Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Descubrir que as matemáticas están íntimamente relacionadas coa realidade e coas situacións que nos rodean, non so na institución educativa, senón tamén na vida fora dela. |
A35 A36
|
B1 B2
|
C5
|
Procurar que as matemáticas esperten nos alumnos curiosidade, interese e gusto. |
A40 A62
|
B17
|
C7
|
Crear nos estudantes a necesidade de acudir ás matemáticas para achar solucións aos problemas cotiás. |
A30
|
B15 B18
|
C3
|
Reflexionar a partir da práctica escolar matemática sobre o desenvolvemento profesional.
|
A6 A19
|
B11
|
C8
|
Fomentar a construción de aprendizaxe matemático a través da música, dos contos, das cancións, da expresión plástica, da cesta da compra e da cociña mediante actividades lúdicas. |
A34 A35 A36 A37 A51 A54 A58
|
B1
|
C7
|
Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A33
|
|
|
Elaborar propostas didácticas en relación coa interacción ciencia, técnica, sociedade e desenvolvemento sustentable. |
A39
|
|
|
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. |
A41
|
|
|
Autonomía na aprendizaxe. |
|
B9
|
|
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
|
B3
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor. |
|
B4
|
|
Capacidade de análise e síntese |
|
B10
|
|
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
|
B25
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
|
|
C1
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
|
|
C6
|
Traballar de forma colaborativa. |
|
B5
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
As matemáticas na cesta da compra e na cociña |
-Códigos de barras.
-Análise das ofertas.
-Análise e comparación dos envases.
-Variación dos prezos.
-Análise dos recibos.
-Medidas de masa e capacidade.
-Formas dos utensilios.
-Deseño dunha cociña.
-A enerxía dos electrodomésticos.
-Planificación do gasto.
|
As matemáticas dos contos e das cancións |
-A narración e a fantasía.
-O tempo como sucesión de acontecementos.
-Propiedades e relación de obxectos e coleccións.
-Cantidades discretas, continuas.
-O espacio e a formas.
-A medida. |
As matemáticas na música |
-Os Pitagóricos.
-Exemplos históricos das matemáticas na música.
-Escalas, ritmos, compases, instrumentos, notas.
-O contraste: rápido/lento, grave/agudo, longo/corto….a danza.
-A matemáticas e a música na Educación Infantil. |
As matemáticas na expresión plástica |
-A cor.
-As construcións.
-Os puzzles.
-Os laberintos.
-As formas.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A6 |
3 |
5 |
8 |
Aprendizaxe colaborativa |
A19 A30 A34 A36 A39 A58 B3 B5 C6 |
22 |
14 |
36 |
Sesión maxistral |
A33 A40 A41 A62 B18 B25 |
12 |
14 |
26 |
Lecturas |
A35 A37 A51 A54 B1 B10 C1 C7 |
2 |
12.5 |
14.5 |
Proba mixta |
B2 B4 B9 B15 B17 C4 |
3 |
17 |
20 |
Prácticas a través de TIC |
B11 C3 C5 C8 |
1 |
5 |
6 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Presentación e contextualización dos temas.
Actividades de xustificación e motivación.
Detección do coñecemento que posúe o alumnado sobre o tema, a través de distintos procedementos: debate, tormenta de ideas, etc.
|
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial y/ou apoiados con tecnoloxías da información e a comunicación, que se basa na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. |
Sesión maxistral |
Realizarase unha exposición xeral introdutoria de cada un dos distintos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal, coas oportunas orientacións bibliográficas. |
Lecturas |
Serán previamente indicadas na aula e serven de complemento ou ampliación dos temas tratados. |
Proba mixta |
Proba escrita (exame). Anque, en principio, se refire ao exame final, pode haber outras probas ao longo do curso. |
Prácticas a través de TIC |
Presentación e traballo sobre diferentes ferramentas TIC, principalmente baseadas en Internet. Os alumnos deberán familiarizarse con estes materiais. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
Sesión maxistral |
Lecturas |
Proba mixta |
Prácticas a través de TIC |
|
Descrición |
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.
A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Aprendizaxe colaborativa |
A19 A30 A34 A36 A39 A58 B3 B5 C6 |
Valorarase a sua adecuación ós obxetivos previstos para cada traballo en concreto, así como a participación, interese, esforzo, actitude... |
60 |
Proba mixta |
B2 B4 B9 B15 B17 C4 |
Contará a argumentación realizada en cada unha das probas realizadas. |
20 |
Prácticas a través de TIC |
B11 C3 C5 C8 |
Valorarase o material empregado, as destrezas e orixinalidade na súa realización, a pertinencia e o interés dos contidos. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Segundo a participación do alumnado na materia, hai dúas opcións para facer a avaliación:
Opción A. Avaliación Continua. Para o alumnado que segue o sistema ECTS, aquel que regularmente asiste/participa nas actividades de clase. Neste caso o sistema de avaliación será o descrito anteriormente . Por tanto será obrigatoria a asistencia ás clases (como mínimo o 85% das horas presenciais; en caso contrario deberase optar pola modalidade B).
Opción B. Avaliación Final. Para aquel alumnado que non asista ao 85% das horas presenciais, a nota final virá determinada por unha proba final escrita dos contidos teórico-prácticos da materia. A data para esta proba será fixada polo Centro.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). . |
ARBONÉS, J. et MILRUD, P.(2011). La armonía numérica. Música y matemáticas. España: RBA.
ARSENAULT, L. (2002). Iannis Xenakis’s Achorripsis: The Matrix Ga. Computer Music Journal, 26, (1), 58-72.
BALBUENA, L. COBA, M.D. (1992). La matemática recreativa vista por los alumnos. Granada. Proyecto Sur.
BETTELHEIM, B. (1999). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona. Crítica.
BOLT, B Y HOBBS, D. (1991). 101 Proyectos matemáticos. Barcelona. Labor.
CALLEJO, M.L. (1994). Un club matemático para la diversidad. Madrid. Narcea.
CANAIS, M.A. (1981). A matemática no parvulario. A nosa Cultura. Madrid.
CASTELNUOVO, E. (1990). Didáctica de la matemática moderna. México. Trillas.
CHARLESWORTH, R. (2004). Experiences in math for young children. Clifton Park. Delmar Learning.
CHARLESWORTH, R. (2005). Prekindergarten Mathematics: Connecting with National Standards. Early Childhood Education Journal;32, (4), 229-236.
COCKCROFT, W. H. (1985). Las matemáticas sí cuentan. Madrid. MEC.
CHEVALLARD, Y., BOSCH, M. et GASCÖN, J. (1997). Estudiar Matemáticas. El eslabón perdido entre enseñanza y aprendizaje. Barcelona. Horsori.
CALLEJO DE LA VEGA, M.L. (1994). Un club matemático para la diversidad. Madrid. Narcea.
CALLEJO DE LA VEGA, M.L. (2000). Educación Matemática y Ciudadanía. Propuestas desde los Derechos Humanos. República Dominicana. Centro Poveda.
CHAMOSO J. (2007). Matemáticas en una tarde de paseo. Nivola.
CHAMORRO, C. (1988). El problema de la medida. Madrid. Síntesis.
CLEMENTS, D.H. SARAMA, J. DIBIASE et DIBIASE, A.M. (2003). Engaging Young Children in Mathematics: Standards for Early Childhood Mathematics Education. Studies in Mathematical Thinking and Learning Series. Routledge.
COMAP (1999). Las matemáticas en la vida cotidiana. Madrid. Addison-Wesley.
CONE BRYANT, S. (1993). El arte de contar cuentos. Barcelona. Hogar del Libro.
CORBALÁN, F. (2002). La matemática aplicada a la vida cotidiana. Barcelona. Graó.
CORBALÁN F. (2007). Matemáticas de la vida misma. Barcelona. Graó.
DAUVY, J. (1980). El niño ante el espacio. Iniciación a la topología intuitiva. Madrid. P. del Rio.
DEL OLMO, M. A. Superficie y volumen. Madrid. Síntesis, 19.
EGAN, K., (1994). Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. Madrid. MEC-Morata.
FARRÁS,P.(2012).;Las clases de música favorecen las matemáticas ;http://blog.pequejuegos.com/las-clases-musica-favorecen-matematicas/
FAUVEL, R. FLOOD, R. (2003). Music and mathematics. ¿From Pythagoras to Fractals? Oxford Univ. Press.
FERNÁNDEZ CARRIÓN, M. (2011). Música y matemáticas:
Conexione scurriculares para un mayor éxito educativo, ;http://recursostic.educacion.es/artes/
FERNÁNDEZ Y JUSTICIA (1990). Técnicas para enseñar a observar, contar y medir. Madrid. Escuela española.
GALLEGO LÁZARO, C. et al. (2005). Repensar el aprendizaje de las matemáticas para convivir comprendiendo el mundo. Barcelona. Graó.
GIMÉNEZ, J. SANTOS et L. DA PONTE, J.P. (2004). La actividad matemática en el aula Barcelona. Graó.
GUZMÁN, M. de (1991). Para pensar mejor. Barcelona. Labor.
HONSBERGER, R. (1994). El ingenio en las matemáticas. Madrid. Euler.
ILARI, B. (2002). Music and Babies: A Review of Research with Implications for Music Educators. Applications of Research in Music Education. 2, 17-26.
LIERN, V et QUERALT, T (2008). Música y Matemáticas: la armonía de los números. Badajoz. FESPM.
LURIE, A. (2004). Niños y niñas eternamente: los clásicos infantiles desde Cenicienta hasta Harry Potter. Madrid. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
MARÍN RODRÍGUEZ, M. (1999). El valor del cuento en la construcción de conceptos matemáticos. Revista Números, 39, 27-38.
MARÍN RODRÍGUEZ, M. (2003). Cuentos para aprender Matemáticas. ACTAS III Jornadas Provinciales de Matemáticas. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. Madrid, pp. 89-102.
MARÍN RODRÍGUEZ, M. (2006). Las matemáticas de una novela. SIGMA, 29, 159-172.
MASON, J. et al. (1988). Pensar matemáticamente. Barcelona. Labor-Mec. Mato, M.D. (2014). La afectividad hacia las matemáticas. A Coruña. NetBiblo. PELEGRÍN, A. (2004). La aventura de oír. Cuentos tradicionales y literatura infantil. Madrid. Anaya.
PERALTA, J.(1998).Lasmatemáticasenelarte,lamúsicaylaliteratura.Tendencias pedagógicasespecial, 2,235-244.DepartamentodeDidácticayTeoría dela Educacióndela UniversidadAutónomadeMadrid.
RICHARDSON, K. (2008). Developing Math Concepts in Pre-Kindergarten. Maths Perspectives.
RUIBAL, K (2004). Matemáticas en la cocina. La Coruña. Club matemático Durán Loriga.
RUSSELL, B (1985). Introducción a la filosofía matemática. Paidos. Madrid.
SAA ROJO, M. D. (1999). Las matemáticas de los cuentos y las canciones.Madrid. EOS.
SÁNCHEZ MARTÍNEZ, C. (1975). Enseñar a pensar. Madrid. Marsiega.
SAUVY, J. et SAUVY, S. (1980). El niño ante el espacio. Pablo del Río. Madrid.
SCHILLER, P. et PETERSON, L. (1999). Actividades para jugar con las matemáticas 1 y 2. CEAC. Barcelona.
SHULMAN, L. (1974). Aprendizaje por descubrimiento. Trillas. México.
SEO, K. (2003). What children's play tells us about teaching mathematics. Young Children, 58(1), 28-33.
STARKEY, P. KLEIN, A. et WAKELEY, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly. 19(1), 99-120.
THIESSEN, D. (2004). Exploring Mathematics Through Literature: Articles and Lessons for Prekindergarten Through Grade. National Council of Teachers of Mathematics, 8.
WINKLER, I., HÁDENA, G., LADINIG, O. et SZILLER, I. ( 2009). Honing, H. Newborn infants detect the beat in music. Proceeding of the National Academy of Sciences of USA. 106/(7) 2468-2471.
ZAMACOIS, J.(2002).Teoríade la música(I).España.Ideabooks.
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Segundo a participación do alumnado na materia, hai dúas opcións para facer a avaliación:
Opción A. Avaliación Continua. Para o alumnado que segue o sistema ECTS, aquel que regularmente asiste/participa nas actividades de clase. Neste caso o sistema de avaliación será o descrito anteriormente . Por tanto será obrigatoria a asistencia ás clases (como mínimo o 85% das horas presenciais; en caso contrario deberase optar pola modalidade B).
Opción B. Avaliación Final. Para aquel alumnado que non asista ao 85% das horas presenciais, a nota final virá determinada por unha proba final escrita dos contidos teórico-prácticos da materia. A data para esta proba será fixada polo Centro.
Farase especial fincapé no coidado do medio ambiente. |
|