Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Promover a autonomía persoal e valorar a dependencia do usuario nas áreas de desempeño ocupacional (Actividades da Vida Diaria, Actividades Instrumentais da Vida Diaria, Traballo Educación, Ocio e Tempo libre e participación social), baseándose nos seus diferentes contextos (físico, cultural, social, persoal, virtual, espiritual). En definitiva, coñecementos e capacidade para aplicar a teoría e a práctica de Terapia Ocupacional. |
A9 A10
|
B3 B9
|
C8
|
Manter e mellorar a calidade de vida dos usuarios |
A15 A20 A24
|
B9
|
C7
|
Desenvolver coñecemento e capacidade para aplicar as ocupacións terapeuticamente e coñecemento e capacidade para aplicar as Actividades da Vida Diaria terapeuticamente en todas as áreas de desempeño ocupacional. |
A1 A3 A6 A9 A11 A13 A14 A23
|
B19 B24
|
C4
|
Capacidade para identificar e anticipar situacións de risco en infantes e adolescentes con posibilidade de presentar disfunción ocupacional debido ás condicións contextuais.
|
A20 A29
|
B3 B9
|
C7
|
Intervir en infantes e adolescentes coas patoloxías incidentes nesa etapa vital que ocasionan unha mingua do seu desempeño ocupacional e, polo tanto, da autonomía persoal.. |
A7 A8 A17 A18 A19 A29
|
B3 B9 B24
|
C7
|
Adquirir destrezas na implementación do programa terapéutico personalizado (segundo o usuario, en función da súa historia persoal, da patoloxía que presenta e do período evolutivo desta). E adquirir a capacidade de establecer unha relación terapéutica apropiada aos diferentes momentos do ciclo vital da persoa.
|
A10 A16
|
B4 B9 B36
|
C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1.- Marco conceptual: Contextualización e razoamento introdutorio desde Terapia Ocupacional ó ciclo vital
(Tema transversal do nivel intermedio do Título. Impartido pola Profa. Inés Viana Moldes)
|
1.1 Análise das necesidades de saúde e benestar
1.2 Análise das principais ocupacións no adulto
1.3 Análise dos recursos comunitarios
1.4 Análise dos medios de comunicación e valores
|
Tema 2.- Calidade de vida
(Tema transversal do nivel intermedio do Título. Impartido pola Profa. Adriana Ávila Álvarez)
|
2.1 Aproximación desde Terapia Ocupacional
2.2 Historia de vida
|
Tema 3.- Autores de referencia en Terapia Ocupacional: Infancia e Adolescencia |
3.1 Comprensión do desenvolvemento teórico
3.2 Análisis y reflexión de los contextos históricos y socioculturales
|
Tema 4.-Rede de servizos: recursos existentes (ou por desenvolver) para a infancia e a adolescencia |
4.1 Características e enfoques dos diferentes dispositivos
4.2 Lexislación que afecta ó servizo e á súa práctica
4.3 Habilidades, funcións e rol do terapeuta ocupacional
4.4 Relación co equipo interdisciplinar
4.5 Perfil dos usuarios
|
Tema 5.- Proceso de Terapia Ocupacional na infancia e adolescencia: Autonomía persoal e Participación Social
(Tema transversal do nivel intermedio do título. Impartido pola *Profa. Nereida Canosa Domínguez e **Profa. Thais Pousada García)
|
5.1 Derivación
5.2 Screening e valoración inicial
5.3 Modelos de Práctica de Terapia Ocupacional aplicados ao eido da infancia e adolescencia: Modelo Canadiense do Desempeño Ocupacional, Modelo de Ocupación Humana, Modelo Kawa, Modelo de adaptación a través da ocupación, Modelo Cognitivo Perceptual. Marco de Traballo para a Práctica de Terapia Ocupacional: Dominio e Proceso; Integración sensorial*
5.4 Avaliación ocupacional: usuarios, institucións e poboacións
5.5 Avaliación dos contornos significativos: domicilio
centro de formación, centro laboral, centro de ocio e tempo libre y demais recursos comunitarios
5.6 Planificación de metas e obxectivos coa persoa e coordinación co equipo interdisciplinar
5.7 Intervención desde Terapia Ocupacional.
Consenso co usuario/familia/profesionais, tendo en consideración os contornos significativos, as características e as prioridades do usuario, así como as patoloxías de maior incidencia que poden causar disfunción ocupacional (parálise cerebral; parálise braquial obstétrica; síndromes principais; discapacidades sensoriais; trastornos do desenvolvemento; trastornos alimentares; trastornos da conducta; trastornos do estado de ánimo; trastornos da ansiedade; drogodependencias)
5.8 Os produtos de apoio: factores ambientais que actúan como facilitadores/barreiras de participación en ocupacións da infancia e adolescencia**
5.9 Asesoría de terapia ocupacional cos infantes e adolescentes: demais profesionais, familiares, amigos e outros.
5.10 Planificación da alta, seguimento e derivación
|
Tema 6.- Deseño, xestión, planificación e avaliación da Calidade do servizo de Terapia Ocupacional: Infancia e Adolescencia |
6.1 Dirección de recursos, estudos de custo, administración e coidado dos servizos e equipamentos nos eidos sanitarios e comunitarios (domiciliario, formativo, laboral, entre outros)
6.2 Actualización permanente do profesional
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A7 A9 A13 A14 A15 A19 A20 A29 B24 B3 C4 C7 |
30 |
10 |
40 |
Prácticas de laboratorio |
A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A23 A24 A29 B3 B4 B9 B24 C7 |
50 |
30 |
80 |
Estudo de casos |
A1 A3 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A17 A18 A19 A20 A23 A24 A29 B3 B4 B9 B19 B24 B36 C4 |
24 |
26 |
50 |
Saídas de campo |
A6 A10 A11 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A23 A24 A29 B3 B4 B9 C4 C7 C8 |
2 |
15 |
17 |
Lecturas |
A7 A8 A13 A14 A19 A20 A29 B3 B24 C4 C7 C8 |
0 |
16 |
16 |
Proba mixta |
A6 A7 A8 A13 A15 A20 A24 A29 B3 B24 C8 |
2 |
15 |
17 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Permite adquirir as competencias específicas reverenciadas nesta materia.
|
Prácticas de laboratorio |
Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Permite adquirir as competencias específicas reverenciadas nesta materia.
|
Estudo de casos |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Permite adquirir as competencias específicas reverenciadas nesta materia.
|
Saídas de campo |
Actividades desenvolvidas nun contexto externo ao contorno académico universitario (empresas, institucións, organismos, monumentos, etc.) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida de información, o desenvolvemento de produtos (bosquexos, deseños, etc.), etc.
Permite adquirir as competencias específicas reverenciadas nesta materia. |
Lecturas |
Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte para afondar nos contidos traballados. |
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Permite adquirir as competencias específicas reverenciadas nesta materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Estudo de casos |
Saídas de campo |
|
Descrición |
A atención personalizada farase, globalmente, mediante titorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais.
O docente responsable da materia estará dispoñible no despacho do centro segundo o horario de titoría, establecido ó inicio da materia.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A7 A9 A13 A14 A15 A19 A20 A29 B24 B3 C4 C7 |
A asistencia será obrigatoria e valorarase a capacidade da/o alumna/o para integrar os conceptos teóricos impartidos na clase así como a demostración da adquisición das competencias da materia. |
5 |
Prácticas de laboratorio |
A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A23 A24 A29 B3 B4 B9 B24 C7 |
Valorarase 1) actitude e participación: Actitude colaborativa (implicación co grupo, coas tarefas e co desenvolvemento xeral do laboratorio); participación: (interacción empática, proactiva, analítica e constructiva); Respecto (aos participantes do grupo, docentes e normas de funcionamento do laboratorio); Responsabilidade (consigo mesma/o e/ou co grupo, tanto na preparación dos traballos realizados durante o laboratorio como no proceso de ensinanza-aprendizaxe).
Asemesmo, valorarase 2) a memoria do laboratorio: cumprir as instruccións, a presentación (coidado, ortografía, linguaxe) e a reflexión (elaboración, integración e crítica de todos os contidos do laboratorio).
|
20 |
Estudo de casos |
A1 A3 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A17 A18 A19 A20 A23 A24 A29 B3 B4 B9 B19 B24 B36 C4 |
Nesta metodoloxía valorarase tanto o proceso de traballo como o resultado e a súa presentación (oral e/ou escrita). Polo tanto, terase en consideración a evolución do estudantado durante o traballo, a xestión da información e interrogantes xurdidos, o traballo en grupo (nos casos que corresponda) así como a integración das competencias da materia e a reflexión sobre todo o proceso de traballo. No referente ao contido valorarase que o caso sexa coherente co proceso de Terapia Ocupacional nun contexto concreto, articulando as especificidades da/s persoa/s, grupo/poboación, as súas ocupacións e contextos, é dicir, mantendo o foco no desempeño ocupacional. Para iso, terase en conta a aplicación coherente dos modelos da práctica de Terapia Ocupacional: Modelo Canadiense do Desempeño Ocupacional, Modelo de Ocupación Humana, Modelo Kawa, Modelo Persona Entorno Ocupación, Modelo da adaptación a través da Ocupación, Modelo Australiano de Terapia Ocupacional, Modelo del Déficit Cognitivo, Modelo de habilidades adaptativas ou o Modelo da saúde a través das actividades, entre outros. Finalmente na presentación (oral e/ou escrita) valorarase a argumentación, reflexión e defensa do traballo realizado así como la capacidad de expresión escrita (erros gramaticais e ortográficos valoraranse negativamente) e/ou oral (comunicación verbal e non verbal acorde ao foro). |
30 |
Saídas de campo |
A6 A10 A11 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A23 A24 A29 B3 B4 B9 C4 C7 C8 |
Valorarase a capacidade de análise do ámbito e a descrición escrita realizada polo alumno (avaliando de forma negativa os erros gramaticais e ortográficos), así como a aplicación dos coñecementos teórico-prácticas e a capacidade de síntese. |
15 |
Proba mixta |
A6 A7 A8 A13 A15 A20 A24 A29 B3 B24 C8 |
Valorarase, ademais dos coñecementos adquiridos, a capacidade de expresión escrita do alumno (avaliando de forma negativa os erros gramaticais e ortográficos), e a integración de conceptos. |
25 |
Lecturas |
A7 A8 A13 A14 A19 A20 A29 B3 B24 C4 C7 C8 |
Valorarase os coñecementos adquiridos referentes ao contido da materia, as habilidades e destrezas para a práctica da Terapia ocupacional neste campo de acción. Asi mesmo será avaliada a actitude crítica, capacidade de razoamento e de argumentación. |
5 |
|
Observacións avaliación |
O sistema de cualificacións
expresarase mediante cualificación numérica acordo co establecido no art. 5 do Real
Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece
o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións
universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional
Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable
9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honor (Graciable). Se considerará como "no presentado" (NP) aquel
estudiante que, estando matriculado en una materia, no concurriera a las
distintas actividades de evaluación que se establezcan para el curso académico.
En ausencia de regulación específica para cada titulación, se considerará que
deberá ser calificado como "no presentado": a) cuando no completara
el proceso de evaluación continua, en las condiciones que figuren en la guía
docente, o b) cuando no si presente a la prueba del período oficial de
evaluación. La consideración de NP no consome convocatoria
en el número total de convocatorias que el estudiante tiene por materia. Con carácter general, la evaluación de las materias será continua
a lo largo del curso, sin perjuicio del indicado en las memorias de
verificación de la titulación. La calificación final será consecuencia de los
resultados globales obtenidos en todas las actividades de evaluación. Como
norma general se incluirá una actividad de evaluación para realizar en las
fechas establecidas en el calendario académico oficial. Esta actividad también
podrá establecerse como prueba global de evaluación de los resultados de
aprendizaje o, en su caso, formar parte del proceso de evaluación continua. Las
guías docentes deberán establecer la ponderación de las distintas actividades
de evaluación y, en su caso, de la prueba global, en el marco que el centro
pudiera establecer. Si valorará la puntualidad y la asistencia obligatoria a
todas las horas presenciales de las metodologías establecidas en la
materia.
Para aprobar la materia, el
alumno debe participar activamente en las metodologías propuestas, entregar
todos los trabajos y tener superadas cada una de las metodologías que conforman
la asignatura. Además, será necesario tener una calificación mínima
de 1.25 (sobre 2.5) puntos en la prueba mixta, y sólo se tendrán en cuenta para
la calificación final las notas de las otras metodologías, si el/la
alumna/la consigue dicha puntuación en la prueba mixta. En caso contrario, la
nota de la convocatoria corresponderá a la nota obtenida en la prueba mixta.
Las notas obtenidas en el resto de metodologías serán tenidas en cuenta
para su calificación en la segunda oportunidad (julio), en el caso de
tenerlas aprobada y superada la prueba mixta.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Parham y Fazio (2008). Play in Occupational Therapy for children.. St. Louis, Missouri: Elsevier.
Polonio, Castellanos, Viana (2008). Terapia Ocupacional en la Infancia. Madrid; Buenos Aires. Ed. Médica Panamericana |
Clark, F. A., Parham, D., Carlson, M. E., Frank, G., Jackson, J.,
Pierce, D., … Zemke, R. (1991). Occupational science: academic
innovation in the service of occupational therapy’s future. The American
Journal of Occupational Therapy: Official Publication of the American
Occupational Therapy Association , 45 (4), 300-310. Duncan, E. A. S. (Ed.). (2012). Foundations for practice in occupational therapy (5. a ed.). Edinburgh: Elsevier. Fisher,
A. G. (2013). Occupation-centred, occupation-based, occupation-focused:
same, same or different? Scandinavian Journal of Occupational Therapy ,
20 (3), 162-173. http://doi.org/10.3109/11038128.2012.754492 Iwama,
M. K., & Algado, S. S. (2008). El modelo Kawa (Rio). Revista
electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG , (8), 7-. Kielhofner, G. (2006). Fundamentos conceptuales de la terapia ocupacional . Ed. Médica Panamericana. Larson, E., Wood, W., & Clark, F. (2005). Ciencia Ocupacionalesarrollo
de la ciencia y la práctica de la ocupación a través de una disciplina
académica [Occupational Science: science and professional development
through an academic discipline]. En Willard & Spackman, terapia
ocupacional (10 a ed, pp. 15-26). Buenos Aires ; Madrid: Médica
Panamericana. Molineux, M., & Whiteford, G. (2012).
Occupational science: genesis, evolution and future contribution. En E.
A. S. Duncan (Ed.), Foundations for practice in occupational therapy (5.
a ed.). Edinburgh: Elsevier. Polatajko, H. J., &
Mandich, A. (2004). Enabling occupation in children: the cognitive
orientation to daily occupational performance (CO-OP) approach . Otawa:
Canadian Association of Occupational Therapists. Rodger,
S. (Ed.). (2010). Occupation-centred practice with children: a
practical guide for occupational therapists . Oxford: Wiley-Blackwell. Rodger,
S., & Ziviani, J. (Eds.). (2006). Occupational therapy with
children: understanding children’s occupations and enabling
participation . Oxford, UK ; Malden, MA: Blackwell Pub. American Occupational Therapy Association.
Occupational Therapy practice framework: Domian and process. Am J Occu Ther,
2008;62:625-683. Ayres
AJ. La integración sensorial y el niño.
México : Trillas; 1998. Barker S. Occupational therapy models for intervention
with children and families. Thorofare: Slack;2007 Baum, C. (eds.) Occupational therapy overcoming human
performance deficits. Thorafore, N.J.: SLACK. pp.664-688 Blesedell Crepeau E, Cohn
E.S., Boyt Schell, BA. Willard & Spackman, Terapia ocupacional.
Buenos Aires : Médica Panamericana, 2011 Bobath-Kong "Transtornos cerebromotores en el niño. Buenos Aires.
Medica-Panamericana 1982 Case-Smith J;
Clifford O’Brien J. Occupational
therapy for children. Maryland Heights : Elsevier; 2010. Christiansen, Ch., Baum, C. Occupational therapy : overcoming human
perfomance. Thorofare : Slack. Dunbar SB. Occupational
therapy models for intervention with children and families. Thorofare:
Slack; 2007. Finnie
NR. Atención en el hogar del niño con parálisis
cerebral. México : La Prensa Médica Mexicana, 1987. Frías Sánchez, C. Guía para estimular el desarrollo
infantil de los 45 días al primer año. México, D.F. : Trillas; 2005. Freiadberg RB. Práctica clínica de terapia cognitiva
con niños y adolescentes conceptos esenciales. Barcelona: Paidós; 2005. Galanter
y Jensen. DSM-IV. Salud mental en niños y adolescentes. Estudio de casos y guía
terapéutica.. Madrid: Médica Panamericana; 2011. Grieve,
J. Neuropsicología para terapeutas ocupacionales. Buenos Aires: Panamericana; 1999. Le
Metayer M. Reeducación cerebromotriz
del niño pequeño educación terapéutica. Barcelona: Masson; 1994 Máximo N. y otros. 2006. Manual de actividades didácticas: terapia
ocupacional en afecciones de origen pediátrico y neurológico. Madrid: Dykinson. Reilly M. Play
as exploratory learning: studies of curiosity behavior. Beverly Hills : Sage
Mark, 1974 Shelley.
M. Terapia ocupacional en pediatría: proceso de evaluación. Madrid: Médica Panamericana; 2006. Shonkoff JP; Meisels
SJ. Handbook of early childhood intervention. Cambridge : Cambridge University
Press, 2000 |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
1.- Para axudar a conseguir un contorno
inmediato sostible e cumprir co obxectivo estratéxico 9 do" I Plan de
Sostenibilidade Medio-ambiental Green Campus FCS", os traballos
documentais que se realicen nesta materia:
a.- Na súa maioría se solicitarán en formato
virtual e soporte informático.
b.- De realizarse en papel:
- Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a impresión de borradores.
2.- O profesor responsable resérvase a posibilidade de realizar algún
cambio na avaliación ou outros aspectos que serán notificados aos estudantes
coa suficiente antelación. |
|