Identifying Data 2015/16
Subject (*) ENERXÍAS RENOVABLES MARIÑAS Code 730G02159
Study programme
Grao en Enxeñaría en Propulsión e Servizos do Buque
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optativa 4.5
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinador
Díaz Casás, Vicente
E-mail
vicente.diaz.casas@udc.es
Lecturers
Castro Santos, Laura
Díaz Casás, Vicente
E-mail
laura.castro.santos@udc.es
vicente.diaz.casas@udc.es
Web
General description Abordaranse os principais aspectos do deseño de instalacións para o aproveitamento dos recursos enerxéticos mariños.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A35 Capacidade de selección de sistemas de captación e xeración de enerxía a partir do potencial enerxético marítimo da ondas, vento, mareas, etc. que sexan os máis adecuados segundo as características da enerxía a aproveitar e do lugar.
A36 Capacidade de selección dos equipos e maquinaria adecuada segundo o caso para a captación e xeración de enerxía.
A37 Coñecementos sobre a fabricación de compoñentes, equipos e sistemas para as instalacións de xeración de enerxías renovables mariñas en factorías de construción naval.
A38 Capacidade para realizar un proxecto de instalación e montaxe das instalacións de produción de enerxías renovables mariñas, incluída os seus equipos e previsión do mantemento e potenciais reparacións a realizar.
A39 Coñecemento e utilización de medios e embarcacións auxiliares axeitadas para a instalación, o mantemento e as reparacións necesarias.
A40 Coñecemento dos impactos ambientais negativos que se puidesen producir, das medidas permanentes a dispoñer para evitalos e dos medios e intervencións necesarias para contrarrestalos en caso de accidente.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Comportase con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B6 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B7 Actitude orientada ao traballo persoal intenso.
B11 Capacidade para encontrar e manexar a información.
B12 Capacidade de comunicación oral e escrita.
B14 Concepción espacial.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Development of conceptual projects in the field of offshore renewable energies A35
A36
A37
A38
B1
B2
B4
Knowledge of the components, equipment and devices for offshore renewable energies A35
A36
A37
A38
A39
A40
B3
B5
B6
B7
B11
B12
B14
C3
C6

Contents
Topic Sub-topic
Chapter I: Generation systems of offshore renewable energies Unit 1: Context
Unit 2: Classification of offshore renewable energies
Unit 3: Components of the offshore renewable energy systems
Unit 4: Components of the offshore renewable energy farm
Chapter II: Environmental loads Unit 5: Environmental loads (wind, waves, tides)
Chapter III: Design of the device Unit 6: Energetic characterization
Unit 7: Components of the device
Chapter IV: Strategic feasibility Unit 8: Restrictions on location
Chapter V: Laws of offshore renewable energies Unit 9: Laws of offshore renewable energies in the field of energy
Unit 10: Other laws
Chapter VI: Economic feasibility of offshore renewable energies Unit 11: Economic analysis
Unit 12: Project evaluation criteria
Unit 13: Sensitivity analysis of the main variables

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A35 A36 A37 A38 A39 A40 B1 B2 B3 10 5 15
Supervised projects A35 A36 A37 A38 A39 A40 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B14 C3 C6 6 63.5 69.5
Oral presentation A35 A36 A37 A38 A39 A40 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B14 C3 C6 2 2 4
Case study A35 A36 A37 A38 A39 A40 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B14 C3 C6 12 6 18
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Development of the basic concepts analysed in the subject
Supervised projects Development of a conceptual project in some of the offshore renewable energy fields analysed in the subject
Oral presentation Oral presentation of the project carried out
Case study Resolution of typical cases of study

Personalized attention
Methodologies
Case study
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Description
Resolution of the difficulties or doubts concerning the development of the project

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Oral presentation A35 A36 A37 A38 A39 A40 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B14 C3 C6 Evaluation of the oral exposition of the project carried out 20
Supervised projects A35 A36 A37 A38 A39 A40 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B14 C3 C6 Evaluation of the technical aspects of the project developed 80
 
Assessment comments

Sources of information
Basic The Crown State (2009). A Guide to an Offshore Wind Farm. The Crown State
Jonkman, J.; Matha, D. (2009). A Quantitative Comparison of the Responses of Three Floating Platforms. Proceedings of the European Offshore Wind 2009 Conference and Exhibition
Ben C. Gerwick (2007). Construction of marine and offshore structures. CRC Press
Sclavounos, P D Lee, S DiPietro, J. (2010). Floating Offshore Wind Turbines: tension leg platform and taught leg buoy concepts suppoting 3 - 5 MW wind turbines. European Wind Energy Conference (EWEC) 2010
Thomas Lamb (2004). Ship design and construction. Jersey
ECN MARIN Windmaster, Lagerwey the TNO TUD MSC (2002). Study to feasibility of boundary conditions for floating offshore wind turbines.
European Wind Energy Association (EWEA) (2013). The European offshore wind industry - key trends and statistics 2012. European Wind Energy Association (EWEA)

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.