Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Organización e Xestión de Arquivos Históricos e Bibliotecas Patrimoniales Código 710521022
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Profesorado
Alfaya Lamas, Elena
Perez Pais, Maria del Carmen
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
carmen.perez.pais@udc.es
concepcion.varela@udc.es
Web
Descrición xeral A parte de esta disciplina centrada nos Arquivos busca introducir a os/as alumnos/as nos procesos e técnicas da xestión dos mesmos de especial relevancia dentro do ámbito da Documentación como disciplina científica. Profundiza e amplía os coñecmentos adquiridos nas asignaturas de Arquivística do grado e se centra nos conceptos e formulacións propias da súa organización.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A3 CE3 – Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A6 CE6 – Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais
A7 CE7 – Coñecer o marco xurídico e as institucións que regulan a protección e conservación do patrimonio cultural e bibliográfico-documental
A8 CE8 – Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental
A9 CE9 – Ter capacidade como xestor cultural e patrimonial
A10 CE10 – Estar capacitado para deseñar, xestionar e organizar exposicións permanentes e temporais
A11 CE11 – Estar capacitado para a xestion no ámbito do turismo cultural e patrimonial
A12 CE12 – Coñecer os museos, arquivos e bibliotecas desde un punto de vista diacrónico
A14 CE14 – Contribuír ao deseño e mellora de dontenedores e de proxectos culturais e patrimoniais
A15 CE15 – Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 – Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexión sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B6 CG1 – Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B7 CG2 – Dominar a expresión e a comprensión de xeito oral ou escrita dun idioma estranxeiro
B9 CG5 – Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
B10 CG6 – Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponible para resolver os problemas cos que deben de enfrontarse
B11 CG7 – Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da súa vida
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C2 CT2 – Capacidade de resolución de problemas
C4 CT4 – Capacidade de crítica e autocrítica
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación
C8 CT8 – Traballar de forma colaborativa
C9 CT10 – Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
C10 CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento da formación e desenvolvemento das coleccións patrimoniais nas bibliotecas AP3
AP7
AP11
AP15
BP2
BP3
BP4
BP6
BP10
BP11
CP1
CP6
Coñecemento e adquisición de habilidades na organización e posta en servicio das coleccións patrimoniais nas bibliotecas AP8
AP9
AP10
AP15
BP10
BP11
CP1
CP2
CP6
CP8
Dominio da terminoloxía da materia en inglés e francés BP7
Coñecemento da organización e xestión dos arquivos históricos AP2
AP5
AP6
AP9
AP12
AP14
BP1
BP9
CP4
CP9
CP10

Contidos
Temas Subtemas
Módulo de Xestión de Arquivos Tema 1. Xestión arquivística dos fondos documentais.
Tema 2. Arquivos históricos: pasado e presente.
Módulo de organización e xestión de bibliotecas Tema 3. Panorama xeral da formación e tipos das coleccións patrimoniais
Tema 4. Adquisición de coleccións patrimoniais: Depósito Legal, compra, doazóns e depósitos.
Tema 5. Organización e posta en valor das coleccións patrimoniais en bibliotecas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A7 A10 A15 B3 B7 B9 B10 B11 C4 0 4 4
Resumo A7 A10 A15 B4 B6 C1 0 3 3
Traballos tutelados A3 A6 A8 A9 A11 B2 B3 B10 C2 C6 C8 C9 0 32 32
Prácticas a través de TIC B3 B4 B10 2 4 6
Proba de resposta múltiple A7 A8 A9 A15 B3 C1 C2 C6 1 11 12
Sesión maxistral A2 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A14 A15 B1 B10 B11 C10 16 0 16
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Textos propostos polo profesorado que complementan os contidos da sesión maxistral
Resumo Sínteses e comentarios escritos das lecturas propostas
Traballos tutelados Desenvolvemento de aspectos teóricos e prácticos dunha temática proposta polo profesorado
Prácticas a través de TIC Desenvolvemento de supostos teórico-prácticos
Proba de resposta múltiple Test
Sesión maxistral Exposición oral do profesorado dos contidos fundamentais da materia, co apoio das TIC. Resolución de problemas do alumnado

Atención personalizada
Metodoloxías
Resumo
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Descrición

Resolución de problemas do alumnado

Revisión do esquema, apoio bibliográfico e resolución de problemas do alumnado


Resolución de problemas do alumnado. Motivación á participación

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A7 A8 A9 A15 B3 C1 C2 C6 Valorase o coñecemento dos contidos expostos na sesión maxistral 25
Resumo A7 A10 A15 B4 B6 C1 Valorase a capacidade de identificar a información pertinente, a capacidade de síntese, a interrelación con outras materias, e a expresión escrita 20
Traballos tutelados A3 A6 A8 A9 A11 B2 B3 B10 C2 C6 C8 C9 Valorase a capacidade de desenvolver a temática proposta, a estrutura dos contidos, a bibliografía empregada, e a expresión escrita 30
Prácticas a través de TIC B3 B4 B10 Valoración de resultados e claridade expositiva 25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica García, Idalia (2006). Acceso y disfrute de libros antiguos y documentos históricos como un derecho cultural en México, en Anales de Documentación, 9 (2006), 53-67. Murcia
Marcetteau-Paul, A., Mouren, R., Syren,A-P. (2010). Constituer, conserver, acceder au patrimoine, en ABF: Le métier de bibliothècaire. Paris
Overholt, John H. (2013). Five theses on the future of special collections, RMB: A Journal of Rare Books, Manuscripts, and Cultural Heritage 14(1): 15-20. Harvard
Varela-Orol, Concha (2014). Las colecciones patrimoniales en las bibliotecas españolas: dialéctica entre legislación y prácticas. Revista Española de Documentación Científica, 37(3):e054. Madrid
Oddos, Jean Paul, dir. (1995). Le patrimoine: histoire, pratiques et perspectives. Paris
Mouren, Raphaële, dir. (2007). Manuel du patrimoine en bibliothèque. Paris
Abdelaziz Abid (1998). Memoria del Mundo: conservando nuestro patrimonio documental. México
Bourgeaux, Laure (2009). Musées et bibliothèques sur Internet : le patrimoine au défi du numérique. Paris
Varela-Orol, Concha (2011). Museos, arquivos e bibliotecas, patrimonio común. Santiago de Compostela
Consello da Cultura Galega (2012). Recomendacións para o acceso ao patrimonio moble de GaliciaBLE DE GALICIA. Santiago de Compostela
Barbadillo, J. 2014. Apuntes sobre ISAD(G) y la descripción archivística normalizada. Gran Canaria: Anroart. Bonal, J. L. 2001. La descripción archivística normalizada: origen, fundamentos, principios y técnicas. Gijón: Trea Cruz Mundet, J. R. 2010. Manual de Archivística. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Latorre, R. 2004. "La ISAD(G) y la gestión documental". En: La descripción multinivel en los archivos municipales. Madrid: Consejería de Cultura y Deportes. pp245-258. López Gómez, P. 2005. "Fuentes para la historia local en el Archivo del Reino de Galicia: la administración y los ayuntamientos gallegos". En: Anuario Brigantino, 28: 277-302. López Gómez, P. 2002. "La evaluación de los estudios de Archivística en el último cuarto de siglo". En: Documentación de las Ciencias de la Información, 25:129-146. Núñez, E. 2009. Organización y gestión de archivos. Gijón: Trea.
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías