Identifying Data 2015/16
Subject (*) FUNDAMENTOS DE ELECTRÓNICA Code 730G04016
Study programme
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial
Coordinador
Perez Serantes, Roberto Jose
E-mail
roberto.perez@udc.es
Lecturers
Leira Rejas, Alberto Jose
Perez Castelo, Francisco Javier
Perez Serantes, Roberto Jose
E-mail
alberto.leira@udc.es
francisco.javier.perez.castelo@udc.es
roberto.perez@udc.es
Web http://https://moodle.udc.es/
General description Coñecer o funcionamento dos principais compoñentes electrónicos.
Analizar de forma práctica (simulación e montaxes reais) e teórica circuítos electrónicos básicos.
Manexo basico dos equipos de medida (osciloscopio e polímetro) e de alimentación (xerador de sinal e fonte de alimentación).
Manexo basico do software para a simulación de circuítos electrónicos.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A11 Coñecementos dos fundamentos da electrónica.
B1 Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adoita encontrarse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
B9 Adquirir unha formación metodolóxica que garanta o desenvolvemento de proxectos de investigación (de carácter cuantitativo e/ou cualitativo) cunha finalidade estratéxica e que contribúan a situarnos na vangarda do coñecemento
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C2 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C3 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C4 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C5 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C6 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer o funcionamento dos principais compoñentes electrónicos (díodos, transistores, amplificadores operacionais, sensores, portas lóxicas, etc). A11
B1
B3
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Analizar de forma práctica (simulación e montaxes reais) e teórica circuítos electrónicos básicos. A11
B1
B2
B3
B4
B6
C1
C3
C4
Manexo dos equipos de medida (osciloscopio e polímetro) e de alimentación (xerador de sinal e fonte de alimentación) necesarios para analizar montaxes reais de circuítos electrónicos básicos. B2
B3
B5
B6
B7
B9
Manexo de software para a simulación de circuítos electrónicos. A11
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B9
C1
C4
C5
C6

Contents
Topic Sub-topic
1. Compoñentes pasivos. 1.1 Resistencias
1.1.1. Tipos de resistencias.
1.1.2. Potenciómetros e reóstatos
1.1.3. Resistencias non lineais
1.1.4. Resistencia en alta frecuencia
1.2. Condensadores
1.2.1. Tipos de condensadores.
1.2.2. Trimmeres e condensadores variables.
1.2.3. Fenómenos de carga e descarga.
1.2.4. Condensador en alta frecuencia
1.3. Indutancias
1.3.1. Indutancias e ferritas
1.3.2. Características de bobinas e ferritas
1.3.3. Fenómenos de carga e descarga
1.3.4. Indutor en alta frecuencia
2. Amplificador ideal. 2.1 Amplificadores de tensión.
2.2 Amplificadores de corrente.
2.3 Amplificadores de transconductancia.
2.4 Amplificadores de transresistencia.
2.5 Amplificadores. Resposta en frecuencia.
2.6 Diagramas de Bode.
3. Amplificador Operacional Ideal. 3.1. Modelo Ideal. Parámetros Fundamentais
3.2. Circuítos Básicos.
3.2.1. Amplificador Investidor.
3.2.2. Amplificador No Investidor
3.2.3. Sumador
3.2.4. Seguidor de Tensión.
3.2.5. Amplificador Diferencial.
3.2.6. Integrador
3.2.7. Diferenciador
3.2.8. Trigger Smith
4. Díodos. 4.1. Estados do díodo.
4.2. Modelo do díodo.
4.3. Díodo zener.
4.4. Circuítos básicos con díodos.
4.4.1. Circuítos limitadores.
4.4.2. Circuítos de Rectificación.
4.4.2.1. Rectificadores con díodos.
4.4.2.2. Rectificadores de precisión
4.4.2.3. Rectificadores controlados.
4.4.3. Circuítos fixadores
4.5. Análise mediante o método de punto crítico
5. Transistor Bipolar (BJT). 5.1. Principios Físicos.
5.1.1. Transistor sen polarización
5.1.2. Transistor Polarizado.
5.1.3. Curvas características de Entrada e de Saída
5.1.4. Zonas de Funcionamento.
5.2. Recta de carga.
5.3. Modelo estático.
5.4. Análise de Punto de Traballo.
5.5. Circuítos de Polarización.
5.6. O transistor como interruptor.
6. Transistor de Efecto Campo (FET) 6.1. Transistores de efecto campo de porta illada MOSFET.
6.1.1. Mosfet de Enriquecimiento e deplexión.
6.1.1.1. Principios Físicos.
6.1.1.2. Zonas de funcionamento.
6.1.1.3. Curvas características de entrada e de saída.
6.1.1.4. Modelo estáticos.
6.1.2. Análise de Punto de Traballo.
6.1.3. Circuítos de Polarización.
6.2. Transistores de efecto campo de unión JFET.
6.2.1. Principios Físicos.
6.2.2. Zonas de funcionamento.
6.2.3. Curvas características de entrada e de saída
6.2.4. Modelo estáticos..
6.2.5. Análise de Punto de Traballo.
6.2.6. Circuítos de Polarización.
6.3. O transistor de efecto campo como resistencia.
6.4. O transistor de efecto campo como interruptor.
7. Optoelectrónica. 7.1 Díodos emisores de luz (LED'S).
7.2 Fotodíodos e fototransistores.
7.3 Optoacopladores.
7.4 Circuítos de aplicación básicos.
8. Instrumentación electrónica básica. 8.1 Amplificadores diferenciais.
8.2 Amplificadores de Instrumentación.
9. Filtros analóxicos. 9.1 Filtros Pasivos.
9.2 Filtros Activos.
10. Sensores e transdutores. 10.1 Tipos de sensores básicos.
10.2 Ponte de Wheastone.
11. Circuítos acondicionadores de sinal. 11.1 Transmisión do sinal: 4 a 20 mA.
11.2 Conversión V/F.
11.3 Convertedores AD/DÁ básicos.
12. Electrónica Digital(I): Lóxica combinacional. 12.1 Portas lóxicas. Táboas de verdade
12.2 Circuítos combinacionales
12.3 Decodificadores. Multiplexores.
12.4 Circuítos aritméticos.
13. Electrónica Digital(II): Lóxica secuencial. 13.1 Biestables.
13.2 Contadores síncronos e asíncronos.
13.3 Rexistros de desprazamento.
14. Sistemas dixitais. 14.1 Circuítos integrados comerciais: familias lóxicas e escalas de integración.
14.2 Microprocesadores e microcontroladores.
14.3 Procesadores dixitais de sinal.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
ICT practicals B2 B3 B5 B7 C1 C2 C6 0 15 15
Laboratory practice A11 B6 B9 9 0 9
Objective test B1 5 15 20
Guest lecture / keynote speech C2 20 20 40
Multiple-choice questions A11 1 5 6
Oral presentation B4 C3 C5 1 15 16
Problem solving C4 16 24 40
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
ICT practicals Durante o curso propoñeranse problemas para que os alumnos os resolvan de foma teórica e práctica mediante simulación. A súa realización é voluntaria e avaliable. Unha solución detallada de cada problema proposto publicarase na FV para a autoevalución do alumno. Unha das prácticas de laboratorio realízase de forma non presencial realizando un titorial para a aprendizaxe básica de creación e análise de circuítos electrónicos con Orcad Pspice.
Laboratory practice Consistirá na montaxe real e simulación de circuítos electrónicos básicos utilizando os aparatos de medida e de alimentación básicos (osciloscopio, funete alimentación, xerador de sinal e polímetro) e o programa de simulación electrónica Orcad Pspice.
Objective test A proba obxectiva escrita ten o obxectivo de comprobar se o alumno adquiriu as competencias fixadas como obxectivo desta materia. Haberá polo menos un exame parcial.
Guest lecture / keynote speech Nas sesións maxistrais desenvólvense os contidos da materia tanto a nivel teórico como práctico.
Multiple-choice questions Realizaranse probas de resposta múltiple, para a comprobación dos coñecementos adquiridos, de forma periódica, nas horas de clase e/ou ao mesmo tempo que as probas obxectivas.
Oral presentation Exposición audiovisual dalgún tema ou parte dun mesmo, cunha información previamente recompilada polo alumno utilizando de xeito preferente as TIC. Realizarase en grupos con número de membros axeitado á tarefa.
Problem solving Durante as sesións maxistrais formúlanse supostos prácticos para a súa resolución. Na devandita resolución foméntase a participación do alumno.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Objective test
Guest lecture / keynote speech
ICT practicals
Laboratory practice
Multiple-choice questions
Oral presentation
Description
Asociadas ás leccións Maxistrais, presentación oral e as sesións prácticas, cada alumno dispón para a resolución das súas posibles dúbidas e/ou problemas, das correspondente sesións de titoría personalizada.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test B1 As probas obxectivas escritas teñen o obxectivo de comprobar se o alumno/a adquiriu as competencias fixadas como obxectivo desta materia.

Realizaranse un primeiro parcial durante o curso e un segundo parcial, dentro do exame final. Cada parcial valerá 35 puntos máximo, (terá 25 puntos de proba obxectiva, máis 10 puntos dunha proba de resposta múltiple).

Os que suspendesen o primeiro parcial, terán que recuperalo no exame final.

O exame de Xullo terá a mesma estrutura.

Se algún alumno aproba algún dos dous parciais, durante o curso ou en Xuño, pero non aproba a materia, ese parcial gárdase para Xullo.

Os parciais non se gardan para o curso seguinte.?
50
ICT practicals B2 B3 B5 B7 C1 C2 C6 Durante o curso propoñeranse problemas para que os alumnos os resolvan de forma teórica e práctica mediante simulación.

A nota obtida nas Prácticas a través de TIC, non se garda para o curso seguinte.
15
Laboratory practice A11 B6 B9 A súa realización con asistencia e aproveitamento axeitado, terá unha valoración de 6 puntos (se o alumno/a non tivo ningunha falta de asistencia), 5 puntos (se o alumno/a tivo unha falta de asistencia) e en caso de ter 2 ou máis faltas obterá un No Apto, (terá dereito a un exame de prácticas, unha vez que realice o exame final e obteña unha cualificación suficiente nese final).

Na última práctica incluiranse uns exercicios de prácticas puntuables dende 0 a 2 puntos máximo, a realizar polos alumnos que obtivesen un aprobado nas prácticas.

O aprobado en prácticas é imprescindible para aprobar a materia.
A nota obtida nas Prácticas de Laboratorio gárdase para o curso seguinte.
8
Multiple-choice questions A11 Realizaranse dúas probas de resposta múltiple, para a comprobación dos coñecementos adquiridos, unha con cada parcial. 20
Oral presentation B4 C3 C5 Exposición audiovisual dun tema ou parte dun mesmo, cunha información previamente recompilada polo alumno utilizando de xeito preferente as TIC. Realizarase en grupos con número de membros axeitado á tarefa.

A nota obtida na Presentación oral, non se garda para o curso seguinte.
7
 
Assessment comments

Para aprobar a materia hai que
obter unha puntuación mínima de 50 puntos sobre 100. A nota final
obterase sumando as puntuacións obtidas en Prácticas a través de TIC,
Prácticas de laboratorio, Presentación Oral, Proba de resposta múltiple e
Proba obxectiva, sempre e cando se cumpran as seguintes condicións:

Que se realizasen e aprobado as Prácticas de laboratorio e polo menos unha das seguintes:

· Que se haxa aprobado (puntuación mínima 17,5) o primeiro exame parcial.

· Que se haxa aprobado (puntuación mínima 17,5) o segundo exame parcial.

·
Se se cumpre que a puntuación obtida en cada un dos parciais é maior ou
igual que 14 puntos; que a suma de todas as notas sexa maior ou igual
que 50 puntos.


Sources of information
Basic

Hambley, Allan (2002). Electrónica. Prentice-Vestíbulo

Norbert R. Malik, Circuítos Electrónicos Análise, Simulación e Deseño, Prentice Hall, 1998.

Pallas Areny. Sensores e acondicionadores de sinal. Marcombo.

Floyd T.L (2000). Fundamentos de Sistemas Dixitais. Prentice-Vestíbulo, 7ª Ed

Recursos dispoñibles na Facultade Virtual de a UDC (titoriais, problemas, software, FAQ, tutorias online etc.)

Complementary

Maloney, Timothy J(1997). Electrónica Industrial Moderna.Prentice-Hall, 3ª Ed.

Roy W. Godoy, OrCAD PSpice para Windows Volume I: Circuítos DC e AC, Prentice Hall, 2003, Capítulo de libro,

Roy W. Godoy, OrCAD PSpice para Windows Volume II: Dispositivos, circuítos e amplificadores operacionais, Prentice Hall, 2003, Capítulo de libro,

Roy W. Godoy, OrCAD PSpice para Windows Volume III: Datos e comunicacións dixitais, Prentice Hall, 2003, Capítulo de libro,


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTOS DA ELECTRICIDADE/730G03012

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.