos. nº 45. Madrid. 1995.
- Nuevas tecnologías aplicadas a la discapacidad. Ministerio de
Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid. 1995.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Estancias Prácticas II/653G01210 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
1.- Para axudar a conseguir un contorno inmediato sostible e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do" I Plan de Sostenibilidad Medio-ambiental Green Campus FCS", os traballos documentais que se realicen nesta materia:
a.- Na súa marioría se solicitarán en formato virtual e soporte informático.
b.- De realizarse en papel:
- Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a doble cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a imporesión de borradores.
2.- O profesor responsable resérvase a posibilidade de realizar algún cambio na avaliación ou outros aspectos que serán notificados aos estudantes coa suficiente antelación. |
|