Identifying Data 2015/16
Subject (*) METROLOXÍA E CONTROL DA CALIDADE Code 730G03032
Study programme
Grao en Enxeñaría Mecánica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatoria 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial 2
Coordinador
Lopez Diaz, Ana Jesus
E-mail
ana.xesus.lopez@udc.es
Lecturers
Lopez Diaz, Ana Jesus
Yañez Casal, Armando Jose
E-mail
ana.xesus.lopez@udc.es
armando.yanez@udc.es
Web
General description A materia de Metroloxía e Control de Calidade trata sobre as técnicas necesarias para a planificación e realización do control de calidade en procesos de fabricación. En primeiro lugar introdúcense os conceptos fundamentais sobre medición, para poder caracterizar as variables que máis adiante serán utilizadas no control de calidade. Posteriormente, incídese na estreita relación entre a variabilidade dos parámetros de fabricación e a calidade final do produto, para despois estudar a devandita variabilidade dende un punto de vista estatístico. Finalmente, descríbense as técnicas de control de calidade baseadas en estatística, o que se coñece como Control Estatístico de Procesos. As devanditas técnicas van encamiñadas a encontrar un equilibrio entre os custos que supón o control de calidade e os custos potenciais de realizar un control insuficiente.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A26 Coñecemento aplicado de sistemas e procesos de fabricación, metroloxía e control de calidade.
B1 Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adoita encontrarse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
B9 Adquirir unha formación metodolóxica que garanta o desenvolvemento de proxectos de investigación (de carácter cuantitativo e/ou cualitativo) cunha finalidade estratéxica e que contribúan a situarnos na vangarda do coñecemento
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C2 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C4 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C5 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer os principios da metroloxía e os procedementos para obter e expresar o resultado dunha medida. A26
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C1
C4
C5
Coñecer os instrumentos dispoñibles na actualidade para caracterizar dimensionalmente un produto industrial. Seleccionar o máis adecuado para realizar unha medición. A26
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C1
C4
C5
Comprender a importancia do control de calidade nos procesos de fabricación modernos. Estudar os distintos tipos de variabilidade, as súas causas e efectos. Entender a variabilidade como unha medida da calidade dun proceso de fabricación. A26
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C1
C4
C5
Coñecer as ferramentas estatísticas fundamentais para analizar correctamente o comportamento das variables que definen a calidade dun produto. Estudar os métodos xeralmente utilizados para verificar a existencia de relacións causa-efecto entre variables do proceso. A26
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C1
C4
C5
Coñecer os métodos máis utilizados para o control estatísticos de procesos, especialmente os gráficos de control. Aprender a realizar e interpretar os devanditos gráficos mediante o uso de software estatístico. A26
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C1
C4
C5
Dun modo complementario, ademais dos coñecementos anteriores, propios da materia, o alumnado desenvolverá as súas habilidades de traballo en equipo, busca de información e manexo de bibliografía, redacción de documentos, exposición e defensa en público e análise crítica, entre outros. B1
B2
B4
B5
B7
B9
C1
C2
C4
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. Introdución á metroloxía
1.1. Introdución e historia da metroloxía.
1.2. Sistemas de unidades. O Sistema Internacional.
1.3. O procedemento de medida.
1.4. Cuantificación da incerteza.
1.5. Trazabilidade e calibración
2. Aplicacións da metroloxía na industria
2.1. Metroloxía dimensional.
2.2. A medida de lonxitude. Instrumentación.
2.3. Calidade superficial: rugosidade
2.4. Outras medidas: masa, tempo, temperatura, intensidade luminosa e magnitudes eléctricas.
3. Control da calidade
3.1. Introdución ao control da calidade
3.1.1. Evolución histórica do control da calidade
3.1.2. Mantemento e mellora da calidade
3.2. Ferramentas básicas para a mellora da calidade
3.2.1. Recollida de datos.
3.2.2. Diagramas e os seus tipos: Pareto, causa-efecto, bivariantes.

4. Variabilidade en control de calidade
4.1. Causas da variabilidade
4.2. Modelos probabilísticos.
4.3. Comparación de dous tratamentos.
4.4. Comparación de dous tratamentos: Análise da varianza
5. Control estatístico de procesos
5.1. Introdución
5.2. Diagramas de control.
5.3. Para variables
5.4. Para atributos.
5.5. Outros diagramas de control.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A26 B1 B5 B7 B9 C1 C2 C4 C5 21 15 36
Problem solving A26 B1 B2 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C4 C5 16 35 51
Seminar A26 B1 B2 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C4 C5 8 10 18
Mixed objective/subjective test A26 B1 B2 B4 B5 B7 B9 C1 C4 2.5 20 22.5
Supervised projects A26 B1 B2 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C4 C5 0 20.5 20.5
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Clases expositivas nas que se desenvolverán os contidos da materia.
Problem solving Clases interactivas nas que se resolverán exercicios representativos dos contidos de esta materia.
Seminar Clases de titorías en grupos reducidos onde se analizarán e discutirán os temas que presenten unha maior dificultade para os alumnos así como as relacionadas cos traballos tutelados
Mixed objective/subjective test Ademais das distintas actividades programadas, realizarase un exame final sobre os contidos da materia que constará de cuestións curtas teórico-prácticas, ademais de dous ou tres problemas de aplicación, cunha duración total aproximada de dúas horas e media.
Supervised projects O alumnado deberá desenvolver e entregar unha serie de exercicios e actividades propostas durante o curso, sobre aplicacións concretas dalgúns aspectos da materia.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Supervised projects
Seminar
Description
Para a consulta de calquera aspecto que o alumnado considere oportuno, ademais das titorías de grupo reducido, hai seis horas semanais de titoría no horario publicado a través da web da UDC.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A26 B1 B2 B4 B5 B7 B9 C1 C4 Ademais das distintas actividades programadas, o alumnado deberá realizar un exame final sobre os contidos da materia que constará dunha serie de cuestións curtas teórico-prácticas, ademais de dous ou tres problemas de aplicación, cunha duración total aproximada de dúas horas e media.
80
Supervised projects A26 B1 B2 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C4 C5 O alumnado deberá desenvolver e entregar unha serie de exercicios e actividades propostas durante o curso, sobre aplicacións concretas dalgúns aspectos da materia. 20
 
Assessment comments

Sources of information
Basic A. M. Sánchez Pérez (1999). Fundamentos de Metrología. Universidad Politécnica de Madrid
A. Prat, X. Tort-Martorell, P. Grima y L. Pozueta (1997). Métodos estadísticos: control y mejora de la calidad. Edicions UPC
L. Sevilla y M.J. Martín (2008). Metrología dimensional. Universidad de Málaga
William A. Levinson (2011). Statistical Process Control for Real World Aplications. CRC Press

Complementary E. G. Schilling, D. V. Neubauer (2009). Acceptance Sampling in Quality Control. CRC Press
AENOR (2001). Metrología Dimensional. AENOR
Centro Español de Metrología (1998). Metrología disposiciones legales. Madrid : Ministerio de Fomento, Centro Español de Metrología


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
EXPRESION GRAFICA/730G03002
FÍSICA I/730G03003
ESTATÍSTICA/730G03008

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
TECNOLOXÍAS DA FABRICACIÓN/730G03022

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.