Identifying Data 2015/16
Subject (*) Instrumentos de recollida de datos. Validación de instrumentos Code 750487019
Study programme
Mestrado Universitario en Investigación, Ordenación e Avaliación de Servizos Sociosanitarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optativa 3
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Matemáticas
Coordinador
Cao Abad, Ricardo
E-mail
ricardo.cao@udc.es
Lecturers
Cao Abad, Ricardo
Vilar Fernandez, Juan Manuel
E-mail
ricardo.cao@udc.es
juan.vilar@udc.es
Web http://dm.udc.es/profesores/ricardo
General description Estatística aplicada ás ciencias da saúde
Obxectivos da materia: Coñecer as técnicas estatísticas básicas para a análise de datos procedentes das ciencias da saúde, identificar o ámbito de aplicación de cada unha, comprender as hipóteses estructuráis requeridas polos distintos modelos e diagnosticar o posible incumplimento das mesmas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Demostrar a capacidade de concebir e deseñar con rigor un proceso de investigación no ámbito sociosanitario.
A2 Ser capaz de escoller e aplicar a metodoloxía de investigación máis adecuada, cualitativa ou cuantitativa, en función da pregunta de investigación plantexada.
A3 Ser capaz de utilizar e aplicar as distintas etapas do proceso de investigación en todas as suas fases, dende a elaboración dun proxecto, ata a publicación e aplicación da práctica dos seus resultados.
A5 Ser capaz de identificar mediante a búsqueda en bases de datos bibliográficas as investigacións que se están a realizar no eido sociosanitario e recoñecer as potenciais liñas de investigación futura, propoñendo deseños de investigación en este campo específico.
A6 Demostrar capacidade para interpretar e utilizar literatura científica, e informes sobre resultados de investigación.
A7 Ser capaz de realizar comunicacións científicas orais e escritas de forma efectiva, para difundir tanto os proxectos de investigación como os seus resultados.
A8 Ser capaz de demostrar coñecementos e habilidades na construcción e validación de instrumentos de medición bio-fisiológica e psico-social.
A9 Mostrar capacidade reflexiva e crítica no uso efectivo e apropiado da información tecnolóxica dispoñible.
A11 Desenvolver espíritu crítico para analizar e comparar os diversos modelos organizativos.
A12 Ser capaz de identificar aspectos de influencia significativa na análise externa e interna de unha organización sociosanitaria.
A14 Ser capaz para analizar e desplegar as liñas estratéxicas de un servizo sociosanitario.
A15 Ser capaz de deseñar e xestionar a posta en marcha de intervencións innovadoras no ámbito da ordenación e da avaliación dos servizos sociosanitarios.
A16 Aplicar coñecementos, habilidades e técnicas de ordenación e avaliación de servizos socioasanitarios na dirección de equipas que traballan con poboación sá ou enferma e cos seus grupos de referencia.
A17 Adquirir os coñecementos necesarios para participar na toma de decisiones e na ordenación e avaliación das institucións sociosanitarias como responsables de servizos ou unidades.
A18 Alcanzar os coñecementos e aptitudes necesarias para levar a cabo a elaboración e presentación de memorias de investigación para optar á financiación de proxectos de I+D+i.
A19 Adquirir os coñecementos necesarios para participar nos procesos de ordenación e avaliación dos servizos sociosanitarios.
A22 Coñecer os últimos avances en investigación e xestión no eido sociosanitario.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa en unha equipa interdisciplinar.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como ciudadano e como profesional.
B7 Comunicarse de xeito efectivo nun entorno de traballo.
B8 Capacidade de análise e síntese.
B9 Capacidade para aplicar os coñecementos na práctica.
B10 Capacidade para adaptarse ás situacións novas.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
B12 Capacidade para organizar e planificar.
B13 Toma de decisións.
B15 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B17 Fomento de unha 2ª lingua de interese para a profesión.
B19 Coñecementos de informática relativos ó ambiente de estudo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Identificar los distintos tipos de datos habituales en el contexto sociosanitario y sus principales características. AC1
AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC12
AC16
AC17
AC19
BC1
BC2
BC3
BC5
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC15
BC19
CC3
CC6
CC7
CC8
Diseñar instrumentos de recogida de datos en el contexto sociosanitario. AC1
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC17
AC18
AC19
AC22
BC1
BC2
BC3
BC4
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC15
BC17
BC19
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
CC8
Validar instrumentos de recogida de datos en el contexto sociosanitario. AC1
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC17
AC18
AC19
AC22
BC1
BC2
BC3
BC4
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC15
BC17
BC19
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
CC8
Identificar el tipo de análisis estadístico que ha de ser utilizado para una investigación concreta a realizar en el contexto sociosanitario. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC11
AC16
AC18
AC19
BC1
BC4
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC6
CC7
CC8
Utilizar correctamente el software estadístico disponible para el análisis de datos. AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC11
AC14
AC16
AC17
AC19
BC1
BC2
BC3
BC4
BC7
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
BC15
BC19
CC3
CC4
CC6
CC7
CC8
Saber interpretar correctamente los resultados de un análisis estadístico. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC14
AC15
AC16
AC17
AC18
AC19
AC22
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
BC15
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
CC7
CC8
Diseñar procedimientos de recogida de información en el contexto sociosanitario. AC1
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC17
AC18
AC19
AC22
BC1
BC2
BC3
BC4
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC15
BC17
BC19
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Planificación y diseño de encuestas. 1.1. Motivación de la investigación.
1.2. Planificación de la encuesta.
1.3. Buenas prácticas.
1.4. Aspectos éticos.
1.5. Elementos de una encuesta.
1.6. Tipos de encuestas.
2. Desarrollo de instrumentos. 2.1. Tipos de escalas y de items.
2.2. Selección de la escala.
2.3. Construcción del cuestionario.
2.4. Características del cuestionario (longitud, formato, secciones y flujo de cuestiones).
2.5 Instrucciones para la cumplimentación.
2.6. Validación del cuestionario.
2.7. Creación de escalas.
3. Métodos de recogida de datos. 3.1. Tipos de entrevistas.
3.2. Técnicas disponibles para reducir el sesgo de cumplimentación.
3.3. Cuestionarios por correo.
3.4. Entrevistas telefónicas.
3.5. Encuestas a través de internet.
4. Preprocesado de los datos. 4.1. Creación de ficheros de datos.
4.2. Codificación de valores.
4.3. Detección de datos atípicos y de no respuesta.
4.4. Depuración de errores.
4.5. Imputación de datos faltantes.
5. Análisis de datos. 5.1. Introducción a las técnicas estadísticas disponibles.
5.2. Análisis exploratorio de datos.
5.3. Resúmenes de estadística descriptiva y tablas de contingencia.
5.4. Representaciones gráficas univariantes y bivariantes.
5.5. Análisis de regresión.
5.6. Análisis de componentes principales.
5.7. Análisis de correspondencias.
5.8. Análisis discriminante.
6. Introducción al muestreo. 6.1. Conceptos de población y muestra.
6.2. Parámetros y estimadores.
6.3. Algunos procedimientos de muestreo.
6.4. Tipos de muestreo y características.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech 12 18 30
Laboratory practice 12 12 24
Case study 2 5 7
Multiple-choice questions 1 5 6
Oral presentation 3 3 6
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Clases teóricas.
Laboratory practice Prácticas en ordenador con software estatístico.
Case study Supostos prácticos. Deseños de enquisas. Análises de datos.
Multiple-choice questions Proba dos conceptos teóricos impartidos.
Oral presentation Seminarios impartidos polos alumnos.

Personalized attention
Methodologies
Oral presentation
Laboratory practice
Multiple-choice questions
Case study
Description
Asistencia e participación nas clases teóricas.
Exame escrito de múltiple opción.
Participación en prácticas e seminarios.
Suposto práctico a realizar polo alumno.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Oral presentation Presentación do suposto práctico realizado polo alumno. 30
Laboratory practice Realización de prácticas de análise de datos. 20
Multiple-choice questions Proba breve na que se avalían os conceptos teóricos da materia. 30
Case study Traballo personal de deseño e validación de enquisas e análise de datos. 20
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Díaz de Rada, V. (2009). Análisis de datos de encuesta: Desarrollo de una investigación completa utilizando SPSS. . Barcelona, UOC.
Silva C. (1999). Cultura estadística e investigación científica en el campo de la salud: una mirada crítica. . Díaz de Santos.
M.ª Concepción Martín Arribas (2004). Diseño y validación de cuestionarios.. Matronas Profesión; Vol. 5, nº 17
Ricardo Cao, Mario Francisco, Salvador Naya, Manuel Presedo, Margarita Vázquez, José A. Vilar e Juan (2001). Introducción a la Estadística y sus Aplicaciones. Ediciones Pirámide
Badía X, Salamero M, Alonso J. (2002). La medida de la salud. Guía de escalas de medición en español. . Fundación Lilly.
Azorín y Sánchez-Crespo (1986). Métodos y aplicaciones del muestreo.. Madrid, Alianza Universidad Textos.
Juan M. Vilar Fernández (2006). Modelos Estadísticos Aplicados. Publicacións da UDC

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Fundamentos de investigación cuantitativa en Ciencias Sociosanitarias/750487001
Fundamentos de investigación cualitativa en Ciencias Sociosanitarias/750487002
Programas informáticos de apoio á investigación cuantitativa/750487017
Programas informáticos de apoio á investigación cualitativa/750487018

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Fundamentos de investigación secundaria en Ciencias Sociosanitarias/750487003
Deseño de un proxecto de investigación/750487005

Other comments

É recomendable ter cursada unha materia de Estatística Básica na titulación de grao ou licenciado de procedencia do alumno.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.