Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Idioma Moderno 3: Portugués Código 613G03057
Titulación
Grao en Inglés: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Portugués
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinación
Lourenzo Modia, Cilla
Correo electrónico
cilla.lourenzo.modia@udc.es
Profesorado
Lourenzo Modia, Cilla
Marques da Silva Cunha França, Patrícia das Dores
Correo electrónico
cilla.lourenzo.modia@udc.es
patricia.cunhafranca@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia fornece formación de carácter teórico-práctico na descrición e uso instrumental da lingua portuguesa nas súas modalidades oral e escrita.
O alumnado debe adquirir competencias de usuario independente, encadrado no nivel avanzado (B2), de acordo co "Marco Común Europeo de Referencia para as Linguas".

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título
A8 Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira. A8
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. A10
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. A15
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. B1
Adquirir capacidade de autoformación. B3
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno B4
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. B5
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. B6
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. B7
Apreciar a diversidade. B8
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro C2
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Avaliar criticamente dados fornecidos por diversas fontes. Expressar dúvida. 1.1. Presente do Conjuntivo (I). Infinitivo Pessoal. Palavras homófonas
1.2. Poluição. Separação e reciclagem do lixo
2. Compreender entrevistas e testemunhos recebidos. Estabelecer comparações. Expressar opiniões, desejos e sentimentos de aprovação e reprovação 2.1. Presente do Conjuntivo (II)
2.2. Emigração, imigração e migração
3. Comentar perspectivas dadas acerca de um país ou comunidade. Compreender expressões idiomáticas comuns 3.1. Formas verbais derivadas de: fazer, pôr, pedir, ter, ver, vir. Palavras parónimas e homófonas. Acentuação e pronúncia (I)
3.2. Geografia e Etnografia de Portugal. Variação dialetal. Expressões idiomáticas
4. Argumentar. Exprimir condição em relação a factores externos 4.1. Futuro do Conjuntivo. Presente do Conjuntivo. Acentuação e pronúncia (II)
4.2. Felicidade, sucesso e insucesso. Ditados populares
5. Exprimir condições irreais 5.1. Pretérito Imperfeito do Conjuntivo.
5.2. Fenómenos de resposta a falências socio-políticas. Falsos amigos
6. Identificar formas elípticas nas redes sociais e nas telecomunicações móveis. Compreender formas de calão. Adaptar o discurso à situação comunicativa 6.1. Pretérito Mais-que-perfeito Composto do Conjuntivo. Frases Condicionais.
6.2. Novas tecnologias e juventude. Linguagem dos SMS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida A8 B4 B7 B8 C2 C4 6.5 10 16.5
Lecturas B7 B8 C2 0 11 11
Obradoiro A8 A10 A15 B4 B5 C2 C4 8 10 18
Prácticas a través de TIC B1 B3 0 10 10
Proba obxectiva A8 A10 A15 B3 B5 B6 B7 C2 3 0 3
Presentación oral A8 B4 C2 1 0 1
Resumo B7 C2 0 10 10
Sesión maxistral A8 B5 B7 B8 C2 C4 10 10 20
Traballos tutelados A15 B5 B6 B7 C2 0 20 20
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Entendemos por “discusión dirixida” aquela actividade desenvolvida polo alumnado en grupos pequenos en que se porá en práctica a expresión e a comprensión orais en lingua portuguesa. Debateranse diversos temas baixo a supervisión do/da docente. Nestas sesións prestarase unha especial atención á participación activa do estudantado
Lecturas Considérase “lectura” calquera tipo de material (textos de manuais, xornais, revistas, foros de internet etc.) que o/a alumno/a terá que coñecer para a realización de certas actividades de maneira presencial ou non presencial.
Obradoiro Os obradoiros son aulas centradas no desenvolvemento de prácticas de comprensión lectora e de produción escrita (resolución de exercicios, corrección e elaboración de textos).
Prácticas a través de TIC O alumno ou a alumna deberá facer uso das novas tecnoloxías para preparar actividades propostas nas aulas.
Proba obxectiva A proba escrita permite avaliar coñecementos, capacidades, habilidades etc. en destrezas como a comprensión e a produción escritas. Pode combinar preguntas de resposta múltipla, de resposta breve, de ordenación, de asociación, de discriminación…
Presentación oral Neste tipo de proba avalíase a competencia comunicativa do/da estudante mediante unha pequena entrevista ou conversa co/coa profesor/a, en que talvez deba improvisar determinadas situacións. Na proba oral poderán empregarse textos, deseños ou materiais audiovisuais como apoio.
Resumo Realizaranse con frecuencia sínteses dos principais contidos fixados no programa, a fin de facilitar a súa comprensión.
Sesión maxistral As sesións maxistrais consistirán en exposicións orais de carácter fundamentalmente teórico á volta dos contidos básicos da materia. Nestas aulas utilizaranse diversos textos seleccionados especificamente para a análise e a comprensión dos contidos; resolveranse as dúbidas a respecto dos temas propostos e facilitarase bibliografía específica. Nestas sesións guiarase o alumnado no proceso de aprendizaxe e mostraranse recursos que faciliten o desenvolvemento do traballo autónomo.
Traballos tutelados Baixo a coordinación do/da docente, os/as alumnos/as levarán a cabo diversas actividades (corrección e/ou elaboración de textos), ben de maneira individual ben organizados en pequenos grupos, a fin de partillaren información, coñecementos e habilidades.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Para a realización dos traballos tutelados, é fundamental que o alumno ou a alumna informe periodicamente tanto dos seus progresos como das súas dificultades co obxectivo de atinxir unha orientación adecuada.
Alén diso, cada estudante poderá realizar todo tipo de consultas a respecto do desenvolvemento do traballo, quer no horario de atendemento quer por medio do correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A15 B5 B6 B7 C2 Os traballos individuais e grupais (tanto presenciais como non presenciais) encomendados polo profesorado ao longo do curso suporán un 30% da nota final.
Valorarase especialmente a aprendizaxe colaborativa.
15
Discusión dirixida A8 B4 B7 B8 C2 C4 As intervencións orais do/da estudante durante as discusións dirixidas (conversa) corresponderanse cun 20% da nota final. 25
Presentación oral A8 B4 C2 Cada estudante terá que realizar unha proba oral, orientada á demostración da súa competencia 10
Proba obxectiva A8 A10 A15 B3 B5 B6 B7 C2 Ao final do cuadrimestre, o estudantado deberá realizar unha proba obxectiva de comprensión oral e escrita e de produción escrita (exercicios, elaboración de textos breves), en que se avaliarán os coñecementos adquiridos tanto nas sesións maxistrais como nos grupos intermedios e pequenos. 50
 
Observacións avaliación

Aplicarase unha penalización do 25% sobre a cualificación final de actividades e traballos se estes foren entregados fóra de prazo sen causa xustificada.

Os/as estudantes que non superaren a materia ou que non cumpriren co 50% das actividades obrigatorias exixidas ao longo do cuadrimestre deberán realizar na convocatoria de xullo unha proba de carácter oral e escrito.

Considerarase non presentado na materia quen non realizar a proba escrita e/ou quen non cumprir coas catro actividades obrigatorias propostas polo docente.

O estudantado a tempo parcial e con dispensa académica entregará as actividades
obrigatorias nunha data concertada previamente co/coa profesor/a.

Para superar a materia, a cualificación mínima da
proba obxectiva deberá ser de 4 puntos sobre 10.


Fontes de información
Bibliografía básica Casteleiro, J. M. (coord.) (2001). Dicionário da Língua Portuguesa. Lisboa: Verbo
Costal, J. A. / Melo, A. S. (2003). Dicionário da Língua Portuguesa. Lisboa: Porto Editora
Monteiro, D. / Pessoa, B. (1993). Guia prático dos verbos portugueses. Lisboa: Lidel
Cintra, L. / Cunha, C. (1984). Nova Gramática do Português Contemporâneo. Lisboa: Sá da Costa
Tavares, A. (2004). Português XXI - 2. . Lisboa: Lidel
Reis, N. / Berström, M. (1997). Prontuário Ortográfico e Guia da Língua Portuguesa. Lisboa: Notícias

Bibliografía complementaria S/A (2008). Acordo Ortográfico – Guia Prático. Porto: Porto Editora
Oliveira, C. / Coelho, L. (2007). Aprender Português 2, Cadeno de Exercícios. B1-B2. Lisboa: Texto
Oliveira, C. / Coelho, L (2008). Aprender Português 2, Compreensão Oral. B1-B2 .. Lisboa: Texto
Oliveira, C. (2007). Aprender Português 2. B1-B2. Lisboa: Texto
Oliveira, C. / Coelho, L (2007). Aprender Português 3, B2. Lisboa: Texto
S/A (2009). Bom Português.. Porto: Porto Editora.
Lemos, H. (2003). Comunicar em Português. Lisboa: Lidel
Dias, H. B. M. (1994). Exercícios e notas gramaticais. Curso básico de português-língua estrangeira. Lisboa: Colibri
Coimbra, O. M. / Coimbra, I. (2000). Gramática Activa 1. Lisboa: Lidel
Coimbra, O. M. / Coimbra, I. (2000). Gramática Activa 2. Lisboa: Lidel
Oliveira, C. / Coelho, L. (2007). Gramática Aplicada, Níveis Inicial e Elementar. A1, A2 e B1. Lisboa: Texto
Oliveira, C. / Coelho, L. (2007). Gramática Aplicada, Níveis Intermédio e Avançado. B2 e C1. Lisboa: Texto
Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular (2001). Navegar em português 1 . Lisboa: Lidel
Vázquez Cuesta, P. (2002). O Que Um Falante de Português Deve Saber Sobre o Galego. Lisboa: Edições Colibri
Carmo, L. (2004). Olá! Como está Livro de Actividades. Lisboa: Lidel
Carmo, L. (2004). Olá! Como está? – CD audio duplo. Lisboa: Lidel
Carmo, L. (2004). Olá! Como está? – Livro de Textos. Lisboa: Lidel
Ramos, E (2006). Portugalizar. Português para galegofalantes . Vigo: Xerais
Pinheiro, M. C. (2007). Português ao vivo. Textos e exercícios. Nível 2 . Lisboa: Lidel
S/A (2008). Prontuário Ortográfico da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora
VVAA (2009). SOS Português! Língua não materna A1/B1. Porto: Porto Editora
Rosa, L. M. (2004). Vamos lá continuar!. Lisboa: Lidel

OUTRAS FONTES: RECURSOS WEB

Cursos:

Linguas net: http://www.linguasnet.com/lessons/home_pt.html

Português para nós: http://www.portuguesparanos.com/

 

Dicionários e compêndios léxicos:

Dicionário Priberam: http://www.priberam.pt/dlpo/dlpo.aspx

Dicionário Universal da Língua Portuguesa: http://www.universal.pt/

Dicionários da Porto Editora: http://www.infopedia.pt/

Moderno Dicionário Michaelis: http://www2.uol.com.br/michaelis/

 

Exercícios:

Centro Virtual Camões: http://www.instituto-camoes.pt/cvc/aprender.html

Classe Virtual de português: http://www.clt.be/clavipo/clpo.htm

Escolovar (exercícios): http://web.educom.pt/escolovar/lp_exercicio.htm

Escolovar (vocabulário): http://web.rcts.pt/escolovar/lp_forca.htm

Português Língua Estrangeira: http://portugueslinguaestrangeiraespanha.blogspot.com/

 

Ferramentas de pronúncia:

SitePal: http://www.oddcast.com/home/demos/tts/tts_example.php?sitepal

 

Ferramentas de tradução:

Traducíndote: http://ieschandomonte.edu.es/traducindote/

 

Consulta:

Ciberdúvidas: http://ciberduvidas.sapo.pt/OUTRA


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Idioma Moderno: Portugués/613G03051
Idioma Moderno 2: Portugués/613G03054

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías