Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Ser quen de analizar e interpretar materiais literarios e culturais producidos no espazos dos países africanos de lingua portuguesa, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. |
AM2 AM4 AM5 AM10 AM12
|
BM4 BM5 BM8
|
CM2 CM4
|
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios e culturais producidos no espazo dos PALOPs. |
AM2 AM5 AM6 AM8 AM11
|
BM1 BM3 BM5
|
CM2 CM4 CM6 CM8
|
Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención ao ámbito dos países africanos de lingua oficial portuguesa. |
AM5 AM6 AM11 AM12
|
BM3 BM5 BM6
|
CM2 CM4
|
Coñecer e adquirir a capacidade de utilizar ferramentas e recursos de investigación aplicados ao ámbito dos estudos literarios e culturais producidos no ámbito dos PALOPs. |
AM7 AM11 AM13
|
BM5 BM6 BM8 BM9
|
CM3 CM6
|
Ser quen de realizar achegas creativas e orixinais ao estudo da produción literaria e cultural dos PALOP, como modo de se introducir na investigación nesta materia. |
AM3 AM9 AM11
|
BM4 BM6 BM7 BM8
|
CM2 CM4 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1.- Literaturas africanas: o contexto histórico
|
1.1.- A Historia africana. A etapa colonial.
1.2.- Recuperación da conciencia africana: pananafricanismo e negritude.
|
Tema 2.- Do oral ao escrito: o contexto cultural
|
1.1.- A cultura da oralidade: oratura vs literatura
1.2.- O carácter fundacional da oralidade
1.3.- Mito e pensamento tradicional.
1.4.- A cuestión lingüística |
Tema 3.- As cinco literaturas africanas en lingua portuguesa |
3.1.- Literatura colonial vs literaturas nacionais
3.2.- Constitución dos sistemas literarios
3.3.- O repertorio temático identitario
3.4.- Liñas temáticas e discursivas.
|
Tema 4.- Novas propostas nas literaturas africanas
|
4.1.- A construción do suxeito femenino
4.2.- As identidades ambiguas
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
|
9.5 |
12 |
21.5 |
Sesión maxistral |
|
8 |
16 |
24 |
Presentación oral |
|
1 |
7 |
8 |
Lecturas |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
Comentario e análise de diferentes textos seleccionados seguindo a táboa de contidos da materia.
|
Sesión maxistral |
Presentación, desenvolvemento e análise de contidos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas. |
Presentación oral |
Exposición oral do estudo realizado por cada alumno(a) sobre unha obra literaria dos PALOPs seleccionada entre as que figuran na relación de Lecturas obrigatorias no Paso 8 desta Guía.
|
Lecturas |
Será preciso realizar para cada sesión e nos prazos determinados as lecturas obrigatorias (as obras definidas como tales e os textos críticos complementarios), así como as necesarias para a realización dos traballos.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Lecturas |
Análise de fontes documentais |
Presentación oral |
|
Descrición |
Os(as) estudantes que non podan asistir no horario previsto para as Titorías, poderán concertar entrevistas por medio do correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Lecturas |
|
A avaliación das lecturas obrigadas realizarase, por unha parte, durante as sesións de "Presentación oral" para aqueles alumnos (as) a quen corresponda o papel de público e, por outra, a través da participación nas actividades desenvolvidas nas aulas correspondentes.
|
40 |
Análise de fontes documentais |
|
A avaliación deste tipo de traballo será continua e realizada sobre a participación do(a) alumno(a) nas actividades na aula. |
30 |
Presentación oral |
|
Na avaliación desta actividade terase en conta, ademais do contido, a clareza expositiva e a corrección lingúística. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Todas as actividades deberán ser entregadas de acordo cos prazos e os procedementos fixados no início das sesións.
Terá a cualificación de "non presentado" quen non realice a presentación oral ou quen non asista e participe cando menos no 50% das sesións presenciais.
Os/as estudantes con dispensa académica terán condicións especiais de avaliación, entre elas a substitución da avaliación da actividade realizada na pola entrega da actividade por escrito ou pola realización dunha proba oral, nunha data que se establecerá tendo en conta a disponibilidade do/da estudante.
O alumnado que non teña superado a materia na convocatoria de xuño será avaliado seguindo os mesmos criterios na segunda convocatoria. Así, a avaliación da presentación oral e das lecturas obrigatorias realizarase no día e hora marcados como data oficial do exame da convocatoria de xullo.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Galván, E. / Galván, F. (2009). "El discurso colonial en 'Balada de Amor ao vento' de Paulina Chiziane". Rapsoda. revista de Literatura, 1.
Junyent, Carme (2001). "Lingua e literaturas en África". Unión Libre, 6.
Salinas Portugal, Francisco (2006). Literaturas africanas de lengua portuguesa. Madrid: Síntesis
Laranjeira, J. L. Pires (1995). Literaturas Africans de Expressão Portuguesa. Lisboa: Universidade Aberta
Leite, Ana Mafalda (1998). Oralidades & Escritas nas Literaturas Africanas. Lisboa: Colibri
Mata, Inocência (2010). Polifonias insulares. Cultura e literatura de São Tomé e Príncipe. Lisboa: Colibri
Salinas Portugal, Francisco (1994). Rosto Negro. O Contexto das Literaturas Africanas. Compostela: Laiovento |
LECTURA ObRIGADA:
Manuel Rui: Quem me dera ser onda. Lisboa: Cotovía. (L7Bt-RUI-que)
Mia Couto: O Último Voo do Flamingo. Lisboa: Caminho. (L7Bt-COUTO-ult a)
Paulina Chiziane: Niketche: uma história de poligamia. Lisboa: Caminho. (L7Bt-CHIZIANE-nik)
Ungulani Ba Kha Khosa: Ualalapi. Lisboa: Caminho. (GP/1683)
Selección de Textos literarios (poéticos e narrativos)africanos en língua portuguesa.
|
Bibliografía complementaria
|
(). .
MOEMA PARENTE, Augel (2007). O Desafio do Escombro . Rio de Janeiro: Garamomnd-Universitária
FREYRE, Gilberto (2002[1943]). Casa-grande & Senzala. Madrid: ALLCA XX
VENÂNCIO, José Carlos (1996). Colonialismo, antropologia e lusofonias repensando a presença portuguesa nos trópicos. Lisboa: Vega
TORGAL, Luís Reis et al. (2008). Comunidades imaginadas: nação e nacionalismos em África. Coimbra: Universidade de Coimbra
CRISTÓVÃO, Fernando (dir.) (2005). Dicionário temático da Lusofonia. Lisboa: Texto Editores
SALINAS PORTUGAL, Francisco (1990). Entre Próspero e Calibán. Compostela: Laiovento
ENDERS, Armelle (1997). História da África Lusófona. Lisboa: Inquérito
CABRAL, Amílcar (1999). Nacionalismo e cultura. Compostela: Laiovento
FERREIRA, Manuel (1988). No reino de Calibán. Lisboa: Plátano Editora
MATA, Inocência (2010). Polifonias insulares. Cultura e literatura de São Tomé e Príncipe . Lisboa: Colibri
HERNÁNDEZ, R. (2007). Traducción y postcolonialismo. Procesos culturales y lingüísticos en la narrativa postcolonial de lengua portuguesa.. Granada: Editorial Comares |
A profesora fornecerá ao longo do curso material bibliográfico complementar e outros recursos específicos para cada tema obxecto de estudo.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para calquera dúbida, poden pórse en contacto coa profesora, persoalmente en horario de atención ao alumnado, ou concertando cita previa no enderezo electrónico: carme@udc.gal
|
|