Identifying Data 2015/16
Subject (*) QUALITY ENGINEERING AND ENVIRONMENT Code 730G01120
Study programme
Grao en Arquitectura Naval
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial 2
Coordinador
Rodriguez Guerreiro, Maria Jesus
E-mail
maria.guerreiro@udc.es
Lecturers
Rodriguez Guerreiro, Maria Jesus
E-mail
maria.guerreiro@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A17 Coñecemento dos sistemas para avaliación da calidade, e da normativa e medios relativos á seguridade e protección ambiental.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaboradora.
B6 Comportase con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B8 Actitude orientada ao traballo persoal intenso.
B9 Capacidade de integrarse en grupo de traballo.
B10 Actitude orientada á análise.
B11 Actitude creativa.
B12 Capacidade para encontrar e manexar a información.
B13 Capacidade de comunicación oral e escrita.
B14 Manexo de sistemas asistidos por ordenador.
B16 Fixar obxectivos e tomar decisións.
B17 Analizar e descompoñer procesos.
B20 Capacidade de negociación.
B21 Abertos ao cambio.
B22 Vontade de mellora continua.
B23 Positivos fronte a problemas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñecemento do medio mariño biolóxico e impacto ambiental B6
B12
B21
B23
C7
C8
Coñecemento da xestión ambiental, principalmente dende o punto de vista do sector naval A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
B16
B21
B22
C3
C4
C6
C7
Ser capaz de elaborar e expoñer un tema no ámbito do impacto ambiental sobre o mar B1
B3
B6
B8
B10
B11
B12
B13
B14
B16
B17
B21
C1
C4
C6
C7
Ser capaz de manexar a Regulamentación mariña en canto a temas de contaminación A17
B1
B3
B4
B6
B8
B10
B11
B12
C3
C4
C6
C7
C8
Ter actitude crítica e construtiva sobre aspectos xerais de responsabilidade ambiental A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B20
B21
B22
B23
C4
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Os ecosistemas mariños 1. O medio físico
2. O medio biolóxico
3. As comunidades mariñas: Mareas vermellas e arrecifes de coral
4. Degradación de ecosistemas. Eutrofización. Capacidade de autodepuración da auga mariña

Contaminación mariña e impacto ambiental 1. Vías de entrada dos contaminantes ao medio acuático
2. Principais contaminantes
3. Verteduras accidentais ao mar. Medidas correctoras. Loita contra a contaminación mariña
4. A contaminación e os recursos pesqueiros
Atmósfera 1. Contaminación do aire
2. Contaminantes atmosféricos
3. Control da contaminación
4. Efecto invernadoiro. Diminución da capa de ozono estratosférico

Reglamentación mariña. Convenio MARPOL 1. A contaminación por hidrocarburos
2. A contaminación por substancias nocivas líquidas transportadas a granel
3. A contaminación polos lixos dos buques
4. A contaminación atmosférica ocasionada polos buques
Conceptos básicos de calidade 1. Introdución. Definición
2. Xestión da calidade. Definición. Fundamentos e estratexias
3. O modelo EFQM

Xestión e Ferramentas da calidade 1. Introdución e obxectivos
2. Mellora continua
3. Ferramentas básicas da calidade
A norma ISO 9001 1. Conceptos: Normalización, Certificación e Acreditación
2. Normativa ISO 9001: 2008
3. Requisitos da Norma
Conceptos básicos do medioambiente 1. Economía e medio
2. Empresa e medio
3. Estratexia empresarial e medio

Ferramentas de Xestión medioambiental 1. Avaliación de impacto ambiental
2. Análise de ciclo de vida
3. Ecodiseño
4. Outras ferramentas: Etiqueta ecolóxica, Mercadotecnia ecolóxica e sistemas de xestión ambiental e auditoría ambiental
As Normas ISO e o reglamento EMAS 1. Introdución e obxectivos
2. A norma ISO 14001
3. O regulamento EMAS
Integración dos sistemas de Xestión 1. Características dun sistema integrado
2. Implantación e certificación das normas ISO 9001 e ISO 14001

Auditoría da calidade e do medioambiente 1. Definición e clases de auditorías
2. O auditor de calidade e o medio
3. Etapas do proceso de auditoría

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Seminar B1 B2 B3 B4 B8 B10 B11 B12 B13 B14 B20 C3 C6 C8 10 14 24
Supervised projects B1 B3 B5 B9 B10 B11 B12 B14 B16 B21 C3 C4 C6 C7 C8 4 4.4 8.4
Oral presentation B1 B2 B3 B6 B7 B10 B13 C1 C7 C8 1 1 2
Laboratory practice B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B17 C8 8 8 16
Objective test B2 B4 B6 B10 B11 B16 2 0 2
Guest lecture / keynote speech A17 B1 B2 B6 B17 B22 B23 C4 C6 C7 C8 20 40 60
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Seminar 1. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (SEPARADOR DE SENTINAS)
2. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (PLANTA DE TRATAMIENTO DE AGUAS RESIDUALES)
3. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (PLANTA DE TRATAMIENTO TÉRMICO
4. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (EQUIPO DE TRATAMIENTO DE RESIDUOS ORGÁNICOS)
5. VISITA TÉCNICA AL AULA DE MEDIO AMBIENTE "ANTONIO DE ESCAÑO" EN EL ARSENAL DE FERROL
6. VISITA TÉCNICA A UN BUQUE (FRAGATA F-100) EN EL ARSENAL DE FERROL
Supervised projects 1.Operación e mantemento dunha planta de purificación de augas (Potabilización). Aplicación ao buque
2. Enerxías alternativas. Aplicación en buques
3. Augas de lastre. Problemática ambiental. Tratamentos
4. Conceptos básicos de medioambiente. Unidade didáctica VIII
5. Ferramentas de xestión mediambiental. Unidade didáctica IX
6. Integración dos sistemas de xestión. Unidade didáctica XI
7. Auditoría da calidade e o medio. Unidade didáctica XII
Oral presentation Presentación en Power Point nas horas de seminario do grupo mediano
Laboratory practice 1. Determinación de pH, temperatura e condutividade de distintos tipos de augas
2. Determinación de cloruros en augas
3. Determinación da dureza en augas
4. Determinación de fosfatos en augas
Objective test Exame do temario das clases maxistrais, da información recibida nos seminarios e nas visitas técnicas e dos traballos expostos polo alumnado
Guest lecture / keynote speech Presentación en Power Point das Unidades Didacticas.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Seminar
Description
Se traballa cos alumnos individualmente nos grupos organizados na aula dotada de medios informáticos

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Oral presentation B1 B2 B3 B6 B7 B10 B13 C1 C7 C8 Presentación oral do traballo tutelado. Valorarase a expresión verbal e corporal, así como a calidade do power point 5
Supervised projects B1 B3 B5 B9 B10 B11 B12 B14 B16 B21 C3 C4 C6 C7 C8 Elaboración de traballos tutelados e exposición oral.
Valoración en puntos: Contenido: 2; originalidad:0,5
25
Seminar B1 B2 B3 B4 B8 B10 B11 B12 B13 B14 B20 C3 C6 C8 Aprendizaxe colaborativo, Discusión dirixida, Resolución de casos, Visitas técnicas 5
Laboratory practice B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B17 C8 Participación activa no desenvolvemento das prácticas. Será obrigatoria a entrega dun informe de cada unha das prácticas 5
Objective test B2 B4 B6 B10 B11 B16 Examen final da materia impartida nas clases maxistrales, da información obtida nos seminarios y da exposición de traballos dos alumnos 60
 
Assessment comments
A asistencia aos Seminarios dos grupos medianos e pequenos e a asistencia ás prácticas de laboratorio é obrigatoria para obter a cualificación dun punto
Será obrigatorio entregar o traballo (formato Word) e a exposición (formato Power point)nos días establecidos polo profesor antes da súa exposición na aula.
No exame será necesario obter un mínimo de 2,75 puntos para valorar outras actividades.

Sources of information
Basic PABLO ALCALDE SAN MIGUEL (2010). CALIDAD. MADRID: PARANINFO S.A.
1. CARMEN OROZCO, ANTONIO PÉREZ, Mª NIEVES, FRANCISCO J. RODRÍGUEZ Y JOSE MARCOS (2003). Contaminación ambiental. Una visión desde la química. MADRID: THOMSON
11. SANTIAGO HERNÁNDEZ (1995). Ecología para Ingenieros. El impacto ambiental. MADRID: COLEGIO DE INGENIEROS, CANALES Y PUERTOS
9. JAVIER GRANERO, MIGUEL FERRANDO, MARIA SÁNCHEZ Y COVADONGA PÉREZ (2010). Evaluación de impacto ambiental. MADRID: FUNDACIÓN CONFEMETAL
AENOR (2011). Gestión ambiental. MADRID: AENOR EDICIONES
6. ENRIQUE CLAVER, JOSÉ FRANCISCO MOLINA Y JUAN JOSÉ TARÍ (2011). Gestión de la calidad y gestión medioambiental. MADRID: PIRÁMIDE
2. J. M. PERÉS (1980). La polución de las aguas marinas. BARCELONA: OMEGA
3. MARIANO SEOANE CALVO (2000). Manual de contaminación marina y restauración del litoral. MADRID: EDICIONES MUNDIPRENSA
4. JOSE MARÍA SILOS RODRÍGUEZ (2008). Manual de lucha contra la contaminación.. CÁDIZ: UNIVERSIDAD DE CÁDIZ
5. ORGANIZACIÓN MARITIMA INTERNACIONAL (2013). MARPOL. lONDRES: ORGANIZACIÓN MARITIMA INTERNACIONAL
10. Mª DO CARME GARCÍA-NEGRO (2008). Os efecto do afundimento do Prestige. VIGO: EDICIONES A NOSA TERRA
8. DAVID HUNT Y CATHERINE JOHNSON (1996). Sistemas de gestión medioambiental. MADRID: McGRAW-HILL

Complementary 12. JAIRO ALBERTO ROMERO (1999). Potabilización del agua. MÉJICO: ALFAOMEGA


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
CHEMISTRY/730G01104

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
SHIPBUILDING TECHNOLOGY I/730G01124

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.