Identifying Data 2015/16
Subject (*) Hidrodinámica naval avanzada Code 730496002
Study programme
Mestrado Universitario en Enxeñaría Naval e Oceánica (plan 2012)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatoria 4
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinador
Fariñas Alvariño, Pablo
E-mail
pablo.farinas@udc.es
Lecturers
Fariñas Alvariño, Pablo
E-mail
pablo.farinas@udc.es
Web
General description Cálculo paramétrico de propulsores e de formas. Nesta materia se dotaráse ó alumno dos coñecementos necesarios para desenvolver o cálculo dun propulsor especialmente adaptado á estela dun buque. Os fundamentos hidrodinámicos a desenvolver baseanse na teoría de fluxos potenciais e son válidos para calquera aplicación de hidrodinámica naval na que o efecto de la camada límite sexa despreciable.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Coñecemento avanzado da hidrodinámica naval para a súa aplicación á optimización de carenas, propulsores e apéndices.
A3 Coñecemento da dinámica do buque e das estruturas navais, e capacidade para realizar análise de optimización da estrutura da integración dos sistemas a bordo, e do comportamento do buque no mar e da súa manobrabilidade.
A4 Capacidade para analizar solucións alternativas para a definición e optimización das plantas de enerxía e propulsión de buques.
A10 Coñecemento dos sistemas de posicionamento e da dinámica de plataformas e artefactos.
A13 Coñecemento da enxeñaría de sistemas aplicada á definición dun buque, artefacto ou plataforma marítima mediante a análise e optimización do seu ciclo de vida.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en boa medida autodirixido ou autónomo.
B6 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas.
B7 Falar ben en público
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Understand the theoretical background of fundamentals about potential flow AC2
AC3
AC4
AC10
AC13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
2D theory of thin hydrofoils. Linear theory. AC2
AC3
AC4
AC10
AC13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
Applications of the potential flow solutions to a 3d design. AC2
AC3
AC4
AC10
AC13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
Design tools based on lifting line theory AC2
AC3
AC4
AC10
AC13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
Background of lifting line theory adapted to the propeller design AC2
AC3
AC4
AC10
AC13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6

Contents
Topic Sub-topic
Mathematics background Singular integrals
Trigonometric functions
Glauert integrals
Hilbert transform
2D potential flow theory. Fundamentals. Complex potential
Stream function
Potential function

Source
Sink
Vortex
Thin foils theory Thickness effect
Angle of attack effect
Camber effect
Zero lift angle
Ideal angle of attack
Thin foil theory correction in the near leading edge region Flux arround the apex of a parabola
Velocity correction in high curvature regions
Velocity prediction along the full foil wall
Cavitation Pressure coefficient
Cavitation number
Pressure coefficient along the whole foil wall
Bucket diagrams
Tridimensional effects Tridimensional potential field
Velocity field induced by a 3D differential vortex element
Free vortex vorticity
Bound and free vorticity relation
Lifting line Induced velocities over a tridimensional foil
Prandtl lifting line equation
Application to ship propellers The open water case
Prandtl lifting line theory adaptation to the ship propeller design case
Induction coefficients
Optimum propeller performance Goldstein factors
Betz diagram

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A2 A3 A4 A10 A13 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 4 0 4
Problem solving A2 A3 A4 A10 A13 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 5 20 25
Simulation A2 A3 A4 A10 A13 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 2 4 6
Objective test A4 B2 B4 3 0 3
Guest lecture / keynote speech A2 A3 A4 A10 A13 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 29 32 61
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Subject structure
Evaluation method
Previous concepts related to mathematical background
Problem solving Autonomous home simple tasks
Simulation Simulation tools based on potential flow will be provided along the course
Objective test Is the exam
Guest lecture / keynote speech Are the lectures

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Problem solving
Simulation
Description
In order the students to develop the proposed homework and to fully understand the introduced concepts it is necessary the continuous professor support

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A2 A3 A4 A10 A13 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 Are the simple problems proposed along the subject 20
Simulation A2 A3 A4 A10 A13 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 Is the proposed project to be developed in an autonomous manner by the pupils 20
Objective test A4 B2 B4 Is the exam 60
 
Assessment comments

In order to pass this subject it is compulsory to attain four points over ten in the exam qualification. Among that it is necessary to deliver the required homework on time and manner specified by the professor along the course. The presence in the classes is not compulsory, however, in case the proposed homework is not delivered on time and in the requested way will lead, automatically, to abandon this subject. In that case the students will not be allowed to pass this subject.


Sources of information
Basic Apuntes de clase (). .
G. Pérez (). Detailed desighn of ships propellers. FEIN
J. Kerwin (). Hydrofoils and propellers. MIT
J.N. NEwman (1977). Marine Hydrodynamics. MIT press
SNAME (). Principles of naval arch. (Propulsion). SNAME

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Sistemas de propulsión/730496016
Máquinas e motores térmicos marinos/730496017
Ampliación de hidrostática e hidrodinámica/730496020
Métodos numéricos aplicados a medios continuos/730496022

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.