Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A2 |
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma. |
A3 |
Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. |
A4 |
Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. |
A5 |
Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos. |
A6 |
Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural. |
A7 |
Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural. |
A8 |
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais. |
A9 |
Ser capaz de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais. |
A10 |
Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos. |
A11 |
Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación. |
A12 |
Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos anglófono, hispánico e galego-portugués. |
A13 |
Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais. |
B1 |
Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos. |
B3 |
Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade. |
B4 |
Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador. |
B5 |
Integrar coñecementos de campos de estudo diversos. |
B6 |
Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares. |
B7 |
Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico. |
B8 |
Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación. |
B9 |
Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Ser quen de analizar e interpretar o sistema cultural galego do século XXI (obras, autores/as, prácticas culturais...), aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. |
AM2 AM4 AM5 AM10 AM12
|
BM4 BM5 BM8
|
CM1 CM6
|
Coñecer e saber valorar as novas tendencias e perspectivas do sistema cultural galego actual, integrándoas no contexto global do século XXI.
|
AM2 AM6 AM7 AM10 AM11
|
BM3 BM4 BM5
|
CM1 CM4 CM6 CM7
|
Coñecer e adquirir a capacidade de utilizar ferramentas e recursos de investigación aplicados ao estudo do sistema cultural galego do século XXI.
|
AM7 AM11 AM13
|
BM5 BM6 BM7 BM8
|
CM3 CM6 CM7
|
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional ao estudo da produción literaria e cultural galega do século XXI.
|
AM2 AM5 AM6 AM8 AM12
|
BM1 BM3 BM5
|
CM1 CM4 CM6 CM8
|
Ser quen de realizar achegas creativas e orixinais ao estudo do sistema cultural galego do século XXI, como modo de se introducir na investigación nesta materia.
|
AM3 AM7 AM9 AM11
|
BM4 BM6 BM7 BM9
|
CM1 CM4 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1.- Introdución: o sistema literario e cultural no último terzo do século XX
|
1.1. Entre a tradición e a revisión dos modelos literarios establecidos.
1.2.- Temas, modelos e tendencias discursivas.
|
2.- O sistema literario e cultural no século XXI: novos paradigmas, novas propostas artísticas
|
2.1.- Novas tendencias e perspectivas: revisión de modelos e conceptos
2.2.- Obras, autores/as, xéneros e prácticas culturais |
3. Discursos e contradiscursos das mulleres. |
3.1 Debates contemporáneos: feminismo-feminismos, xéneros e identidades.
3.2. Autoras e poéticas. Liñas temáticas. |
4. Recepción da literatura galega do séc. XXI. |
4.1 A recepción externa.
4.2 A recepción interna.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
|
8 |
16 |
24 |
Lecturas |
|
0 |
20 |
20 |
Análise de fontes documentais |
|
9.5 |
12 |
21.5 |
Presentación oral |
|
1 |
7 |
8 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Presentación, desenvolvemento e análise de contidos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas. |
Lecturas |
Será preciso realizar para cada sesión e nos prazos determinados as lecturas obrigatorias (as obras definidas como tales e os textos críticos complementarios), así como as necesarias para a realización dos traballos. |
Análise de fontes documentais |
Comentario e análise de diferentes textos seleccionados seguindo a táboa de contidos da materia. |
Presentación oral |
Exposición oral do estudo realizado por cada alumno(a) sobre unha obra seleccionada entre as que figuran na relación de Lecturas obrigatorias no Paso 8 desta Guía. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Lecturas |
Presentación oral |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
Os(as) estudantes que non podan asistir no horario previsto para as Titorías, poderán concertar entrevistas por medio do correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
|
A avaliación das lecturas obrigadas realizarase, por unha parte, durante as sesións de "Presentación oral" para aqueles alumnos (as) a quen corresponda o papel de público e, por outra, a través da participación nas actividades desenvolvidas nas aulas correspondentes. |
40 |
Presentación oral |
|
Na avaliación desta actividade terase en conta, ademais do contido, a clareza expositiva e a corrección lingúística. |
30 |
Análise de fontes documentais |
|
A avaliación deste tipo de traballo será continua e realizada sobre a participación do(a) alumno(a) nas actividades na aula. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Todas as actividades deberán ser entregadas de acordo cos prazos e os procedementos fixados no início das sesións.
Terá a cualificación de "non presentado" quen non realice a presentación oral ou quen non asista e participe cando menos no 50% das sesións presenciais.
Os/as estudantes con dispensa académica terán condicións especiais de avaliación, entre elas a substitución da avaliación da actividade realizada na aula pola entrega da actividade por escrito ou pola realización dunha proba oral, nunha data que se establecerá tendo en conta a disponibilidade do/a estudante.
O alumnado que non teña superado a materia na convocatoria de xuño será avaliado seguindo os mesmos criterios na segunda convocatoria. Así, a avaliación da presentación oral e das lecturas obrigatorias realizarase no día e hora marcados como data oficial do exame da convocatoria de xullo.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Vilavedra, D. (2010 ). A narrativa galega na fin de século. Unha ollada crítica dende 2001. Vigo: Galaxia
Pascual, R. (2007). "O teatro galego na actualidade", en Vieites, M.F.: 125 anos de teatro en galego: 223-222. Santiago: Xunta de Galicia
Bernárdez, C.L. et alii (2001). "Tendencias da literatura galega actual" (I) e (II), en Literatura Galega. Século XX. Vigo: A Nosa Terra
González Fernández, H. (2005). Elas e o paraugas totalizador. Vigo: Xerais
Figueroa, Antón (2001). Nación, literatura, identidade: comunicación literaria e campos sociais en Galicia. Vigo: Edicións Xerais de Galicia
Moure, T. (2012). Queer-emos un mundo novo. Sobre cápsulas, xéneros e falsas clasificacións. Vigo: Galaxia
Casas, Arturo (2002). “A Teoría crítica da cultura e a planificación dos estudos socioculturais”. Anuario de estudios literarios galegos, 29-38 |
Obras de lectura obrigada:
Manuel Rivas: Todo é silencio. Vigo: Xerais. (GP/2959)
María Reimóndez: En vías de extinción. Vigo: Xerais. (L7At-REIMONDEZ,M-env)
Ana Romaní: Estremas. Vigo: Galaxia. ( L7At-ROMANI-est)
Roberto Vidal Bolaño: As actas escuras. Santiago: Concello de Santiago /Promocións Culturais Galegas (T7G-VIDAL B-act)
|
Bibliografía complementaria
|
Blanco, C. (1995 ). Nais, damas, prostitutas e feirantas . Vigo: Xerais
Fernández Castro, X. M. (2011). A obra dramática de Roberto Vidal Bolaño. Santiago: laiovento
Suárez Briones, B. / Martín Lucas, B. / Fariña Busto, Mª J. (eds.) (2005 ). Escribir en femenino. Poéticas e políticas. Barcelona: Icaria Libro
Tato Fontaíña, L.. / Tavares Maleval, Mª A. (eds.) (2010). Estudos galego brasileiros 3: lingua, literatura, identidade. Rio de Janeiro / A Coruña: UERJ / Universidade da Coruña
Adán, C. (2003). Feminismo e coñecemento. Da experiencia das mulleres ao cíborg. A Coruña: Espiral maior
Castro, O. / Reimóndez, M. (2013). Feminismos . Vigo: Xerais
Beltrán, E. et alii (eds.) (2001 ). Feminismos. Debates teóricos contemporáneos. Madrid: Alianza Libro
Amorós, C. (1994 ). Historia de la teoría feminista . Madrid: Instituto de Investigaciones feministas da UCM Libro
Pernas, G. (2005 ). Os ollos de Victorine e a construción da cuarta parede. Santiago: Laiovento
Castro Vázquez, Isabel (2007). Reexistencia: a obra literaria de Manuel Rivas. Vigo: Xerais
González-Millán, X. (2000 ). Resistencia cultural e diferencia histórica: a experiencia da subalternidade. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco
Reis, C. (1992). “Criação literaria e periferismo cultural: para una ideologia da marginalidade”. Actas do I Congreso Internacional da Cultura Galega, Santiago: Dirección Xeral de Cultura
Hooper, Kirsty (2005). “Novas cartografías nos estudos galegos: nacionalismo literario, literatura nacional, lecturas posnacionais”. Anuario de Estudos Literarios Galegos: 64-73 |
A profesora fornecerá ao longo do curso material bibliográfico complementar e outros recursos específicos para cada asunto obxecto de estudo.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para calquera dúbida, poden pórse en contacto coa profesora, persoalmente en horario de atención ao alumnado, ou concertando cita previa no enderezo electrónico: carme@udc.gal |
|