Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecemento das principais institucións xurídicas. |
A3 |
Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A8 |
Coñecementos básicos de argumentación xurídica. |
A9 |
Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais). |
A10 |
Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico. |
A11 |
Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos. |
A12 |
Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público). |
A14 |
Capacidade de elaboración de normas. |
B3 |
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B5 |
Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
B8 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora. |
B11 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B12 |
Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo, amosando capacidade de expresión tanto oral como escrita en calquera das linguas oficiais da comunidade autónoma, así como nun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer o papel do Dereito penal como medio formal de control social integrado nun ordenamento xurídico complexo |
A1 A3 A9 A11 A12 A14
|
B11 B12 B3 B5
|
C3 C4 C7
|
Coñecer a norma penal na súa estrutura interna, a súa interpretación e a súa aplicación tempo-espacial |
A8
|
|
|
Coñecer a infracción penal nos seus elementos constitutivos |
A10
|
|
|
Analizar uns feitos concretos e argumentar a existencia ou non de responsabilidade penal |
|
B8
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
I. INTRODUCCIÓN Ó DEREITO PENAL E ÓS SEUS PRINCIPIOS
TEMA 1
O DEREITO PENAL COMO MEDIO DE CONTROL SOCIAL |
|
TEMA 2
O DEREITO PENAL COMO RAMA DO ORDENAMENTO XURÍDICO |
|
TEMA 3
O DEREITO PENAL COMO DISCIPLINA TEÓRICA |
|
TEMA 4
PRINCIPIOS INFORMADORES DO DEREITO PENAL |
|
II. A NORMA PENAL
TEMA 5
FONTES DO DEREITO PENAL |
|
TEMA 6
INTERPRETACIÓN DA NORMA PENAL |
|
TEMA 7
APLICACIÓN DA NORMA PENAL NO ESPAZO E NO TEMPO |
|
III. TEORÍA XURÍDICA DO DELITO
TEMA 8: PRANTEXAMENTO XERAL: A ACCIÓN |
|
TEMA 9
CAUSALIDADE E IMPUTACIÓN OBXECTIVA |
|
TEMA 10
O TIPO PENAL |
|
TEMA 11
A ANTIXURIDICIDADE MATERIAL: O BEN XURÍDICO |
|
TEMA 12
A OMISIÓN |
|
TEMA 13
DOLO E IMPRUDENCIA |
|
TEMA 14
A ANTIXURIDICIDADE FORMAL |
|
TEMA 15
A CULPABILIDADE I |
|
TEMA 16
A CULPABILIDADE II |
|
TEMA 17
A PUNIBILIDADE. OUTROS PRESUPOSTOS DA PENA ALLEOS Ó DELITO |
|
TEMA 18
O ITER CRIMINIS |
|
TEMA 19
AUTORÍA E PARTICIPACIÓN |
|
TEMA 20
UNIDADE E PLURALIDADE DE DELITOS |
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Discusión dirixida |
A3 A9 A11 A12 A14 B8 B11 B12 B3 B5 C3 C4 C7 |
10 |
0 |
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
A10 |
10 |
0 |
10 |
Estudo de casos |
A1 |
10 |
10 |
20 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A8 |
10 |
0 |
10 |
Lecturas |
A1 |
0 |
20 |
20 |
Presentación oral |
A10 |
1 |
10 |
11 |
Proba obxectiva |
A8 |
2 |
0 |
2 |
Proba oral |
B8 |
1 |
0 |
1 |
Saídas de campo |
A1 |
5 |
0 |
5 |
Sesión maxistral |
B8 |
21 |
0 |
21 |
Solución de problemas |
B8 |
5 |
0 |
5 |
Análise de fontes documentais |
B8 |
5 |
0 |
5 |
Traballos tutelados |
B8 |
2 |
18 |
20 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Discusión dirixida |
Nas clases prácticas, o docente organizará debates sobre temas penais de actualidade. |
Aprendizaxe colaborativa |
Os estudantes traballarán en grupo diversos temas, debendo mostrarse activos e colaboradores cos compañeiros do seu grupo. |
Estudo de casos |
A praxe é un dos elementos clave da nosa disciplina. Por el, a formulación e resolución de casos prácticos en clase será un dos elementos basilares do desenvolvemento da docencia. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Ao longo do curso, a Área organizará diversas xornadas, conferencias, etc. sobre temas de interese para o estudante, complementándose así a súa formación. |
Lecturas |
Ao longo do curso poderá proxectarse un filme, que será a base para a análise dalgunhas cuestións penais básicas. |
Presentación oral |
A lo largo del curso, los estudiantes deberán presentar ante sus compañeros las conclusiones del trabajo tutelado al que se hace referencia infra. |
Proba obxectiva |
Formulación de preguntas acerca dos temas do programa da materia
|
Proba oral |
Non haberá proba oral. |
Saídas de campo |
Organizaranse visitas aos diversos xulgados e tribunais da cidade, co fin de que o estudante poida ver in situ o desenvolvemento da praxe xudicial. |
Sesión maxistral |
Tendo en conta que o programa vén dividido en 21 leccións, a metodoloxía docente discorrerá do seguinte modo: a cada lección corresponderalle unha hora teórica na que -mediante o sistema de lección maxistral- o docente introducirá o estudante nos aspectos básicos de cada tema. Como soporte ás súas explicacións, o docente poderá proporcionar materiais (sentenzas, extractos de obras doutrinais...) e, eventualmente, un esquema-guía cos puntos clave do desenvolvemento da súa explicación. En todo caso, a explicación do docente deberá ser complementada polo estudante tanto cos materiais que lle fosen proporcionados ao efecto como pola consulta dos manuais que aparecen na bibliografía recomendada. |
Solución de problemas |
O docente formulará tanto nas horas teóricas coma nas prácticas problemas conceptuais de certo calado, debendo o alumno, apoiado polos materiais ofrecidos e o razoamento xurídico, ofrecer posibles solucións (en todo caso, sempre deberán ser fundamentadas e razoadas). |
Análise de fontes documentais |
Análise das principais fontes de Dereito penal |
Traballos tutelados |
Ao longo do curso, o docente poderá tutorizar traballos sobre aspectos particularmente interesantes do programa co fin de que o estudante adquira certas nocións de como se investiga nas disciplinas xurídicas, manexo de bibliografía etc.
As conclusións do devandito traballo deberán ser presentadas ante os seus compañeiros, fomentándose así o intercambio de ideas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
|
Descrición |
A atención personalizada ao estudante non estará vinculada a só unha metodoloxía, senón que será constante. Neste sentido, tanto o contido das clases teóricas, como o estudo persoal do alumno, coma calquera das actividades que integran o curso contarán coa posibilidade dunha tutorización por parte do docente, co fin de que o estudante poida formular as súas dúbidas e dificultades e que o docente poida axustar as súas metodoloxías ás especificidades da persoa concreta. Para estes efectos, o estudante poderá contar con atención personalizada (sempre, loxicamente, dun modo organizado) tanto nas horas lectivas coma nos horarios de titorías. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A1 |
Análise de casos reais |
30 |
Proba obxectiva |
A8 |
Examen teórico práctico sobre a materia |
70 |
|
Observacións avaliación |
Ao longo de curso avaliaranse os coñecementos prácticos e teóricos do alumno. Para iso establécese o seguinte sistema de avaliación. As probas oficiais de maio e xullo terán un valor máximo de 7 puntos sobre 10 en ambos os dous casos. As probas oficiais realizaranse na data estipulada no calendario de exames aprobado por Xunta de Facultade. Poderán realizarse examéns parciais ao longo do curso, cuxa nota se ponderará coa dos exames finais de maio e xuño. As distintas actividades que se realicen ao longo do curso, antes das probas de maio e xullo, terán un valor de ata 3 puntos. O alumno superará a materia en 1ª oportunidade cando sumadas as notas sobre 3 (das actividades realizadas ao longo do curso) e a obtida na proba de maio se alcance o mínimo de 5 puntos sobre 10 sempre que se alcanzase polo menos 3,5 puntos sobre 7 no exame oficial. De non superar a materia en 1ª oportunidade, a nota alcanzada nas actividades realizadas ao longo do curso resérvanse para a súa suma á nota que se obteña na proba de mes de xullo. O alumno superará, polo tanto, a materia en 2ª oportunidade cando sumadas as notas sobre 3 (das actividades realizadas ao longo do curso) e a obtida na proba de xullo se alcance o mínimo de 5 puntos sobre 10, sempre que se alcanzase polo menos 3,5 puntos sobre 7 no exame oficial. As notas alcanzadas coas actividades que se realicen ao longo do curso só serán tidas en conta se o alumno se presenta ás probas oficiais de maio ou xullo. Só así procederase á súa suma para os efectos de cualificación. Tanto as probas de maio e xullo coma as actividades que se realicen ao longo do curso poderán adoptar formas diversas, isto é, actividades tipo test, pregunta curta, pregunta longa, etc.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
ORTS BERENGUER, E./GONZÁLEZ CUSSAC, J.L. (2014). Compendio de Derecho Penal (Parte General y Parte Especial). Valencia. Tirant Lo Blanch
DÍEZ RIPOLLÉS, J. L. (2011). Derecho Penal Español Parte General en Esquemas. Valencia. Tirant lo Blanch
MIR PUIG, S. (2011). Derecho penal. parte general. |
|
Bibliografía complementaria
|
QUINTERO OLIVARES, G. (2011 ). Comentarios al Código penal español. Cizur Menor. Thomson Aranzadi
ZUGALDÍA ESPINAR, J.M. et al. (2010). Fundamentos de Derecho penal. Parte general . Valencia. Tirant Lo Blanch
CRIMIMEDIA (). http://crimimedia.uab.cat/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=28.
CRIMINET (). http://criminet.ugr.es/.
CONGRESO DE LOS DIPUTADOS (). http://www.congreso.es.
ECRIM Criminalidade e Xustiza Penal no século XXI (). http://www.ecrim.es.
MINISTERIO DE JUSTICIA (). http://www.mjusticia.es.
ASOCIACIÓN INTERNACIONAL DE DERECHO PENAL (). http://www.penal.org/new/index.php?langage=es.
CONSEJO GENERAL DEL PODER JUDICIAL (). http://www.poderjudicial.es.
TRIBUNAL CONSTITUCIONAL (). http://www.tribunalconstitucional.es.
ÁREA DERECHO PENAL. UPF (). http://www.upf.edu/bibtic/es/dret/penal.html. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Dereito Constitucional: Fontes e Dereitos/612G01003 | Comunicación oral e escrita/612G01004 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Teoría do Dereito/612G01006 | Organización constitucional do Estado/612G01009 | Teoría e práctica da argumentación xurídica/612G01041 |
|
Materias que continúan o temario |
Dereito Sancionador/612G01020 | Dereito Penal. Parte especial/612G01025 | Traballo fin de Grao/612G01031 | Criminoloxía/612G01038 | Dereito Penitenciario/612G01039 | Prácticas externas/612G01048 |
|
|