Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Economía Mundial e Española Código 611G02011
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 1
Coordinación
Lopez Rodriguez, Abel Francisco
Correo electrónico
francisc.lrodriguez@udc.es
Profesorado
Casal Rodríguez, Bruno
Lopez Martinez, Ivan
Lopez Rodriguez, Abel Francisco
Mezo Balaca, Ines
Correo electrónico
bruno.casal@udc.es
ivan.lopezm@udc.es
francisc.lrodriguez@udc.es
ines.mezob@udc.es
Web
Descrición xeral El estudio de la economía mundial debe partir de la identificación de los elementos esenciales que definen e identifican la realidad socioeconómica que se va a estudiar. La economía internacional es concebida como un sistema interdependiente en el que su principal dinamismo surge del centro capitalista, aunque sus efectos se extiendan, hoy en día, a todos los países del mundo con suma rapidez. Por tanto, se debe empezar identificando las características estructurales del capitalismo, definiendo las relaciones económicas internacionales que comprenden y conceptualizando la evolución de estas relaciones.

Una vez realizado este paso, y dado que la realidad económica objeto de estudio está compuesta por innumerables hechos, objetos y relaciones, se exige algún criterio previo de selección. De ahí que el análisis comience por las economías capitalistas desarrolladas, centre su atención en la periferia del sistema y se extienda posteriormente al ámbito de las relaciones económicas internacionales.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
1. Coñece-los rasgos básicos da economía mundial e española. 2. Coñecer as interrelacións entre los fluxos de producción, renda e gasto, familiarizando ao alumnado coas principais macromagnitudes dunha economía. 3. Coñecer os principais modelos económicos que explican funcionamento das economías, a nivel introductorio. 4. Coñecer e comprender a importancia da taxa de crecemento a longo prazo e mais a magnitude das diferencias de renda entre países. 5. Fixar uns coñecementos básicos das principais macromagnitudes e mais a súa sistematización a través de instrumentos de análise cuantitativo como a Contabilidade Nacional (SEC) e aaa Balanza de Pagamentos. 6. Coñecer o fenómeno da globalización así como o seu potencial e mais os seus riscos para o desenvolvemento dos países. 7. Coñecer e valorar o papel das institucións internacionais encargadas de regular as relaciones económicas internacionais, especialmente as comerciais e financieras e os seus retos de futuro. 8. Coñecer as formulacións en relación á sostibilidadedo desenvolvemento e as estratexias deseñadas nos últimos años a tal efecto. A1
A2
A3
A4
A10
B1
B2
B8
B9
B10
C1
C8
1. Identificar as fortalezas e debilidades das economías mundial e española e posicionarse nos principais debates actuais sobre coiuntura e tendencias da economía mundial. 2. Entender e analisar a influencia do crecemento da la poboación, dos recursos naturais, da acumulación de capital físico e humano, da tecnoloxía, das institucións e das desigualdades no desenvolvemento económico dos países. 3. Coñecer e manexar con certa habilidade as fontes estatísticas e documentais existentes relacionadas coa economía mundial e española. 4. Aplicar as ferramentas de análise económica ao estudo da economía mundial. 5. Capacidade para interpretar con rigor económico as novas relacionadas coa economía mundial e española. 6. Utilizar correctamente o léxico económico más vencellado á materia. A5
A6
A7
A8
A9
A11
A12
B2
B5
1. Compromiso ético co traballo e a sociedade. 2. Capacidade para traballar en equipo. 3. Capacidade para interesarse polos problemas económicos e mais a súa resolución. 4. Capacidade para reflexionar e posicionarse en relación cos problemas económicos máis relevantes. 5. Habilidade para procurar, filtrar, procesar e interpretar económicamente diversas fontes de información (bibliografía e estatísticas), tanto en lingua galega como española ou inglesa, mediante diferentes ferramentas, incluindo os recursos telemáticos. 6. Capacidade para o pensamento crítico. 7. Actitude activa perante os feitos de actualidade que afectan ao entorno económico da economía española dentro do proceso de globalización económica. B3
B4
B6
B7
C4
C5
C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
1. Técnicas de análise estructural ou a medición da economía. 1. Contabilidade Nacional. Macromagnitudes.
2. Análise Input-Output. Balanza de Pagamentos.
3. Indicadores socioeconómicos.
2. Unha visión panorámica da economía española 4. O capitalismo como sistema económico.
5. As grandes etapas no devir da economía mundial do século XX.
6. Globalización, integración, comercio e finanzas.

3. Relacións económicas internacionais e globalización. 7. Desenvolvemento e subdesenvolvemento na economía mundial.
8. Demografía e movementos migratorios.
9. Recursos naturais, medio ambiente e desenvolvemento sostible.
4. Unha visión panorámica da economía española. 10. As grandes etapas no devir da economía española do século XX.
11. Poboación, capital humano e mercado de traballo.
12. Capital físico, tecnoloxía e innovación.
5. A economía española: estructura factorial e sectorial.

13. Os sectores productivos e funcionais na economía española.
14. Distribución daa renda e cohesión social.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A12 B1 2 0 2
Sesión maxistral A3 A4 A5 A6 A9 B3 B4 B6 B7 C1 C5 15 30 45
Presentación oral C7 8 10 18
Proba mixta A7 2 28 30
Obradoiro A1 A2 B2 B3 B4 B5 C1 22 28 50
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia onde se explica ao alumnado o desenvolvemento do programa, os instrumentos de análise básicos para a medición da economía, as fontes documentais que se han utilizar durante o curso, a bibliografía recomendada e mais os requisitos necesarios para a avaliación contínua.
Sesión maxistral Empregaráse o método expositivo coa finalidade de facilitar ao estudante información organizada sobre os coñecementos fundamentais corespondentes aos distintos temas
Presentación oral Empregaráse o método expositivo coa finalidade de facilitar ao estudante información organizada sobre os coñecementos fundamentais corespondentes aos distintos temas
Proba mixta Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía mundial e española.
Obradoiro Actividades en clase, solución problemas, lecturas, participación en clase

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Descrición
Formaránse dous subgrupos de 15 alumnos. Fixaránse as titorias que han durar ata 4 horas para cada un deses subgrupos e planificaránse ao longo do curso. Hase avisar con antelación dabonda.

Destinadas a reforzar a aprendizaxe autónoma do alumnado a través do seguimento e mais a supervisión das distintas actividades programadas (procura de datos económicos, fontes bibliográficas, resolución de problemas, exposición de traballos).

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A7 Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía mundial e española. Realizaráse en período de exámenes. Esíxese unhaa cualificación igual o superior a 3/10 nela para superar la materia. 60
Presentación oral C7 O estudante deberá realizar unha ou dúas ao longo do curso. Valoraráse a adecuación do tema exposto á materia, o seu grado de dificultade, o dominio do tema e mais a habilidade na comunición oral. 5
Obradoiro A1 A2 B2 B3 B4 B5 C1 Actividades en clase, solución problemas, lecturas, participación na clase 35
 
Observacións avaliación

Cada actividade de lectura+resumen+seminario ha ter unha avaliación única para cada estudante que a realice. O conxunto deste tipo de actividades pondera o 20% na cualificación final.


Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumnado, cando só participe de actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación acadada.


Mínimos das partes da materia: Para superar a materia, é necesaria unha cualificación igual ou superior a 3 sobre 10 na proba mixta


Condicións de realización da avaliación final. Está prohibido acceder á aula de exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información.


 1. “Para garantir a posibilidade de que se poida superar a materia na segunda oportunidade (art. 18.7), o peso da avaliación continua na cualificación deberá fixarse entre o 30% e o 50%.


2.”Recoméndase que o criterio de avaliación para a segunda oportunidade sexa o que opere na oportunidade adiantada de avaliación”.




Fontes de información
Bibliografía básica

Alonso, J.A. (dir.) Lecciones sobre economía mundial, Ed. Thomson;Civitas, Madrid, 2011. 

Galbraith, J.K. Introducción a la economía. Una guía para todos (o casi), Ed. Crítica, Barcelona, 2001. 

Garicano, L. El dilema de España, Ediciones Península, Barcelona, 2014. 

García Delgado, J.L., Miro, R. (dir.) Lecciones de economía española, Ed. Thomson;Civitas, Madrid, 2013.

Krugman, P.  ¡Acabad ya con esta crisis!, Crítica, Barcelona 2012. 

Requeijo, J. et alii Técnicas básicas de Estructura Económica, Delta Publicaciones, Madrid, 2007. 

Sachs, J. Economía para un planeta abarrotado, Debate, Barcelona, 2008. 

Sampedro, J.L. El mercado y la globalización, Ediciones Destino, Madrid, 2002.

Páginas web de los principales organismos económicos españoles (Banco de España, BBVA, INE, Ministerio de Economía y Hacienda, Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, etc.) 

Páginas web de los principales organismos económicos internacionales (EUROSTAT, Banco Mundial, FMI, OMC, OCDE, PNUD, UNCTAD, etc.).

Bibliografía complementaria

Carpintero Redondo, O. El metabolismo de la economía española. Recursos naturales y huella ecológica, Fundación César Manrique, 2005.
Cohen, D. La prosperidad del mal. Una introducción (inquieta) a la economía, Ed. Taurus, Madrid, 2010.
Delibes, M. y Delibes de Castro, M. La Tierra herida, Ediciones Destino, Madrid 2005.
Diamond, J. Colapso. Por que unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Madrid, 2006.
Galbraith, J.K. La cultura de la satisfacción, Ariel, 2000.
García de la Cruz, J.M. & Durán Romero, G. Sistema económico mundial, Ed. Thomson, Madrid, 2004.
González J., Requena, M. (eds.) Tres décadas de cambio social en España, Alianza Editorial , Madrid, 2005.
González, M. Temas de economía española, Tirant lo Blanch, Valencia, 2008.
Hamilton, C. El fetiche del crecimiento , Editorial Laetoli, Pamplona, 2006.
Klare, M. Sangre y petróleo, Tendencias (Ediciones Urano), Barcelona, 2007.
Martín Mayoral, F. (coord..) Manual de economía española: teoría y estructura, Pearson, Madrid, 2009.
Muñoz, C. et alii Las cuentas de la nación II. Ejercicios, Ed. Thomson &Civitas, Madrid, 2007
Navarro, V. Bienestar insuficiente, democracia incompleta (Sobre lo que no se habla en nuestro país), Anagrama, Barcelona, 2002.
Navarro. V. El subdesarrollo social de España, Anagrama, Barcelona, 2006.
Nieto Solís, J.A. Organización económica internacional y globalización, Siglo XXI, Madrid, 2005.
Pastor, Alfredo La ciencia humilde. Economía para ciudadanos, Crítica, Barcelona, 2007.
Pugel, T. Economía internacional, Mc Graw-Hill, Madrid, 2004. Sachs, J. El fin de la pobreza, Debate, Barcelona, 2005.
Sampedro, J.L. Economía humanista. Algo más que cifras, Debate, Barcelona, 2009 (prólogo de Carlos Berzosa).
Sampedro, J.L, Taibo, C.  Conversaciones sobre política, mercado y convivencia, Los Libros de la Catarata, Madrid, 2006.
Sartori. G., Mazzoleni, G. La Tierra explota. Superpoblación y desarrollo, Ed. Taurus, Madrid, 2003.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Principios de Macroeconomía/611G02005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

É importante a lectura da prensa e mais de revistas económicas. Hanse poñer a disposición do estudante diversos materiais tanto na fotocopiadora como no Moodle da materia.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías