Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A34 |
Coñecer as alteracións de saúde do adulto, identificando as manifestacións que aparecen nas distintas fases. |
A35 |
Identificar as necesidades de coidado derivadas dos problemas de saúde. |
A36 |
Analizar os datos recollidos na valoración, priorizar os problemas do paciente adulto, establecer e executar o plan de coidados e realizar a súa avaliación. |
A37 |
Realizar as técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos enfermos e familiares. |
A38 |
Seleccionar as intervencións encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacións de saúde. |
A39 |
Ter unha actitude cooperativa cos diferentes membros do equipo. |
A60 |
Coñecer os coidados paliativos e control da dor para prestar coidados que alivien a situación dos enfermos avanzados e terminais. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B9 |
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. |
B11 |
Capacidade e habilidade de xestión da información. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B13 |
Toma de decisións. |
B15 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B19 |
Coñecementos de informática relativos ao ambiente de estudio. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar as alteracións de saúde da persoa adulta: factores que inflúen, mecanismos fisiopatolóxicos, manifestacións, métodos diagnósticos e tratamentos médicos e cirúrxicos específicos. |
A34
|
B1 B3 B4 B6 B9
|
C1 C3 C11
|
Identificar as necesidades de coidado en persoas adultas con problemas de saúde e os derivados de tratamentos, probas diagnósticas e procedementos terapéuticos. |
A34 A35
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B11 B15 B16 B24
|
C1 C3 C4 C6 C11
|
Identificar os diagnósticos de enfermaría e complicacións potenciais en persoas adultas con problemas de saúde e os derivados de tratamentos, probas diagnósticas e procedementos terapéuticos. |
A34 A35 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B11 B13 B15 B16 B19 B24
|
C1 C3 C4 C6 C8 C10 C11 C12
|
Planificar coidados de enfermaría as persoas adultas con problemas de saúde e os derivados de tratamentos, probas diagnósticas e procedementos terapéuticos. |
A34 A35 A36 A37 A38 A39
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B15 B16 B19 B24
|
C1 C3 C4 C6 C7 C8 C10 C11 C12
|
Identificar as necesidades específicas de coidados e planificar coidados de enfermaría as persoas con enfermidade avanzada e terminal e as súas familias. |
A34 A35 A36 A37 A38 A60
|
B1 B2 B3 B8 B9 B13
|
C4 C10 C11
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Unidade didáctica VI: Atención de enfermaría as persoas con trastornos da función endócrina e metabólica. |
Recordo anatomo-fisilóxico.
Atención de enfermería as persoas con:
Diabetes mellitus.
Trastornos da hipófise.
Trastornos da glándulas suprarrenais.
Trastornos de tiroide.
Trastornos de paratiroide.
|
Unidade didáctica VII: Atención de enfermaría as persoas con trastornos da función dixestiva. |
Recordo anatomo-fisilóxico.
Síntomas e signos.
Métodos de diagnóstico.
Atención de enfermería as persoas con:
Trastornos gástricos e duodenais.
Trastornos intestinais e rectais.
Trastornos hepáticos.
Trastornos biliares.
Trastornos pancreáticos.
|
Unidade didáctica VIII: Atención de enfermaría as persoas con trastornos da función muscular e esquelética. |
Atención de enfermería as persoas con:
Alteracións traumáticas do aparello locomotor.
Trastornos dexenerativos do aparello locomotor.
Trastornos inflamatorios do aparello locomotor.
Trastornos infeciosas do aparello locomotor. |
Unidade didáctica IX: Atención de enfermaría ao paciente queimado. |
Concepto, tipos de lesión por queimadura, clasificación. Valoración.
Atención extrahospitalaria e hospitalaria. Tratamento.
Plan de coidados estandarizado para as persoas con queimaduras. |
Unidade didáctica X: Atención de enfermaría as persoas en situación de enfermidade avanzada e terminal. |
Fundamentos dos Coidados Paliativos
Visión social da morte
Comunicación co paciente terminal e a sua familia
Coidados de Enfermaría no paciente terminal.
Control de síntomas.
Vías e técnicas de administración de fármacos.
A agonía.
O duelo. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 A60 B6 B7 B8 B9 B12 B15 B16 B19 B24 C3 C4 C8 C10 C11 |
20 |
20 |
40 |
Análise de fontes documentais |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 A60 B1 B3 B4 B6 B11 B16 B24 C4 C6 C7 C10 C11 |
1 |
3 |
4 |
Estudo de casos |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 A60 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B15 B16 B19 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C10 C11 C12 |
20 |
10 |
30 |
Traballos tutelados |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B8 B11 B12 B19 C1 C3 C6 C7 C8 C10 C11 |
1 |
15 |
16 |
Presentación oral |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B7 B11 B19 C1 C6 C12 |
1 |
2 |
3 |
Proba mixta |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 A60 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B16 B24 C1 C4 C10 C12 |
2 |
53 |
55 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Estudo de casos |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica de saúde que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de estudantes, a través dun proceso de discusión. O/a alumno/a sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
|
Presentación oral |
Exposición verbal a través da que o estudante expón temas e/ou traballos realizados de xeito individual ou en grupo. |
Proba mixta |
Integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas referidas aos contidos desenvoltos a través das distintas metodoloxías durante o curso, .
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Nas preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Análise de fontes documentais |
Traballos tutelados |
Sesión maxistral |
Proba mixta |
Estudo de casos |
|
Descrición |
Durante o curso, as profesoras da materia dedicarán tempo a atención personalizada do estudante para seguimento, consultas e orientación do estudio e elaboración dos traballos. O espazo de comunicación pode ser con titoría presencial e/ou de forma non presencial. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Presentación oral |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B7 B11 B19 C1 C6 C12 |
A avaliación desta metodoloxía forma parte dos criterios de avaliación dos traballos e/ou temas que prepara o estudante e que inclúan a exposición oral. |
0 |
Traballos tutelados |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B8 B11 B12 B19 C1 C3 C6 C7 C8 C10 C11 |
A realización dos traballos tutelados será obrigatoria. A avaliación dos traballos inclúe a valoración de competencias específicas e transversais. |
15 |
Proba mixta |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 A60 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B16 B24 C1 C4 C10 C12 |
Realizarase unha proba escrita coincidindo coa data oficial do exame da materia. As probas constarán de preguntas curtas e/ou tipo test, relacionadas con contidos teóricos, lecturas, estudio de casos e traballos tutelados Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. |
65 |
Estudo de casos |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 A60 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B15 B16 B19 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C10 C11 C12 |
A asistencia e participación activa na aula a través dos grupos de traballo, onde se avaliará a adquisición de competencias específicas e transversais. |
20 |
|
Observacións avaliación |
A
aplicación das porcentaxes na avaliación final para a superación da materia
quedará suxeita a que cada unha das metodoloxias que computen na avaliación
sexan superadas. Os criterios de avaliación da segunda oportunidade (xullo) serán
os mesmos cos da primeira oportunidade (maio/xuño). As probas superadas na primeira oportunidade (maio/xuño)
conservaranse para a segunda oportunidade (xullo). Os estudantes con matricula a tempo parcial realizarán traballos tutelados (15% da nota final) e examen de proba mixta que constará de preguntas curtas e casos clínicos (85% da nota final). Os estudantes que soliciten adianto de oportunidade,
acolleranse á modalidade de exame de proba mixta que constará de preguntas
curtas e estudos de casos, suporá o 100% da nota.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
http://www.fisterra.com/ (). .
http://061.sergas.es (). .
Enfermería Clínica (). .
Metas de Enfermería (). .
Nursing (). .
Rol de Enfermería (). .
GONZÁLEZ BARÓN M (2007). Tratado de Medicina Paliativa y tratamiento de soporte del paciente con cáncer. Madrid: Médica Panamericana
BAYÉS R (2006). Afrontando la vida, esperando la muerte. Madrid: alianza editorial
SMELTZER SC, BARE BG, HINKLE JL. (2013). BRUNNER Y SUDDARTH. Enfermería Médico-Quirúrgica (2 vol.). Barcelona: Lippincott-Willians
BULECHEK GM, BUTCHER HK, DOCHTERMAN JM, WAGNER CM. (2013). Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC).. Barcelona: Elsevier
MOORHEAD S, JOHNSON M, MAAS ML, SWANSON E. (2013). Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC). Barcelona: Elsevier
ASTUDILLO W, MENDINUETA C, ASTUDILLO E. (2008) (2008). Cuidados del enfermo en el final de la vida y atención a su familia. Pamplona: Eunsa
BRUERA E, LIMA L (). Cuidados paliativos. Guías para el manejo clínico . [en línea]. [S.I.]: ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD, [s.a]. Disponible en: http://www.paho.or.
SÁNCHEZ MANZANERA R (2007). Cuidados Paliativos: Avances sin final. Jaén: CEP
LUIS RODRIGO MT. (2013). Diagnósticos Enfermeros. Revisión y guía práctica. Barcelona: Elsevier Masson
N.A.N.D.A. (2012). Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación 2012-2014. Barcelona: Elsevier
KIDD PS, WAGNER KD. (1997). Enfermería clínica avanzada. Atención a pacientes agudos. Madrid: Editorial Síntesis
LÓPEZ IMEDIO, E (2003 reimp). Enfermería en cuidados paliativos. Madrid: Médica Panamericana
ÁRIAS J, ALLER MA, ARIAS JI, ALDAMENDI I. (2000). Enfermería Médico-Quirúrgica (2 vol.). Madrid: Tebar
BEARE P, MYERS J. (1999). Enfermería Médico-Quirúrgica (2 vol.). . Madrid: Mosby
BARDAJÍ FANDOS T, NAVARRO GÓMEZ MV. (2000). Enfermería Médico-Quirúrgica: Necesidad de movimiento.. Barcelona: Masson
OTO CAVERO I, SANZ MONCUSÍ M, MONTIEL PASTOR M. (2003). Enfermería Médico-Quirúrgica: Necesidad de nutrición y eliminación.. Barcelona: Masson
LEWIS SM, HEITKEMPER MM, DIRKSEN SR. (2004). Enfermería Medicoquirúrgica. Valoración y Cuidados de Problemas Clínicos (2 vol.). . Madrid: Elsevier-Mosby
SEIDEL HM, BALL JW, DAINS JE, FLYNN JA, SOLOMON BS, STEWART RW (2011). Exploración Física. Barcelona: Elsevier
SOCIEDAD ESPAÑOLA DE CUIDADOS PALIATIVOS ( SECPAL) (). Guía de Cuidados Paliativos . [en línea].. [S.I.]: SECPAL, [s.a.]. Disponible en: http://www.secpal.com/guiacp/index.php.
(2008). GUÍA DE PRÁCTICA CLÍNICA SOBRE CUIDADOS PALIATIVOS. Bilbao: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco
MENCIA SECO V R, DÍEZ CAGIGAL R A (2006). Manejo del enfermo terminal en su domicilio. Actitudes y aptitudes de los profesionales ante la enfermedad, la agonía y la muerte. Jaén: Formación Alcalá
NAVARRO GÓMEZ MV, NOVEL MARTÍ G. (2005). Médico-Quirúrgica: Necesidad de Comunicación y seguridad.. Barcelona: Masson
GÓMEZ SANCHO M (2005). Morir con Dignidad. Madrid: Arán Ediciones SL
ALLUE M. (1996). Perder la piel. Barcelona: Planeta/Seix Barral
(2002). PLANES DE CUIDADOS. Complexo hospitalario Universitario Juan Canalejo. A Coruña
DOUGHTY D, JACKSON D. (1995). Serie Mosby de Enfermería Clínica: Trastornos gastrointestinales. Barcelona: Mosby / Doyma Libros
KÜBLER ROSS E (1989). Sobre la muerte y los moribundos. Barcelona: Grijalbo |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía/661G01001 | Bioloxía/661G01002 | Psicoloxía/661G01003 | Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde/661G01004 | Bases para a interpretación do coñecemento científico/661G01008 | Nutrición/661G01009 | Farmacoloxía/661G01011 | Situacións de risco para a saúde e Radioloxía/661G01013 | Estancias Clinicas I/661G01025 | Enfermaría Clínica I/661G01034 | Fisioloxía/661G01105 | Fundamentos de Enfermaría/661G01107 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Enfermaría Comunitaria I/661G01014 | Enfermaría da Saúde Mental/661G01015 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Estancias Clinicas II/661G01026 |
|
Materias que continúan o temario |
Enfermaría clínica III/661G01017 | Enfermaría Comunitaria II/661G01019 | Enfermaría Xerontolóxica/661G01020 | Farmacoterapia/661G01024 | Estancias Clínicas III/661G01027 | Estancias Clínicas IV/661G01028 | Estancias Clínicas V/661G01029 | Practicum/661G01032 |
|
|