Identifying Data 2015/16
Subject (*) Inglés técnico Code 750487016
Study programme
Mestrado Universitario en Investigación, Ordenación e Avaliación de Servizos Sociosanitarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optativa 3
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filoloxía Inglesa
Coordinador
Alonso Giraldez, Jose Miguel
E-mail
miguel.giraldez@udc.es
Lecturers
Alonso Giraldez, Jose Miguel
E-mail
miguel.giraldez@udc.es
Web
General description Inglés técnico aplicado ao ámbito socio-sanitario.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A1 Demostrar a capacidade de concebir e deseñar con rigor un proceso de investigación no ámbito sociosanitario.
A2 Ser capaz de escoller e aplicar a metodoloxía de investigación máis adecuada, cualitativa ou cuantitativa, en función da pregunta de investigación plantexada.
A3 Ser capaz de utilizar e aplicar as distintas etapas do proceso de investigación en todas as suas fases, dende a elaboración dun proxecto, ata a publicación e aplicación da práctica dos seus resultados.
A5 Ser capaz de identificar mediante a búsqueda en bases de datos bibliográficas as investigacións que se están a realizar no eido sociosanitario e recoñecer as potenciais liñas de investigación futura, propoñendo deseños de investigación en este campo específico.
A6 Demostrar capacidade para interpretar e utilizar literatura científica, e informes sobre resultados de investigación.
A7 Ser capaz de realizar comunicacións científicas orais e escritas de forma efectiva, para difundir tanto os proxectos de investigación como os seus resultados.
A8 Ser capaz de demostrar coñecementos e habilidades na construcción e validación de instrumentos de medición bio-fisiológica e psico-social.
A16 Aplicar coñecementos, habilidades e técnicas de ordenación e avaliación de servizos socioasanitarios na dirección de equipas que traballan con poboación sá ou enferma e cos seus grupos de referencia.
A22 Coñecer os últimos avances en investigación e xestión no eido sociosanitario.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa en unha equipa interdisciplinar.
B7 Comunicarse de xeito efectivo nun entorno de traballo.
B8 Capacidade de análise e síntese.
B9 Capacidade para aplicar os coñecementos na práctica.
B10 Capacidade para adaptarse ás situacións novas.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
B15 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B16 Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade.
B17 Fomento de unha 2ª lingua de interese para a profesión.
B23 Habilidade para desenvolver estratexias para traballar nun contexto internacional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
El alumno demostrará la capacidad de concebir con rigor un proceso de investigación en el ámbito sociosanitario. AC1
AC2
AC3
AC6
AC7
AC8
AC16
AC22
BC3
BC4
BC8
BC16
BC17
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
CC8
El alumno será capaz de realizar comunicaciones científicas orales y escritas de forma efectiva para difundir tanto los proyectos de investigación como su resultados. AC3
AC5
AC6
AC7
AC22
BC3
BC4
BC11
BC17
CC1
CC2
CC3
CC8
El alumno será capaz de interpretar textos y documentos relacionados con el campo socio-sanitario. AC3
AC6
AC22
BC4
BC5
BC8
BC9
BC11
CC1
CC2
CC3
El alumno será capaz de resolver situaciones que se asemejen a la realidad en el campo de la gestión, atención u organización en centros sociosanitarios. AC6
AC7
AC8
AC16
BC2
BC4
BC7
BC8
BC10
BC11
BC15
BC23
CC1
CC2
CC3

Contents
Topic Sub-topic
1.-Public Health Services Policies Social and Health Programs Evaluation; Public Health in the European Union; Social and Health Services; Social Policies in Social Work Services; Health Services Organization.
(Avaliación dos programas sociais e de saúde. Saúde pública na Unión Europea. Servizos sociais e de saúde, políticas sociais e de saúde. Organización dos servizos sociais.)
2.-Socio-sanitary language 1. Lexicon, expressions. Dealing with authentic situations.
3.-Socio-sanitary language 2. Lexicon, Writing techniques. Essays and dossiers.
4.-Socio-sanitary language 3. Communicative situations in contexts (hospitals, Health centers, etc)
5.-Socio-sanitary language 4. Special difficulties. Cognates and False friends in medical contexts. Dealing with medical writing. Latin and greek background for medical terms.
6.-Socio-sanitary language 5. Writing and interpreting scientific or more specific medical papers. Scientific density. Abstacts. Describing a process.Translating scientific texts.
Medical focus 1: Healthy life in special circunstances. 1.- Ageing (envellecemento)
2.- Mental disorders. (desórdenes mentais)
3.- Drug-addiction. (toxicomanías)
8.-Medical focus 2: Nervous system in the old age. Alzheimer's disease. Texts, role plays, therapies. Analysis.
9,. Medical focus 3 Educational services. Occupational Therapy.
10.-Dealing with patients 1.- Creating a patient history.
2.- Medical interview.
3.- Putting a patient at ease.
4. Charts and forms.
5.- Diagnosis and treatment.
11. Old age medical problems: diabetes 1.- Diabetes management
2.-Using a Diabetes chart.
3.-Giving advise.
4.- Discussing diets.
12.-Pathology tests 1.- Explaining pathology tests.
2.- Asking for clarification.
3.- Contacting staff, hospital, caretaker. Telephoning...
4.- Softening a request.
5.- Reading a pathology report.
13.- Medication. 1.- Administering medication.
2.-Doing a medication check.
3.- Cooperative and team work.
4.- Medication orders and prescriptions.
5.- Drug interactions.
6.- Reading a prescription chart.
14.- Patient assessment. 1.- Pre-operative handover
2.- Checking pre and post operative management
3.- Dealing with aggresive behaviour.
4.-Using pain assessment tools.
15.- Planning and organization. 1.- Telephone skills.
2.- The team meeting.
3.- Discharge plan.
4.- Evaluating socio-sanitary services.
16.- Research. Vocabulary, synthax.
Structures.
Writing scientific reports.
Forms, charts, dossiers.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A1 A2 A3 A5 A6 A7 A22 B3 B8 B17 0 6 6
Workbook B4 B5 B7 B11 C2 C3 0 12 12
Collaborative learning B3 B4 B5 B9 B16 B23 C1 C6 C8 3 0 3
Directed discussion A7 A8 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B16 B17 C1 C2 C4 C6 6 2 8
Objective test A6 B3 B8 B9 B12 B16 B17 C1 C2 2 16 18
Seminar A6 A7 A16 B3 B5 B7 B8 B14 B15 B16 B17 C1 C2 10 16 26
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Written Works. Final written work.
Workbook Papers, hand outs and other materials, also from the internet, to be read by the students.
Collaborative learning Collaborative and telecollaborative work.
Directed discussion Discussions, debates, analysis. Oral work in the classroom.
Objective test Final,written exam (test).
Seminar Theoretical and practical classes.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Written individual work, directed and monitored by the teacher.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Supervised projects A1 A2 A3 A5 A6 A7 A22 B3 B8 B17 Written tasks and essays monitored and guided by the teachers. 30
Directed discussion A7 A8 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B16 B17 C1 C2 C4 C6 Class participation will be taken into account. 20
Objective test A6 B3 B8 B9 B12 B16 B17 C1 C2 Written exam. 50
 
Assessment comments
The teacher, in contact with his students, may take under consideration special situations related to students' participation in class. In general, it is necessary to achieve at least 4.0 points in the written test. Students who do not make the objective test, and who do not reach at least 50 percent in the rest of the assessment tests will be qualified with a NON PRESENTADO (NP). Those who do not pass at the first opportunity, will go to the second. In July, in addition to the exam, students will be asked to hand in an extra work. Students with exemption or part-time status should talk to the teacher to establish a program of additional work to replace regular classes and exams.

Sources of information
Basic Allum, virginia (2008). Nursing. Cambridge: Cambridge University Press

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.