Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Prevención e Conservación Documental Código 710G02038
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Profesorado
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia busca introducir al alumnado en los aspectos más relevantes de la preservación y conservación del patrimonio bibliográfico y documental, tanto material como digital: aspectos teóricos, causas de deterioro, planificación y gestión de medidas de prevención y conservación.


Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e comprender a terminoloxía da materia. A1
C1
Coñecer e identificar os factores de deterioro dos soportes documentais. A1
A3
Determiñar o estado de conservación dos documentos. A1
A3
B2
C9
Planificar as condicións que garanten a integridade dos documentos. A3
A8
B2
C11
C12
C19
Coñecer e seleccionar os sistemas idóneos de instalación, almacenamento e reprodución documental. A3
A5
B2
B5
B6
B7
C1
C5

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Introdución á prevención e conservación documental. 1.1. Marcos conceptuais da prevención e conservación documental.
1.2. Factores de deterioración dos soportes documentais.
Tema 2. Planificación da prevención e conservación de coleccións.
2.1. Análise e planificación estratéxica da prevención e conservación de coleccións.
2.2. Edificios: planificación para á prevención e conservación de coleccións.
Tema 3. Xestión da prevención e conservación documental. 3.1. Técnicas de manipulación das coleccións: reprodución e exposicións.
3.2. A xestión de desastres.
Tema 4. Prevención e conservación de coleccións especiais. 4.1. Coleccións patrimoniais.
4.2. Recursos dixitais.
4.3. Plans e programas de cooperación nacional e internacional.



Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A1 A3 A8 B2 B6 B7 C9 C11 C12 C19 10 16 26
Lecturas A1 B6 B5 C5 2 12 14
Prácticas a través de TIC A3 A5 7 7 14
Sesión maxistral A1 A3 A8 C1 23 7 30
Traballos tutelados A1 A3 A8 B2 B6 B7 C5 C9 C11 C12 C19 2 62 64
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Análise e resolución de situacións-problemas vinculados á prevención e conservación documental cos que o alumno se pode atopar no desenvolvemento da súa actividade profesional.
Lecturas Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, exposiciones, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.
Prácticas a través de TIC Actividades de carácter práctico que permiten ao alumnado aprender de forma efectiva a teoría dun ámbito de coñecemento. Realizaranse procuras bibliográficas, procuras de información e consultas a diferentes recursos accesibles a través de Internet.
Sesión maxistral Desenvolvemento expositivo dos contidos esenciais correspondentes aos temas en que se divide o programa. Visualización de exemplos e modelos. Resposta a dúbidas e preguntas.
Traballos tutelados Estará orientado a aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. O traballo será individual e se elaborará de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas pola profesora.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a docente irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, utilizaranse as tutorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma informática da UDC.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A1 A3 A8 B2 B6 B7 C9 C11 C12 C19
Valoración da resolución, claridade expositiva e presentación dos casos.
20
Lecturas A1 B6 B5 C5
Avaliarase a entrega na data establecida, síntese e reflexión persoal do asunto tratado.
10
Prácticas a través de TIC A3 A5 Avaliaranse as prácticas de acordo coa asistencia e a execución das prácticas sinaladas.
10
Sesión maxistral A1 A3 A8 C1 Terase en conta a participación e as achegas de interese por parte dos estudantes.
10
Traballos tutelados A1 A3 A8 B2 B6 B7 C5 C9 C11 C12 C19 Computará a adecuación as pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenrolo, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, entrega do traballo no prazo establecido. Tamén computará a presentación oral.
50
 
Observacións avaliación

Precísase
entregar todos estudos de caso, glosario, lecturas, prácticas, traballo
tutelado, para a avaliación continua. Os estudantes que non realizaran todas
estas actividades realizarán un exame final de contidos teóricos e prácticos.


Fontes de información
Bibliografía básica (2013). BIBLIOTECAS y patrimonio: normas y recomendaciones sobre el acceso, tratamiento y uso de las colecciones de fondo histórico en bibliotecas españolas / compilación e índices Ramón Abad Hiraldo. Madrid: ANABAD
BELLO URGELLÈS, Carmen; BORRELL CREHUET, Àngels (2002). El patrimonio bibliográfico y documental: claves para su conservación preventiva. Gijón: Trea
TACÓN CLAVAÍN, Javier (2008). La conservación en archivos y bibliotecas: prevención y protección. Madrid: Ollero y Ramos
PRIETO GUTIÉRREZ, J. José (2013). Plan de seguridad en bibliotecas: la protección del patrimonio documental. Gijón: Trea
Bibliografía complementaria

Proporcionarase nas clases bibliografía específica para cada un dos temas.

Revistas especializadas:

Anales de Documentación.

BiD.

Boletín de la ANABAD.

Pecia Complutense.

El Profesional de la Información.

Revista española de documentación científica.

Revista general de información y documentación.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Xestión de Empresas e Institucións Culturais/710G02008
Planificación e Xestión de Unidades de Información/710G02021
Xestión da Colección/710G02027
Bibliotecas Dixitais/710G02036

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías