Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Arquitectura e ingeniería en centros sociosanitarios Código 750487015
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación, Ordenación e Avaliación de Servizos Sociosanitarios
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Optativa 3
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Composición
Construcións Arquitectónicas
Proxectos Arquitectónicos e Urbanismo
Representación e Teoría Arquitectónica
Tecnoloxía da Construción
Coordinador/a
Blanco Lorenzo, Enrique Manuel
Correo electrónico
enrique.blanco@udc.es
Profesorado
Blanco Lorenzo, Enrique Manuel
Franco Taboada, Jose Antonio (Catedrático)
Sabin Diaz, Patricia
Sánchez Iglesias, Santiago
Correo electrónico
enrique.blanco@udc.es
j.a.franco@udc.es
patricia.sabin@udc.es
santiago.sanchez@udc.es
Web
Descripción general Para o coñecemento de calquera arquitectura é imprescindible atender ás orixes ás que referirse, ós seus antecedentes históricos que atopamos ó comezo dunha necesidade funcional que se debe solucionar nun determinado espazo, ó inicio de xeito eventual ou provisional e có tempo a materializar en formatos tipolóxicos que se estabilizan e evolucionan en función dos avances de actividade que lles deu orixe. Este é o caso da arquitectura sanitaria e asistencial, nacida de espazos residuais para acabar convetíndose nas arquitecturas mais tecnolóxicas
O asignatura percorrerá a relación destas arquitecturas vinculadas á evolución cultural da humanidade e ás respostas constructivas e tipolóxicas de cada periodo, facendo fincapé no Movemento Moderno como momento de evolución mais efectivo, orixe da actual arquitectura médica. Paralelamente, as visións fruto das experiencias do profesorado permitirán transmitir diferentes posicionamentos e inquietudes profesionais ante o proxecto arquitectónico.

Competencias del título
Código Competencias / Resultados del título
A1 Demostrar la capacidad de concebir y diseñar con rigor un proceso de investigación en el ámbito sociosanitario.
A6 Demostrar capacidad para interpretar y utilizar literatura científica, e informes sobre resultados de investigación.
A12 Ser capaz de identificar aspectos de influencia significativa en el análisis externo e interno de una organización sociosanitaria.
A13 Ser capaz de extrapolar de un escenario sociosanitario una realidad determinada y proyectar una mejora concreta.
A14 Ser capaz para analizar y desplegar las líneas estratégicas de un servicio sociosanitario.
A19 Adquirir los conocimientos necesarios para participar en los procesos de ordenación y evaluación de los servicios sociosanitarios.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa en un equipo interdisciplinar.
B8 Capacidad de análisis y síntesis.
B9 Capacidad de aplicar los conocimientos en la práctica.
B11 Capacidad y habilidad de gestión de la información.
B12 Capacidad para organizar y planificar.
B20 Sensibilidad hacia temas medioambientales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias / Resultados del título
Iniciarse no coñecemento da evolución histórica das tipoloxías arquitectónicas sociosanitarias e a súa relación coa realidade social do momento no que se produciron. AM13
AM14
AM19
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM8
BM12
BM20
CM3
CM4
CM6
CM7
CM8
Valorar e comprender a alta complexidade proxectual e construtiva das edificacións sociosanitarias en tódas as escalas do deseño AM1
AM6
AM12
AM13
BM1
BM9
BM11
BM12
CM1
CM5
CM6
CM7
CM8

Contenidos
Tema Subtema
1. Historia y tipologías de centros sociosanitarios. Casos.
2. Estructura y función en centros centros sociosanitarios. Casos.
3. Construcción y función en centros sociosanitarios. Casos.
4. Infraestructura como sistema complejo. Casos
5. Orientación y Soleamiento en centros sociosanitarios. Casos.
6. La arquitectura del INSALUD. Casos
7. Conclusiones. Análisis de arquitecturas sociosanitarias próximas.

Planificación
Metodologías / pruebas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciales y virtuales) Horas trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral A12 A19 B3 B20 C5 C7 C8 16 32 48
Discusión dirigida A1 A6 A12 A13 A14 B1 B2 B3 B5 B8 B9 B11 B12 C1 C4 C6 2 0 2
Estudio de casos A1 A6 A12 A13 B2 B4 B5 B11 B12 B20 C3 C6 1 5 6
Trabajos tutelados A1 A6 A12 B2 B3 B5 B8 B9 B11 B12 B20 C1 C3 C4 1 17 18
Actividades iniciales B8 B20 C6 C7 C8 1 0 1
 
Atención personalizada 0 0
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Discusión dirigida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Estudio de casos Análise de casos paradigmáticos e singulares de cada tema
Trabajos tutelados Derivado dalgún dos temas e orientado cara á investigación personal do alumno, desenvolverase un ou varios traballos individuais ou en grupo
Actividades iniciales Actividades precisas ó inicio do proceso global, e en cada bloque temático, coa finalidade de coñecer as competencias, intereses e motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela, preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Descripción


Evaluación
Metodologías Competencias / Resultados Descripción Calificación
Trabajos tutelados A1 A6 A12 B2 B3 B5 B8 B9 B11 B12 B20 C1 C3 C4 Análise de casos de arquitecturas sanitarias próximas. 100
 
Observaciones evaluación

Trabajo personal con exposición pública y documento entregado a través de moodle. Para a súa valoración será precisa unha asistencia regular ás sesións.


Fuentes de información
Básica FERNANDEZ MERIDA, María Dolores (2006). Aproximación a la historia de la arquitectura hospitalaria.. Cuadernos de Arte e Iconografía. T15. Madrid
INSUA CABANAS, Mercedes (2000). Arquitectura hospitalaria. Arquitectura dos hospitais de pavillóns galegos. Tese doutora. Universidade da Coruña
V.V.A.A (1990). Catalogo de Centros Sanitarios Construidos pola Xunta de Galicia. Consellería de Sanidade, Santiago
LEISTIKOW, Dankwart (1967). Edificios hospitalarios en Europa durante diez siglos. Ed. Boehringer sohn- Ingelheim am Rheim
LOPEZ TERRADA, María Luz (). El Hospital como objeto histórico. Revista d´História Medieval, 7, pp. 192-204
GALDO FERNANDEZ, Fausto (coordinador) (2007). El sanatorio marítimo de Oza. Ed. Grupo 76, , A Coruña
V.V.A.A (2000). Hospitales. La Arquitectura del Insalud 1986-2000. Vol. 1 y 2. Insalud, Madrid
IGLESIAS PICAZO, Pedro (2011). La habitación del enferomo. Ciencia y arquitectura en los hospitales del Movimiento Moderno. Ed. Fundación Caja de Arquitectos
LE CLECH-CHARTON, Silvye (directora) (2010). Les établisements hospitaliers en France du Moyen Age au XIX siècle. Editions universitaires de Dijon
PIELTAIN ALVAREZ-ARENAS, Alberto (2003). Los hospitales de Franco. La versión autóctona de una arquitectura moderna. Tesis doctoral. UPM, Madrid
VAZQUEZ GALLEGO, Jesús (2001). Los hospitales del Camino francés en Galicia. Ed. Do Castro, Sada
LARRAURI REDONDO, Sergio; ; LOSANTOS BLANCO, Silvia (2010). Los hospitales del Camino francés en La Rioja. Instituto de Estudios Riojanos, Logroño
CRIPPA; María Antonietta (1998). L´ospedale Maggiore di Milano, la storia e i restauri , pp.177-189. Butlletí de la Reial Academia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, XII
SORALUCE BLOND, José Ramón (1996). O antigo hospital de Esteiro Campus Universitario de Ferrol. Universidade da Coruña
V.V.A.A (2004). O Hospital Real de Santiago de Compostela e a hospitalidade no Camiño de Peregrinación. Catálogo Exposición. Museo do Pobo Galego, Santiago
V.V.A.A (1994). Salud Nacional. AV 49. Monografias de Arquitectura y Vivienda. Arquitectura Viva, Madrid
MARTINEZ GARCIA, Luis; LOPEZ GOMEZ, Pedro (directores) (1996). Sanatorio marítimo de Oza. Instrumentos descriptivos.. Xunta de Galicia, A Coruña, 1996.
Gil, Luis (1969). Therapeia. La medicina popular en el mundo clásico. Ed. Guadarrama, Madrid

Complementária


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