Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. |
A2 |
Identificar organismos. |
A4 |
Obter, manexar, conservar e observar especímenes. |
A6 |
Catalogar, avaliar e xestionar recursos naturais. |
A10 |
Avaliar actividades metabólicas. |
A11 |
Identificar e analizar material de orixe biolóxica e as súas anomalías. |
A19 |
Analizar e interpretar o comportamento dous seres vivos. |
A20 |
Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades. |
A22 |
Describir, analizar, avaliar e planificar o medio físico. |
A23 |
Avaliar o impacto ambiental. Diagnosticar e solucionar problemas ambientais. |
A24 |
Xestionar, conservar e restaurar poboacións e ecosistemas. |
A26 |
Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados. |
A27 |
Dirixir, redactar e executar proxectos en Bioloxía. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B6 |
Organizar e planificar o traballo. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo. |
B8 |
Sintetizar a información. |
B9 |
Formarse unha opinión propia. |
B11 |
Debater en público. |
B13 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
- Adquirir coñecementos básicos que permitan comprender o funcionamento dos animais no seu medio, susceptíbeis de aplicación en estudos do medio natural, biodiversidade e manexo de organismos en condicións experimentais. |
A1 A2 A4 A10 A11 A19 A20 A22 A24 A29 A30 A31
|
B1 B2 B3 B5
|
|
- Habilidades de aplicación en estudos ambientais. |
A2 A4 A6 A11 A19 A20 A22 A23 A24
|
B2 B3 B4 B5
|
|
- Capacidade de definir conceptos, síntese e relación dos mesmos, abstracción e manexo de información de diferente procedencia (bibliográfica, manexos virtuais, etc.), redactar, coordinar e executar proxectos. |
A19 A22 A26 A27 A29
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B13
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
MARINE ENVIRONMENT. Units 1-8 |
Unit 1.- The marine environment. Factors affecting the distribution of fauna. Biotic divisions in the marine environment. Coastal, bathyal, abyssal, and hadal fauna.
Unit 2.-Pelagic system: plankton and nekton. Plankton: spatial, temporal, and vertical distribution and, nictimerales migrations (meaning). Nekton: concept and composition.
Unit 3.- Adaptations of plankton and nekton to the pelagic life. Plankton: suspension, buoyancy and swimming. Nekton: buoyancy, locomotion (propulsion and resistance reduction) and protection.
Unit 4.- Respiratory and circulatory adjustments to prolonged diving: Circulatory adjustments, metabolic changes, O2 deposits, and hydrostatic pressure compensation.
Unit 5.- The Benthos: coastal system and the deep system. Zonation. Factors affecting life in the intertidal area. Adaptations of intertidal organisms: dehydration, heat balance, mechanical stress, breathing, feeding, saline stress and reproduction.
Unit 6.- Soft bottom areas: characteristics. Adaptation and classification of fauna: habitat, mobility, size and feeding. Life on hard bottom areas. Sessile organisms: adaptations, layout and flow of water. Suspension feeders on hard bottom surfaces. Herbivores and carnivores on hard bottoms.
Unit 7.- Adaptations of the infauna to life in sediment: excavators and interstitial organisms. Feeding mechanisms. Burial and influence of animal activity in the sediment structure.
Unit 8.- From the continental shelf to the deep-sea. Environmental stability in deep waters. The physical environment: general characteristics.
Adaptations to food shortages, lack of light - vision - bioluminescence, colour, pressure, and feeding models, reproduction and growth. Deep benthos.
|
FRESHWATERS. Units 9-16 |
Unit 9.- Freshwaters. Typology of inland waters. Lotic and lentic environments: general characteristics. Groundwater and other special environments.
Unit 10.- Factors affecting the distribution of fauna: chemical characteristics of inland waters. River morphology and dynamics. Galician river ecosystems. Types of communities of organisms in aquatic environments.
Unit 11.- Benthos (I). Benthic macroinvertebrates. Reproductive adaptations and life cycles. Feeding adaptations.
Unit 12.- Benthos (II). Osmoregulation. The importance of temperature and the freezing problem. Respiratory adaptations. Adaptations to life in running waters.
Unit 13.- Drift. Composition of drift. Temporal and spatial variations. Functions of drift. Compensating mechanisms of drift.
Unit 14.- The neuston. Special features of the water surface. Major groups of neuston. General adaptations.
Unit 15.- The nekton. Composition. Way of life. Feeding strategies. Physiological and behavioural adaptations related to migration and reproduction. |
TERRESTIAL ENVIRONMENT. Units 17-22 |
Unit 16.- Introduction to terrestrial environments. Characteristics of terrestrial environments as habitat for animals, in relation to aquatic ones. Main constraints of terrestrial environments for animal life.
Unit 17.- Aquatic origin of life. Origin and evolution of land animals. First land animals. Main routes for the colonization of the terrestrial environments. Evolution of terrestrial animals. Categories of terrestrial animals. Interstitial, cryptozoic, hygrophilous and xerophilous fauna.
Unit 18.- Factors affecting animal life on land. Main factors affecting animal life on land: topographic, edaphic, climatic and biotic factors. The human impact: man's influence on land environments and terrestrial animals.
Unit 19.- Morphological adaptations to terrestrial life. Locomotive and mechanical adaptations of animals to terrestrial life. Size, shape and physical architecture of the animals on land.
Unit 20.- Physiological adaptations to terrestrial life. Main physiological adaptations of animals to life on land. Respiration, skin and cuticles. Water saving in the excretion.
Unit 21.- Reproductive adaptations to terrestrial environments. Constraints of the terrestrial environments for reproduction of animals. Adaptations for protecting gametes in land. Using drops of sperm and spermatophores. Internal insemination. Reproductive adaptations to protect the offsprings. Cleidoic eggs. Oviparous and viviparous animals. Postnatal parental care.
Unit 22.- Animal adaptations to different terrestrial environments. Adaptive models: island populations. Adaptations of open herbaceous environments. Adaptation to seasonality. Adaptations to cold in Arctic, Antarctic environments and high mountains. Adaptations to drought and heat in arid environments. Other adaptations to terrestrial environments.
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A6 A19 A20 A22 A29 B1 B3 B6 B8 |
24 |
76.8 |
100.8 |
Objective test |
A6 A10 A19 A22 A23 A24 A29 B1 B3 B4 B8 B9 |
3.1 |
0 |
3.1 |
Laboratory practice |
A1 A2 A4 A6 A11 A19 A20 A29 A30 A31 B1 B2 B3 B5 B6 B13 |
15 |
1.5 |
16.5 |
Seminar |
A6 A19 A20 A22 A23 A26 A27 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B11 |
8 |
18.64 |
26.64 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Leccións maxistrais presenciais (24) duns 50' de duración, sobre aspectos teóricos do programa. O material gráfico (presentacións en PowerPoint ou outro tipo de imaxes) estará a disposición dos alumnos na UCV. Nestas sesións, cun contido que supón unha elaboración orixinal, trátase de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Objective test |
Realización dun exame final ao remate do cuadrimestre. Proba centrada na materia impartida nas sesións maxistrais e aspectos debatidos nos seminarios. |
Laboratory practice |
CARÁCTER OBRIGATORIO. Desenvolvemento das mesmas en 3 sesións, que requiren do manexo de organismos mariños, de augas doces e terrestres, entroncando os datos obtidos con aspectos biolóxicos e do medio natural correspondente.
AO REMATE de cada sesión de prácticas de laboratorio, farán ENTREGA dun RESUME DE DATOS obtidos no seu desenvolvemento e CONCLUSIÓNS das mesmas (nunha folla por posto de traballo, común para os alumnos do mesmo). |
Seminar |
A desenvolver nas horas de teoría en grupos reducidos, nos que se poderá incidir sobre os aspectos máis relevantes tratados previamente nas sesións maxistrais, ou ben complementarios e de interese en relación coa materia.
Nestes seminarios levaranse a cabo debates conxuntamente, téndose en conta a participación dos diversos alumnos que conforman o grupo. Poderán traducirse en discusión e exames curtos no seminario, e que serán considerados como PARTE DA AVALIACIÓN INDIVIDUAL. O ALUMNO AUSENTE nun seminario terá unha cualificación de 0 puntos na actividade desenvolta nesa sesión. |
Personalized attention |
|
Description |
A atención personalizada non está restrinxida ao tratado nas sesións de seminario. Trátase de titorías, sempre que o alumno o requira, nas que se poderán consultar dúbidas e/ou debater sobre do tratado no programa teórico da materia e abordado nas sesións maxistrais, así como nos seminarios, ou ben nas sesións de prácticas de laboratorio.
No caso de que puidera haber alumnado matriculado asimilado como “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”, cabe contemplar que este contará coas titorías tradicionais como as de tódolos alumnos, e de xeito particular aquelas enfocadas a complementar a súa posíbel non participación nas actividades de seminario que tiveran lugar ao longo do curso académico.
Así mesmo, e no referente ás actividades prácticas que puideran non ter sido desenvoltas por estes alumnos -caso de contar coa dispensa oportuna-, contémplanse tamén titorías dirixidas a aportar información complementaria sobre das prácticas desenvoltas de xeito xeral polo alumnado, facilitando así a avaliación deste sector de alumnado.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Seminar |
A6 A19 A20 A22 A23 A26 A27 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B11 |
Debates en forma de discusión + exames curtos desenvoltos por cada grupo reducido de alumnos, e que serán considerados como PARTE DA AVALIACIÓN INDIVIDUAL en función da participación/aportación de cada alumno no debate, e da cualificación obtida no exame curto desenvolto na fase final da sesión do seminario.
O ALUMNO AUSENTE nestes debates/exames curtos terá unha cualificación de 0 puntos na actividade desenvolta nesa xornada. |
15 |
Objective test |
A6 A10 A19 A22 A23 A24 A29 B1 B3 B4 B8 B9 |
Haberá un exame final da materia ao remate do cuadrimestre. A proba, con preguntas curtas, estará centrada na materia abordada nas sesións maxistrais e aqueles aspectos que pola súa relevancia foron debatidos e desenvoltos no contexto dos seminarios.
Computará como o 70% da nota final (máximo 7 puntos sobre 10, se ben É PRECISO OBTER UN MÍNIMO de 4.5 puntos sobre 10 para aprobar a materia). |
70 |
Laboratory practice |
A1 A2 A4 A6 A11 A19 A20 A29 A30 A31 B1 B2 B3 B5 B6 B13 |
Destacar o seu CARÁCTER OBRIGATORIO. Serán avaliadas en base ao traballo realizado no laboratorio ao longo das mesmas e aos datos aportados por cada grupo de alumnos/posto de prácticas en cada sesión de laboratorio, dado que ao remate da sesión deberán facer ENTREGA dun RESUME DE DATOS e CONCLUSIÓNS obtidos no desenvolvemento das mesmas.
Prácticas realizadas en cursos previos no caso de alumnos repetidores, gárdase a cualificación por 3 anos. |
15 |
|
Assessment comments |
A avaliación da materia terá en conta o coñecemento do programa
teórico, as actividades prácticas de laboratorio e os debates desenvoltos nas
sesións de seminario. Valoraranse os coñecementos adquiridos, a comprensión e
capacidade de síntese, a claridade expositiva e as habilidades adquiridas. -Na primeira oportunidade de
avaliación terán carácter de NON PRESENTADO aqueles alumnos que non
concorran á proba obxectiva, tendo ou non realizado previamente as prácticas de laboratorio, e/ou participaran ou non nos debates desenvoltos
nos seminarios. -Terán carácter de SUSPENSO
aqueles alumnos que téndose presentado á proba obxectiva, non
acadaran na mesma a cualificación mínima mencionada no apartado Avaliación,
tendo ou non realizado previamente as prácticas de laboratorio, e/ou participaran
ou non nos debates desenvoltos nos seminarios. -Os alumnos que concorrendo a
unha segunda oportunidade de avaliación non tiveran realizado as prácticas de laboratorio, terán que facer fronte a un exame
complementarios con preguntas relativas ás mesmas como parte da proba
obxectiva, debendo obter nestas preguntas unha cualificación mínima de
5.0 Terán carácter de NON PRESENTADO
aqueles alumnos que non concorran á proba obxectiva, tendo ou non
realizado previamente as prácticas de laboratorio e participaran ou non nos
debates desenvoltos nos seminarios. Serán cualificados con SUSPENSO aquelas alumnos que téndose presentado á proba obxectiva, non acadaran na mesma a cualificación mínima mencionada no apartado Avaliación.
No caso de que existira “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa
académica de exención de asistencia”, e que puideran non ter realizado as
prácticas de laboratorio, estes alumnos deberán realizar de xeito específico un
exame de prácticas. Para isto será imprescindíbel a información que puideran ter
obtido en titorías específicas, que incluirá documentación elaborada polo
alumnado como parte das sesións de prácticas previamente realizadas.
A superación da proba obxectiva da materia, que representa o
70% da cualificación final, deberá ser complementada coa obtención de, cando
menos, unha cualificación de 5.0 no exame de prácticas mencionado. Estes alumnos, tanto na primeira como na segunda oportunidade de avaliación, deberán realizar o exame de prácticas
mencionado, e este terá un peso que representará o 30% da cualificación final.
MEDIO MARIÑO
-Castro, P. & M.E. Huber,
2007. Biología Marina (6ª ed.). Madrid: McGraw-Hill/Interamericana,
486pp.
-Hill, R.W., G.A. Wyse & M. Anderson, 2006. Fisiología
Animal. Ed. Panamericana.
-Morrissey, J. & J.L. Sumich
2009. Introduction to the Biology of Marine Life (9th ed.). Sudbury: Jones
& Bartlett Publishers, 454pp.
-Nybakken, J.W. & M.D.
Bertness, 2005. Marine Biology. An Ecological Approach (6th ed). New
York: Pearson- Benjamin Cummings Publishers, 579pp.
-Levinton,
J.S., 2011. Marine Biology. Function, Biodiversity, Ecology (International 3ª ed.). New York:
Oxford University Press, 588pp.+glosario e índice.
-Randall, D., W. Burggren & K. French,
2002. Eckert Animal
Physiology. Mechanisms and Adaptations. (5ª ed.). W.H. Freeman and Company.
AUGAS DOCES
-González, M.A. & F. Cobo, 2006. Macroinvertebrados
de las aguas dulces de Galicia. Hércules de Ediciones.
-Margalef,
R., 1983. Limnología. Omega.
-Petts, G. & P. Calow (eds.), 1996. River biota. Diversity
and dynamics. Blackwell Science.
-Tachet, H., P. Ricoux, M. Bournaud & P.
Usseglio-Polatera, 2002. Invertébrés d’eau douce. Systématique, biologie,
écologie. CNRS Editions.
MEDIO TERRESTRE
-Pough, F. H., C.M. Janis. & J.B. Heiser 2009. Vertebrate
Life (8th ed.). London: Prentice Hall.
-Rose, E. 2006. Animal Adaptations for Survival.
New York: The Rosen Publishing Group.
-Wilmer, P., G. Stone & I. Johnston 2009. Environmental
Physiology of Animals (2nd ed.). John Wiley & Sons.
|
|
|
|
Complementary
|
|
MEDIO MARIÑO -Berta, A., J.L. Sumich & K.M.
Kovacs 2006. Marine Mammals: Evolutionary
Biology (2nd ed). Burlington: Academic Press, 547pp.
-Bone, Q. & R.H. Moore 2008. Biology of Fishes (3rd ed.). Abingdon:
Taylor & Francis Group, 478pp. -Eddy, F.B. & R.D. Handy 2012. Ecological and Environmental Physiology of Fishes. Oxford: Oxford University Press, 253pp. -Herring, P. 2002. The Biology of the Deep Ocean. Oxford:
Oxford University Press, 314pp. -Karleskint, G., R. Turner & J.W. Small, 2010. Introduction to Marine Biology
(International 3rd ed.). Belmont: Books/Cole, Cengage Learning, 581pp. -Little, C., G.A. Williams & C.D. Trowbridge,
2010. The Biology of Rocky Shores (2nd ed.). Oxford University
Press, 356pp. -Williams, T.M. & G.A.J. Worthy
2002. Anatomy and Physiology: the Challenge of Aquatic Living. In, Marine Mammal Biology. An Evolutionary
Approach. Hoelzel, A.R. (ed.) pp.
73-97. Oxford: Blackwell Science, 432pp. AUGAS DOCES -Gibert, J., D.L. Danielopol & J.A. Stanford (eds.)
1994. Groundwater ecology. Academic Press. -Guthrie, M. 1989. Animals of the surface film.
Richmond Publishing. -Lancaster, J. & R.A. Briers 2008. Aquatic insects.
Challenges to populations. CAB International. -Thorp, J.H. & A. Covich (eds.) 2001. Ecology and
classification of North American freshwater invertebrates. Academic Press. MEDIO TERRESTRE -Biewener, A.A. 2003. Animal Locomotion. Oxford
Animal Biology Series. Oxford: Oxford University Press. -Chapin, III, F.S., P.A. Matson & H.A. Mooney 2012. Principles
of Terrestrial Ecosystem Ecology (2nd ed.). Birkhäuser. -Daly, H.V., J.T. Doyen & A. H. Purcell 1998. Introduction
to Insect Biology and Diversity. Oxford University Press USA. -Pechenik, J.A. 2010. Biology of the Invertebrates.
McGraw Hill. -Linzey, D.W. 2011. Vertebrate Biology (2nd ed.).
Johns Hopkins University Press. -Shugart, H. H. 1998. Terrestrial Ecosystems in Changing
Environments. Cambridge University Press. -Vaughan, T.A., J.M. Ryan & N.J. Czaplewski, 2011. Mammalogy.
(5th ed.). Sudbury: Jones and Bartlett Publishers. -Vitt, L.J. & J.P. Caldwell, 2009. Herpetology (3rd. ed.). San Diego, CA: Elsevier. Academic Press. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Zooloxía: Zooloxía I/610G02031 | Zooloxía: Zooloxía II/610G02032 | Fisioloxía Animal: Fisioloxía Animal I/610G02035 | Fisioloxía Animal: Fisioloxía Animal II/610G02036 | Ecoloxía: Ecoloxía I (individuos e ecosistemas)/610G02039 | Ecoloxía: Ecoloxía II (poboacions e comunidades)/610G02040 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
-As sesións maxistrais son especialmente recomendábeis
con vistas ao seguimento do programa teórico da materia. Particularmente, dado
que non se segue ningún texto concreto, recoméndase o seguimento das sesións
maxistrais como o xeito máis idóneo para abordar a materia. -Igualmente esencial para os alumnos facer uso da Plataforma
Virtual da UCV para o desenvolvemento da materia. -Recoméndase contar con coñecementos a nivel de usuario de
ferramentas informáticas básicas (navegación, procesador de textos, preparación
de presentacións, etc). -Recoméndase coñecemento de inglés cun nivel de
comprensión de lectura medio. |
|