Identifying Data 2015/16
Subject (*) CENTRALES ENERXÉTICAS Code 730G04052
Study programme
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatoria 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinador
Calvo Diaz, Jose Ramon
E-mail
jose.ramon.calvo@udc.es
Lecturers
Calvo Diaz, Jose Ramon
Lamas Galdo, Isabel
E-mail
jose.ramon.calvo@udc.es
isabel.lamas.galdo@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Comprensión e dominio dos conceptos básicos sobre as leis xerais da mecánica, termodinámica, campos e ondas e electromagnetismo e a súa aplicación para a resolución de problemas propios da enxeñaría.
A7 Coñecementos de termodinámica aplicada e transmisión de calor. Principios básicos e a súa aplicación á resolución de problemas de enxeñaría.
A8 Coñecementos dos principios básicos da mecánica de fluídos e a súa aplicación á resolución de problemas no campo da enxeñaría. Cálculo de canalizacións, canles e sistemas de fluídos.
A19 Coñecementos aplicados de enxeñaría térmica.
A24 Capacidade para o deseño de centrais eléctricas.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C5 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C6 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
1.- Saber analizar o sistema enerxético español. A2
A7
A8
A19
A24
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C4
2.-Saber identificar os distintos equipos dunha central. A2
A7
A8
A19
A24
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C4
C5
C6
3.- Saber realizar cálculos asociados ó deseño e dimensionamento dos equipos dunha central. A2
A7
A8
A19
A24
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C4
C5
C6

Contents
Topic Sub-topic
1.- Exergy analysis Introduction to exergy. Closed system exergy balance. Open system exergy balance. Flow exergy. Exergetic efficiency and thermoeconomics.
2.-Gas, vapor and combined power cycles. Exergetic and energetic analysis Rankine cycle. Brayton cycle. Combined cycles
3.- Psychrometrics Fundamentals of psychrometrics. Psychrometric diagrams.Psychrometric charts. Analysis of air-conditioning processes. Cooling towers.
4.- Power plants Introduction. Types. Clasification.
5.- The Spanish electrical system Introduction. Participation of the energy sources in the electric power.
6.- Thermal plants General description. Air-gasses system. Water-vapor system. Refrigeration system. Combustion system.
7.- Steam generators Classification. Fundamentals of steam generation. Parts of a steam generator. Auxiliary equipment. Heat transfer. Water treatment.
8.- Gas treatment Pollutants. Particulate reduction. SOx reduction. NOx reduction.


9.- Condensers and heaters Condensation. Types of condensers. Types of heaters. Deaeration. Heat transfer.
10.- Gas and steam turbines Steam turbines. Gas turbines.
11.- Cogeneration Principle of operation. Configurations. Trigeneration. Cogeneration in Spain.
12.- Combustion Combustion process. Ideal and real combustion.
Enthalpy of formation, reaction, combustion and heating values. 1st law of Thermodynamics applied to reacting systems. Adiabatic flame temperature. Entropy in reacting systems. 2nd law of Thermodynamics applied to reacting systems. Equilibrium.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Field trip A2 A7 A8 A19 A24 B2 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 8 0 8
Problem solving A2 A7 A8 A19 B3 B4 B5 C1 19 60 79
Objective test A2 A7 A8 A19 C1 4 0 4
Guest lecture / keynote speech A2 A7 A8 A19 A24 B2 C1 19 36 55
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Field trip Trips related to power plants
Problem solving Problem solving
Objective test Exams
Guest lecture / keynote speech Conventional classes

Personalized attention
Methodologies
Field trip
Problem solving
Description
The teachers are at students disposal to solve any doubt

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A2 A7 A8 A19 C1 Exams 85
Field trip A2 A7 A8 A19 A24 B2 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 Students must deliver a summary of the trip 5
Problem solving A2 A7 A8 A19 B3 B4 B5 C1 Students must deliver some problems/works 10
 
Assessment comments

Two exams will be realized before the final exam. The score must be higher than 3.5 in each partial exam.

If the trip is not realized, the grade will be assigned to the problem solving and exams grades.


Sources of information
Basic Enrique Pallarés Huici (). Apuntes de Sistemas Energéticos. Tomo I y tomo II.
ASINEL (). Calderas de vapor.
Gaffert (). Centrales de Vapor.
Evaristo Rodríguez, Mª Sonia Zaragoza (2008). Centrales Energéticas. Reprografía Noroeste
Pedro Fernández Díez (). Centrales Térmicas.
Santiago Sabugal (). Centrales Térmicas de Ciclo Combinado.
Rolf Kehlhofer (). Combined-Cycle Gas and Steam Turbine Power Plants.
Irvin Glassman, Richard A. Setter and Nick G. Glumac (). Combustion.
Joseph G. Singer (1991). Combustion Fossil Power. Combustion Engineering Inc
ASINEL (). Condensación, vacío y refrigeración.
ASINEL (). Desgasificador.
ASINEL (). Extracciones y Precalentadores de Agua.
Moran, M.J y Shapiro H.N. (). Fundamentos de Termodinámica Técnica. John Willey & Sons
Consejería de Economía y Hacienda de la Comunidad de Madrid (). Guía de la Cogeneración.
Charles E. Baukal Jr ( 2000 ). Heat Transfer in Indutrial Combustion. CRC Press New York
A.G. Blokh, R. Viskanta (). Heat Transfer in Steam Boiler Furnaces. Hemisphere Publishing co
Chase, Malcolm W. (). NIST-JANAF thermochemical tables.
Steven C. Stultz, and J.B. Kitto (). Steam its Generation and Use. Babcock & Wilcox
Barberton (). Steam: its Generation and Use.
Consuelo Sánchez Naranjo (). Tecnología de las Centrales Termoeléctricas Convencionales.
Cohen y Rogers (). Teoría de las Turbinas de Gas.
Cengel, Y.A y Boles, M.A. (). Termodinámica. McGraw-Hill
Pedro Fernández Díez (). Turbinas de Gas.
ASINEL (). Turbinas de Vapor.
Pedro Fernández Díez (). Turbinas de Vapor.
Edwin F. Church (). Turbinas de Vapor.
Lucien Vivier (). Turbinas de Vapor y Gas.
Eduardo Brizuela (). Turbomáquinas.
Claudio Mataix (). Turbomáquinas Térmicas.

Complementary M. A. Glinkov, G. M. Glonkov (1990). A General Theory of Furnaces. Moscu. Mir
P. Chattopadhyay (2001). Boiler Operation Engineering. McGraw-Hill
A. L. Kohan (1998). Boiler Operator’s Guide. McGraw-Hill
R. M. Clapp (1990). Boilers and Ancillary Plant. Pergamon Press
S. Kabac (1991). Boilers, Evaporators and Condensers. J. Wiley & Sons
V. Ya. Rizking (1979). Centrales Termoeléctricas. Vol. 1 y 2. Moscu. Mir
J. A. Orlando (1991). Cogeneration Planner’s Handbook. The Fairmont Press
F. J. Barclay (1995). Combined Power and Process. An Exergy Approach. Mechanical Engineering Publications, Ltd
R. Kehlhofer (1999). Combined-Cycle Gas Steam Turbine Power Plants. PennWell
A. Bürkholz (1989). Droplet Separation. CVH Weinheim (Germany)
H. A. Sorensen (1983). Energy Conversion Systems. Wiley
W C. Turner (2001). Energy Management Handbook. The Fairmon Press
Dr. C. Beggs (2002). Energy: Management, Supply and Conservation. Butterworth Heinemann
M. J. M., and H. N. S (1995). Fundamentals of Engineering Thermodynamics. Wiley
A. L. Lydersen (1993). Mass Transfer in Engineering Practice. Willey
A. Sherry (1979). Modern Power Station Practice. Vol. 2 and 3. Pergamon Press
G. G. Rajan (2003). Optimizing Energy Efficiencies in Industry. McGraw-Hill
E. Rodríguez, M. S. Zaragoza (2007). Tecnología Energética. SANTIAGO. Reprografía Noroeste
A. Bejan (1998). Thermodynamic Optimization of Complex Energy Systems. NATO Sciences Series
A. V. Schegliaiev (1978). Turbinas de Vapor. Vol. 1 y 2. Moscu. Mir
P. Hambling (1991). Turbines, Generators and Associated Plant. Pergamon Press


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
CÁLCULO/730G04001
TERMODINÁMICA/730G04014
MECÁNICA DE FLUÍDOS/730G04018

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
CALOR E FRIO INDUSTRIAL/REFRIG/730G04020

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.