Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Define concepts, principles, theories and specialized facts of different areas of chemistry. |
A2 |
Suggest alternatives for solving complex chemical problems related to the different areas of chemistry. |
A4 |
Innovate in the methods of synthesis and chemical analysis related to the different areas of chemistry |
B1 |
Possess knowledge and understanding to provide a basis or opportunity for originality in developing and / or applying ideas, often within a research context |
B2 |
Students should apply their knowledge and ability to solve problems in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study. |
B4 |
Students should be able to communicate their conclusions, and the knowledge and the reasons that support them to specialists and non-specialists in a clear and unambiguous manner |
B5 |
Students must possess learning skills to allow them to continue studying in a way that will have to be largely self-directed or autonomous. |
B7 |
Identify information from scientific literature by using appropriate channels and integrate such information to raise and contextualize a research topic |
B10 |
Use of scientific terminology in English to explain the experimental results in the context of the chemical profession |
B11 |
Apply correctly the new technologies to gather and organize the information to solve problems in the professional activity. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
- Ser capaz de demostrar conocimientos avanzados en las características estructurales y las propiedades químicas de las especies inorgánicas (compuestos de coordinación, compuestos organometálicos, sólidos inorgánicos). |
AC1 AC2 AC4
|
BC1 BC4 BC5 BC7 BC10
|
|
- Ser capaz de establecer relaciones estructura-reactividad en las especies inorgánicas complejas. |
AC1 AC2 AC4
|
BC1 BC2 BC4 BC5 BC7 BC11
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Química de la Coordinación |
Compuestos de coordinación: propiedades. Química bioinorgánica. Aplicaciones de compuestos de coordinación. |
Química del Estado Sólido |
Clasificación de sólidos. Propiedades. Relaciones estructura-enlace. Síntesis, reactividad y caracterización de sólidos. Aplicaciones. |
Química Organometálica |
Compuestos organometálicos: Relaciones estructura-reactividad. Aplicaciones |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Seminar |
A1 A2 A4 B2 B4 B7 B10 B11 |
7 |
14 |
21 |
Supervised projects |
B5 |
2 |
10 |
12 |
Mixed objective/subjective test |
B2 B5 |
2 |
10 |
12 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 B1 |
15 |
15 |
30 |
|
Personalized attention |
|
0 |
|
0 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Seminar |
Clases en las que el alumno debe participar en una serie de actividades de manera directa (resolución de cuestiones y problemas, interpretación y procesamiento de información, evaluación de publicaciones científicas,...). |
Supervised projects |
Análisis intensivo de un tema determinado relacionado con el programa |
Mixed objective/subjective test |
Prueba escrita que constará de una serie de preguntas de diversa naturaleza |
Guest lecture / keynote speech |
Actividad presencial en la que el profesor presenta los aspectos más destacados del programa. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Guest lecture / keynote speech |
Seminar |
Mixed objective/subjective test |
|
Description |
La atención personalizada se llevará acabo en las horas de tutoría correspondientes. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
B5 |
Se evaluará la capacidad de razonamiento y de argumentación frente a los distintos aspectos tratados. |
0 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 B1 |
Se evaluará la participación activa del alumno en las clases, su capacidad de razonamiento y de argumentación frente a los distintos aspectos tratados |
0 |
Seminar |
A1 A2 A4 B2 B4 B7 B10 B11 |
Se evaluará la participación activa del alumno en las clases, su capacidad de razonamiento y de argumentación frente a los distintos aspectos tratados. |
0 |
Mixed objective/subjective test |
B2 B5 |
Se evaluará el grado de acierto y la rigurosidad de las respuestas a los distintos apartados de la prueba mixta. |
0 |
|
Assessment comments |
La evaluación de esta materia se hará mediante evaluación continua y la realización de un examen final. La calificación del alumno se obtendrá como resultado de aplicar los porcentajes de los sistemas de evaluación indicados en la siguiente tabla:
- Examen final 60%
- Asistencia y participación 10%
- Resolución de problemas y casos prácticos 20%
- Evaluación continua del alumno mediante preguntas y cuestiones orales durante el curso 10%.
Es necesario alcanzar un mínimo de un 40% en todos los apartados para aprobar la asignatura.
El acceso al examen final está condicionado a la participación en al menos el 80% de las actividades docentes presenciales, de asistencia obligatoria.
Los alumnos repetidores tendrán el mismo régimen de asistencia a las clases que los que cursan la asignatura por primera vez
|
Sources of information |
Basic
|
|
- J. Ribas Gispert. "Coordination chemistry". Wiley-VCH, 2008.
- S. F. A. Kettle. "Physical Inorganic Chemistry. A Coordination Chemistry Approach". Oxford University Press, 1998.
- L. Smart, E. Moore. "Solid State Chemistry: an Introduction". 2012
- A.R. West. "Solid State Chemistry and its Aplications". Wiley, 2014
- E. Crabb, E. Moore. "Metals and Life". RSC Publishing, 2010. - C. Elschenbroich. "Organometallics". Wiley-VCH, 2006.
- R.H. Crabtree. "The organometallic chemistry of the transition metals". Wiley, 2009.
- G.O. Spessard, G.L. Miessler. "Organometallic Chemistry". Oxford Univ. Press. 2010.
- L.A. Oro y E. Sola (Eds.) "Fundamentos y aplicaciones de la catálisis Homogénea". Prensas Univ, Zaragoza, 2000.
- P,W.N.M. van Leeuwen. "Homogeneus catalysis: understanding the art". Kluwer Ac. Press, 2004. |
Complementary
|
|
- Bibliografía relativa a Química de Coordinación, Química del Estado Sólido y Química Organometálica, a disposición pública en la Biblioteca de la Facultad de Ciencias de la UDC. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
Es necesario (más que recomendable) tener bien asentados todos los conceptos y aspectos tratados en asignaturas del Área de Química Inorgánica en cursos anteriores (de Licenciatura o de Grado). |
|